Урок "Майстерне змалювання характерів старих Кайдашів (Омелька і Марусі), синів (Карпа і Лавріна), невісток (Мотрі і Мелашки). Художні деталі у портретах персонажів."

Про матеріал

Урок розроблено для учнів 10 класу з профільним рівнем навчання. У розробці учитель використовує різноманітні форми і методи роботи: словниковий диктант "Портретна характеристика образів, пінг-понг, хвилинка акторської майстерності, кола Вена, ціннісна дискусія, монолог героя, робота в парах. Такі форми і методи роботи сприяють розвитку творчих здібностей учнів.

Перегляд файлу

 

Розробка уроку

з української літератури, 10 клас,

профільний рівень

 

Тема: Майстерне змалювання характерів старих Кайдашів (Омелька і Марусі), синів (Карпа і Лавріна),  невісток (Мотрі і Мелашки). Художні деталі у портретах персонажів, колоритність їхньої мови. Роздуми над винуватцями родинних сварок і баталій.

 

 

 

 

Підготувала учитель

 української мови та літератури

Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №22

 Селидівської міської ради

Сіпєєва О.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №3

Тема: Майстерне змалювання характерів старих Кайдашів (Омелька і Марусі), синів (Карпа і Лавріна),  невісток (Мотрі і Мелашки). Художні деталі у портретах персонажів, колоритність їхньої мови. Роздуми над винуватцями родинних сварок і баталій.

Мета: схарактеризувати образи твору, розкрити майстерність письменника у їх творенні; розвивати навички складання порівняльної характеристики персонажів, поглиблювати вміння обґрунтовувати свої міркування; виховувати повагу до старшого покоління, власної родини.

Обладнання: ілюстрації до повісті, сценічні костюми, роздатковий матеріал

Тип уроку: формування знань, умінь та навичок

Перебіг уроку

І. Організаційний  момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми та мети уроку

Повідомлення учня «Прототипи головних героїв повісті»

Відкидаючи звинувачення начебто у тому, що в його творах багато художнього домислу,  І.С.Нечуй-Левицький писав «… я роками виходив і виїздив місця, де народжувалися , росли і важко робили герої моїх оповідань і повістей. Коли пишу, їх обличчя завжди стоять переді мною, їх болі і зітхання, темність і горе крають моє серце». Яскравим підтвердженням слів письменника є «Кайдашева сім’я». Твір має точно вказане місце, де відбуваються події. Село Семигори, так майстерно виведене митцем у повісті, було авторові майже рідне. У дитинстві і в юності він тут деякий час жив у родичів, був знайомий із багатьма семигорськими ровесниками. Кайдаші мали своїх прототипів: сім’ю Мазурів із цього ж таки села, яка прославилася постійними бійками і колотнечами. Вуличне прізвище Мазурів – Кайдаші – письменник і подарував своїм літературним героям. Хата заможних Мазурів стояла на кутку Солоному, коло церкви, поруч дійсно був горб, на якому ламалися вози. Жили у Семигорах й свати Маззурів – багаті Довбиші. Про героїв повісті, про те як змалював їх письменник у творі, і піде розмова на уроці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1.              Словниковий диктант «Портретна характеристика образів».

Повнуватий, високий, стрункий, кремезний, дебелий, невисокий, худенький, вродливий, усміхнений, швидкий, насуплений. ( У процесі роботи над характеристикою образів учні доповнюють словниковий диктакт).

  1.              Перевірка домашнього завдання

Метод «Пінг-понг». Учні обмінюються питаннями щодо змісту та структури повісті «Кайдашева сім’я».

  •                 У чому полягає своєрідність композиції твору?
  •                 Чому «Кайдашева сім’я» - соціально-побутова повість?
  •                 Як би ви сформулювали основну думку повісті?
  •                 Що в Україні стало символом родинних чвар?
  •                 На березі якої річки розгортаються події повісті?
  •                 Перед якими святами Лаврін зустрівся з Мелашкою?
  •                 Як у селі дражнили Кайдашиху, після того як Мотря вибила око?
  •                 Скільки часу прожила Мелашка у свекровій хаті, як у раю?
  •                 Село, у якому жила Мелашка?
  •                 Чим Кайдаш заробляв гроші?
  •                 Куди їхав Лаврін перед тим, як зустрів Мелашку?

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  1.              Хвилинка акторської майстерності

Учні розігрують епізод розмови Кайдашенків про дівчат.

Підготувати відповіді на питання:

  •                 Які риси характеру молодих хлопців можна визначити за поданим уривком твору?

V. Формування вмінь та навичок

1. Робота в парах

Репродуктивний рівень

Завдання. Назвіть чоловічі образи в повісті. Випишіть із твору портретні характеристики образів. Які риси характеру персонажів прочитуються в них? Чи знаходить ваша здогадка підтвердження у дальшому перебігу подій?

 Омелько Кайдаш. «Ніби намальований на чорному полі картини, сидів Кайдаш у білій сорочці із білими рукавами. Кайдаш стругав вісь. Широкі рукава закачалися до ліктів; з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові як пух, і блищало сивиною.»

Карпо. «Карпо був широкий у плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве. Гострі темні очі були ніби сердиті».

Лаврін. «Лаврінове молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі, сині, як небо, очі світилися привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи – все подихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір».

 

Конструктивний рівень

Завдання. Заповніть таблицю і дайте відповіді на питання.

Омелько

Кайдаш

Карпо

Лаврін

Позитивне в образі

Негативне в образі

Спільне в

характері

 

 

 

 

 

 

 

Відмінне в

Характері

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •                 Чи можемо ми, аналізуючи діалог братів на початку повісті, визначити, котрий із них добріший, людяніший? Чому?
  •                 Хто був главою сім’ї? Чому?
  •                 Кайдаші жили в достатку. Хто в родині заробляв гроші?
  •                 Проаналізуйте залицяння Карпа до Мотрі. Яким постає перед нами закоханий Карпо?
  •                 За що Карпо штовхнув старого батька так. Що той упав? Чи відчувається каяття у поведінці Карпа? Як зреагував на вчинок  сина Омелько?

За дібраними матеріалами зробіть висновок, чи можемо ми говорити про індивідуалізацію чоловічих образів у повісті.

Творчий рівень

Завдання:

  •                 Назвіть жіночі образи повісті.
  •                 Випишіть із твору портретні характеристики образів. Які риси характеру персонажів «прочитуються» в них?
  •                 За допомогою кіл Вена порівняйте образи Мотрі та Марусі Кайдашихи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •                 Проблемне питання: Чи стане в майбутньому Мотря кращою свекрухою для своїх невісток, ніж Кайдашиха?

 

Представлення парами результатів своєї роботи

 

VI. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу

 

  1. Ціннісна дискусія.

 

Заповнити подану таблицю, розставивши бали від 1 до 6, таким чином оцінити рівень вини кожного персонажа твору. Свій вибір обґрунтувати.

Персонажі повісті

 

 

 

 

 

 

Омелько

 

 

 

 

 

 

Маруся

 

 

 

 

 

 

Карпо

 

 

 

 

 

 

Лаврін

 

 

 

 

 

 

Мотря

 

 

 

 

 

 

Мелашка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII. Домашнє завдання

 

С. 26-27 читати;

 

Дібрати прислів’я до образів повісті, які б вказували на основну рису їхнього характеру.

 

Творчий рівень

 

Скласти монолог Мелашки, звернений до Кайдашихи, яким вона могла б змусити злу свекруху не знущатися з неї.

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
2199
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку