Урок розроблено для учнів 10 класу з профільним рівнем навчання. У розробці учитель використовує різноманітні форми і методи роботи: словниковий диктант "Портретна характеристика образів, пінг-понг, хвилинка акторської майстерності, кола Вена, ціннісна дискусія, монолог героя, робота в парах. Такі форми і методи роботи сприяють розвитку творчих здібностей учнів.
Розробка уроку
з української літератури, 10 клас,
профільний рівень
Тема: Майстерне змалювання характерів старих Кайдашів (Омелька і Марусі), синів (Карпа і Лавріна), невісток (Мотрі і Мелашки). Художні деталі у портретах персонажів, колоритність їхньої мови. Роздуми над винуватцями родинних сварок і баталій.
Підготувала учитель
української мови та літератури
Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №22
Селидівської міської ради
Сіпєєва О.В.
Урок №3
Тема: Майстерне змалювання характерів старих Кайдашів (Омелька і Марусі), синів (Карпа і Лавріна), невісток (Мотрі і Мелашки). Художні деталі у портретах персонажів, колоритність їхньої мови. Роздуми над винуватцями родинних сварок і баталій.
Мета: схарактеризувати образи твору, розкрити майстерність письменника у їх творенні; розвивати навички складання порівняльної характеристики персонажів, поглиблювати вміння обґрунтовувати свої міркування; виховувати повагу до старшого покоління, власної родини.
Обладнання: ілюстрації до повісті, сценічні костюми, роздатковий матеріал
Тип уроку: формування знань, умінь та навичок
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми та мети уроку
Повідомлення учня «Прототипи головних героїв повісті»
Відкидаючи звинувачення начебто у тому, що в його творах багато художнього домислу, І.С.Нечуй-Левицький писав «… я роками виходив і виїздив місця, де народжувалися , росли і важко робили герої моїх оповідань і повістей. Коли пишу, їх обличчя завжди стоять переді мною, їх болі і зітхання, темність і горе крають моє серце». Яскравим підтвердженням слів письменника є «Кайдашева сім’я». Твір має точно вказане місце, де відбуваються події. Село Семигори, так майстерно виведене митцем у повісті, було авторові майже рідне. У дитинстві і в юності він тут деякий час жив у родичів, був знайомий із багатьма семигорськими ровесниками. Кайдаші мали своїх прототипів: сім’ю Мазурів із цього ж таки села, яка прославилася постійними бійками і колотнечами. Вуличне прізвище Мазурів – Кайдаші – письменник і подарував своїм літературним героям. Хата заможних Мазурів стояла на кутку Солоному, коло церкви, поруч дійсно був горб, на якому ламалися вози. Жили у Семигорах й свати Маззурів – багаті Довбиші. Про героїв повісті, про те як змалював їх письменник у творі, і піде розмова на уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Повнуватий, високий, стрункий, кремезний, дебелий, невисокий, худенький, вродливий, усміхнений, швидкий, насуплений. ( У процесі роботи над характеристикою образів учні доповнюють словниковий диктакт).
Метод «Пінг-понг». Учні обмінюються питаннями щодо змісту та структури повісті «Кайдашева сім’я».
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Учні розігрують епізод розмови Кайдашенків про дівчат.
Підготувати відповіді на питання:
V. Формування вмінь та навичок
1. Робота в парах
Репродуктивний рівень
Завдання. Назвіть чоловічі образи в повісті. Випишіть із твору портретні характеристики образів. Які риси характеру персонажів прочитуються в них? Чи знаходить ваша здогадка підтвердження у дальшому перебігу подій?
Омелько Кайдаш. «Ніби намальований на чорному полі картини, сидів Кайдаш у білій сорочці із білими рукавами. Кайдаш стругав вісь. Широкі рукава закачалися до ліктів; з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові як пух, і блищало сивиною.»
Карпо. «Карпо був широкий у плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве. Гострі темні очі були ніби сердиті».
Лаврін. «Лаврінове молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі, сині, як небо, очі світилися привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи – все подихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір».
Конструктивний рівень
Завдання. Заповніть таблицю і дайте відповіді на питання.
Омелько |
Кайдаш |
Карпо |
Лаврін |
Позитивне в образі |
Негативне в образі |
Спільне в |
характері |
|
|
|
|
|
|
Відмінне в |
Характері
|
|
|
|
|
|
|
|
|
За дібраними матеріалами зробіть висновок, чи можемо ми говорити про індивідуалізацію чоловічих образів у повісті.
Творчий рівень
Завдання:
Представлення парами результатів своєї роботи
VI. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу
Заповнити подану таблицю, розставивши бали від 1 до 6, таким чином оцінити рівень вини кожного персонажа твору. Свій вибір обґрунтувати.
Персонажі повісті |
|
|
|
|
|
|
Омелько |
|
|
|
|
|
|
Маруся |
|
|
|
|
|
|
Карпо |
|
|
|
|
|
|
Лаврін |
|
|
|
|
|
|
Мотря |
|
|
|
|
|
|
Мелашка |
|
|
|
|
|
|
VII. Домашнє завдання
С. 26-27 читати;
Дібрати прислів’я до образів повісті, які б вказували на основну рису їхнього характеру.
Творчий рівень
Скласти монолог Мелашки, звернений до Кайдашихи, яким вона могла б змусити злу свекруху не знущатися з неї.