Урок-казка "Правила вживання апострофа"

Про матеріал

Конспект уроку, метою якого є закріпити вивчене про вживання апострофа шляхом повторення теоретичного матеріалу та виконання системи тренувальних вправ, розроблено у формі казки.

Перегляд файлу

План-конспект

уроку

української мови

у 5 класі

Тема.         Правила вживання апострофа.

Мета:         закріпити   вивчені   правила   вживання   апострофа   шляхом повторення

                     теоретичного матеріалу та  виконання  системи тренувальних вправ;

                     розвивати увагу, пам’ять, мислення;

Облад-      виховувати самостійність і наполегливість у навчанні

нання:      підручник,  таблиця,  дидактичний матеріал  (картки  із  завданнями для

                     індивідуальної   роботи,  завдання  диктанту «Тиша», тестові завдання)

Тип уроку: урок закріплення вивченої теми,  урок-казка

Методи:    бесіда,   тренувальні   вправи,  колективне  виконання   тестових  завдань, 

                      індивідуальна   робота    з    картками,   «вітрильний   диктант»,   вправа з

                      ключем, диктант  «Тиша»

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань 

 

  1. Читання вчителем казки

 

     Теплого березневого дня до нашої школи завітав мудрий знак – Апостроф. Лагідний, веселий, усміхнений, заквітчаний весняними квітами. Дорогого гостя радо зустріли заквітчані подруги – літери і розповіли, хто з ним хоче подружитися. Пригадаємо і ми основні правила вживання апострофа.

 

  1. Бесіда

 

  • Коли пишемо апостроф?
  • У яких випадках апостроф не пишеться?

 

  1. Читання казки.

 

     Почувши відповіді дітей, зрадів Апостроф і заглянув до учнівських зошитів. Чи   справді там його так величають?

 

  1. Перевірка письмових домашніх завдань.

 

  1. Читання казки

     Прослухавши учнівські відповіді, Апостроф і собі вирішив перевірити, чи все тут і справді так гаразд, і запропонував учням написати «вітрильний диктант».

 

  1. Вітрильний диктант

 

    «Вітрильний диктант» обов’язково виконується на окремих аркушах.  Правила морської мандрівки такі. Вчитель диктує, перепитувати і розмовляти не можна – ми ж у відкритому морі, повному небезпек, і тому потрібно бути дуже уважним. Повернешся до сусіда ззаду – пліт перевернеться. Робота сам на сам вмотивована правилами гри і швидким темпом. Слова пишуться в колонку, і вітрило щоразу потрібно згортати (загинати папірець) рівно на одне слово, адже в бурю вітрила згортають. Ось і ми, нарешті, згорнули. Хвилі меншають, море стихло. Підняти вітрила! Кожна орфограма аргументовано пояснюється. Помилка у вітрилі – доведеться у цьому місті зробити дірку. Ручкою. Справжню. Наскрізь. А вдома потрібно це вітрило «латати» (виконувати роботу над помилками).

 

    З’їсти, прислів’я, подвір’я, в’юн, мавпячий, морквяний, двох’ярусний, зяблик, бур’ян, буряк, б’ються, свято.     

 

ІV. Закріплення вивченого, формування вмінь і навичок (25 хв.)

 

  1. Читання казки.

 

     І тут Апостроф враз засмутився. Виявляється, у цій школі він не потрібен. А якщо так і всюди? Тоді він стане простою комою, та ще до того ж і нікому не потрібною, бо навіщо Граматиці така кома, яка пишеться вверху над літерами?

    Зі сльозами на очах Апостроф вийшов за ворота школи й зупинився: а може, ще є надія? Можливо ще не все втрачено? Швиденько написав листа, повернувся до класу й передав його вчителеві. Там було сказано.

 

  1. Читання вчителем листа.

Любі п’ятикласники!

     Я засмучений вашим ставленням до мене. Невже так важко запам’ятати найпростіше? Разом із цим листом я передаю вчителеві багато своїх друзів – слів-підказок, у яких я вживаюсь постійно.

     А внизу було дописано:

     Даю вам двадцять хвилин на виправлення. Сам стаю невидимкою і спостерігатиму за вашою працею. Умови свого повернення передаю вчителеві. Надіюсь, що через 20 хвилин ми зустрінемось. Бажаю успіхів!

 

  1. Колективне виконання тестових завдань

 

  1. Апостроф треба писати в усіх словах рядка

А ум..ятина, знічев..я, харків..янин

Б мр..яка, міжз'їздівський, реп..ях

В кам..яний, м..ясниці, горохв..яний

Г сум..яття, недокрів..я, р..ябенький

Ґ дит..ясла, пів..аркуша, розп..яття

  1. Апостроф треба писати в усіх словах рядка

А В..ячеслав, Св..ятослав, Валерьян

Б в..йокати, Лук..янівка, напім..який

В пів..ями, без..ініціативний, п..явка

Г пред..явник, пів..Європи, пів..яйця

Ґ бур..янець, без..язикий, об..ємний

  1. Апостроф треба писати в усіх словах рядка

А Примор..я, подвір..я, пор..ядок

Б в..юнитись, зап..ястний, арф..яр

В Р..єпін, прем..єр, солом..яний

Г кар..єра, трав..яний, кр..якати

Ґ багр..яний, пів..єпархії, бар..єр

 

  1. Вибіркове письмо (вправа 415)

 

     Прислів’ям, здоров’я, з’їдає, бур’ян, проб’єш, пір’я, ім’я, без’язика, коров’ячим.

 

  1. Розподільний диктант (вправа 416)

 

     З’єднати, без’ядерний, слов’яни, солов’їний, пір’яний, в’яз, верб’я, п’ятниця, плоскогір’я.

     Зекономити, безіменний, присвята, Соловйов, порятунок, морквяний, бязь, мавпячий, ряжанка.

 

  1. Індивідуальна робота з картками

 

  • Переписати, вставити, де потрібно, апостроф.

 

Картка №1

     Прилип, як смола до п..яти (Нар. тв.).

 

Картка №2

     В..їдлива, мов осіння муха (Нар. тв.).

 

Картка №3

     Груш уродило так р..ясно, що гілля аж гнулось додолу (І. Нечуй-Левицький).

Картка №4

     Видно птаха по пір..ю (Нар. тв.).

 

Картка №5

     Сором..язливість – окраса молодості  (Нар. тв.).

 

Картка №6

     Рум..яні персики згинали віти деревця, приваблювали солодким духом бджіл та ос (І. Нечуй-Левицький).

 

  1. Диктант «Тиша»

 

     Вчитель показує малюнки, а учні повинні записати їхні назви.

 

  1. Виконання вправи з ключем

 

  • Випишіть слова послідовно в дві колонки: 1) ті, у яких є апостроф; 2) ті, у яких немає.

     В…яжу, одр…ядив, узгір…я, дит…ясла, мор…як, скам…янів, здоров…я, св…ято, полум…я, чебер…яти, скип…ятити, вип…є, п…єса, од…яг, ув…язнений, вечер…я, матір…ю.

     Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву і прочитайте прислів’я.

 

  1. Читання вчителем закінчення казки.

 

     Весь цей час Апостроф спостерігав за нашою роботою. Виявляється, він задоволений, знову повернувся до нашого класу, тепер уже з гостинцем,  і впевнений, що подружиться з вами назавжди, а не тільки під час сьогоднішнього уроку.

 

V. Підведення підсумків, пояснення домашнього завдання

 

Виконати вправу 417.

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
2339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку