Урок "Казки народів світу"

Про матеріал
Конспект уроку позакласного читання на тему "Казки народів світу" містить різні цікаві завдання на розвиток читацької та пізнавальної компетентності учнів.
Перегляд файлу

 

Тема. «Казки народів світу».

Угорська народна казка «Двоє жадібних ведмежат» , індійська народна казка «Про кажана».

Мета. Формувати читацьку і пізнавальну компетентності учнів, поглиблювати знання про казку; вчити дітей давати якісну характеристику героям твору і визначати його головну думку; розвивати мовлення та мислення школярів, вміння аналізувати, порівнювати і узагальнювати навчальний матеріал; виховувати кращі людські якості.

Матеріал до уроку:  книги-колективки «Пагінець місячного дерева» (набір «Читаю сам»                                                     2 кл. Упорядник: В. Мартиненко), тематична виставка книг.

Додатки: пам’ятки «Правила спільного обговорення», «Правила дружної роботи», «Правила презентації», малюнок кажана.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Здрастуйте, діти!

Сідайте, будь ласка!

Сьогодні у гості

Прийшла до нас казка…

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

- Прочитайте прислів’я, записане на дошці: «Казки маленькі, та розуму в них багато».

- Сьогодні на уроці ми перевіримо цю народну мудрість.

ІІІ. Розв’язування завдань на орієнтування в дитячій книжці.

- Помилуйтеся нашою виставкою!

Чим схожі всі ці книги, що в них спільного? (Це книги одного жанру.  В них записано казки різних народів).

- Казки яких народів є в цих книгах? Як ви про це дізналися?

- Хто автор цих казок? (Народ, який їх склав).

- Усі народи світу складають казки. Кожен із вас переконався, як їх багато.

- Подумайте, навіщо люди складали і розповідали казки? Що прославляє і що осуджує народ у казці?

На ці питання спробуємо відповісти на нашому уроці, тема якого «Казки народів світу».

ІV. Виразне читання вчителем твору.

Вчитель виразно читає угорську народну казку «Двоє жадібних ведмежат».

V. Бесіда-роздум про прочитане.

- Назвіть головних дійових осіб казки (ведмежата, лисиця).

- Спробуємо порівняти героїв цієї казки, знайдемо їх спільні та відмінні риси.

Після двохвилинної самостійної роботи ,  створюється групова «Діаграма Венна» (за інтерактивними методами і прийомами навчання американських учених Дж. Стіла, К. Мередіта, Ч. Темпла).

 

Ведмежата                                                                    Лисичка                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок:- Що засуджує народ у цій казці? (жадібність)

-Чому вчить нас казочка? (Бути добрими, щедрими, ділитися один з одним, дружити…)

Руханка.

Вийшли з лісу ведмежата,

В нас є казочка крилата.

Про ведмедів і лисицю

Про веселу жартівницю.

Звірі ходили, звірі гуляли

Дружно в лісі казку шукали.

Може під кущиком чи під листочком?

Чи під новеньким гарним місточком?

Казка із пташкою в небо злетіла?

Чи, може, казочку лисонька з’їла?

Та ось, нарешті, казка знайшлася,

Слухай уважно, вже почалася…

VІ. Самостійне ознайомлення з новою казкою і мовчазне читання вказаного твору.

Учні отримують завдання:

1. Знайдіть індійську народну казку «Про кажана» в книзі «Пагінець місячного дерева».

2. Уважно прочитайте цю казку, визначте дійових осіб.

3. Складіть характеристику кажана.

4. Виберіть прислів’я, що може виражати головну думку твору. Доведіть це.

Прислів’я

1) Чия відвага – того й перемога.

2) Куди вітер дме – туди й хилиться.

3) Що посієш, те й пожнеш.

4) За двома зайцями поженешся – жодного не спіймаєш.

VІІ. Виявлення і оцінка якості самостійного читання.

Через 15 хв. самостійної роботи проводиться перевірка виконаних завдань.

- Розкажіть, як ви знайшли задану казку в книзі? (Назву казки відшукали в змісті, де і вказано потрібну сторінку).

- Назвіть дійових осіб казки (кажан, звірі, птахи).

- Між ким спалахнула війна? (Між звірами й птахами).

- Зачитайте, що вирішив кажан, коли розпочалася велика війна, і чому він так вирішив?                 («- Ніхто ще не дійшов висновку, хто я такий – звір чи птах. Одні кажуть, що я звір, інші – що птах. Краще всього мені поки що триматися самостійно та обмізкувати все гарненько. Не примикатиму я ні до звірів, ні до птиць: подивлюся, хто кого переважить. Чия сторона переможе, на ту я й перейду!»).

- Що робив кажан, коли спалахнула битва? (спостерігав здалеку).

- Що він зробив, коли подумав, що перемагають птахи? Зачитайте. («Тоді він полетів у їхній бік, але не наблизився до них, а лише подумав: «Ось здобудуть перемогу, я до них і примкну!»).

- Як далі розгорталися події? (Кажану здалося, що переважують у силі звірі і він шмигнув у їхні ряди).

- Прочитайте, що заявив кажан звірам. («- Морда в мене точнісінько така, як у мишей. Дитинча своє я годую молоком, а птахам цього не дано. Отож, я звір. То й прийміть мене до свого племені. А я вже довіку служитиму вам вірою і правдою. Ні за що в світі вас не зраджу!»).

- Чи повірили йому звірі? (Повірили і прийняли до свого племені).

- Чи не помилився кажан у своєму рішенні? (Помилився. Птахи перемогли звірів.)

- Складаємо характеристику кажана (метод «Асоціативний кущ

 

Чи звір?                                                   хитрий                                  боягуз                                       мерзенний

Чи птах?

                                            Обережний                                                                                                                    

                                                                                                                                                                                    одинокий  зрадник                                                                                                                              нетерплячий

 

нерішучий

 

- Зачитайте уривок, що підходить до ілюстрації на ст.24 («А птахи все-таки перемогли звірів – надто вже хоробрий був у них полководець – орел»).

- Чим закінчилася казка? (Кажан вирішив рятуватися втечею. Полетів у гори й ліси, ховається в дуплах дерев вдень, а вночі, коли всі птахи у своїх гніздах, вилітає).

- Чому навчила нас ця казка? Прочитайте вибране прислів’я, яке найкраще розкриває основну думку твору. Обгрунтуйте свою відповідь. (Учні зачитують вибране прислів’я і доводять свою думку).

- В яких ще казках ми читали про суперечку між тваринами? («Яйце-райце» українська народна казка, «Чому миші, коти й собаки між собою не миряться» чеська народна казка тощо).

Руханка.

Руки вгору! Погойдали –

Це дерева в лісі.

Опустили і стріпнули –

Збив росичку вітер.

Руки в сторони, змахнули –

Летимо, мов птахи.

Приземлились, відпочили –

Руки-крила склали.

VІІІ. Рекомендації до позаурочної роботи з книгами на наступному тижні.

-Сьогодні ми читали казки, які вчили нас бути добрими і щедрими, вміти дружити і допомагати один одному, бути сміливими і чесними.

Казка завжди спонукає замислитися про свою поведінку, в ній виражено ставлення народу до життя, до людей і їх вчинків. Тому читайте казки! Вони допоможуть вам бачити зло і боротися з ним.

Дочитайте казки з книги «Пагінець місячного дерева» і виконайте цікаві завдання на останній сторінці обкладинки.

 

docx
Додано
5 липня 2019
Переглядів
2274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку