Мета:
Освітня: сформувати поняття про стійкість природних екосистем, геосистем до антропогенних забруднень; розглянути форми стійкості геосистем.
Розвиваюча: розвивати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, творчо розв'язувати поставлені завдання;
Виховна: виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи
Урок 11 клас
Екологія
Тема: Стійкість природних компонентів, геосистем до антропогенних забруднень. Форми стійкості геосистем.
Мета:
Освітня: сформувати поняття про стійкість природних екосистем, геосистем до антропогенних забруднень; розглянути форми стійкості геосистем.
Розвиваюча: розвивати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, творчо розв’язувати поставлені завдання;
Виховна: виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Екологічний графічний диктант.
1. Глобальною екологічною проблемою на сьогодні є постійне зменшення в ґрунтах вмісту гумусу.
2. Серед пестицидів є речовини, які не належать до отрут широкої дії.
3. Заболочення — підвищення вологості ґрунту внаслідок підняття рівня ґрунтових вод, спричиненого антропогенним впливом.
4. Результатом парникового ефекту є зміна хімічного складу ґрунту.
5. Інгредієнтне забруднення — це потрапляння в біосферу речовин, якісно і кількісно притаманних їй.
6. Вирубка лісів — одна з найбільш характерних складових деструкційного забруднення.
7. Вивітрювання належить до штучного забруднення.
8. Шумове забруднення атмосфери — одна з форм хвильового, фізичного забруднення, адаптація організму до нього неможлива.
9. Автомобільний транспорт є основним джерелом забруднення атмосфери.
10. Деструкційне забруднення — це дія на склад, структуру, та вид популяції живих організмів.
11. Знищення лісів завдає ґрунтам непоправної шкоди.
12. Результатом дії кислотних дощів є пошкодження листя та інших частин рослин.
Правильні відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
– |
+ |
– |
– |
+ |
– |
+ |
+ |
– |
+ |
+ |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь учителя
Світ усе більше забруднюється. Ось про що розповів відомий норвезький учений і мандрівник Тур Хейєрдал після мандрівки на папірусному бальсі «Ра»: «У 1947 р., коли вальсовий пліт “Кон-Тікі” за 101 добу проплив близько 8 тис. км у Тихому океані, екіпаж на своєму шляху не побачив жодних слідів людської діяльності, якщо не рахувати розбитого на рифі парусника. Океан був чистим і прозорим. І для нас було справжнім ударом, коли ми в 1969 р., дрейфуючи на папірусному судні “Ра”, побачили, наскільки забруднений Атлантичний океан. Ми обганяли пластиковий посуд, вироби з нейлону, порожні пляшки, банки з-під консервів. Але особливо впадав в око мазут…»
Чи можуть геосистеми протистояти такому забрудненню, зберігаючи свою цілісність? Це питання ми сьогодні й розглянемо на уроці.
Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
План:
Геосистема — це сукупність взаємозумовлених природних компонентів, взаємопов’язаних за розташуванням географічних об’єктів і які розвиваються як єдине ціле.
Усі природні компоненти геосистеми (рельєф, гірські породи, повітря, води, ґрунти, тваринний і рослинний світ) перебувають у постійному взаємозв’язку і розвитку. Геосистеми розвиваються завдяки обміну речовин і енергії.
Геосистемі притаманні такі основні закономірності:
Для геосистеми характерна стійкість, тобто здатність активно зберігати свою структуру при зміні умов середовища.
У відповідь на зовнішні впливи геосистема може:
• не реагувати;
• змінюватися в межах інваріанта (певної стабільності свого стану);
• витримувати порушення структури й виходити за межі інваріанта.
Після виходу за межі стабільності геосистема, в одних випадках може відновити свій колишній стан, в інших — це повернення неможливе.
Форми стійкості геосистем:
• інертність (здатність під зовнішнім впливом зберігати вихідний стан);
• відновлюваність (здатність повертатися у вихідний стан);
• пластичність (наявність у геосистемі декількох станів у межах її інваріанта і здатність переходити з одного стану в інший).
Стійкість геосистем до антропогенних впливів наноситься на географічні карти.
За цими картами виділяють:
• ареали, що є нестійкими до антропогенних навантажень;
• ареали, що є конфліктними з точки зору їх сучасного використання;
• ареали, що потребують особливої регламентації природокористування (уведення жорстких норм на антропогенні впливи, функціональної переорієнтації природоохоронних заходів, більш ретельного моніторингу).
Забруднення навколишнього середовища є головною причиною порушення геосистеми, оскільки порушується біопродуктивність біомаси внаслідок скорочення біорізноманіття видів.
V. Узагальнення та систематизація знань
Дати відповіді на запитання у кінці параграфа
VІ. Підведення підсумків уроку
Обговорення та виставлення оцінок
ІV. Надання та пояснення домашнього завдання
Опр. §10