Урок "Коли козак в полі, то він і на волі. Однорідні й неоднорідні означення"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Коли козак в полі, то він і на волі" має на меті поглибити й систематизувати знання учнів про однорідні й неоднорідні означення, виробити вміння знаходити їх у реченнях та доцільно використовувати в мовленні; розвивати усне й писемне мовлення; виховувати любов до рідної землі, її історії.
Перегляд файлу

 

 

Коли козак в полі, то він і на волі (Народна мудрість)

Однорідні і неоднорідні означення

 

Вчитель: Ірина ГАРУК

 

 

 

 


Тема уроку: Однорідні та неоднорідні означення.

Мета уроку: поглибити й систематизувати знання учнів про однорідні й неоднорідні означення, виробити вміння зна­ходити їх у реченнях та доцільно використовувати в мовленні; розвивати усне й писемне мовлення; виховувати любов до рідної землі, її історії.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

Актуалізація опорних знань учнів. Запишіть речення. Знайдіть однорідні члени речення. Якими засобами зв’язку вони поєднані між собою? Козаки впродовж століть пильно стояли на сторожі свободи і гідності України як незалежної, суверенної держави. З’ясуйте, чи є виділені означення однорідними. Свою думку обґрунтуйте. 

Мотивація навчальної діяльності. Пізнавальне завдання. З'ясуйте, чому означення, що відповідають на те саме питан­ня і відносяться до того ж члена речення (а це основні ознаки однорід­ності), у реченнях праворуч вимовляються без перелічувальної інто­нації і на письмі не розділяються комами, тоді як у реченнях ліворуч виділяються.


Героями безлічі мистецьких творів стали звитяжні, хоробрі, мужні запорожці.

Починалася козацька рада боєм у  литаври і виносом великого січового прапора (корогви).


 

Оголошення теми й мети уроку.

 

Опрацювання нового матеріалу.

 

  • Однорідні означення вимовляються з перелічувальною інтонацією. До лав козацтва вступали найсміливіші, наймужніші люди.
  • Характеризують предмет з одного боку (за розміром, матеріалом, формою, кольором тощо). Чорний, густий дим та яскраві спалахи вогню попереджали населення про наближення ворога.
  • Відокремлюються комами. Запорозькі козаки – люди фізично витривалі, мужні, відважні, невтомні на війні.
  • Є художніми означеннями, які можна замінити одним словом, синонімом. Панувало над степом тихе, тепле, лагідне (гарне) надвечір’я. (В.Козаченко)
  • Неоднорідними називаються означення, які характеризують предмет з різних боків. У першій половині XVII ст. запорозьке козацтво піднялося до рівня кращих європейських армій.
  • Неоднорідні означення вимовляються без інтонації переліку, кома між ними не ставиться. Борючись проти чужоземних загарбників, Січ створила струнку військову організацію.

 

Спостереження за мовним матеріалом. Порівняйте речення. Чому у першому випадку означення є однорідними, а в другому – неоднорідними. Сформулюйте правило. Козак плечистий, бородатий суворо дивиться з-під брів. Плечистий бородатий козак суворо дивиться з-під брів. Опишіть зовнішність козака, використовуючи речення з однорідними та неоднорідними означеннями. Поясніть розділові знаки в них.

 

Закріплення вивченого матеріалу.

  • Пояснювальний диктант. Епоха козацтва створила багатогранну, глибоку духовність. Вона стала гордістю і окрасою української культури. Козацтво було аристократією національного духу, високоморальною елітою своєї нації. Його палкий патріотизм та безмежна хоробрість були могутнім стимулом до державотворчого, вільного і незалежного життя.

 

  • Виконання вправ за підручником.

Підсумки уроку. Закінчіть фразу: «Із сьогоднішнього уроку я дізнався…»

Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал підручника про однорідні та неоднорідні означення, виписати з підручника історії  5 ечень про козаків з однорідними та неоднорідними означеннями.

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
1180
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку