Конспект уроку, метою якого є закріпити вивчене про вживання апострофа шляхом повторення теоретичного матеріалу та виконання системи тренувальних вправ, розроблено у формі казки.
План-конспект
уроку
української мови
у 5 класі
Тема. Правила вживання апострофа.
Мета: закріпити вивчені правила вживання апострофа шляхом повторення
теоретичного матеріалу та виконання системи тренувальних вправ;
розвивати увагу, пам’ять, мислення;
Облад- виховувати самостійність і наполегливість у навчанні
нання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал (картки із завданнями для
індивідуальної роботи, завдання диктанту «Тиша», тестові завдання)
Тип уроку: урок закріплення вивченої теми, урок-казка
Методи: бесіда, тренувальні вправи, колективне виконання тестових завдань,
індивідуальна робота з картками, «вітрильний диктант», вправа з
ключем, диктант «Тиша»
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Теплого березневого дня до нашої школи завітав мудрий знак – Апостроф. Лагідний, веселий, усміхнений, заквітчаний весняними квітами. Дорогого гостя радо зустріли заквітчані подруги – літери і розповіли, хто з ним хоче подружитися. Пригадаємо і ми основні правила вживання апострофа.
Почувши відповіді дітей, зрадів Апостроф і заглянув до учнівських зошитів. Чи справді там його так величають?
Прослухавши учнівські відповіді, Апостроф і собі вирішив перевірити, чи все тут і справді так гаразд, і запропонував учням написати «вітрильний диктант».
«Вітрильний диктант» обов’язково виконується на окремих аркушах. Правила морської мандрівки такі. Вчитель диктує, перепитувати і розмовляти не можна – ми ж у відкритому морі, повному небезпек, і тому потрібно бути дуже уважним. Повернешся до сусіда ззаду – пліт перевернеться. Робота сам на сам вмотивована правилами гри і швидким темпом. Слова пишуться в колонку, і вітрило щоразу потрібно згортати (загинати папірець) рівно на одне слово, адже в бурю вітрила згортають. Ось і ми, нарешті, згорнули. Хвилі меншають, море стихло. Підняти вітрила! Кожна орфограма аргументовано пояснюється. Помилка у вітрилі – доведеться у цьому місті зробити дірку. Ручкою. Справжню. Наскрізь. А вдома потрібно це вітрило «латати» (виконувати роботу над помилками).
З’їсти, прислів’я, подвір’я, в’юн, мавпячий, морквяний, двох’ярусний, зяблик, бур’ян, буряк, б’ються, свято.
ІV. Закріплення вивченого, формування вмінь і навичок (25 хв.)
І тут Апостроф враз засмутився. Виявляється, у цій школі він не потрібен. А якщо так і всюди? Тоді він стане простою комою, та ще до того ж і нікому не потрібною, бо навіщо Граматиці така кома, яка пишеться вверху над літерами?
Зі сльозами на очах Апостроф вийшов за ворота школи й зупинився: а може, ще є надія? Можливо ще не все втрачено? Швиденько написав листа, повернувся до класу й передав його вчителеві. Там було сказано.
Любі п’ятикласники!
Я засмучений вашим ставленням до мене. Невже так важко запам’ятати найпростіше? Разом із цим листом я передаю вчителеві багато своїх друзів – слів-підказок, у яких я вживаюсь постійно.
А внизу було дописано:
Даю вам двадцять хвилин на виправлення. Сам стаю невидимкою і спостерігатиму за вашою працею. Умови свого повернення передаю вчителеві. Надіюсь, що через 20 хвилин ми зустрінемось. Бажаю успіхів!
А ум..ятина, знічев..я, харків..янин
Б мр..яка, міжз'їздівський, реп..ях
В кам..яний, м..ясниці, горохв..яний
Г сум..яття, недокрів..я, р..ябенький
Ґ дит..ясла, пів..аркуша, розп..яття
А В..ячеслав, Св..ятослав, Валерьян
Б в..йокати, Лук..янівка, напім..який
В пів..ями, без..ініціативний, п..явка
Г пред..явник, пів..Європи, пів..яйця
Ґ бур..янець, без..язикий, об..ємний
А Примор..я, подвір..я, пор..ядок
Б в..юнитись, зап..ястний, арф..яр
В Р..єпін, прем..єр, солом..яний
Г кар..єра, трав..яний, кр..якати
Ґ багр..яний, пів..єпархії, бар..єр
Прислів’ям, здоров’я, з’їдає, бур’ян, проб’єш, пір’я, ім’я, без’язика, коров’ячим.
З’єднати, без’ядерний, слов’яни, солов’їний, пір’яний, в’яз, верб’я, п’ятниця, плоскогір’я.
Зекономити, безіменний, присвята, Соловйов, порятунок, морквяний, бязь, мавпячий, ряжанка.
Картка №1
Прилип, як смола до п..яти (Нар. тв.).
Картка №2
В..їдлива, мов осіння муха (Нар. тв.).
Картка №3
Груш уродило так р..ясно, що гілля аж гнулось додолу (І. Нечуй-Левицький).
Картка №4
Видно птаха по пір..ю (Нар. тв.).
Картка №5
Сором..язливість – окраса молодості (Нар. тв.).
Картка №6
Рум..яні персики згинали віти деревця, приваблювали солодким духом бджіл та ос (І. Нечуй-Левицький).
Вчитель показує малюнки, а учні повинні записати їхні назви.
В…яжу, одр…ядив, узгір…я, дит…ясла, мор…як, скам…янів, здоров…я, св…ято, полум…я, чебер…яти, скип…ятити, вип…є, п…єса, од…яг, ув…язнений, вечер…я, матір…ю.
Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву і прочитайте прислів’я.
Весь цей час Апостроф спостерігав за нашою роботою. Виявляється, він задоволений, знову повернувся до нашого класу, тепер уже з гостинцем, і впевнений, що подружиться з вами назавжди, а не тільки під час сьогоднішнього уроку.
V. Підведення підсумків, пояснення домашнього завдання
Виконати вправу 417.