Урок розроблено для учнів 10 класу з профільним рівнем навчання. Під час уроку учитель використовує різнорівневі завдання, під час яких учні виконують дизайнерський проект обкладинки повісті, міні-альбом у символах і знаках. Такі форми і методи роботи сприяють творчому розвитку учнів.
Розробка уроку
з української літератури, 10 клас,
профільний рівень
Тема: Традиції народного побуту і моралі, цінності національної етики засобами комічного (гумор, художні тропи). Оцінка «Кайдашевої сім’ї» І.Франком.
Підготувала учитель
української мови та літератури
Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №22
Селидівської міської ради
Сіпєєва О.В.
Урок №4
Тема: Традиції народного побуту і моралі, цінності національної етики засобами комічного (гумор, художні тропи). Оцінка «Кайдашевої сім’ї» І.Франком.
Мета: ознайомити учнів із оцінкою повісті І.Я.Франком, розкрити майстерність І.С.Нечуя-Левицького у змалюванні картин народного побуту, допомогти учням дійти висновку про необхідність дотримання норм народної моралі як основи гармонійного життя, в тому числі й сімейного; удосконалювати вміння відшукувати у тексті художні засоби комічного в повісті; збагачувати словниковий запас учнів» виховувати почуття толерантності, поваги до письменника та його творчої спадщини.
Обладнання: текст твору, ілюстративний матеріал за темою «Картини побуту, звичаїв та обрядів у повісті «Кайдашева сім’я».
Тип уроку: застосування знань і формування умінь.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання
1. Учні зачитують прислів’я до образів повісті та монолог Мелашки.
2. Метод «Дерево рішень».
Завдання: дати відповідь на питання і висловити власну думку щодо ситуації повісті.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Оголошення теми й мети уроку
«У повісті усе виконує свою визначену автором роль, веде свою мистецьку партію, як інструмент у хорошому оркестрі чи хорі»
І.Франко
-Поясніть слова І.Франка щодо оцінки повісті. Чи погоджуєтесь ви з таким твердженням?
Повість «Кайдашева сім’я» І.С.Нечуя-Левицького за повним правом можна назвати, як «Енеїду» І.П.Котляревського, енциклопедією народознавства. Вона знайомить нас із яскравими картинами життя і побуту, обрядів і звичаїв українського села після скасування кріпацтва. Про традиції народного побуту і моралі, цінності народної етики, засоби комічного, застосовані письменником, і піде мова на уроці.
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
За 3-5 хвилин назвати якнайбільше елементів українознавства, які зустрічаються в повісті. (Обряди, звичаї, вірування, одяг, ремесла, страви)
Репродуктивний рівень
Завдання: дослідити звичаї та обряди, про які згадується в «Кайдашевій сімї». Що нового ви дізнались про українські народні традиції? Які зі звичаїв і обрядів не були б зайвими і сьогодні?
Репродуктивний рівень
Завдання: Коротко розкажіть про процеси праці, які згадуються у повісті.Поясніть, які процеси праці існують і тепер.
Процес праці |
|
Виготовлення полотна |
|
Вишивання одягу
|
|
Випікання хліба
|
|
Розмальовування печі, призьби |
|
Конструктивний рівень
Завдання: виконати дизайнерський прект обкладинки повісті. На основі назви, звичаїв, вірувань створити візуальні тексти, ілюстрації до повісті.
Творчий рівень
Завдання №1. Підготуйте міні-альбом повісті у символах і знаках. Виконайте роботу на форматі А-4. Підготуйте тези до захисту проекту.
Завдання №2. Підготуйте інсценізацію обряду сватання Мотрі Довбиш.
Представлення результатів своєї роботи
3.Колективна робота зі словником літературознавчих термінів: визначення видів комічного
«Кайдашева сімя» належить до кращих гумористично-сатиричних творів української літератури.
Гумор- це мяка форма комічного; сміх, який не ставить за мету викриття явища; добродушне подсміювання.
Сатира- це гнівне осудження у творі явищ суспільного і особистого життя.
Іронія- іносказання, яке виражає насмішку або лукавство; подвійний зміст, коли сказане набуває у контексті мови протиледного значення; висміювання, яке містить у собі критичку оцінку того, що висміюється.
Сарказм- зла, уїдлива насмішка, вищий ступінь іронії.
V. Систематизація та узагальнення вивченого
А гумор;
Б сатира;
В сарказм;
Г іронія.
А гумор;
Б сатира;
В сарказм;
Г іронія.
А гумор;
Б сатира;
В сарказм;
Г іронія.
А гумор;
Б сатира;
В сарказм;
Г іронія.
А гумор;
Б сатира;
В сарказм;
Г іронія.
VI. Контроль та корекція знань, умін та навичок
Випишіть зразки різновидів сміху, який вам найбільше сподобався. За допомогою різних засобів виразності передайте авторський задум.
VII. Домашнє завдання
С.27-30 читати;
Прочитати повість «Князь Єремія Вишневецький»;
Підготувати довідку про Є.Вишневецького.