Урок "Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура"

Про матеріал
Конспект уроку містить матеріал, що формує предметні компетентності (класифікація основних класів неорганічних сполук, вміння складати формули і давати назви оксидам, кислотам, основам, солям за сучасною науковою українською номенклатурою) та ключові компетентності (спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя та інші) в умовах групової діяльності здобувачів освіти.
Перегляд файлу

8 клас                                                           Дата________________

Тема: Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.

Навчально-освітня мета:

  •         формувати уявлення про класи неорганічних сполук та їх класифікацію;
  •         вчити розрізняти та складати формули оксидів, кислот, основ, солей;
  •         формувати вміння складати назви речовин за сучасною науковою українською номенклатурою.

Тип уроку: набуття нових знань (в умовах групової діяльності)

Навчальне обладнання:  мультимедійний комплекс; періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів та солей; картки-завдання командам; опорний конспект.  

Предметна компетентність:

  •         формування поняття про класи неорганічних сполук та їх класифікацію;
  •         складання формул оксидів, кислот, основ, солей;
  •         складання назв оксидів, кислот, основ, солей за сучасною науковою українською номенклатурою.

Ключові компетентності:

  •         спілкування державною мовою;
  •         математична компетентність;
  •         основні компетентності у природничих науках і технологіях;
  •         інформаційно-цифрова компетентність;
  •         уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку

І.  Організаційний етап 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда «Мозковий штурм».

  1.               Розподіліть речовини на 2 групи. Які особливості речовин ви для цього використовували?

Mg, O2, BaO, C, FeSO4, CuO, H2CO3, NaOH, Al, H2, Fe2O3.

  1.               Що таке прості речовини?
  2.               Як класифікують прості речовини?
  3.               Що таке складні речовини?
  4.               З якими складними речовинами ви зустрічались раніше?
  5.               Які речовини називають оксидами?

ІІІ. Мотивація начально-пізнавальної діяльності

         Надворі зима. Наш організм для підвищення імунітету потребує вітаміну С, тобто аскорбінової кислоти, що міститься у цитрусових, шипшині,смородині. В морозну погоду необхідно у свій раціон включити калорійні продукти такі як: м’ясо, рибу, різноманітні супи і бульйони, але не забувайте до них додати натрій хлориду. Не зловживайте газовими напоями, тому що вони негативно діють на зубну емаль і шлунок… Напевно ви здогадались, що згадані мною сполуки належать до …(відповідь учнів) основних класів неорганічних сполук. Запишіть тему уроку «Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура»

Девізом уроку стане вислів давньоримського філософа Сенеки: «Навчаємось не заради школи, а для життя»

Проблемне питання.

- Складних чи простих речовин більше в природі? (Складних, тому що вони складаються з атомів кількох хімічних елементів, при однаковому якісному складі можуть мати різний кількісний).

Як дати назви складним речовинам? Як правильно скласти їх формули?

Ці питання ми розглянемо на сьогоднішньому уроці - ознайомимось з основними класами неорганічних сполук. 

     ІV.  Вивчення   нового   матеріалу

  1. Вступне  слово  вчителя :

Щоб наша робота була успішною, працювати будемо в командах (попередньо – розподіл на 4 команди за хімічними елементами (необхідно визначити групу ХЕ), різним кольором або малюнками «Хімічний посуд»). Наше  завдання – з’ясувати класи неорганічних сполук, їхню класифікацію, номенклатуру, вміти складати формули. На підготовку  та складання опорної схеми, презентацій - 10  хвилин, потім – виступ команди, обговорення, створення та оформлення опорного конспекту всіма здобувачами освіти.

В  класі  працюють  команди :

  •                 «Оксиди»
  •                 «Кислоти»
  •                 «Основи»
  •                 «Солі»

Картка-завдання командам:

  1. Визначення класу неорганічних сполук (КНС)
  2. Загальна формула КНС
  3. Схема «Класифікація КНС»
  4. Алгоритм складання формул сполук даного класу
  5. Алгоритм складання назв сполук даного класу

 

  1. Розглянути та прокоментувати схему 3 на стор. 144 «Найголовніші класи неорганічних сполук»
  2. Самостійне  виконання  командних  завдань, складання опорних схем, презентацій.

4.  Презентація команд. Обговорення  результатів  самостійної  роботи. Складання опорного конспекту

V. Узагальнення та закріплення нового матеріалу

Завдання 1. Встановіть відповідність між речовинами та класом неорганічних сполук: MnO2, CaSO4, P 2O5, HNO3, AlPO4 , Cu(OH)2 , CuNO3, H2SO4, Mg(NO3)2, SO3, Ca(OH)2, HCl, Al(OH)3, KOH , Al 2O3, H2SiO3.

Оксиди

Кислоти

Основи

Солі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2.  Хрестики – нулики 

MgCl2 

CaO 

KOH 

SO2 

CuOH 

Ca(OH)2 

NaOH 

CuSO4 

Al(OH)3 

Завдання 3.  Установіть відповідність між назвою та формулою оксиду.

Назва оксиду

Формула оксиду

А) Калій оксид

1) CO

Б) Нітроген(І) оксид

2) CaO

В) Натрій оксид

3) CO2

Г) Карбон(IV) оксид

4) N2O

Д) Карбон(ІІ) оксид

5) Na2O

Е) Кальцій оксид

6) K2O

Фронтальне опитування. (Запитання сформовані і витягуються з «хімічного кошика» методом імовірності).

1. Які речовини називають оксидами?

2. Наведіть приклади оксидів.

3. Запишіть загальну формулу оксидів.

4. Дайте визначення кислотам?

5. Що називають кислотним залишком?

6. За якими ознаками класифікують кислоти?

7. Дайте визначення основам?

8. Дайте визначення солям?

9. У формулах кислот на першому місці записаний символ: а) Оксигену; б) Гідрогену; в) Сульфуру; г) Карбону.

10. Речовини формули яких NO2, Fe2O3, Na2O, називають: а) солями; б) кислотами; в) основами; г) оксидами.

VІ. Рефлексія.

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, що можу ...

Мені сподобалося ...

Для мене стало новим ...

VIІ. Підсумки уроку

VІІІ. Оцінювання, мотивація рівня досягнень.

ІХ. Домашнє завдання та його інструктаж:

Опрацювати § 28 підручника (автор  О.В.Григорович),

виконати вправи №№4, 10 ст.152-153

 

 

 

 Додатковий матеріал  до уроку

                                                                                                      Додаток 1.

Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура

Твій конспект

      Класифікація неорганічних сполук

Речовини

________________                                                   ____________________

    Метали           Неметали                 Неорганічні речовини      Органічні             речовини

Неорганічні речовини

 

Оксиди         Кислоти         Основи         Солі

      Склад неорганічних сполук

Оксиди – це складні речовини, які складаються з ___________ хімічних елементів, один з яких _________.

n   ІІ

 Е2   Оn

Приклади речовин: K2O, CO2,______,_______.

Кислоти – це складні речовини, до складу яких входять кислотні залишки й атоми __________, здатні заміщуватися або обмінюватися на атоми __________.

І                        n

               Hn кислотний залишок

Приклади речовин: HCl, H2CO3, ______,_______.

Основи – це складні речовини, які складаються з атомів ___________ і атомів ___________________.

n       І

 Me (ОH)n

Приклади речовин: NaOH, Ca(OH)2, ______,_______.

Солі – це складні речовини, які складаються з атомів ___________ і атомів _____________    _______________.

m                        n

               Hn кислотний залишокm

Приклади речовин: CuSO4, Mg(NO3)2, ______,_______.

 

      Номенклатура неорганічних речовин

Оксиди

Для того щоб дати назву оксидам, треба до назви першого елемента в речовині (якщо має змінну валентність, то вказати) додати слово «оксид».

Наприклад: MgO  магній оксид; SO3  сульфур(IV) оксид.

Кислоти

Назва кислот за сучасною номенклатурою

Формула

Традиційна назва

Назва кислотного залишку

Формула кислотного залишку

Бромідна

HBr

бромоводнева

Бромід

Br

Карбонатна

H2CO3

вугільна

Карбонат

CO32

Нітратна

HNO3

азотна

Нітрат

NO3

Силікатна

H2SiO3

кремнієва

Силікат

SiO32

Сульфатна

H2SO4

сірчана

Сульфат

SO42

Сульфітна

H2SO3

сірчиста

Сульфіт

SO32

Сульфідна

H2S

сірководнева

Сульфід

S

Ортофосфатна

H3PO4

фосфорна,

ортофосфорна

Ортофосфат

PO43

Хлоридна

HCl

хлороводнева,

соляна

Хлорид

Cl

Основи

Для того щоб дати назву основам, треба до назви металічного елемента в речовин (якщо має змінну валентність, то вказати) додати слово «гідроксид». Наприклад: NaOH – натрій гідроксид, Fe(ОН)3 – ферум (ІІІ) гідроксид.

Солі

Назви солей складаються із двох слів: перше слово – назва металічного елемента (у називному відмінку), друге – назва кислотного залишку.

Наприклад: KBr – калій бромід, Na2CO3 – натрій нітрат.

                                                                                                                 Додаток 2.

  • Поняття про оксиди, їх склад і номенклатуру.

Оксиди – складні речовини або бінарні сполуки, які складаються з двох хімічних елементів один з яких є Оксиген з валентністю ІІ.

Серед оксидів виділяють солетворні та несолетворні оксиди.

Солетворні оксиди – оксиди, яким відповідають основні або кислотні сполуки. Солетворні оксиди поділяють на такі групи:

кислотні оксиди – оксиди, гідрати яких є кислотами. До цієї групи належать більшість оксидів неметалічних елементів та оксиди металічних елементів зі ступенем окиснення, більшим ніж +3, наприклад: SO3, CO2, NO2, CrO3, Mn2O7. Кислотні оксиди називають ангідридами кислот, тобто «безводними кислотами»;

 основні оксиди – оксиди, гідрати яких є основами. До цієї групи належать оксиди металічних елементів зі ступенем окиснення, не більшим ніж +3, наприклад: CaO, Na2O, MgO, BaO, FeO;

амфотерні оксиди – оксиди, що виявляють властивості як кислотних, так і основних оксидів. До них належать: BeO, ZnO, Al2O3, Fe2O3, Cr2O3.

Несолетворні оксиди – оксиди, яким не відповідає ані кислота, ані основа. До них належать: NO, N2O, CO, SiO.

Загальна формула оксидівExOy.

Назви оксидів складають так:

Для елементів зі сталою валентністю:

Назва елемента + слово «оксид»

Наприклад: Na2O – натрій оксид, CaO – кальцій оксид.

Для елементів зі змінною валентністю:

Наприклад: CO – карбон (ІІ) оксид, SO2 – сульфур (ІV) оксид.

  • Поняття про кислоти, їх склад і номенклатуру.

Кислоти – складні речовини, що містять атоми Гідрогену, які можуть заміщатися атомами металічних елементів, та кислотні залишки.

У формулах кислот на першому місці пишуть символ Гідрогену, а інші символи позначають склад кислотного залишку.

Загальна формула кислот – НК.

Назви кислот складають так:

Нn + кислотний залишок, наприклад: H2 SO4, H NO3.

  • Поняття про основи, їх склад і номенклатуру.

Основи (гідроксиди) – складні речовини, що містять атоми металічного елемента (Ме) та одну або декілька гідроксогруп (ОН).

Загальна формула основ – Ме(ОН)х.

Назви основ складають так:

Для елементів зі сталою валентністю:

Назва елемента + слово «гідроксид»

Наприклад: Ca(OH)2– кальцій гідроксид, NaOH – натрій гідроксид.

Для елементів зі змінною валентністю:

Наприклад: Fe(OH)2 – ферум (ІІ) гідроксид, Cu(OH)2 – купрум (ІІ) гідроксид.

Серед основ виділяють дві групи: луги (розчинні гідроксиди) та нерозчинні гідроксиди. Розчинність гідроксидів можна визначити за таблицею розчинності. Наприклад, основа NaOH, що складається з катіонів Na+ та аніонів OH-, є розчинною.

  • Поняття про солі, їх склад і номенклатуру.

Солі – складні речовини, що містять йони металічних елементів та кислотні залишки.

У формулах солей на першому місці пишуть символ металічного елемента, а потім – кислотний залишок.

Металічний елемент + кислотний залишок, наприклад Ba SO4, Ca Cl2.

Загальна формула солей – МеК.

Назви солей складають так:

Для елементів зі сталою валентністю:

Назва елемента + назва кислотного залишку

Наприклад: K2SO3 – калій сульфат, CaCO3 – кальцій карбонат.

Для елементів зі змінною валентністю:

Наприклад: FeSO4 – ферум (ІІ) сульфат, CuCl2 – купрум (ІІ) хлорид.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
3625
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку