Урок "Стійкість природних компонентів, геосистем до антропогенних забруднень. Форми стійкості геосистем"

Про матеріал

Мета:

Освітня: сформувати поняття про стійкість природних екосистем, геосистем до антропогенних забруднень; розглянути форми стійкості геосистем.

Розвиваюча: розвивати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, творчо розв'язувати поставлені завдання;

Виховна: виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи

Перегляд файлу

Урок 11 клас

Екологія

 

Тема: Стійкість природних компонентів, геосистем до антропогенних забруднень. Форми стійкості геосистем.

 

Мета:

Освітня: сформувати поняття про стійкість природних екосистем, геосистем до антропогенних забруднень; розглянути форми стійкості геосистем.

Розвиваюча: розвивати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, творчо розв’язувати поставлені завдання;

Виховна: виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

Тип уроку: комбінований

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

  1. Що таке забруднення?
  2. Які види забруднення вам відомі?
  3. Які джерела антропогенного забруднення?

 

 Екологічний графічний диктант.

1. Глобальною екологічною проблемою на сьогодні є постійне зменшення в ґрунтах вмісту гумусу.

2. Серед пестицидів є речовини, які не належать до отрут широкої дії.

3. Заболочення — підвищення вологості ґрунту внаслідок підняття рівня ґрунтових вод, спричиненого антропогенним впливом.

4. Результатом парникового ефекту є зміна хімічного складу ґрунту.

5. Інгредієнтне забруднення — це потрапляння в біосферу речовин, якісно і кількісно притаманних їй.

6. Вирубка лісів — одна з найбільш характерних складових деструкційного забруднення.

7. Вивітрювання належить до штучного забруднення.

8. Шумове забруднення атмосфери — одна з форм хвильового, фізичного забруднення, адаптація організму до нього неможлива.

9. Автомобільний транспорт є основним джерелом забруднення атмосфери.

10. Деструкційне забруднення — це дія на склад, структуру, та вид популяції живих організмів.

11. Знищення лісів завдає ґрунтам непоправної шкоди.

12. Результатом дії кислотних дощів є пошкодження листя та інших частин рослин.

 

               Правильні відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

+

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учителя

 

Світ усе більше забруднюється. Ось про що розповів відомий норвезький учений і мандрівник Тур Хейєрдал після мандрівки на папірусному бальсі «Ра»: «У 1947 р., коли вальсовий пліт “Кон-Тікі” за 101 добу проплив близько 8 тис. км у Тихому океані, екіпаж на своєму шляху не побачив жодних слідів людської діяльності, якщо не рахувати розбитого на рифі парусника. Океан був чистим і прозорим. І для нас було справжнім ударом, коли ми в 1969 р., дрейфуючи на папірусному судні “Ра”, побачили, наскільки забруднений Атлантичний океан. Ми обганяли пластиковий посуд, вироби з нейлону, порожні пляшки, банки з-під консервів. Але особливо впадав в око мазут…»
 

Чи можуть геосистеми протистояти такому забрудненню, зберігаючи свою цілісність? Це питання ми сьогодні й розглянемо на уроці.
 

Повідомлення теми і мети уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

План:

  1.     Стійкість природних компонентів, геосистем до антропогенних забруднень.
  2.     Форми стійкості геосистем.

 

Геосистема — це сукупність взаємозумовлених природних компонентів, взаємопов’язаних за розташуванням географічних об’єктів і які розвиваються як єдине ціле.

Усі природні компоненти геосистеми (рельєф, гірські породи, повітря, води, ґрунти, тваринний і рослинний світ) перебувають у постійному взаємозв’язку і розвитку. Геосистеми розвиваються завдяки обміну речовин і енергії.

 

Геосистемі притаманні такі основні закономірності:

  • цілісність,
  • ритмічність розвитку в просторі та часі,
  • ярусна будова,
  • складна просторова диференціація,
  • горизонтальна зональність
  • висотна поясність.

Для геосистеми характерна стійкість, тобто здатність активно зберігати свою структуру при зміні умов середовища.

 

У відповідь на зовнішні впливи геосистема може:

• не реагувати;

• змінюватися в межах інваріанта (певної стабільності свого стану);

• витримувати порушення структури й виходити за межі інваріанта.

Після виходу за межі стабільності геосистема, в одних випадках може відновити свій колишній стан, в інших — це повернення неможливе.

 

Форми стійкості геосистем:

• інертність (здатність під зовнішнім впливом зберігати вихідний стан);

• відновлюваність (здатність повертатися у вихідний стан);

• пластичність (наявність у геосистемі декількох станів у межах її інваріанта і здатність переходити з одного стану в інший).

 

Стійкість геосистем до антропогенних впливів наноситься на географічні карти.

За цими картами виділяють:

• ареали, що є нестійкими до антропогенних навантажень;

• ареали, що є конфліктними з точки зору їх сучасного використання;

• ареали, що потребують особливої регламентації природокористування (уведення жорстких норм на антропогенні впливи, функціональної переорієнтації природоохоронних заходів, більш ретельного моніторингу).

Забруднення навколишнього середовища є головною причиною порушення геосистеми, оскільки порушується біопродуктивність біомаси внаслідок скорочення біорізноманіття видів.

 

V. Узагальнення та систематизація знань

Дати відповіді на запитання у кінці параграфа

 

VІ. Підведення підсумків уроку

Обговорення та виставлення оцінок

 

ІV. Надання та пояснення домашнього завдання

Опр. §10

doc
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
24 липня 2018
Переглядів
1702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку