Урок "Традиції народного побуту і моралі, цінності національної етики засобами комічного (гумор, художні тропи). Оцінка «Кайдашевої сім’ї» І.Франком."

Про матеріал

Урок розроблено для учнів 10 класу з профільним рівнем навчання. Під час уроку учитель використовує різнорівневі завдання, під час яких учні виконують дизайнерський проект обкладинки повісті, міні-альбом у символах і знаках. Такі форми і методи роботи сприяють творчому розвитку учнів.

Перегляд файлу

Розробка уроку

з української літератури, 10 клас,

профільний рівень

 

 

Тема: Традиції народного побуту і моралі, цінності національної етики засобами комічного (гумор, художні тропи). Оцінка «Кайдашевої сім’ї»   І.Франком.

 

 

Підготувала учитель

 української мови та літератури

Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №22

 Селидівської міської ради

Сіпєєва О.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №4

 

Тема: Традиції народного побуту і моралі, цінності національної етики засобами комічного (гумор, художні тропи). Оцінка «Кайдашевої сім’ї»           І.Франком.

Мета: ознайомити учнів із оцінкою повісті І.Я.Франком, розкрити майстерність І.С.Нечуя-Левицького у змалюванні картин народного побуту, допомогти учням дійти висновку про необхідність дотримання норм народної моралі як основи гармонійного життя, в тому числі й сімейного; удосконалювати вміння відшукувати у тексті художні засоби комічного в повісті; збагачувати словниковий запас учнів» виховувати почуття толерантності, поваги до письменника та його творчої спадщини.

 

Обладнання:  текст твору, ілюстративний матеріал за темою «Картини побуту, звичаїв та обрядів у повісті «Кайдашева сім’я».

 

Тип уроку: застосування знань і формування умінь.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація  опорних знань учнів

 

Перевірка  домашнього завдання

 

1. Учні зачитують прислів’я до образів повісті та монолог Мелашки.

2. Метод «Дерево рішень».

 

Завдання: дати відповідь на питання і висловити власну думку щодо ситуації повісті.

  •                 Наскільки важливою є сім’я для кожної людини?
  •                 Куди ведуть сім’ю сварки і взаємна ненависть?
  •                 Запропонуйте власний вихід із складної ситуації персонажів твору.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Оголошення теми й мети уроку

 

  1.              Робота з епіграфом  уроку

 

«У повісті усе виконує свою визначену автором роль, веде свою мистецьку партію, як інструмент у хорошому оркестрі чи хорі»

 

І.Франко

-Поясніть слова І.Франка щодо оцінки повісті. Чи погоджуєтесь ви з таким твердженням?

 

  1.              Слово вчителя

Повість «Кайдашева сім’я» І.С.Нечуя-Левицького за повним правом можна назвати, як «Енеїду» І.П.Котляревського, енциклопедією народознавства. Вона знайомить нас із яскравими картинами життя і побуту, обрядів і звичаїв українського села після скасування кріпацтва. Про традиції народного побуту і моралі, цінності народної етики, засоби комічного, застосовані письменником,  і піде мова на уроці.

 

IV. Сприйняття  та засвоєння учнями навчального матеріалу

 

  1.              Конкурс на кращого знавця тексту повісті

 

За 3-5 хвилин назвати якнайбільше елементів українознавства, які зустрічаються в повісті. (Обряди, звичаї, вірування, одяг, ремесла, страви)

 

  1.              Творча робота в малих групах

Репродуктивний рівень

Завдання: дослідити звичаї та обряди, про які згадується в «Кайдашевій сімї». Що нового ви дізнались про українські народні традиції? Які зі звичаїв і обрядів не були б зайвими і сьогодні?

Репродуктивний рівень

Завдання: Коротко розкажіть про процеси праці, які згадуються у повісті.Поясніть, які процеси праці існують і тепер.

Процес праці

 

Виготовлення полотна

 

Вишивання одягу

 

 

Випікання хліба

 

 

Розмальовування печі, призьби

 

 

 

 

Конструктивний рівень

 

Завдання: виконати дизайнерський прект обкладинки повісті. На основі назви, звичаїв, вірувань створити  візуальні тексти, ілюстрації до повісті.

 

Творчий рівень

Завдання №1. Підготуйте міні-альбом повісті у символах і знаках. Виконайте роботу на форматі А-4. Підготуйте тези до захисту проекту.

Завдання №2. Підготуйте інсценізацію обряду сватання Мотрі  Довбиш.

 

 

Представлення результатів своєї роботи

 

3.Колективна робота зі словником літературознавчих термінів: визначення видів комічного

 

«Кайдашева сімя» належить до кращих гумористично-сатиричних творів української літератури.

Гумор-  це мяка форма комічного; сміх, який не ставить за мету викриття явища; добродушне подсміювання.

 

Сатира-  це гнівне осудження у творі явищ суспільного і особистого життя.

 

Іронія-  іносказання, яке виражає насмішку або лукавство; подвійний зміст, коли сказане набуває у контексті мови протиледного значення; висміювання, яке містить у собі критичку оцінку того, що висміюється.

 

Сарказм- зла, уїдлива насмішка, вищий ступінь іронії.

 

V. Систематизація та узагальнення вивченого

 

  1.              Тестування. Визначити види комічного

 

  1.              - Не мети до порога, бо візьму тебе за шию, як кішку, та натопчу мордою в сміття, щоб удруге так не робила,-  сказала Мотря. Мотрині слова були дуже докірливі. Мелашка спалахнула од сорому.

 

А гумор;

 

Б сатира;

 

В сарказм;

 

Г іронія.

 

  1.              –Схаменися, пянице! Чи ти здурів, чи ти знавіснів! Гаращо вже горілки напився!

 

  •                  Еге, здурів! Чи ти ба! Чорти їдуть верхом на свинях! А бий вас сила божа! Дух святий при нас і при хаті! А ондечки на панському бунаєві сидить пузатий, та витрішкуватий, та рогатий!

 

А гумор;

 

Б сатира;

 

В сарказм;

 

Г іронія.

 

 

  1.              –Був я колись Кайдаш, а тепер перевівся на маленького Кайдашця, - говорив Кайдаш за чаркою горілки в шинку.

 

А гумор;

 

Б сатира;

 

В сарказм;

 

Г іронія.

 

  1.              – Які в тітки жовті ноги, неначе в нашої зозулястої курки,- сказав голосно, але ніби про себе, старший хлопчик.

 

А гумор;

 

Б сатира;

 

В сарказм;

 

Г іронія.

 

  1.              По спині лупи її! Виколи дрюком їй друге око! – кричала з двору Мотря. – Не так мені шкода матері, як шкода чобіт!- гукнув Карпо на березі!

 

А гумор;

 

Б сатира;

 

В сарказм;

 

Г іронія.

 

VI. Контроль та корекція знань, умін та навичок

 

  1.              Самостійна робота

Випишіть зразки різновидів сміху, який вам найбільше сподобався. За допомогою різних засобів виразності передайте авторський задум.

 

VII. Домашнє завдання

 

С.27-30 читати;

 

Прочитати повість «Князь Єремія Вишневецький»;

 

Підготувати довідку про Є.Вишневецького.

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
3507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку