Урок "Казкова тема у професійній музиці".

Про матеріал
Тема уроку. Казкова тема у професійній музиці. Музично-дидактичний матеріал: ♦П.Чайковський. «Вальс квітів» із балету «Лускунчик»; ♦П.Чайковський. Марш із балету «Лускунчик»; ♦Українська народна колядка «Добрий вечір Тобі, пане господарю». Мета уроку: ♦Розширити уявлення учнів про музично-сценічне мистецтво, зокрема про балет та симфонічний оркестр; ♦Продовжити знайомство з творчістю російського композитора П.Чайковського; ♦Розучити нову пісню «Добрий вечір Тобі, пане господарю»; ♦Розвивати навички активного сприймання музичного твору; ♦Розвивати музичну пам'ять та кмітливість учнів; ♦Формувати вокально-хорові навички: робота над артикуляцією, звуковеденням; ♦Виховувати інтерес, любов до музики; ♦Формувати естетичні смаки. Інформаційно-методичне забезпечення: роздатковий матеріал (програмка учня із змістом балету «Лускунчик» та завданнями), портрет композитора, ілюстрації, відео (фрагменти балету «Лускунчик»), презентації Microsoft Power Point*, комп’ютер.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок на тему:

 

«Казкова тема у професійній музиці. П.І.Чайковський. Балет «Лускунчик».

5 клас.

 

                                                                                 Підготувала

                                                             вчитель музичного мистецтва

                                                             Розвадівського ЗЗСО I-III ст.

                                                             Росяк Оксана Михайлівна,

                                                            вища категорія, «старший вчитель».

Тема уроку. Казкова тема у професійній музиці.

 

Музично-дидактичний матеріал:

  • П.Чайковський. «Вальс квітів» із балету «Лускунчик»;
    • П.Чайковський. Марш із балету «Лускунчик»;
    • Українська народна колядка «Добрий вечір Тобі, пане господарю».

 

Мета уроку:

  • Розширити уявлення учнів про музично-сценічне мистецтво, зокрема про балет та симфонічний оркестр; 
  • Продовжити знайомство з творчістю російського композитора  П.Чайковського;
  • Розучити нову пісню «Добрий вечір Тобі, пане господарю»;
  • Розвивати навички активного сприймання  музичного твору;
  • Розвивати музичну пам'ять та   кмітливість учнів;
  • Формувати вокально-хорові навички: робота над артикуляцією, звуковеденням;
  • Виховувати інтерес, любов до музики;
  • Формувати естетичні  смаки.

 

Інформаційно-методичне забезпечення: роздатковий матеріал (програмка учня із змістом балету «Лускунчик» та завданнями),   портрет композитора, ілюстрації, відео (фрагменти балету «Лускунчик»),  презентації Microsoft Power Point*, комп’ютер.

 

 

Хід уроку

 

1. Організаційний момент.

         Вхід до класу під музику П.Чайковського.

2. Музичне вітання.

3. Повідомлення теми та мети уроку.

 Розповідь учителя супроводжується демонстрацією слайдів* (Слайд 1).

   Вчитель. Сьогодні ми звернемося до казкової теми у професійній музиці. Казкова тема завжди приваблювала професійних композиторів, які у своїх творах засобами музичного мистецтва розкривали образи казкових персонажів, їхні характери, почуття та переживання.

Казку можна переповісти словами, показати на сцені чи в кіно: в ній все зрозуміло, тому, що дійові особи спілкуються за допомогою діалогу.

Але існує вид мистецтва, в якому зміст  передається за допомогою музики, хореографії та сценічної дії.

  • Це – ....? (Балет).

Отже, сьогодні разом із старовинною німецькою казкою,  і чудовою музикою ми знову вирушаємо в казковий балетний світ.

4. Актуалізація опорних знань.

  • Пригадайте, що таке балет? (відповіді учнів).

Вчитель. Так, це вид мистецтва, в якому поєднані музичне мистецтво, хореографія та сценічна дія.  (Слайд 2).

