Урок "Кіммерійці та скіфи на території України"

Про матеріал
Конспект уроку засвоєння нових знань, формування умінь та навичок у форму практичного заняття.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Кочовики Північного Причорноморя України»

Мета: формування предметних і ключових компетентностей в учнів у процесі навчальної діяльності, аналізу взаємозв’язку історії і сучасності.

Навчальні завдання: навчити

  • працювати з доступними джерелами інформації, формувати власну думку та доводити її;
  • ставити запитання до отриманої інформації.

Розвивальні завдання:

  • розвивати навички роботи в колективі;
  • розвивати уміння виділяти головне, ставити питання, працювати з текстовими та візуальними матеріалами;
  • розвивати критичне мислення.

Виховні завдання:

  • виховувати повагу до національної історії, ставлення до памяток історії як скарбу, гордості і надбання народу.

Методичне завдання:

впровадження у практику уроків кмпетентнісного та діяльнісного підходів.

Очікувані результати:

ЗНАЮ

1. Які народи мешкали на теренах України в І тис. до н. е.? Можу позначити хронологічні межі заселення території України цими народами на лінії часу.

2. На основі яких історичних джерел учені відтворили історію кочових народів на теренах сучасної України?

РОЗУМІЮ

1. Хто такі кочівники? Що було основою господарства кочівників? Як це впливало на спосіб їхнього життя?

2. Пояснюю на прикладах поняття «пектораль» та «скіфський курган».

3. Чому до нашого часу не дійшло жодного поселення кімерійців, скіфів та сарматів.

ВМІЮ

1. Позначити на контурній карті територію розселення кімерійців та скіфів.

2. Описати господарство й побут кімерійців та скіфів. Можу пояснити у чому полягає подібність, а в чому – відмінність господарства скіфів та кімерійців?

ВИСЛОВЛЮЮ ДУМКУ

1. Чому в давнину одні народи (племена) вели осілий спосіб життя, а інші – кочовий. Свою відповідь аргументую.

2. Кочівники були не лише скотарями, а й вправними та жорстокими воїнами? Свою відповідь аргументую.

ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ. Знаю пам’ятки які залишили кімерійці, скіфи та сармати на території сучасної України?

Формування компетентностей учнів

 

Компетентність

Через яку діяльність формується

Соціальна

Передбачає:

  • володіння способами спільної діяльності, співпраці, спілкування;
  • повага й уважність до співрозмовника;
  • здатність слухати і чути;
  • мистецтво допомоги співрозмовнику висловити свою думку.
  • робота в парах;
  • колективне обговорення текстової та візуальної інформації.

хронологічна

Передбачає:

  • вміння орієнтуватися у часі.
  • робота зі стрічкою часу (хронологічні межі заселення території України кіммерійцями, скіфами на лінії часу).

Мовленнєва

Передбачає:

  • бувати розповідь з використанням дат, термінів, ілюстрацій, інформації історичних карт.
  • обговорення питань у парах;
  • відповіді на питання;
  • обговорення інформації історичних карт.

Логічнна

Передбачає:

  • застосування теоретичних знань для аналізу та пояснення історичних фактів, явищ, процесів.
  • робота над завданнями;
  • загальні висновки.

Аксеологічна

Передбачає:

  • вміння формувати оцінку історичних постатей та історичних подій, ставлення до цінностей та уявлень відповідально до часу; осмислювати зв’язки між історією та сучасністю.
  • робота з візуальними матеріалами;
  • робота з відео.

Міжпредметна

Передбачає:

  • здатність застосовувати щодо між предметного кола проблем знання, уміння, навички які належать до кола навчальних предметів.
  • Робота з поняттями та термінами «кочові народи», «кочівництво» «іраномовні народи», «кіммерійці», «скіфи», «сармати», «готи», «гуни»; назвами річок «Борисфен», «Тірас», «Танаіс»; морів «Понт Евксинський, «озеро Меотида»; стрічкою часу; хронологічні завдання.

Методи наавчання: евристичнний, метоод стимлювання інтересу до навчання, метод організації та здійснення нпавчання, словесні: бесіда(як підготовка до роботи та засіб зосередження увааги); пояснення (як постановка пізнавального завдання, підбір фактів, ілюстративного матеріалу); розповідь (використовується з метою підготовки учнів до виконання завдання, підведення проміжних та основних підсмків),  метод коструювання понять та термінів, практичні (аналіз тексту, ілюстрацій, висовки).

Елементи технологій навчання: колективно-груапового, критичеого мислення, міжпредметнного навчання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.

Форма уроку: практичне заняття.

Основні терміни й поняття: «козівництво», «кіммерійці», «скіфи», «сармати», «готи», «гуни», «кургани».

Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійна презентація, атласи, дидактичні матеріали.

Література та інтернет-ресурси:

  1. Ілюстрації до уроку https://sites.google.com/view/hist-world-and-ukraine-grade-6/R3/R3-T1/8_1
  2. Петровський В. В., Радченко Л. О., Семененко В. І. Історія України: Неупереджений погляд: Факти. Міфи. Коментарі. — Х.: ВД «ШКОЛА», 2007 р.
  3. https://history.vn.ua/pidruchniki/world-and-ukraine-history-integrated-course-6-class-sshypak-2019/30.php
  4. Хмаринка слів https://wordcloud.pro/ru/studio/editor?v=5
  5. Ребуси http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator
  6. Всесвітня історія у визначеннях, таблицях і схемах - 6—7 клас https://history.vn.ua/pidruchniki/vs-istoriya-y-viznachennyax-6-7-cl/7.php
  7. Інтерактивні вправи https://learningapps.org/display?v=pqc46tvp320
  8. Флеш-картки https://naurok.com.ua/test/velika-grecka-kolonizaciya-33001/flashcard
  9. Петровський В. В., Радченко Л. О., Семененко В. І. Історія України: Неупереджений погляд: Факти. Міфи. Коментарі. — Х.: ВД «ШКОЛА», 2007 р.
  10.  

Хід уроку

  1. Організаторський

Привітання, підготовка робочого місця до уроку.

  1. Активізація розумової діяльності школярів

Історична розминка (флеш-картки, тест https://naurok.com.ua/test/velika-grecka-kolonizaciya-33001.html) за темою «Велика грецька колонізація»

Запитання 1

Що таке колонії?

варіанти відповідей  а) Поселення, що заснували прибульці з інших країн. Б) Торговельний пункт у вигляді поселення на нових землях. В) Місто-держава в межах однієї общини. 

Запитання 2

https://naurok-test.nyc3.digitaloceanspaces.com/uploads/test/229691/33001/504964_1581274222.jpgКоли почалася Велика грецька колонізація?

варіанти відповідей а) IX ст. до н. е. б) VIII ст. до н. е. в) IV ст. до н. е. г) VIII ст. н. е.

 

Запитання 3

Коли почалася грецька колонізація Причорномор'я?

варіанти відповідей а) VIII ст. до н. е. б) VI ст. до н. е. в) VI ст. н. е. г) VIII ст. н. е.

Запитання 4

Назвіть причини грецькоїї колонізації

варіанти відповідей 1. Зростання кількості населення матирикової Греції. 2. Боротьба між демосом та аристократією. 3.. Нестача вільних земель (особливо родючих). 4. Елліни покидали рідні домівки, тому що полюблали мандрувати світом. 5. Греки вели завойовницькі війни з іншими народами. 6. Морська торгівля на великих відстанях спонукала греків будувати нові міста для відпочинку. 7. У далеких краях греки будували міста-поліси, щоб покращити умови життя місцевого населення.

https://naurok-test.nyc3.digitaloceanspaces.com/uploads/test/229691/33001/340442_1581274546.jpgЗапитання 5

 

Яка колонія була розташована у гирлі Дністра

варіанти відповідей а) Тіра  б) Ольвія в) Пантікапей г) Керкінітіда

Запитання 6

Які місця греки вважали зручними для заснування колонії?

варіанти відповідей 1.  на зручному для кораблів узбережжі. 2. на неосвоєних прибережних смугах. 3. на узбережжі із прилеглими полями та пасовищами. 4. устя великих рік 5. тільки узбережжя ліманів Понта Евксинського 6. тільки узбережжі багаті на поклади золота.  7. землі біля проток Геллеспонт і Боспор.

Запитання 7

https://naurok-test.nyc3.digitaloceanspaces.com/uploads/test/229691/33001/305266_1581272966.jpg

Що означає назва грецького полісу Ольвія?

варіанти відповідей а) «Рибний шлях» б) «Щаслива» в) «Півострів»

 

 

 

 

 

 

Запитання 8

https://naurok-test.nyc3.digitaloceanspaces.com/uploads/test/229691/33001/239673_1581273160.jpg

Що означає назва грецького полісу Пантікапей?

варіанти відповідей а) "Рибний шлях" б) "Щаслива" в) "Півострів"

  1.  Мотивація пізнавальної діяльності учнів

Постановка проблемного завдання уроку:

Наші предки – словяни зявляются на історичній арені III ст. н. е. Греки прийшли до Північного Причорноморя у VII ст. до н. е. Чи були ці землі порожніми, коли чорноморське узбережжя колонізували греки? Якщо ні, то які народи проживали на прабатьківщині словян? Що залишили вони у спадок прийдешнім поколінням?

Оголошення теми уроку: «….  народи на теренах України. Взаємини греків з місцевим населенням».

Запропонувати учням визначити про які народи піде мова на уроці, розгадавши ребус.

Начало формы 

Конец формы

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ребуси

 

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

ребуси

 

 

 

 

 

 

 

 

Знання які ви отримаєте на уроці допоможуть усвідомити, що земля, на якій ми живемо, має давню історію і це скарб, гордість нашого народу. А вміння і навички, які ви будете розвивати, виконуючи завдання, ви зможете застосувати на своєму життєвому шляху.

  1.  Засвоєння нових знань. Формування умінь та навичок.

Про які події давнини нагадують нам хмаринка слів і цитата з поеми Гомера «Одіссея»?

Скоро прийшли ми до глибоко тікучих вод Океану;

Там кіммеріян сумна область,

покрита вічно

Вологим туманом і млою хмар...

Гомер. Одіссея, XI, 13—19

 

Очікувана відповідь: XII ст. до н. е. (1194 р. до н. е.) – початок Троянської війни. Тривала 10 р. Давньогрецький поет Гомер описав її у своїй «Іліаді».

На межі II й І тис. до н. е. люди опанували новий матеріал для виготовлення знарядь праці та зброї — залізо. Спочатку люди використовували метеоритне залізо, яке називали «небесним каменем». Значного поширення залізні вироби набули після опанування способу виплавки заліза з руди. Довгий час залізні вироби застосовували разом із бронзовими. Відкриття сучасних археологів засвідчують, що на землях України перехід до залізного віку розпочався у XII ст. до н. е. У цей час посушливий клімат призвів до неврожаїв, у степовій частині українських теренів стало неможливо займатися землеробством. Саме тоді зі сходу на південь нашої країни прийшли народи, які вели відмінний від землеробів спосіб життя — кіммерійці, а згодом — скіфи, а ще згодом і сармати. Вони різнилися господарством, побутом і культурою, але є і те, що їх обєднує - займалися кочівництвом, тобто були кочівниками. Найкраще для кочівництва підходили безкраї степи.

У ході заняття учні записують поняття й терміни у словник.

Працюємо разом. З допомогою прийому «асоціативний кущ» сформуємо поняття «кочівництво»

Посередині дошки вчитель пише «кочівництво».

Діти, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте дане слово? Називайте всі слова, які спадають вам на думку. Вчитель робить записи, звязок між словами позначає прямими лініями. Коли колективний творчий продукт буде готовий, а саме – визначення поняття, пропонується формулювання подане нижче, щоб порівняти їх.

Очікувані слова (скотарство,переміщення, худоба, люди, стада, пасовище, перегоняти, трава, вода, степи, побут, господарство)

Кочівництво – це форма господарювання й побуту, в основі якої лежить скотарство із сезонним переміщенням худоби й населення. Річ у тім, що великі стада чи отари швидко поїдають траву, тому кочівники змушені переганяти їх з одного пасовища на інше. Лише на певний час вони зупинялися в місцях, багатих на траву та воду. Найкраще для кочівництва підходили степи.

Кочівники не мали писемності, тому про їх життя та культуру ми дізнаємося з археологічних знахідок та писемних джерел інших народів.

Діємо: практичні завдання Працюючи з текстом історичних джерел, додатковими джерелами інформації, виконайте завдання:

I варіант

  1. запишіть головні характеристики господарського, суспільного та культурного життя кіммерійців і скіфів до накресленої в зошиті таблиці;
  2.  обов’язково укажіть джерело інформації.

II варіант

1)складіть «карту розуму», у якій зафіксуйте головні характеристики господарського, суспільного та культурного життя кочовиків (кіммерійців, скіфів);

2) укажіть джерело інформації.

Шаблони для учнів підготувати завчасно.

Очікуваний результат за I варіантом

 

Характерстика

Кіммерійці

джерело

Скіфи

джерело

Походження

 

 

 

 

Час перебування на теренах України

 

 

 

 

Які райони України населяли

 

 

 

 

Хто витіснив

 

 

 

 

Спосіб життя

 

 

 

 

Заняття

 

 

 

 

Соціальна структура

 

 

 

 

Особливості культури

 

 

 

 

Характер відносин із сусідами

 

 

 

 

Головні пам'ятки

 

 

 

 

 

Характерстика

Кіммерійці

джерело

Скіфи

джерело

Походження

іраномовні

 

іраномовні

 

Час перебування на теренах України

IXVII ст. до н. е.

Геродот

VIIIII ст. до н. е.

Геродот

Які райони України населяли

Північне Причорномор’я; землі Кримського та Таманського п/о

Геродот

Гомер

на землях від ріки Істр (Дунай) та нижньої течії Дніпра (Борисфен) на заході й далеко за озеро Меотида (Азовське море) на сході. На півночі їхні землі простягалися до Десни.

Геродот

Хто витіснив

скіфи

Геродот

сармати

 

Спосіб життя

Кочовий, постійних жител не мали

 

Кочовий, осілий

 

Заняття

Отгінне скотоводство

(табунне скотарство);

Ремесла:  обробки бронзи, золота й заліза, зброярство; війна

Гомер

Сучасні історики

Петровський В. В., Радченко Л. О., Семененко В. І.

Отгінне скотоводство, землеробство, ремесла:  ковальство, гончарство, ткацтво. Разом із залізом скіфи виробляли і бронзу.

Геродот

Соціальна структура

Родоплемінний устрій

Сучасні історики

скіфів-орачів, скіфів-кочовиків та царських скіфів;

Наприкінці VI ст. до н. е. у скіфів сформувалася держава, розквіт якої припадає на IV ст. до н. е. за часів правління Атея.

У ІІІ ст. до н. е. скіфів почали тіснити племена сарматів, які мешкали за р. Танаїс (нині р. Дон). Скіфіи перенесли свою столицю в Крим, на береги р. Салгір, де вона стала називатися Неаполь Скіфський. Зберігалася скіфська держава до III ст. до н. е., аж поки її остаточно не знищили готи.

Геродот

Сучасні історики

Особливості культури

Не було писемності;  Мистецтво- прагматичним: складним лінійним орнаментом прикрашалися руків'я мечів, вуздечки, посуд.

Сучасні історики

звіриний стиль у мистецтв; вплив греків та  малоазійськіх народів  на культуру скіфів

Сучасні історики

І. Я. Підкови, Р. М. Шуста 

Характер відносин із сусідами

войовничий

Геродот

Гомер

 постійно воювали і жили за рахунок здобичі, втручалися в боротьбу між державами Малої Азії; брали участь у війнах між Ассирією, Мідією та Ново-Вавилонським царством; торгівля з грецькими полісами-колоніями 

Геродот

Сучасні історики

Головні пам'ятки

кургани

Сучасні історики

Кургани (Товста могила, Солоха, Гайманова могила)

Сучасні історики

 

Очікуваний результат за II варіантом

Шаблон для учнів розумової карти «Кочовики Північного Причорномор’України» підготувати завчасно.

 

Очікуваний результат

Розумова карта «Кочовики Північного Причорноморя України»

 

ЩО ПРО КІММЕРІЙЦІВ РОЗПОВІДАЮТЬ ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА

Кіммерійці — перший народ Східної Європи, назву якого не поглинув морок часу. Про них писали автори всіх довколишніх країн: Гомер, Геродот, Євсатій, Скімп, ассирійські, юдейські, урартські автори.

ДОСЛІДЖУЄМО ІСТОРИЧНУ КАРТУ.

 Працюємо разом

Кіммерійці на території сучасної України

1. За допомогою карти та її легенди з’ясуйте, яку інформацію про кіммерійців можна дізнатися.

2. Хто був сусідами кіммерійців? Як складалися їхні відносини?

3. Позначте на контурній карті країну кіммерійців, шляхи грецької колонізації Північного Причорномор’я, головні грецькі міста-держави.

Кіммерійці — перший народ Східної Європи, назву якого не поглинув морок часу. Про них писали автори всіх довколишніх країн: Гомер, Геродот, ассирійські, юдейські, урартські автори.

Цікаво й пізнавально

Гомер про кіммерійців

Зевс, до ахейців наблизивши Гектора з військом троянців,

При кораблях їх лишив, щоб трудились вони ненастанно

В ратному ділі; а сам одвернув яснозорії очі

В даль, озираючи землю фракіян, тих вершників бистрих,

Мідян, бійців рукопашних, славлених кобилодойців [кіммерійців],

Молокоїдів [кіммерійців] убогих, над всіх на землі справедливих.

Іліада, XIII, 1-6

Геродот про країну кіммерійців

...Країна, де тепер живуть скіфи, кажуть, що за давніх часів була кіммерійською... Ще й тепер у Скіфії існують кіммерійські фортеці, кіммерійські переправи, є також і країна, що називається Кіммерією, є і так званий Кіммерійський Боспор.

1. Яким було головне заняття кіммерійців? Як про це сказано в уривку «Іліади» Гомера?

2. Як Геродот дає нам зрозуміти послідовність перебування кіммерійців і скіфів на українських теренах?

Працюємо з візуальними джерелами

                                             

Кіммерійці (розпис на етруській вазі VI ст. до н. е.)       Золоті прикраси кіммерійців

Надмогильна кіммерійська статуя-стовп у с. Костянтинівці Миколаївської області

Працюємо парами

Завдання

1. Уважно розгляньте ілюстрації та з'ясуйте, що вони «розповідають» про кіммерійців.

2. Визначте за ілюстраціями основні заняття кіммерійців, запишіть у таблицю (розумову карту).

 СУЧАСНІ ІСТОРИКИ ПРО КІММЕРІЙЦІВ

Діємо: практичні завдання

Уважно прочитайте текст і завершіть таблицю (розумову карту), відповідаючи на запитання:

1. Які нові технічні винаходи використовували кіммерійці?

2. Про які релігійні уявлення кіммерійців засвідчують історики?

3. Чи створили кіммерійці державу? Хто і за яких обставин відігравав провідну роль у кіммерійській спільноті?

Культурі їх були притаманні табунне скотарство, високий рівень обробки бронзи й заліза [залізо на теренах України вони почали використовувати першими]... Зброя та кінське спорядження, а нерідко й забиті коні, були звичним атрибутом курганних поховань кіммерійців. Центральної влади у кіммерійських племен, скоріше за все, не було, на чолі окремих племен стояли вожді, а об'єднувалися ці племена під час масштабних воєнних походів... Постійних жител вони не мали, жили у тимчасових таборах і зимівниках. Мистецтво їхнє було переважно прагматичним: складним лінійним орнаментом прикрашалися руків'я мечів, вуздечки, посуд.

Петровський В. В., Радченко Л. О., Семененко В. І. Історія України: Неупереджений погляд: Факти. Міфи. Коментарі. — Х.: ВД «ШКОЛА», 2007 р.

У середині VII ст. до н. е. території, де кочували кіммерійці, захопили скіфи. Археологічні дослідження дають підстави вважати, що кіммерійці змішалися зі скіфами, перейнявши риси скіфської культури.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

Знаю нове

1. Скільки століть минуло від появи кіммерійців на території сучасної України до нашого часу? (стрічка часу підготовлена завчасно)

2. Чим спосіб життя кіммерійців відрізнявся від способу життя греків, носіїв трипільської культури?

Обговорюємо в групі

Визначте, які події історії Стародавнього світу відбувалися одночасно з кіммерійською історією на теренах України. Позначте ці події на шкалі часу.

Мислю творчо (якщо є часабо д/з за бажанням)

Вправа «Реставратор». Уявіть себе істориком — до вас потрапив пошкоджений документ. Вам потрібно його відновити: заповніть пропуски в тексті, користуючись знаннями з історії кіммерійців. Посилання на вправу (https://learningapps.org/watch?v=pvtpddf4c20)   або за QR-кодом.

 

 

 

ЩО ПРО СКІФІЮ РОЗПОВІДАЮТЬ ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА

Скіфи — перший народ, який створив державу на теренах України. Так само, як і кіммерійці, вони прийшли зі сходу. Скіфи перемогли кіммерійців та утворили велику державу, що проіснувала до ІІІ ст. до н. е.

Діємо: практичні завдання

Уважно розгляньте карту (с. 122) та дайте відповіді на запитання. Заповніть відповідні рядки таблиці на с. 118:

1. Коли на теренах українських земель панували скіфи?

2. Як називалася держава скіфів? Які народи її населяли?

3. Які групи населення Великої Скіфії позначили на карті історики за свідченнями Геродота?

4. Визначте за назвами груп скіфів заняття жителів Великої Скіфії.

Позначте на контурній карті Велику Скіфію, згадувані в матеріалах параграфа скіфські царські кургани, похід Дарія І на скіфів. Позначте та підпишіть найбільші поселення землеробських племен Скіфії, грецькі міста-держави в Північному Причорномор'ї.

Пізнавально й цікаво

Геродот про природу Скіфії

В усій цій країні, яку я описав, зима така сувора, що нестерпний мороз триває вісім місяців, так що коли проллєш воду, то від цього на землі не буває болота, але коли розпалиш вогонь, може бути багнюка.

Одна з рік Скіфії — це Істр. Далі за нею йде Тірас... Третя ріка — це Гіпаній... Четверта ріка — це Борисфен... Серед інших рік Борисфен найбільш корисний людям, бо навколо нього найкращі й найпоживніші пасовища для худоби, і дуже багато в ньому риби, приємної на смак, і вода в ньому дуже чиста, порівняно до інших із каламутною водою, і ниви навколо нього чудові, а там, де не засіяно, виростає висока трава. А в його гирлі відкладається багато солі. І великі риби в ньому без колючих кісток, що їх називають антакаями. Для харчування ця ріка дає ще і багато чого іншого, гідного всякої уваги.

1. Чим клімат Скіфії (території сучасної України), за описом Геродота, відрізнявся від клімату вже вивчених вами країн?

2. Яку користь для господарювання людини приносили багатства Борисфена?

3. Визначте, зіставивши карти А та сучасної карти України Б, як у наш час називають згадані Геродотом географічні об'єкти

А    Б

Геродот про скіфів — за посиланням https://is.gd/BWYdIp або за QR-кодом.

 

Працюємо з візуальними джерелами.

Відомий український археолог Борис Мозолевський у 1975 р. знайшов у скіфському кургані пектораль.

Вечірній пруг — як скіфська гривна шийна

Із оленем на золотім пруту.

Озвись мені, як зацвіте шипшина, —

Я сам в тобі тим цвітом зацвіту.

Віки зітхають із могильних штолень.

Віки мені гукають: «О-го-го-о-о!».

А я і сам стою, як скіфський олень,

І все чекаю голосу твого.

Борис Мозолевський. Ирій (Поема у витворах скіфського золотарства)

Працюємо парами

Завдання

1. Уважно розгляньте зображення скіфів на археологічних знахідках.  Про що вони можуть розповісти?

2. Про які заняття скіфів ми можемо довідатися з пам'яток?

3. Як, за свідченнями підписів до малюнків, складалися відносини скіфів із сусідами-греками? Пригадайте з історії грецьких міст-держав у Північному Причорномор'ї, що ви про це знаєте.

Нову інформацію запишіть у таблицю (розумову карту).

Поясна пластина скіфів (3D модель) https://sketchfab.com/3dmodels/849ab09a51744570be24f6b603c324bc

Скіфська пектораль

https://sketchfab.com/3d-models/scithians-pectoral-b300c8a7ed3f44af82e69b77fd095ba9

відео https://www.youtube.com/watch?v=vgJzwxHS8PM

Фігури скіфських воїнів на золотому гребені для волосся, IV ст. до н. е. (із царського поховального кургану Солоха, Запорізька область)

 

 

 

Монета скіфського царя Атея (Атая), IV ст. до н. е.

На правління царя Атея припадає вершина могутності Великої Скіфії. Античні автори наводять його звернення до жителів міста Візантій: «Не шкодьте моєму зискові, інакше мої кобили питимуть вашу воду».

Працюємо разом . Поміркуймо!

Сучасні історики про скіфів

Основу духовної культури кочових скіфів становили традиції середньоазійських іраномовних племен (саків, масагетів), т. зв. звіриний стиль у мистецтві, численні міфи, первісні релігійні уявлення. Певний вплив на формування духовної культури скіфів мали малоазійські народи та грецька культура, яка активно формувала естетичні смаки скіфської знаті.

Довідник з історії України (А-Я) / За заг. ред. І. Я. Підкови, Р. М. Шуста — Київ: Генеза. — С. 765.

1. Поясніть, як ви розумієте поняття «звіриний стиль» у мистецтві.

2. Які елементи на скіфських пам'ятках указують на панування цього стилю в мистецтві скіфів?

Військове мистецтво скіфів

У 513 р. до н. е. перський цар Дарій І напав на територію Скіфії. Для оборони скіфи застосували тактику випаленої землі та блискавичних набігів на ворога невеликими загонами. Щоб запобігти значним людським втратам, перське військо спішно відступило, хоча й не зазнало жодної нищівної поразки. Відтоді скіфи вважалися непереможними й були значущою військовою силою цього регіону.

Михайло Грушевський про звичаї скіфів

...Поряд з... дикими... звичаями степовиків були у них, звичайно, й симпатичні звичаї. Так, славилося скіфське братство, вірність скіфських друзів... У ті войовничі та дикі часи надзвичайно важливо було мати вірного друга... Розповідає ще Лукіан про одного скіфського побратима, як той дав вийняти із себе очі, щоб звільнити з полону свого друга, і про іншого, який опинився разом зі своєю родиною та з пораненим побратимом у палаючому будинку: коли останній загорівся, скіф кинувся рятувати свого товариша, а дружину і дітей залишив. Дружина ледве врятувалася, а одна дитина згоріла, але скіф не засмутився цим, кажучи, що дітей він ще зможе мати, та й невідомо ще, що з них вийде, а такого іншого побратима, як цей товариш, який виявляв стільки разів свою любов до нього, невідомо, чи знайшов би він.

Грушевський М. Ілюстрована історія України з додатками та доповненнями / Упор. Й. Й. Брояк, В. Ф. Верстюк. — Донецьк: ТОВ ПКФ «БАО», 2004. — С. 22-23.

1. Які риси характеру скіфів висвітлює історик?

2. Як ви ставитеся до таких звичаїв? Як ви вчинили б у подібних ситуаціях?

У ІІІ ст. до н. е. під тиском наступаючих зі сходу племен сарматів скіфи покинули свою територію, лишаючи собі лише південь гирла річки Дніпро та степовий Крим. На цих землях з’явилася Мала Скіфія, яка проіснувала до III ст. н. е.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

Знаю нове

1. Скільки століть налічує «скіфська історія» на теренах України? (стрічка часу підготовлена завчасно)

2. Визначте, які історичні епізоди були «сучасниками» скіфів. Побудуйте з них усно хронологічну шкалу .

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Доведіть, що скіфи утворили державу.

4. Складіть задачі на лічбу часу з основними епізодами скіфської історії.

Обговорюємо в групі

1. На який народ більше схожі скіфи: на греків, землеробські племена чи кіммерійців? Доведіть свою думку.

2. Поміркуйте, наскільки корисними були взаємні контакти греків і скіфів. Що про це свідчить?

  1. Підсумок

Проблемного завдання уроку:

Наші предки – словяни зявляются на історичній арені III ст. н. е. Греки прийшли до Північного Причорноморя у VII ст. до н. е. Чи були ці землі порожніми, коли чорноморське узбережжя колонізували греки? Якщо ні, то які народи проживали на прабатьківщині словян? Що залишили вони у спадок прийдешнім поколінням?

  1. Чому в Північному Причорномор’ї була така активна міграція племен?
  2. З якими племенами греки підтримували мирні відносини?
  3. Який спадок залишили нам кочовики 1 тис. до н. е.?
  1. Рефлексія

Сьогодні я навчився… Я б хотів ще дізнатися про... Найбільш захоплюючим сьогодні було… Мені найбільше сподобалося …

  1. Домашнє завдання

Попрацювати з конспектом уроку (таблиця або «розумова карта»), підручником.

Скласти 3 запитання до теми («тонкі» – середній рівень; «товсті» - достатній).

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Венгер Лариса Семенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бровченко Яна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шевченко Майя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
32247
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку