Сформувати уявлення про ноосферу як екологічно стабільне суспільство і необхідну умову розвитку людства; з'ясувати особливості впливу людського суспільства на біосферу на різних етапах взаємодії людини і природи; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; формувати екологічно цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього природного середовища.
Урок №__________ Дата________ Екологія 11 клас
ТЕМА:НООСФЕРА. ЕВОЛЮЦІЯ УЯВЛЕНЬ ПРО МІСЦЕ ЛЮДИНИ В ПРИРОДІ. ІСТОРИЧНІ ЕТАПИ ВЗАЄМОДІЇ СУСПІЛЬСТВА І ПРИРОДИ ТА ЇХ ЕКОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ. МАСШТАБИ Й НАСЛІДКИ АНТРОПОГЕННОГО ВПЛИВУ НА ПРИРОДНЕ СЕРЕДОВИЩЕ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА «АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ ІСТОРИЧНИХ ЕТАПІВ ВЗАЄМОДІЇ СУСПІЛЬСТВА І ПРИРОДИ».
Мета: сформувати уявлення про ноосферу як екологічно стабільне суспільство і необхідну умову розвитку людства; з'ясувати особливості впливу людського суспільства на біосферу на різних етапах взаємодії людини і природи; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; формувати екологічно цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього природного середовища.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на робочий лад.
ІІ.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
а) В. І. Вернадським; б) Е. Геккелем; в) Е. Зюссом.
а) В. І. Вернадським; б) Е. Геккелем; в) Е. Зюссом.
а) живої і неживої матерії; б) живої матерії й господарської діяльності людей;
в) неживої матерії й космічних випромінювань.
а) В. І. Вернадський; б) К. Руль; в) Б. Коммонер; г) Е. Геккель.
а) енергія нафти, вугілля, природного газу; б) ядерна енергія АЕС; в) енергія Сонця;г) енергія ядра Землі.
Правильні відповіді: 1 — В; 2 — А; 3 — А; 4 — Г; 5 — В.
2.Вправа «Оратори»
У кінці минулого уроку учні об'єднались у групи для того, щоб працювати над створенням плаката на тему «Ми — створіння природи і повинні жити в гармонії з нею» та підготувати короткий захист до нього. Представнику кожної групи необхідно захистити свій плакат (до 1 хв).
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Як би ви могли схарактеризувати сучасний стан біосфери?
Назвіть причини ситуації, що склалася.
ІV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
0 Вступне слово вчителя
Людина
Невидима була в земному стаді.
Суцільний лід, що сунув з полюсів, Стіснив життя, яке буяло в долах. Тоді вогонь багаття спалахнув, Оповістивши звірів про людину.
(М. Волошин)
Природа Землі мільярди років «цілеспрямовано» йшла до формування якоїсь нової сили, яка була покликана стати своєрідним центром управління життям планети. Еволюція земної природи, історія біосфери сконцентрувалась у людині, у людському суспільстві. Людина своєю послідовною діяльністю підносить біосферу до нового стану, до нової якості. Багато років тому В. І. Вер- надський побачив неминучість цього переходу біосфери Землі в нову якість. Він був глибоко переконаний у всепереможній силі життя і не допускав думки про те, що Земля коли-небудь огорнеться некросферою.
Навпаки! Людина прикрасить планету, забезпечить іще більший її розквіт. Розум захистить природу, візьме її під свій захист. І новий стан біосфери великий учений назвав ноосферою — сферою розуму.
Концепцію ноосфери Вернадський сформулював на початку 20-х pp. XX ст. Вона — джерело оптимізму і причина великих дискусій, під час яких її намагаються спростувати за допомогою конкретних фактів руйнування природи, які й справді змушують часом думати про нерозумні дії Homo Sapiens. Спробуємо й ми сьогодні пірнути в глибини вчення про ноосферу.
Розповідь учителя
В. І. Вернадський зазначав, що можливості людини з її розумом і технікою такі значні, що вона може втручатись у хід геолого-хімічних процесів Землі і навіть змінювати їх природний напрямок. Людство має усвідомити свою силу і роль у біосфері, і тоді настане новий етап її розвитку.
Ноосфера — це етап розвитку біосфери, на якому людина, свідомо використовуючи свої знання, буде підтримувати існування біосфери та сприяти її розвитку.
Отже, ноосфера — нова, вища стадія еволюції біосфери, яка нов'язана із виникненням та розвитком у ній людства, яке, пізнаючи закони природи та вдосконалюючи техніку, починає впливати на хід природних та космічних процесів.
2. Еволюція уявлень про місце людини в природі
Протягом тисячоліть людство робило спроби усвідомити своє місце в природі, визначити своє ставлення до неї, а також визначити межі свого впливу на навколишній світ. Це знайшло відо браження у світогляді, філософії того чи іншого періоду існуванн і розвитку людських цивілізацій.
Вправа «Установи відповідність».
ЕКОЛОГІЧНИЙ СВІТОГЛЯД ЛЮДИНИ ЗА РІЗНИХ ЧАСІВ
Історичний етап |
Світогляд |
1. Первісна людина |
А. Природа не безмежна і людина — не володар природи |
2. Античні часи |
Б. Природа як об'єкт необмеженої експансії капіталу та джерело отримання нових прибутків. Людина — володар природи |
3. Середньовіччя |
В. Повернення світогляду античних часів |
4. Епоха Відродження |
Г. Природа — основа небесної Божої благодаті, здатна задовольнити потреби людини |
5. Капіталістичний період |
Д. Природа — мірило мудрості, вершина доцільності, гармонії і краси |
6. Сучасний період |
Е. Навколишній світ — цілісний і € сукупністю істот, споріднених із людиною. Природа одухотворена, наділена такими самими властивостями, що й людина |
Учитель пропонує учням розглянути таблицю «Екологічний світогляд людини за різних часів» і виправити помилку, тобто встановити відповідність між історичними етапами та особливостями світоглядів, характерними для них.
Правильні відповіді: 1 — Е, 2 — Д, 3 — Г, 4 — В, 5 — Б, 6-А.
Сьогодні можна констатувати, що біосфера справді різко змінюється під впливом технологічної діяльності людини, дедалі більше замінюється техносферою, у якій дехто з учених іще недавно схильний був убачати початок формування ноосфери, передбачува- мої В. І. Вернадським. Проте сьогодні стало ясно, що наступ техносфери супроводжується такими змінами природного середовища, які вже почали загрожувати самому існуванню людини на Землі, відбувається прискорене руйнування основних, життєво важливих частин біосфери, яке прогресує й уже здатне призвести до її повної деградації й загибелі, що автоматично означає загибель людства, оскільки люди не можуть існувати в іншому середовищі, ніж те, у якому вони з'явилися та існували. Отже, дедалі активніше рухаючи вперед «технічний прогрес», людство лише погіршує загальну ситуацію в біосфері й своє власне становище в ній.
У результаті тривалого антропогенного впливу на природне середовище сталися такі глобальні зміни природних процесів і компонентів природи:
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ ІСТОРИЧНИХ ЕТАПІВ ВЗАЄМОДІЇ СУСПІЛЬСТВА І ПРИРОДИ
етапи взаємодії суспільства й природи та їх екологічні особливості».
2. Заповніть таблицю.
ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОДІЇ ЛЮДСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА І ПРИРОДИ
№ з/п |
Назва історичного етапу |
Тривалість етапу |
Масштаби й характер впливу людини на природу |
|
|
|
|
3. Сформулюйте висновок. Дайте відповіді на запитання:
а) Який історичний етап відзначився значним впливом людини на природу? Із чим це пов'язано?
б) Як ви розумієте слова В. Вернадського: «У геологічній історії біосфери перед людиною відкривається величезне майбутнє, якщо вона зрозуміє це і не буде застосовувати свій розум для самознищення»? Наведіть приклади вико ристання людством свого розуму для самознищення.
Прочитати параграф 8 підручника, виконати письмове завдання.
Екологічна задача: Туристична група зупинилася на ніч. Як організувати зупинку, щоб негативний вплив на навколишню природу був мінімальним?
Підготувати доповідь на тему «Діоксини».