  •    З балетом якого композитора ви уже знайомі? (С.Прокоф’єв «Попелюшка»).
  •      Уявіть, що ви – композитори, яким потрібно написати музику балету. Що для цього необхідно? Для опери – лібрето. А для балету? (лібрето).

Вчитель. Виявляється, що для створення балетного спектаклю так само необхідне лібрето.

         Над балетом працює багато спеціалістів.  Це:

  • лібретист (пише лібрето);
  •  композитор (пише музику);
  •  балетмейстер (складає рухи до балету);
  •  художники та декоратори (виготовляють декорації);
  •  симфонічний оркестр (виконує музику, яку написав композитор);
  •  артисти балету (дійові особи сценічної вистави).  (Слайд 3).    

5. Розповідь про композитора П.Чайковського.

 Розповідь супроводжується слайдами презентації.*  (Слайд 4).

             В руках у мене чудо-книжка, казка відомого німецького письменника Ернеста Гофмана «Лускунчик і Мишачий король». Вона зуміла привернути увагу не тільки відомих кіноматографів, мультиплікаторів, сценаристів, але також зацікавила відомого російського композитора П.Чайковського.

             Петро Ілліч Чайковський (1840—1893 рр.) народився в м. Воткінську, де батько його був управителем заводу. Мати Чайковського добре співала, і хлопчик з раннього дитинства любив слухати її спів.

         Великою подією в дитинстві Чайковського була поява в їх домі оркестрини (оркестрина — механічний інструмент, що передає гру оркестру). Маленький Петрик годинами міг слухати музику і потім підбирати почуті мелодії на фортепіано або відстукувати ритм на шибці вікна. Він був лагідною і дуже вразливою дитиною. Особливо велике враження справляла на нього музика. Одного разу після довгого слухання музики він втік у дитячу кімнату і розплакався. «О, ця музика, музика... Звільніть мене від неї! Вона в мене ось тут, тут,— плакав він, показуючи на голову,— вона не дає мені спокою».

       Не залишала муза композитора і упродовж його життя. Все своє життя композитор присвятив створенню музики. Серед  музичного доробку композитора є твори,  які він написав саме для дитячого виконання.

  • Хто знає, як називається збірка музичних п’єс композитора для дітей? («Дитячий альбом»).
  • Які балети Чайковського ви знаєте? (Відповіді учнів).

Вчитель. Так, це – «Лебедине озеро», «Спляча красуня», «Лускунчик». Всі вони створені на казкові літературні сюжети.  (Слайд 5).

        

6.  Сприйняття і осмислення музики балету П.Чайковськго «Лускунчик»

6.1. Бесіда про зміст балету «Лускунчик». Показ слайдів6,7,8* та відеофільму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  Сьогодні ми ближче познайомимося з балетом «Лускунчик», який був створений за мотивами казки німецького письменника Е.Гофмана «Лускунчик і Мишачий король». Отже, вирушаємо до Марійського театру на зустріч із шедевром балетного мистецтва.

Перегляд відеофільму з коментарем вчителя.

  • Фасад Марійського театру;
  • Концертна зала Марійського театру;
  • Оркестрова яма і підготовка оркестрантів до вистави;

     Слово вчителя.  Для того, щоб краще зрозуміти зміст балетної вистави, сценічну дію, глядачі можуть, за бажанням, придбати у театрі програму опери чи балету-стислий його сюжет. Кожен із вас перед початком уроку одержав теж таку програмку, у якій є короткий зміст балету. Давайте разом ознайомимося із ним, спостерігаючи за балетною виставою.

Перегляд відеофільму «Лускунчик»» із коментуванням коротко змісту балету

6.2. Завдання у парах «Допоможи композитору».

         Впишіть пропущені слова (марш і вальс) у зміст балету.

 

Короткий зміст балету«Лускунчик»

(За мотивами казки Е. Гофмана)

         У будинку живуть дівчинка Марі та її брат Франц, вони готуються до свята, прикрашають ялинку. Всім весело. Приходить хрещений Марі, приносить дітям подарунки. Дівчинці – ляльку Лускунчика, що вміє клацати горіхи, хлопчику – іграшкових гусарів, шаблю, коня.

         Зазвучав__________, і дітям почали роздавати подарунки.

         Франц дав Лускунчику дуже міцний горішок, і той зламав собі зуби. Марі засмучена, вона заколисує, укладає спати свою улюблену іграшку. Заснула і Марі. Вночі їй сниться страшний сон. На Лускунчика напав злий Мишачий король зі своїм військом. Лускунчик хоробро б’ється, але сили не рівні.

         На допомогу Лускунчику приходить Мері, кинувши в Мишачого короля черевичком.

         Лускунчик перетворюється на прекрасного принца.

         Удвох з Мері вони подорожують до казкової країни – царства Солодощів. Господиня чудової країни – Фея Драже – радісно зустрічає гостей. Вона влаштовує на їх честь бал, де танцюють Шоколад, Кава, Чай і сама Фея Драже. 

Марі і Принц мов зачаровані переступили поріг дивовижного палацу. Почалося веселе свято. Зал палацу заповнили квіти, які закружляли у чарівному______.     До гостей приєдналася фея Драже.

         У розпалі загальних веселощів Маша відчула втому. Вона тихенько вийшла до сусідньої кімнати, сіла в крісло й заснула.

        Розвиднілось. Сонячний промінчик зазирнув у вікно, ніжно торкнувся обличчя дівчинки. Вона прокинулась, здивовано обвела поглядом знайому кімнату. На колінах у неї лежав смішний дерев'яний чоловічок.

Вчитель.           

         Музика I дії балету вдало передає світлий і радісний настрій галасливої дітвори, що зібралася в будинку, в якому живуть Клара та її брат Фріц. Тому саме тут звучить весело і бадьоро мелодія «Маршу» – розпочинається свято навколо ялинки.

6.3. Демонстрація «Маршу» із балету П.Чайковського «Лускунчик» у постановці Марійського театру.             

  • Як звучала мелодія маршу?
  • За допомогою яких засобів музичної виразності композитор зумів передати святковий, урочистий характер маршу? (темп маршу, ритм, використав духові інструменти).
  • Як називається така сценічна дія, яку ви побачили під час звучання маршу? Чи можна назвати це танцем? Чому? (пантоміма)

6.4. Виконання прийому «Діаграма Вена», крок 1 (робота в парах). 

  Підкресліть слова, що підходять для музики маршу червоним кольором.

         Легка, страшна, витончена, граціозна, чітка, стрімка, темна, загадкова, яскрава, казкова, уривчаста, урочиста, плавна, скорботна, важка, грайлива, тверда, войовнича, радісна, жартівлива, бадьора, відважна, обережна, впевнена, грізна, заколисуюча, ніжна, дзвінка, енергійна, колюча, ласкава, тужлива, похмура, мрійлива, протяжна, могутня, святкова, мужня.  

6.5. Демонстрація   відеозапису   фрагменту   із   балету    «Вальс квітів»                                              П.Чайковськогоу постановці Марійського театру.  

          У балеті є багато музичних номерів і танців, однак особливо запам’ятовується «Вальс квітів».

  • Чому? Як звучить музика цього вальсу? (плавно, наспівно, урочисто).

Вчитель.  Плавно, наспівно і дуже поетично звучить музика цього вальсу. Під чарівні звуки танцюють «квіти» і радісно вітають Лускунчика і Клару.  

Аналіз музики. Питання та відповіді учнів.

  • Як у балеті поєднано образну мову музики та казки?
  • Який характер прослуханого музичного фрагменту?

6.6. Виконання прийому «Діаграма Вена», крок 2 (робота в парах).

  Підкресліть слова, що підходять для музики вальсу зеленим кольором.  

         Легка, страшна, витончена, граціозна, чітка, стрімка, темна, загадкова, яскрава, казкова, уривчаста, урочиста, плавна, скорботна, важка, грайлива, тверда, войовнича, радісна, жартівлива, бадьора, відважна, обережна, впевнена, грізна, заколисуюча, ніжна, дзвінка, енергійна, колюча, ласкава, тужлива, похмура, мрійлива, протяжна, могутня, святкова, мужня.  

 

6.7. Інтерактивний прийом «Діаграма Вена», крок 3 (робота в групах).

         Перша група виписує характеристики притаманні тільки маршу, друга – вальсу, а третя – спільні і для маршу і для вальсу.

        

 

                                      МАРШ                                   ВАЛЬС

                   

 

               

 

                           

 

 

 

 

 

 

 

7.  Вокально-хоровий спів.

Робота над укр.нар. колядкою «Добрий вечір Тобі, пане господарю».

7.1. Вступна бесіда.

  • Чи звернули ви увагу на які свята відбувається дія в балеті?

Вчитель. Дія в балеті відбувається на Різдвяні свята. Вони є найголовнішими зимовими святами, а своїм корінням сягають далеких язичницьких віків. Для давньої людини Різдвяні свята знаменували відновлення життєдайної сили сонця, перемогу світла й життя над зимовим мороком, омертвінням у природі.

         А нині – це великі свята зі своїми неповторними обрядами, піснями, звичаями. Як гарно, коли від хати і до хати у ці дні ходять діти, бажають добра, радасті, порозуміння у родині. Сьогодні на уроці ми вивчимо колядку, яку ви зможете виконати у Різдвяні свята.

7.2. Демонстрація колядки «Добрий вечір тобі, пане Господарю» у виконанні Наталки Карпи.

7.3. Розучування колядки за допомогою нотного запису.

  •  Який розмір пісні? ( 4/4 ).
  •  Як називається дуга, яка з’єднює дві ноти ? Що вона означає? (Ліга вказує на розспівування складу).

7.4. Виконання колядки класом.

       Карооке «Добрий вечір тобі, пане господарю».

 

8. Узагальнення та систематизація знань.

 

     Тестові завдання (робота у групах за комп’ютерами).

  • Балет, фрагменти якого ми слухали на уроках музичного мистецтва:

                           1. «Лебедине озеро»

                           2. «Попелюшка»

                           3. «Ромео і Джул’єта»

 

  • Як називається балет, створений П.Чайковським за мотивами німецької казки Е.Гофмана «Лускунчик і Мишачий король»    («Лускунчик»)

 

  • У наведеному переліку позначте фрагмент із балету «Лускунчик, який ми слухали сьогодні на уроці.

           1. Вальс

           2. Вальс квітів

           3. Марш гномів

 

  • У наведеному порядку позначте пісні, які є колядками

                   1. «Із-за гаю сонце сходить»

                   2. «Свята ніч, тиха ніч»

                   3. «Ой, горе тій чайці»

                   4. «В Вифлеємі новина»

 

  • Приведіть у відповідність звучання номерів у балеті.

                   1. Вальс

                   2. Увертюра

                   3. Марш

 

  9. Підсумок уроку.

         Зразки мистецтва – казки, байки, легенди, оповідання – є основою для чудових музичних творів. Література збагачує музику цікавими поетичними сюжетами, без яких не з’явилися б опери, балети, кантати, численні вокальні твори та пісні.  Завдяки мистецтву слова музика стає не тільки багатшою, а й доступнішою та зрозумілішою.

          Музика теж суттєво збагачує літературу – дає друге життя творам, підсилює їхню виразність, підкреслює особливості характерів героїв, допомагає краще зрозуміти їх душевний стан.

 

10. Домашнє завдання. Розв’язати кросворд від Лускунчика.

 

 

 

 

Кросворд за темою уроку «Казкова тема у професійній музиці» .

 

       1. Вид мистецтва, в якому поєднані танець, музика, декорації, література

      2. Те, що ми чуємо вухами…буває музичний, механічний….

      3. Музичний фрагмент із балету "Лускунчик"

      4. Невелика група виконавців, що грають на різних музичних інструментах

      5. Двоє виконавців

      6.   Інструмент, який звучить тільки, як звук ля.

      7.   Музичний інструмент, схожий на піаніно

      8.   Хто керує оркестром

      9.   Cтрунний музичний інструмент

 

 

 

docx
Додано
23 березня 2021
Переглядів
1718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку