Розкрити поняття «збалансований розвиток», розглянути найважливіші баланси у сфері природокористування та шляхи досягнення пропорцій між природоресурсним потенціалом і особливостями його використання; розвивати вміння висловлювати свою думку, формувати вміння і навички роботи з роздатковим матеріалом; формувати екологічну культуру.
Урок №__________ Дата________ Екологія 11 клас
Тема:Категорія «збалансований розвиток», її еволюція. Найважливіші баланси у сфері природокористування. Досягнення пропорцій між природо-ресурсним потенціалом і особливостями його використання.
Мета:розкрити поняття «збалансований розвиток», розглянути найважливіші баланси у сфері природокористування та шляхи досягнення пропорцій між природоресурсним потенціалом і особливостями його використання; розвивати вміння висловлювати свою думку, формувати вміння і навички роботи з роздатковим матеріалом; формувати екологічну культуру.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи навчання: інтерактивні, пояснювально-ілюстративні — бесіда, розповідь; репродуктивні, частково пошукові, проблемні, творчі.
Хід уроку
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
(Ріст, розмноження, обмін речовин і енергії, подразливість, рух, спадковість, мінливість, розвиток, саморегуляція.)
(Розвиток — це специфічний процес зміни, результатом якого є виникнення якісно нового, поступальний процес сходження від нижчого до вищого, від простого до складного.)
(Саморегуляція природної системи — властивість природної системи до відновлення внутрішніх параметрів і структур після яких-небудь природних або антропогенних змін.)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Природні процеси на Землі здатні до саморегуляції, і це дозволяє природі самовідновлюватися. "Утім, агресивна та нераціональна людська діяльність може порушити баланс природних процесів, спричинити необоротні зміни в екосистемах. Прослухайте текст «Острів Пасхи»:
«Острів Пасхи розташований у Тихому океані на відстані близько 3200 км на захід від Південної Америки. Першими поселенцями, які прибули на острів приблизно 15 століть тому, були полінезійці. Острів мав напівпосушливий клімат, який пом'якшувався зеленим лісом, що затримував і зберігав вологу. Жителі острова (7 тис. осіб) вирощували зернові культури, розводили курей, ловили рибу та мешкали в невеликих селах. Місцеве населення острова Пасхи залишило спадщину — масивні восьмиметрові статуї з обсидіану (вулканічного скла). Вважається, що по всьому острову їх розставили за допомогою дерев'яних колод. Коли європейські переселенці досягли острова Пасхи в XVII ст., ці кам'яні статуї, відомі як моаї, залишились єдиними свідками колись досить розвиненої цивілізації, яка була знищена усього кілька десятиліть до цього. Крах цього суспільства був спричинений виснаженням обмеженої ресурсної бази острова. Оскільки чисельність населення острова Пасхи зростала, його жителі почали рубати ліси, щоб мати більше землі для сільського господарства. Дерева використовували для опалення, спорудження будинків і човнів, а також у релігійних цілях (транспортування статуй моаї). Настав момент, коли на острові зникло останнє дерево. Більше не можна було будувати риболовні човни, і відповідно люди відчули нестачу їжі. Знищення лісів призвело до ерозії ґрунтів, що ще більше обмежило запаси їжі. Поступово люди почали переселятися до печер. Згодом стали виникати збройні конфлікти, відновилося рабство. Щоб вижити, деякі люди навіть стали людожерами».
Це приклад екосистеми, повністю ізольованої від решти світу, острівне суспільство було зруйноване через те, що чисельність населення перевищила наявні ресурси, тобто був порушений баланс між населенням і природними ресурсами. Чи можливі такі процеси на сучасному етапі?
1. Категорія «збалансований розвиток», її еволюція
Розповідь учителя
Збалансований розвиток — це розвиток, який дає змогу на довгостроковій основі забезпечити стабільне економічне зростання, що не призводить до деградаційних змін у навколишньому природному середовищі; вихід на рівень стійкого розвитку розрахований на задоволення потреб як сучасного, так і майбутніх поколінь.
Збалансований (сталий) розвиток означає використання ресурсів у такий спосіб, який дозволяє їм повністю відновитись, надаючи прийдешнім поколінням доступ до тих самих ресурсів, якими користуємося ми. По суті, це означає передачу нащадкам нашого світу в тому самому стані, в якому ми його успадкували.
0 Завдання для учнів
Сформулюйте своє визначення терміну «збалансований розвиток», використовуючи і обговорюючи наступні твердження:
Учні мають дійти висновку, що сталим, або збалансованим, розвитком називається таке господарювання, за якого умови для існування та діяльності наступних поколінь залишаються непогір- шеними. Для збалансованого розвитку придатні лише безвідходні технологічні системи, які є самоокупними і не потребують зовнішнього фінансування.
2. Найважливіші баланси у сфері природокористування.
(Будівництво доріг, будівель має супроводжуватися відповідним зростанням зелених насаджень — щоб не погіршувати стан довкілля. Зростання виробництва зерна не повинно супроводжуватися виснаженням чи іншим погіршенням якості ґрунту.)
Мета: показати обмеженість природних ресурсів.
Уявіть, що яблуко — це Земля. Поділіть яблуко на чотири частини. Три чверті яблука — це води Світового океану, відкладіть їх.
Одна чверть — це суходіл. Розріжте її навпіл. Одна половина — території, малопридатні для життя людей: полярні області, пустелі, болота, високі та скелясті гори. Відкладіть і цю половину.
1/8 частина — територія, на якій живуть люди (вони не обов'язково вирощують продукти харчування).
Розріжте 1/8 частину яблука ще на 4 частини. З частини — скелясті, або вологі, холодні, не придатні для сільського господарства землі, де розташувалися міста, села, заводи, автостоянки тощо, тому там не вирощують продукти харчування.
Що ж залишилося? 1/32. Обережно зніміть шкіру з частини яблука. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, який дає усьому людству їжу. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування, і ми повинні раціонально його використовувати.
3.Досягнення пропорцій між природо-ресурсним потенціалом і особливостями його використання.
Технологія «Крісло автора»
Методична скринька!
Технологія «Крісло автора» несе в собі реалізацію підвищення самооцінки учнів. Вона виконується в такий спосіб: учитель поступається місцем педагога в класі на користь учня, який виголошує доповідь (реферат, замітку та ін.). Учень, перебуваючи на місці педагога, відчуває себе достойним високої посади. Це підвищує не тільки самооцінку, а й бажання покращувати свої знання.
Приблизний зміст повідомлення учня
Пропорційність означає погодженість у використанні природних ресурсів як за територією, так і за галузями народного господарства, виключення порушень природних взаємозв'язків у навколишньому природному середовищі.
Поєднання природних умов і ресурсів формує природно- ресурсний потенціал. Природно-ресурсний потенціал — це міра потенційної можливості будь-якої природної системи (або території) задовольняти різні потреби суспільства. Тобто це сукупність природних ресурсів і природних умов у певних географічних межах, які забезпечують задоволення економічних, екологічних, соціальних, культурно-оздоровчих та естетичних потреб суспільства. Частиною природно-ресурсного потенціалу є так званий екологічний потенціал території — здатність природного середовища відтворювати певний рівень якості помешкання протягом досить тривалого часу.
Отже, природні ресурси — та частина природи Землі й найближчого космосу, що може включатися в господарську діяльність за певних технічних і соціально-економічних можливостей суспільства за умови збереження середовища життя людей. Це теоретично гранична кількість природних ресурсів, яку може використати людство без порушення умов існування і розвитку людини як біологічного виду та соціального організму. Вони визначаються рівнем екологічної рівноваги біосфери та її складових. Перехід за межі використання природно-ресурсного потенціалу в цьому розумінні відповідає стану екологічної кризи. Природно-ресурсний потенціал полягає у здатності природних систем без шкоди для себе, а отже, і людей, надавати людству продукцію або виконувати корисну для суспільства роботу. Він має певну величину, розміри й особливості. Найголовніша особливість — безперервність — випливає з безперервності території, що є субстратом, носієм усіх природних об'єктів та явищ, а також одночасно і специфічним ресурсом. Власне, це забезпечує можливість господарського освоєння практично усієї території. За абсолютної безперервності можна говорити лише про зміну потужності природно-ресурсного потенціалу від однієї території до іншої.
Природно-ресурсний потенціал будь-якої території визначає рівень її потенційної можливості задовольняти різні потреби суспільства. Тобто це здатність природних систем без шкоди для себе, а отже, і людей, надавати суспільству продукцію або виконувати корисну для нього роботу.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання для учнів
1. Екологічна задача
Сьогодні придатних для сільського господарства родючих земель на планеті залишилось 2,5 млрд га. За останнє сторіччя через ерозію ґрунтів у світі було виведено з обороту 23 % родючих земель. Визначте, за який час людство втратить придатні для використання землі, якщо не змінить стратегію і тактику природокористування .
2. Метод «Прес»
Обговоріть та поясніть відому англійську приказку в контексті збалансованого (сталого) розвитку: «Шукав цвях — загубив черевик; шукав черевик — загубив коня; шукав коня — і сам зник; шукали наїзника — програли битву; програли битву — втратили королівство; і все через загублений цвях».
3. Екологічна вправа «Вжиття заходів»
Восени або навесні ви помітили, як сільськогосподарські працівники спалюють стерню біля лісу чи луків. Що ви зробите?
• Зупинюся та поясню їм, що спалювання стерні негативно впливає на ґрунт та може спричинити пожежу в сусідньому лісі або на луках, яка знищить усе живе, що там є, і таким чином порушить природний баланс.
• Зателефоную до міліції або пожежної бригади.
• Зателефоную до міської (районної) адміністрації.
• Обурюся їхнім безпечним ставленням, але нічого не зроблю.
• Зроблю щось інше (поясніть).
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Питання до учнів
1.Чого я навчився на уроці?
2.Що було найцікавішим і чому?
3.Які я виконував завдання в який спосіб?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Прочитати відповідний параграф підручника(13) або конспект.
2. Написати п'ятихвилинне есе на тему: «Що ми охороняємо — природу чи власне життя?»