Урок :"Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками."

Про матеріал

Поглибити знання учнів про класифікацію хімічних реакцій за різними ознаками, удосконалити навички складання рівнянь хімічних реакцій ;розвивати самостійність, вміти наводити приклади вивчених типів хімічних реакцій. формувати комунікативну, інформаційну, компетентність, компетенції самоосвіти і саморозвитку .

Перегляд файлу

                        План – конспект уроку з хімії

Дата: 19.11.14                                                                                                Клас:  9

Тема:  Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками.

Цілі уроку: поглибити знання учнів про класифікацію хімічних реакцій за різними ознаками, удосконалити навички складання рівнянь хімічних реакцій ;розвивати самостійність, вміти наводити приклади вивчених типів хімічних реакцій.  формувати комунікативну, інформаційну, компетентність, компетенції самоосвіти і саморозвитку .

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, електрохімічний ряд напруг металів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Форми роботи: розповідь учителя, демонстраційний експеримент, робота з підручником.

Девіз уроку: «Усе пізнається в порівнянні».

Структура уроку

І.  Організаційний етап……………………………..1—2 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань……………………..2—3 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності………………..2 хв.

IV. Вивчення нового матеріалу…………… ……….25—28 хв.

V.  Узагальнення й закріплення знань……………….7 хв.

VI. Систематизація знань………………………………5хв.

VII. Домашнє завдання…………………………. ……..1—2 хв.

VIII. Підбиття підсумків уроку………………… ………2—3 хв.

 

 

 

                                                                      ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

Психологічна розминка.                                                                                                                    Щоб ефективніше організувати нашу роботу на сьогоднішньому уроці, визначимо емоційний стан кожного з нас та цілого класу. Для цього підніміть картку червоного кольору, якщо у вас добрий настрій; жовтогозадовільний;   синьогопоганий.                                                                                                  

   ІІ. Актуалізація опорних знань   

Розпочнемо з хімічної розминки. 

1). Які бувають речовини? Прості та складні.

2). Що таке прості речовини? речовини, утворені атомами одного елемента.

3). Що таке  складні речовини?  речовини, утворені атомами двох і більше елементів.

4). ). Що виражає хімічне рівняння? це зображення хімічної реакції за допомогою хімічних формул та коефіцієнтів.

5). Що показує хімічне рівняння? речовини, які вступають в хімічну реакцію і речовин, що утворюються внаслідок реакції.

6). Які речовини називаються реагентами й продуктами реакцій?

Наприклад:  H2SO4 + 2NaOHNa2SO4 + 2H2O

  Вихідні речовини,  продукти

   реагенти  реакції

7). Що таке хімічна реакція? процес, під час яких одні речовини перетворюються на інші.

8). Які умови виникнення та перебігу реакцій   ви знаєте? подрібнення;

перемішування; розчинення; нагрівання, приведення речовин в систему;

9). Які ознаки протікання хімічних реакцій ви знаєте? зміна кольору;

поява, зникнення чи зміна запаху;виділення газу;утворення або зникнення осаду;виділення чи поглинання теплоти;поява полум’я.

10). Які ви знаєте типи хімічних реакцій?

  • реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну;
  • екзо - і ендотермічні;
  • окисно – відновні і без зміни ступеня окиснення;
  • каталітичні і некаталітичні;
  • оборотні і необоротні.

IIІ. Мотивація навчальної діяльності

  Сьогодні ми починаємо вивчення нової теми – «Хімічні реакції»  (учні записують тему у зошити). Під час вивчення цієї теми ви дізнаєтесь про різні типи хімічних реакцій, про фактори, які впливають на їх протікання; навчитесь використовувати  їх на практиці.

На сьогоднішньому уроці ви розширите свої знання про типи хімічних реакцій в залежності від кількості реагентів і продуктів реакції.

VI. Вивчення нового матеріалу

Учні за допомогою підручника  і під керівництвом учителя заповнюють таблицю

Складемо схему класифікації хімічних реакцій 

Розглянемо на сьогоднішньому уроці першу класифікацію: за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції

   На уроці ми будемо працювати з таким Ме, який зустрічається частіше в природі ніж  Ag, Au, Fe. Цей Ме був першим з яким познайомились найдавніші люди. Видобуток цього Ме називають « прабабусею» металургії. В цього Ме висока електропровідність. Його найбільше використовують при проводжені електричного струму, мобільних телефонах, телевізорах, музиці. Це є мідь – купрум.             

    Перейдемо до хімічного експерименту. Ваше завдання – уважно спостерігати, вести записи, складати рівняння реакцій і визначати їх тип. Реакції сполучення  -  хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох речовин утворюється одна нова складна  речовина.

А +В = АВ

На ст. 67 у підр. запишіть  визначення реакції сполучення.

Zn + SZnS

CaO +H2OCa(OH)2

 Подивимось на конкретному прикладі

 Дослід 1. Візьмемо скручену мідну спіраль, закріпимо її в тягальних щипцях та нагріємо її на спиртівці. Нагріваємо у верхній частині (тому що  найбільша t). Через деякий час ми будемо спостерігати зміну забарвлення і появу чорного кольору,  на кінчику спіралі, який ми нагріваємо. Утвориться чорний наліт -  це купрум (ІІ) оксид. Якщо почистити чорний наліт на білий листок паперу ми отримаємо порошок купрум (ІІ) оксид.

Запишимо рівняння реакції :                            2Cu + O2=2CuO     

 Умови перебігу:   нагрівання

Ознаки: зміна кольору

Тип реакції: сполучення.

Реакції заміщення – хімічні реакції між простою і складною речовинами,  під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини.

А +ВС = АС + В

На ст. 69 у підр. запишіть реакції заміщення.

Zn + 2HClZnCl2 + H2

Zn + CuSO4ZnSO4 + Cu

Дослід 2. Я проведу реакцію між залізом і розчином CuSO4  (мідним купоросом). Опускаю цвях, в розчин мідного купоросу синього кольору. Цвях сірого кольору та металічним блиском. Залишимо цвях з  розчином CuSO4  (мідного купоросу) для проходження хімічної реакції. Зверніть увагу шляпка не була покрита розчином і залишилась сірого кольору, а всьому іншому з'явилося  риже забарвлення,  це не іржа - відклалася мідь. Так як атом феруму більш активніший метал витісняє з розчину купрум. Тобто відбулась реакція заміщення та й розчин змінює забарвлення (ферум (ІІ) сульфат)

Умови перебігу: приведення в систему.

Ознаки: зміна кольору, утворення осаду

Fe + CuSO4 = FeSO4 + Cu

Тип реакції: заміщення

Реакції обміну  - хімічні реакції, під час яких дві речовини обмінюються своїми складовими частинками, утворюючи дві нові речовини.

АВ +СD = АD + CВ

На ст. 70 у підр і запишіть реакції обміну.

NaOH + HClNaCl + H2O

CaCl2 + Na2CO3CaCO3 + 2NaCl

Дослід 3. Візьмемо розчин натрій гідроксид і додамо розчин купрум сульфату(мідним купоросом). Спостерігаємо утворення двох нових речовин 1 – це драглистий  осад з блакитним забарвленням та 2 – прозорий р- н.

 Ознаки: утворення осаду

Умови перебігу: приведення в систему

2NaOH + CuSO4 =Cu(OH)2 + Na2 SO4

Тип реакції – обміну.

Реакції розкладу - хімічні реакції, в результаті яких із однієї складної речовини утворюється дві чи більше нових речовин.

АВ → А +В

На ст. 67 у підр.  і запишіть реакції розкладу.

 BaCO3= BaO +CO2

              Al(OH)3 = Al203 + 3H2O

Дослід 4. Візьмемо свіжо-приготовлений розчин  купрум (ІІ) гідроксид, який ми добули в попередньому досліді. Пробірку закріплюємо в пробірко тримачі і будемо нагрівати. Хочу нагадати, що дуже багато реакцій відбувається при нагрівані .  Прогріваю всю пробірку, тримаю під кутом 450,а потім ту частину де знаходиться речовина. Ми бачимо, що в пробірці утворюється речовина чорного кольору. Це відбувається розклад купрум (ІІ) гідроксиду на купрум (ІІ) оксид  речовина чорного кольору та воду.

Умови перебігу: нагрівання      Cu(OH)2CuO + H2O2Al

Ознаки: утворення води

Тип реакції: розкладу

Під час хімічних реакцій відбувається виділення чи поглинання теплоти. У хімічних реакціях руйнуються зв’язки між одними атомами й утворюються зв’язки між іншими. У разі руйнування зв’язків енергія поглинається, під час утворення — виділяється.

Реакції, що йдуть з виділенням теплоти, називаються екзотермічними.

Дослід 5. У пробірку наливаємо 2-3 мл хлоридної кислоти, добавляємо гранулу цинку. Що спостерігаємо? (Виділення газу) Запишіть хімічне рівняння і визначте тип хімічної реакції .(Заміщення)

Zn +2 HCl =ZnCl 2+H2 

Реакції, що йдуть із поглинанням теплоти, називаються ендотермічними. Дослід № 4.

V. Узагальнення й систематизація знань.

Бесіда

  1. Як називається реакція, в результаті якої з однієї складної речовини утворюється декілька простіших?
  2. Як називається реакція, в результаті якої з  декількох речовин утворюється одна зі складнішим складом?
  3. Як називається реакція, під час якої дві складні речовини обмінюються своїми складовими частинами?
  4. Як називається реакція, у якій атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній?

Вправи на мультимедійній дошці

  1. Установіть відповідність між рівняннями хімічних реакцій та їх типами.

1 K2O + H2O = 2KOH;    А обміну;

2 3NaOH + H3PO4 = Na3PO4 + 3H2O;  Б заміщення;

3 Fe(OH)2  = FeO + H2O;    В сполучення;

4 2Na + 2H2O = 2NaOH + H2.   Г розкладу;

       Д полімеризації.

  1. Укажіть суму коефіцієнтів у схемі реакції обміну.

Mg + H2O → MgO + H2

FeCl3 + H2SO4 → Fe2(SO4)3 + HCl

  1. Здійснити перетворення. Вказати тип реакції.

ZnZnOZnCl2Zn(OH)2ZnO

На уроці ви отримали наступні оцінки

VII.Підсумок уроку: рефлексія

«Вільний мікрофон». Завершіть речення:

  Як ви вважаєте, чи досягли ми очікуваних результатів? (Досягли) Аргументуйте.

«Сьогодні на уроці головним було…»

«Сьогодні на уроці цікавим було…»

VІІI. Домашнє завдання: вивчити параграф11, виконати вправи № 105, 106(усно) 107, 108,109(письмово).

Мені сподобалось працювати з вами.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Савчин М.М.)
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
6358
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку