Урок розроблено для профільного рівня. Під час уроку учитель використовує літературний диктант, проблемне питання, колективну роботу, клоуз-тести, дослідницьку роботу, практичну роботу в малих групах. різнорівневі завдання.
Розробка уроку
з української літератури, 10 клас,
профільний рівень
Тема: «Кайдашева сімя» - соціально-побутова повість - хроніка. Реалізм твору, вічна актуальність проблеми батьків і дітей. Особливості сюжету і композиції.
Підготувала учитель
української мови та літератури
Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №22
Селидівської міської ради
Сіпєєва О.В.
Урок №2
Тема: «Кайдашева сімя» - соціально-побутова повість - хроніка. Реалізм твору, вічна актуальність проблеми батьків і дітей. Особливості сюжету і композиції.
Мета: ознайомити учнів з особливостями побудови повісті, розкрити причини, що змусили автора переробити твір; розвивати вміння виділяти основні епізоди й коментувати їх, висловлювати аргументовані думки з приводу питань, що розглядаються; виховувати кращі якості громадянина-патріота, взаємоповагу та щирість у взаєминах з людьми.
Обладнання: портрет письменника. Різні видання повісті, роздатковий матеріал.
Тип уроку: формування знань, умінь та навичок
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Літературний диктант
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
Проблемне питання:
Іван Франко писав, що «Кайдашева сімя» з огляду «на високо аристократичне змалювання селянського життя і добру композицію належить до найкращих оздоб українського письменства». Зображуючи життя українського пореформеного села, письменник дотримувався традицій гоголівської реалістичної школи. Її головними вимогами було докладне змалювання портретів і поведінки героїв, а й соціального середовища, у якому вони жили. Саме цими реалістичними принципами і зумовлені жанр і композиція повісті. У чому полягають жанрові і композиційні особливості повісті «Кайдашева сімя». Ми й розглянемо сьогодні на уроці.
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Повторення відомостей із теорії літератури
1.Сюжет це…
2. Композиція – це…
3. Основні елементи сюжету: …
4. Експозиція – це…
5.Зав язка – це…
6. Кульмінація – це…
7. Розв’язка – це…
2. Дослідницька робота з текстами вступу
Завдання. Прочитати два варіанта вступу до повісті «Кайдашева сімя». Чи помітили ви якісь відмінності? У чому вони полягають?
V. Формування вмінь та навичок
Практична робота в малих групах
Репродуктивний рівень
Завдання. Записати подані слова у таблицю. Розподілити їх за значеннями. Підкреслити слова, які вживаються в повісті «Кайдашева сімя».
Підситок, діжа, дійниця, миски, горщики, рогачі, ополоник, ночви, скриня, мішок, бочка, маслобійка, казан.
Господарське |
начиння |
Для зберігання і переробки зерна та борошна |
|
Для приготування хліба |
|
Для вживання їжі |
|
Для варіння їжі в печі |
|
Репродуктивний рівень
Написати твір-метаморфозу від імені розбитого кухлика, який посварив дві родини.
Репродуктивний рівень
Завдання. Скласти паспорт твору
Конструктивний рівень
Завдання. Проаналізувати побутові умови сімей Кайдашів, Довбишів, Балашів. Заповнити таблицю. Зробити висновок.
Побутові умови Довбишів |
Побутові умови Кайдашів |
Побутові умови Балашів |
|
|
|
Дати відповіді на питання:
Конструктивний рівень
Завдання. Укласти тлумачний міні-словник термінів на позначення господарського начиння. Назвати 2-3 епізоди повісті, в яких вживаються ці назви.
Рогач, коцюба, казан, баняк, горщик, кварта, кухоль, горнятко, сільничка, черпак, ополоник, варех, тарілка, миска, макітра, колотушка, масничка, ринка, гладущики, дійниця, ріжок, стільнеця, ночви, качалка, діжа, мішок, скриня, кадуба, сито.
Творчий рівень
Завдання « Я – режисер». Запропонуйте власний варіант закінчення повісті. Порівняйте його із першою редакцією закінчення твору: « Діло з грушею не скінчилося і досі. А груша розростається вшир і вгору та родить дуже рясно, неначе зумисне дражниться з Кайдашами та їх жінками, а здорові, як горнята, груші й досі дратують малих Лаврінових та Карпових дітей».
Обговорення результатів роботи в групах
VІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
В основі повісті лежить соціальний конфлікт. У чому полягає його суть? (Це конфлікт, пов'язаний із життям і стосунками людей у суспільстві, породжений умовами суспільного життя, певного середовища, зумовлений поділом суспільства на класи. У повісті він зумовлений розвитком капіталістичних відносин на селі).
VII. Домашнє завдання
С. 23-25 читати;
Підготуватися до характеристики образів. Створити словесні портрети персонажів повісті.
Творчий рівень
Написати відгук на кінофільм «Кайдашева сімя».
VIII. Підсумок уроку. Рефлекія