Урок "Коломийки. Опрацювання текстів"

Про матеріал

Ознайомити учнів зі змістом коломийок, навчити вдумливо їх читати, аналізувати, формувати вміння висловлювати судження про роль коломийок у житті людини; про значення пісенної спадщини українців, усвідомлення важливості відродження й вивчення оригінальної творчості в наш час.

Перегляд файлу

Тема. Коломийки

Мета: ознайомити учнів зі змістом коломийок, навчити вдумливо їх читати, аналізувати, формувати вміння висловлювати судження про роль коломийок у житті людини; про значення пісенної спадщини українців, усвідомлення важливості відродження й вивчення оригінальної творчості в наш час.

 Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу

Педтехнологія: ІКТ, ейдотехнологія,коучинг технологія, продуктивний урок.

Методи і прийоми: бесіда, робота з підручником, ейдос-конспект,ТЗН.

Літературні терміни : коломийка.

Міжпредметні зв’язки. Історія України, образотворче та музичне мистецтво.

Обладнання. Комп’ютери,  Авраменко О. М. «Українська література» підручник для 7 класу

.

План та хід уроку

І.Підготовчий етап (5 хв)

  • Перевірка домашнього завдання
  • Установлення рівня готовності учнів продовжувати навчання
  • Яка пісня називається народною? (Невеликий усний віршований твір, складений народом, який співається)
  • Яким чином складалися народні пісні? (Людина або група людей, зважаючи на власні почуття: радості, хвилювання, смутку,— а також під час виконання будь-якого виду роботи складали текст і добирали до нього мелодію)
  • Що вам відомо про народні танці? (Танці звичайно виконувалися в супроводі музики. Однак у давнину по селах, коли збиралася молодь або дорослі на гулянку, не завжди могли бути музики, а тому люди танцювали, співаючи веселих пісень (танцювальні пісні мають переважно жартівливий характер).
  • Як темп музики залежить від танцю? (Темп музики, співу залежить від темпу танцю. У хороводних піснях темп не дуже швидкий: разом танцювало багато людей, через що темп трохи уповільнений, рухи плавні. Гопак танцюють хоч і кілька людей, але кожен окремо або парами, тому дуже швидко («дрібно»), рухи поривчасті. Гопакові пісні мають також швидкий темп, що позначається не тільки на мелодії, а й на самому тексті)
  • Які ви знаєте пісні, що використовуються під час танців? (Найпопулярнішою в народі є гопакова пісня «Гречаники», «Подоляночка»)

ІІ. Орієнтація (3 хв)

  • Прослуховування пісні «Коломийка», виконавець: Руслана.

Учитель

  • Хто виконавець прослуханої пісні?
  • Яку назву має?
  • А навіщо ми її слухали?
  • Про що ми сьогодні будемо говорити?

Отже, ми відправимося в заочну подорож до міста Коломия, де за версією зародився і розвинувся такий вид вісні як коломийка.

 

ІІІ. Презентація (12 хв)

  • Презентація «Коломийки».
  • Створення ейдос – конспекту.

 

Тлумачний словник.

Коломийкице  коротенькі дворядкові пісеньки, що можуть виступати як приспівки до танцю або існувати незалежно від нього.

 

ІV. Практика на прикладах (5 хв)

Робота з підручником ст.14-15.

Учитель читають пісню «Дозвілля молоді»

Відтворюємо почуте.

  1. Про кого розповідається в коломийці?
  2. Що ми дізналися про дозвілля молоді?
  3. Як вплинула гра сопілки на дівчину?
  4. Які рядки вказують на те, що в хлопця добре виходить грати на сопілці?

Аналізуємо зміст.

  1. Яку будову має твір?
  2. За змістом коломийка є яка?
  3. Який пафос пісні?
  4. У яких словах «порушено» наголос?

Тема: зображення молоді, яка вміє і добре працювати, і весело відпочити під спів коломийок.

 Ідея: возвеличення прагнення молоді весело проводити час (співи, танці, музика, різноманітні розваги).

V. Керована практика (7 хв)

Учні читають пісню «Жартівливі коломийки»

Тема: зображення у жартівливому тоні повсякденного життя молоді, її стосунків і трудової діяльності.

Ідея: засудження ліні, легковажності, намагання скористатися чужим майном.

Основна думка: тільки повсякденна праця облагороджує людину, прикрашає її як зовні, так і внутрішньо; бездіяльність нівечить людину, робить її не пристосованою до будь-якої господарської діяльності.

 Композиція.
Даний цикл складається з двадцяти шести куплетів по два рядки.
Більша частина коломийок присвячена розповіді про Івана-Подоляна, його неординарну діяльність; шкоду, яку він учинив городині, решта — розповідь про ледачих Андрія та його дівку.

У циклі розповідається про:

  • лінь;
  • красу зовнішню і внутрішню;
  • невміння виконувати домашню роботу;
  • шкоду, завдану городині (гарбузинню);
  • надмірну балакучість (плітки);
  • намагання скористатися чужим.

Обговорення змісту

Коли і для чого людина жартує?
Чому у жартівливих коломийках значна увага приділяється молоді, а саме дозвіллю, взаємостосункам, діяльності, господарюванню?
Що смішного, на ваш погляд, у цих коломийках?
Через що Іван-Подолян заплутався у гарбузах?
Що свідчить про ледачість Івана?
Як Іван характеризує свою жінку? Чи така у вас мати? Відповідь обґрунтуйте.
Чи є у вас ледачі знайомі, друзі? Як ви до них ставитеся?
Доберіть синоніми, антоніми різних частин мови до слів «ледачий», «працьовитий».
Застосовуючи текст коломийок, охарактеризуйте діяльність Івана-Пололяна?
«Посіяв… файку жита, а цибух пшениці»;
«На припічку молотив, у запічку віяв»;
«Під припічком наорав, пшениці насіяв»;
«Тримав став на печі, черпав воду саком,
Ловив рибу грабельками, стріляв птахи маком»;
«Замотався в гарбузи та й наробив шкоди»)
Які ліки ви можете запропонувати від ліні?
Над ким і чим жартують ці твори?

VІ. Незалежна  практика  (10 хв)

  • Робота з підручником ст.19-20, завдання 1-3.
  • Тести «Жартівливі коломийки»

1. Чого не сіяв герой коломийки?
а) Пшениці;
б) жита;
в) проса.

2. Іван-Подолян вперезався:
а) шкіряним ременем;
б) старою хусткою;
в) комишем.

3. Чим ловив хлопець рибу?
а) грабельками;
б) сіткою;
в) вудкою.

4. Дівчина не вміла:
а) смачно готувати;
б) жито жати;
в) до сорочки рукав пришивати.

5. Іван-Подолян «замотався в гарбузи», йшовши із:
а) вечорниць;
б) заробітків;
в) хрестин.

6. За що баби «кочергами гнали, хлопця»? Він:
а) розбив глек баби Параски;
б) завдав шкоди городині, де росли гарбузи;
в) витоптав жито.

7. Яка свійська пташка «вздріла» Івана?
а) Гуска;
б) курка;
в) качка.

8. Язик жінки порівнюється із:
а) смичком;
б) шелестінням діброви;
в) пташиним щебетанням.

9. Як звали хлопця дівчини, якого «украла муха»?
а) Іваном-Подоляном;
б) Андрухою;
в) Петром.

10. Чим стріляв Іван-Подолян птахів?
а) Горохом;
б) маком;
в) сіллю.

11. Що означає фраза «файна дівка»:
а) красива;
б) розумна;
в) лінива.

12. Через що «чотири легіники», обертаючи сіно, повтікали? Бо:
а) захотілося їсти;
б) набридло працювати задарма;
в) перелякалися через шелестіння миші.

  • Робота на картках

Картка № 1
1. Стисло охарактеризуйте Івана-Подоляна («Жартівливі коломийки»). Яким, на вашу думку, повинен бути господар?
2. Обґрунтуйте, чому в коломийках висміюється лінь як негативне явище, що притаманне суспільству, а не окремій людині. Відповідаючи, посилайтеся на зміст пісень.
3. Скільки разів було бито Івана, героя жартівливих коломийок, за шкоду, вдіяну городині?
а) Чотири;
б) п’ять;
в) шість.

Картка № 2
1. Проаналізуйте прислів’я: «Праця годує, а лінь марнує». Як воно пов’язано зі змістом коломийок.
2. Визначте, яка хвороба в Андрія («Жартівливі коломийки»), що «на роботі — замерзає, коло миски — пріє»? Надайте власний рецепт щодо лікування хлопця.
3. Який музичний інструмент згадується у «Жартівливих коломийках»?
а) Фортепіано;
б) скрипка;
в) баян.

VІІ. Домашня практика  (3 хв)

  1. Підготувати виразне читання коломийки

 На вибір:

  1. Підручник завдання 8, ст.20.
  2. Знайти і принести на наступний урок сучасні коломийки.
  3. Написати есе на тему «Значення коломийок»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Matviishyn Natalia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Matviishyn Natalia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 червня 2018
Переглядів
16896
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку