Урок-казка «Твір-опис тварини в художньому стилі»

Про матеріал
Урок розвитку зв’язного мовлення для учнів 5 класу з української мови Мета: • ознайомити учнів з жанровими особливостями художнього опису, учити розуміти істотну відмінність наукового й художнього описів предметів; • удосконалити творчі вміння створювати опис тварини в художньому стилі, розвивати образне мислення, спостережливість, самостійність думки; • виховувати любов до тварин.
Перегляд файлу

Урок-казка «Твір-опис тварини в художньому стилі», 5 клас

В.П. Строкач, учитель української мови та літератури, Новотроїцький ЗЗСО Андрівської сільської ради Бердянського району Запорізької області

Мета:

  • ознайомити учнів з жанровими особливостями художнього опису, учити розуміти істотну відмінність наукового й художнього описів предметів;
  • удосконалити творчі вміння створювати опис тварини в художньому стилі, розвивати образне мислення, спостережливість, самостійність думки;
  • виховувати любов до тварин.

Методи і прийоми: бесіда, творча робота учнів, виконання вправ.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки, ілюстрації

Вид уроку: урок розвитку писемного мовлення.

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська література, зоологія

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

     Добрий день! У нас сьогодні незвичайний урок. Урок розвитку мовлення – письмовий опис тварини у художньому стилі.

     Девізом нашого уроку є слова "Ти назавжди у відповіді за тих, кого приручив» (за казкою-притчею Антуана де Сент-Екзюпері "Маленький принц")

     На електрону пошту нашої школи прийшло відео повідомлення. Давайте його відкриємо

     Відео-повідомлення від котика Мурчика:  «Привіт, друзі! Я – котик Мурчик.  Я дуже розумний і охайний. Мені встановлені пам’ятники в Парижі, Лондоні, Коломиї. А ви знаєте, що коли я падаю з висоти, то завжди приземлюся на лапи. А ще, коли я опиняюся далеко від дому, я завжди знаходжу дорогу назад. Я першим відчуваю наближення землетрусу і інших природних катаклізмів. А ще мене бояться пацюки і миші.  А зараз я Вас запрошую до  країни Мурляндїї і хочу Вам хочу подарувати листівки-запрошення у цю країну»

 

ІІ. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку, створення відповідного настрою

      А зараз проведемо гру «Впізнай породу кота». На сьогодні у світі відомо 57 порід та 296 різновидностей домашніх котів . Ось деякі з них (показує на дошку з картками). Вам треба буде заповнити картку до цієї гри (додаток 1) , де потрібно буде вказати назву породи, країну походження та особливості породи.  Слухайте уважно!

(учні по одному виходять до дошки, відкривають картку, читають цікаві факти про життя та особливості породи котів) (додаток 2, 3)

     

1.ПЕРСИДСЬКА кішка – гарна, пухнаста, ця красуня прекрасно прив’язується до господаря, а ось незнайомців ігнорує. Батьківщина цих котів – Туреччина. Вони настільки спокійні і лагідні, що навіть втратили здатність ловити пацюків.

2.СІАМСЬКА кішка – довірлива й активна. Вони дуже миролюбні. Їхня поведінка нагадує собачу. Цю породу вважають королем серед домашніх котів. Ця порода з’явилася в Сіамі, нині Таїланд.

3.МЕН КУН – великий і добрий. Це найбільша порода домашніх котів. Її представники можуть важити до 12 кг. Походить зі штату Мен, США. Вони жили на волі. Тому добре переносять негоду.

4.СФІНКС – ласкаві і добрі. Виведені в Китаї. Вони постійно шукають тепло і діти можуть одягати їх в різний одяг, граючись.

5.ШОТЛАНДСЬКА капловуха – шотландці схожі на британців через густу, але коротку щерсть і широку мордочку. Відрізяються вони особливими кумедними вухами, а ще вони вміють стояти на задніх лапках.

6.ЄВРОПЕЙСЬКА КОРОТКОШЕРСНА– виведена ще в Стародавньому Римі. Забарвлення хутра кішок вирізняється різноманітністю. Невибагливі. Це кішка-хижак, кішка-мисливець. Це природна порода, що сталася без втручання людини в її генетику.

Тепер давайте перевіремо, що ви записали

 

 

 

Назва породи

Країна походження

Особливості породи

Персидська

Туреччина

Не ловить мишей

Сіамська

Таїланд , місто Сіамі

Поведінкою схожі на собак

Мейн Кун

США , штат Мен

Важить до 12 кг.

Можуть жити на волі, добре переносять негоду

Сфінкс

Китай

Постійно шукають тепло.

Шотландська капловуха

Шотландія

Вміють стояти на задніх лапках.

Мають кумедні вуха

Європейська короткошерсна

Рим 

Кішка-мисливець.  Природна порода, що сталася без втручання людини в її генетику

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників

      Тема нашого уроку – опис тварини в художньому стилі. Ви вже здогадалися, яку тварини ми будемо сьогодні з вами описувати? Правильно, котика.

     З чого почати? Що потрібно знати? Що писати?

 

ІV. Актуалізація опорних знань

     Перш за все, давайте повторимо, що таке тема та ідея твору.

Отже, тема нашого твору -  Опис котика

Основна ідея  твору - домашні тварини – наші друзі та улюбленці  

Жанр твору — опис

 

А що таке опис? Послухаємо мовознавців: 

Мовознавець 1: Опис –  це зображення будь-якого предмета, явища ,дійсноті, особи, шляхом розкриття його основних ознак .

     У мові є різні стилі мовлення : діловий, публіцистичний, побутовий, науковий і художній. А ви знаєте, чим відрізняється науковий стиль від художнього?

  • Науковий -  точно і послідовно називає ознаку предмета
  • Художній - відображає предмети в яскравій образній формі з метою емоційного впливу на читача

Мовознавець 2: У художньому стилі використовуються художні засоби мови, які роблять опис виразнішим. Один із них,  найпростіший – це епітет.   

     Епітет – художнє означення, яке дає образну характеристику предметові    Наприклад: веселі очі, хитра мордочка, грайлива тваринка

Мовознавець 3:  Наступний художній засіб – це порівняння.

      Порівняння – це засоби, у яких ознаки одного предмета подають за допомогою іншого, подібного до нього Наприклад: очі, ніби намистинки;  хвостик, як бублик; очі горять, наче ліхтарики

Мовознавець 4:  Метафора - це слово, або вираз, що використовують у переносному значенні

Наприклад: очі погрожують, мордочка усміхається

    

Дякуємо Вам, мовознавці!

 

V. Колективна робота з текстовим зразком

       Прочитайте текст. Виділіть у реченнях художні засоби.

     «Мурчик — добрий і лагідний кіт. Він великий, пухнастий, вогненно-рудий. Мордочка, груди й кінчики передніх лапок біленькі. Очі великі, зелені. Увечері вони горять, мов ліхтарики, зеленим вогнем. Він гордо піднімає вгору свій пишний хвіст і нечутно ступає по підлозі м’якенькими лапками. Довгі білі вуса ледь закручені на кінчиках. У вухах —кучерява шерсть. Мурчик дуже охайний. Після сніданку він довго й старанно миє мордочку, вуха і шию».

 Епітети: добрий, лагідний; великий, пухнастий, вогненно-рудий; лапки біленькі; пишний хвіст,  м’якенькі лапки; довгі, білі вуса; кучерява шерсть; охайний.

Порівняння: очі, мов ліхтарики.

Метафора: очі горять; Мурчик охайний; миє мордочку , вуха, шию

 

 

VІ. Формування практичних навичок опису тварини

  • Робота в парах

Завдання 1

Доберіть антоніми

Шерсть жорстка – шерсть гладенька

Маленька голівка –масивна голова

Тулуб короткий – тулуб видовжений

Вуса обвислі – вуса прямі

Плями темні – плями світлі

Куций хвіст – довгий хвіст

Ніс сухий – ніс мокрий

Очі сумні – очі веселі

Меткий рух – повільний рух

 

 

Завдання 2

Дібрати синоніми до слова кіт чотириногий друг, бігун, дужа істота, слабка істота, звірок, домашній мешканець, улюбленець, котик, «брат менший».

 

Завдання 3

Доберіть зменшувально-пестливі слова з епітетами.

Голова — голівка, голівонька (вузька, красива).

Тварина — тваринка (рідкісна, обережна, сторожка, прудка, малопомітна, лагідна, агресивна, похмура).

Хвіст — хвостик (пухнастий, пишний, довгий).

Звір — звірок (величенький, сильний, красивий).

Очі — оченята (сірі, похмурі, порожні, веселі).

Лапи — лапки (маленькі, довгенькі, цибаті, міцні).

Шерсть — гладенька, густа, блискуча, шорстка.

Шия — шийка (коротка, пряма, довга, гнучка).

Спина — спинка (м’язиста, коротка).

Кіт — котик, киця, кицюня, кошенятко.

 

 

  • Колективне складання плану художнього твору-опису.

     Давайте згадаємо, з яких частин буде складатися твір:

  1. Вступ (Де живе тварина? Де я її бачив(бачила)? Як до мене потрапила?)
  2. Основна частина (Опис тварини )
  3. Кінцівка (Моє ставлення до тварини; значення тварини в моєму житті)

     Зверніть увагу на план твору-опису.

  1. Де живе тварина?
  2. Її порода, кличка.
  3. Розмір, забарвлення, шерсть .
  4. Голова, очі, вуха, лапи, хвіст.
  5. Сила (спритність, енергійність, витривалість)
  6. Я люблю спостерігати за твариною.

 

  •  Інструктаж до творчої роботи

Завдання – написати твір-опис тварини в художньому стилі

      Текст твору повинен мати зачин, основну частину, кінцівку. Текст повинен розкривати тему (моє кошеня; домашній улюбленець) та підпорядковуватись основній думці (ставлення до описуваної тварини, впевненість у тому, що «брати менші» потребують піклування).

     Але зверніть увагу, діти, на щирість та  доречність вживання слів.

 

VІІІ. Підсумок уроку, виставлення оцінок

Рефлексія

  •  Я знаю …..
  • - Я вмію …..
  • - Я навчився/навчилася…
  • - Мені було цікаво …

 

IХ. Домашнє завдання : написати опис собачки

 

 

 

Додаток 1.

 

Додаток 2.

           1 2

3   4

5

 

 

 

Додаток 3.

1.ПЕРСИДСЬКА кішка – гарна, пухнаста, ця красуня прекрасно прив’язується до господаря, а ось незнайомців ігнорує. Батьківщина цих котів – Туреччина. Вони настільки спокійні і лагідні, що навіть втратили здатність ловити пацюків.

2.СІАМСЬКА кішка – довірлива й активна. Вони дуже миролюбні. Їхня поведінка нагадує собачу. Цю породу вважають королем серед домашніх котів. Ця порода з’явилася в Сіамі, нині Таїланд. ___________________________________________________

3.МЕН КУН – великий і добрий. Це найбільша порода домашніх котів. Її представники можуть важити до 12 кг. Походить зі штату Мен, США. Вони жили на волі. Тому добре переносять негоду.

________________________________________________

4.СФІНКС – ласкаві і добрі. Виведені в Китаї. Вони постійно шукають тепло і діти можуть одягати їх в різний одяг,граючись. _________________________________________________

5.ШОТЛАНДСЬКА капловуха – шотландці схожі на британців через густу, але коротку щерсть і широку мордочку. Відрізяються вони особливими кумедними вухами, а ще вони вміють стояти на задніх лапках.

6.ЄВРОПЕЙСЬКА КОРОТКОШЕРСНА– виведена ще в Стародавньому Римі. Забарвлення хутра кішок вирізняється різноманітністю. Невибагливі. Це кішка-хижак, кішка-мисливець. Це природна порода, що сталася без втручання людини в її генетику.

 

 

1

 

doc
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
2773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку