План - конспект уроку з літературного читання
Тема: Казка «Колобок». Вікторина за народними
казками
Мета: • Ознайомити дітей з казкою «Колобок»
• Розвивати навички швидкого та
виразного читання
• Виховувати повагу та любов до ближніх
Тип уроку: Урок ознайомлення з новим твором
Обладнання: підручник науменко в. 2клас.предметні картинки(пшеничний колосок, зерно, млин, тісто, пиріжки.), фігурки персонажів із казки «Колобок»
Хід уроку
І.Організація класу до уроку
- Всі почули ви дзвінок.
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Всіх присутніх привітаймо
І урок розпочинаймо!
ІІ. Перевірка домашнього завдання
На попередньому уроці, ви познайомили з казкою «Колосок». Дома,ви повинні були підготувати переказ цієї казки. Я пропоную вам подивитись на дошку. Ви бачити тут малюнки
( пшеничний колосок, зерно, млин, тісто, пиріжки.), за цими малюнками ви повинні переказати казку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
3.1. Повідомлення теми і мети уроку
- Діти, яку тему ви вивчаєте на протязі декількох уроків?(Усна народна творчість).А що ми відносимо до усної народної творчості?(Колискові пісні, скоромовки,прислів’я та приказки,загадки,українські народні казки)
3.2. Вступна бесіда - Сьогодні ми з вами будемо працювати ще над однією народною казкою. А щоб дізнатися, про кого ця казка, відгадайте загадку.
Що втекло від баби з дідом,-
Не сиділось на вікні,
А зустрілося із лисом
Й ну співають йому пісні.
(Колобок)
- Сьогодні ми будемо читати казку «Колобок». Цю казку ви, мабуть, уже добре знаєте. Але робота у нас буде незвичайною. Уявіть, що нас попросили підготувати казку для інсценування у ляльковому театрі, а потім показати цю виставу малятам із дитячого садка чи першокласникам. Згодні? Тоді давайте поміркуємо, з чого ми розпочинаємо нашу роботу. (Пропозиції учнів). Отже, спочатку треба познайомитися зі змістом казки.
3.2.1. Словника робота
- В цій казці, вам зустрінуться незнайомі слова.
Перше слово хижка. Хто не будь знає,що воно значить? (відповіді дітей). Перекладаючи на російську - це чулан.
Друге слово призьба. Що воно значить?(відповіді дітей). На російській мові це завалинка.
- Діти, а тепер давайте доберемо синонім до слова хижка(відповіді дітей). Прочитаємо це слово три рази вголос.
Діти, спробуйте скласти речення з цим словом.(В домі моєї бабусі є хижка)
3.2.2. Постановка проблемного запитання
-Зараз я вам зачитаю казку, а ви слухайте уважно, чим вона закінчилась?
3.2.3. Первинне читання твору
Колобок
Були собі дід та баба та дожились уже до того, що й хліба нема. Дід і просить:
— Бабусю! Спекла б ти колобок!
— Та з чого ж я спечу, як і борошна нема?
— От, бабусю, піди в хижку та назмітай у засіку борошенця, то й буде колобок.
Послухалась баба, пішла в хижку, назмітала в засіку борошенця, витопила в печі, замісила гарненько борошно, спекла колобок та й поклала на вікні, щоб простигав.
А він лежав, лежав на вікні, а тоді з вікна на призьбу, а з призьби на землю в двір, а з двору за ворота та й побіг покотився дорогою.
Біжить та й біжить дорогою, коли це назустріч йому зайчик.
— Колобок, колобок, я тебе з'їм!
— Не їж мене, зайчику-лапанчику, я тобі пісеньки заспіваю:
— Ану заспівай!
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,—
Я від баби втік,
Я від діда втік,
То й від тебе втечу!
Та й побіг знову. Біжить та й біжить... Перестріває його вовк:
— Колобок, колобок, я тебе з'їм!
— Не їж мене, вовчику-братику, я тобі пісеньки заспіваю.
— Ану заспівай!
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,—
Я від баби втік,
Я від діда втік,
Я від зайця втік,
То й від тебе втечу!
Та й побіг... Аж іде ведмідь.
— Колобок, колобок, я тебе з'їм!
— Не їж мене, ведмедику, я тобі пісеньки заспіваю.
— Ану заспівай!
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,—
Я від баби втік,
Я від діда втік,
Я від зайця втік,
Я від вовка втік,
То й від тебе втечу!
Та й побіг. Біжить та й біжить дорогою... Стрічається з лисичкою:
— Колобок, колобок, я тебе з'їм!
— Не їж мене, лисичко-сестричко, я тобі пісеньки заспіваю.
— Ану заспівай!
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,—
Я від баби втік,
Я від діда втік,
Я від зайця втік,
Я від вовка втік,
Від ведмедя втік,
То й від тебе втечу!
— Ну й пісня ж гарна! — каже лисичка.— От тільки я недочуваю трохи. Заспівай-бо ще раз та сідай до мене на язик, щоб чутніше було.
Колобок скочив їй на язик та й почав співати:
Я по засіку метений...
А лисичка — гам його! Та й з'їла!
3.2.4.Первинний аналіз твору
- Діти,ви прослухали казку, чим же вона закінчилася?(відповіді дітей)
3.2.5.Вторинне читання твору
-Діти, зараз ви будете читати казку самостійно, але перед цим давайте поміркуємо, яким тоном ви будете читати слова кожного персонажа?(відповіді дітей).
-Так, все вірно,слова зайчика ми будемо читати тоненьким та тихеньким голосом, бо він маленький та беззахисний. Слова лисички ми будемо читати з хитринкою. А слова вовка та ведмедя ми будемо читати голосно, трішки грозно, бо вони великі та страшні.
- Починаємо читати.
3.2.6. Вторинний аналіз
-Діти, на скільки частин ви можете поділити цю казку?(5 частин)Про що буде йти мова в кожній частині?
3.2.7. Інсценування казки: розігрування діалогів за допомогою виготовлених із картону фігурок персонажів.
3.2.8. Підведення виховного підсумку
- Діти, як ви вважаєте чому саме так закінчилася казка? Як поводив себе колобок? Чого йому не вистачало?Кожна казка чомусь нас вчить, а чому саме вчить нас ця казка?
-А зараз я пропоную ввести в казку нових персонажів, наприклад їжачка. Поміркуйте якої тоді може бути кінцівка казки?(відповіді дітей)
3.2.9.Вікторина за народними казками
- Молодці, діти, ви дуже добре попрацювали. Зараз я хочу перевірити як ви засвоїли тему народні казки.
- Я пропоную вам відповісти на такі запитання:
1. Кого зустрів Колобок у лісі? («Зайця, вовка, ведмедя та лисицю».)
2. Кого спіймав Солом'яного Бичка? (Ведмедя, вовка, лисицю, зайця.)
3. Хто жив у рукавичці? (Мишка, жабка, заєць, лисиця, вовк та кабан.)
4. Що казала Лисичка-сестричка Вовчику-братику, коли він ловив рибку в ополонці? («Мерзни, мерзни, вовчий хвіст».)
5. Хто вигнав мишенят Круть і Верть із-за столу? (Півник.)
- Молодці, ви добре знаєте казки.
ІV. Оголошення і пояснення домашнього завдання
- Молодці, ви добре знаєте казки. А щоб знати ще краще, треба попрацювати дома. Прочитайте та перекажіть казку, сторінка 19-25.
V. Підведення підсумків
- Над чим ми працювали сьогодні на уроці?
- Що вам найбільше сподобалось?