Конспект уроку
з історії України
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Карпатська Україна. Карпатська Січ. Августин Волошин.
Мета: з’ясувати особливості політичної боротьби на українських землях у складі Чехословаччини; охарактеризувати геополітичне становище Карпатської України; визначити причини поразки Карпатської України; скласти історичну характеристику Августина Волошина; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичними картами; вміння співпрацювати в парах та малих групах; формувати інтерес до вивчення теми.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
оперувати хронологічним та понятійним матеріалом;
-
визначати особливості політичної боротьби на українських землях у складі Чехословаччини;
-
характеризувати геополітичне становище Карпатської України;
-
аналізувати причини поразки Карпатської України;
-
скласти історичну характеристику Августина Волошина.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, проектор.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Робота з історичною картою.
-
Покажіть на історичній карті:
-
українську етнічну територію;
-
територію України, що перебувала у складі Чехословаччини.
-
Тестування у форматі «Так – ні».
-
Закарпатська Україна увійшла до складу Чехо-Словаччини на основі рішень Тріанонського мирного договору та Варшавської угоди. –
-
У складі Чехо-Словаччини становище українців було гіршим, ніж у складі інших держав. –
-
У Чехословаччині були міцними демократичні традиції. +
-
На українських землях у складі Чехословаччини будувалися сучасні дороги та мости, електрифікувалися міста і села. +
-
Уряд Чехословаччини відібрав землю у селян та продав її поміщикам. –
-
Причиною бідності селян послугувало перенаселення та дефіцит ріллі. +
-
Закарпаття було індустріально розвиненим краєм. +
-
За пробудження національної самосвідомості карпатоукраїнців боролися мадярони. –
-
Авторитетним лідером українофілів був С. Бандера. –
-
Після утворення Радянського Союзу москвофіли перейменувалися в карпатоукраїнців. +
-
«Спілку працюючого селянства» у 1930 р. створили русини. –
-
Ідею, що слов’янське населення на Закарпатті перетворилося на окрему націю, відмінну від українців, відстоювали українофіли. –
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Анаграма.
Судети – ЕСУТИД
-
З курсу всесвітньої історії пригадайте, у чому полягала суть Судетського питання.
-
Поміркуйте, яке відношення мала ця подія до українських земель.
-
Сьогодні ми з’ясуємо особливості політичної боротьби на українських землях у складі Чехословаччини; охарактеризуємо геополітичне становище Карпатської України; визначимо причини поразки Карпатської України та складемо історичну характеристику Августина Волошина.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота в малих групах.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 238 – 239 та виконайте завдання.
1-ша група – складіть план до тексту.
2-га група – сформулюйте короткі тези, що узагальнюють прочитане.
3-тя група – складіть 6 – 7 запитань до тексту.
-
Перегляд відеоролику.
-
Перегляньте відеоролик та проаналізуйте його за запитаннями.
https://www.youtube.com/watch?v=GhIbRRAxY38
-
Ким був? (Український політичний та релігійний діяч Закарпаття; лідер народно-християнської партії; посол до Чехословацького парламенту; прем’єр-міністр української автономії)
-
Що зробив? (відіслав телеграму до Берліна)
-
Чим роздратував німецький уряд?
-
Користуючись текстом підручника доповніть розповідь про Августина Волошина та усно складіть його історичну характеристику.
-
Робота в парах.
-
Розгляньте твердження та виправте помилки.
-
Промислово занедбану Судетську область у 1935 р. отримала Угорщина.
(Промислово розвинену Судетську область у 1938 р. отримала Німеччина.)
-
Навесні 1937 р. Цешинська область відійшла до Румунії.
(Восени 1938 р. Цешинська область відійшла до Польщі).
-
У Раді міністрів Підкарпатської Русі були представлені політичні партії, що належали до трьох блоків – мадяронів, українофілів та комуністів.
(У Раді міністрів Підкарпатської Русі були представлені політичні партії, що належали до двох блоків – українофілів та русофілів.)
-
Автономний уряд Підкарпатської Русі проіснував лише місяць, так як його очільника А. Волошина звинуватили у співпраці з німецькими спецслужбами.
(Автономний уряд Підкарпатської Русі проіснував лише два тижні, так як його очільника Бродія звинуватили у співпраці з угорськими спецслужбами)
-
«Карпатська Січ» - це організація народної оборони, члени якої мали право носити та застосовувати зброю.
(«Карпатська Січ» - це організація народної оборони, члени якої не мали права носити та застосовувати зброю.)
-
А. Волошин офіційно заявив про незалежність Карпатської України у вересні 1938 р.
(А. Волошин офіційно заявив про незалежність Карпатської України у березні 1939 р.)
-
Робота з історичним джерелом.
-
Опрацюйте історичне джерело на с. 240 підручника.
-
Спираючись на текст попереднього пункту та джерела зробіть висновок про значення проголошення незалежної Карпатської Україні у збереженні українських державотворчих традицій.
-
Аналіз візуальних джерел.
-
Розгляньте агітаційні плакати Карпатської України.
-
Яке ставлення до подій доби автор намагався сформувати у глядачів?
-
Які світоглядні ідеали доби втілено в плакатах?
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Робота в парах.
-
На основі отриманої інформації заповніть таблицю «Карпатська Україна»
Орієнтовний вигляд таблиці.
Карпатська Україна
|
Рік
|
Заходи
|
1938
|
-
Мюнхенська угода, яка започаткувала розчленування Чехословаччини.
-
Надання автономії Підкарпатської Русі; голова уряду – А. Волошин.
-
Віденський арбітраж, за рішенням якого частина Закарпаття (Ужгород, Мукачево та кілька українських сіл) передавалися Угорщині; загарбання угорскими військами відступлених областей; переїзд українського уряду до Хусту.
-
Створення військової організації – «Карпатська Січ».
|
1939
|
-
Заснування з ініціативи А. Волошина Українського національного об’єднання (УНО), яке відстоювало створення суверенної держави; вибори до Сойму Карпатської України, на яких перемогли прихильники суверенітету Закарпаття.
-
Початок окупації Закарпаття румунськими військами.
-
15 березня 1939 р. – проголошення незалежності Карпатської України; обрання президентом А. Волошина; збройний опір Карпатської Січі угорській армії; відступ бійців Карпатської Січі до Румунії та Словаччини; видача їх румунами угорцям; остаточна окупація території Закарпаття угорськими військами.
|
-
Аналіз історичної ситуації.
Галицький кореспондент так описав цю подію: «Тоді, коли вісім мільйонів чехів віддали себе під панування німецької держави без найменшого спротиву, у той час тисячі українців виступили проти малярської кількатисячної армії».
-
Про які події йдеться?
-
Коли вони відбулися?
-
Що було їхньою причиною?
-
Яким був результат цього протистояння?
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Афоризми».
-
Доберіть вислів, який характеризую вашу роботу на уроці.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати с. 238 – 240 підручника.