Ознайомити учнів зі змістом коломийок, навчити вдумливо їх читати, аналізувати, формувати вміння висловлювати судження про роль коломийок у житті людини; про значення пісенної спадщини українців, усвідомлення важливості відродження й вивчення оригінальної творчості в наш час.
Тема. Коломийки
Мета: ознайомити учнів зі змістом коломийок, навчити вдумливо їх читати, аналізувати, формувати вміння висловлювати судження про роль коломийок у житті людини; про значення пісенної спадщини українців, усвідомлення важливості відродження й вивчення оригінальної творчості в наш час.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу
Педтехнологія: ІКТ, ейдотехнологія,коучинг технологія, продуктивний урок.
Методи і прийоми: бесіда, робота з підручником, ейдос-конспект,ТЗН.
Літературні терміни : коломийка.
Міжпредметні зв’язки. Історія України, образотворче та музичне мистецтво.
Обладнання. Комп’ютери, Авраменко О. М. «Українська література» підручник для 7 класу
.
План та хід уроку
І.Підготовчий етап (5 хв)
ІІ. Орієнтація (3 хв)
Учитель
Отже, ми відправимося в заочну подорож до міста Коломия, де за версією зародився і розвинувся такий вид вісні як коломийка.
ІІІ. Презентація (12 хв)
Тлумачний словник.
Коломийки – це коротенькі дворядкові пісеньки, що можуть виступати як приспівки до танцю або існувати незалежно від нього.
ІV. Практика на прикладах (5 хв)
Робота з підручником ст.14-15.
Учитель читають пісню «Дозвілля молоді»
Відтворюємо почуте.
Аналізуємо зміст.
Тема: зображення молоді, яка вміє і добре працювати, і весело відпочити під спів коломийок.
Ідея: возвеличення прагнення молоді весело проводити час (співи, танці, музика, різноманітні розваги).
V. Керована практика (7 хв)
Учні читають пісню «Жартівливі коломийки»
Тема: зображення у жартівливому тоні повсякденного життя молоді, її стосунків і трудової діяльності.
Ідея: засудження ліні, легковажності, намагання скористатися чужим майном.
Основна думка: тільки повсякденна праця облагороджує людину, прикрашає її як зовні, так і внутрішньо; бездіяльність нівечить людину, робить її не пристосованою до будь-якої господарської діяльності.
Композиція.
Даний цикл складається з двадцяти шести куплетів по два рядки.
Більша частина коломийок присвячена розповіді про Івана-Подоляна, його неординарну діяльність; шкоду, яку він учинив городині, решта — розповідь про ледачих Андрія та його дівку.
У циклі розповідається про:
Обговорення змісту
Коли і для чого людина жартує?
Чому у жартівливих коломийках значна увага приділяється молоді, а саме дозвіллю, взаємостосункам, діяльності, господарюванню?
Що смішного, на ваш погляд, у цих коломийках?
Через що Іван-Подолян заплутався у гарбузах?
Що свідчить про ледачість Івана?
Як Іван характеризує свою жінку? Чи така у вас мати? Відповідь обґрунтуйте.
Чи є у вас ледачі знайомі, друзі? Як ви до них ставитеся?
Доберіть синоніми, антоніми різних частин мови до слів «ледачий», «працьовитий».
Застосовуючи текст коломийок, охарактеризуйте діяльність Івана-Пололяна?
«Посіяв… файку жита, а цибух пшениці»;
«На припічку молотив, у запічку віяв»;
«Під припічком наорав, пшениці насіяв»;
«Тримав став на печі, черпав воду саком,
Ловив рибу грабельками, стріляв птахи маком»;
«Замотався в гарбузи та й наробив шкоди»)
Які ліки ви можете запропонувати від ліні?
Над ким і чим жартують ці твори?
VІ. Незалежна практика (10 хв)
1. Чого не сіяв герой коломийки?
а) Пшениці;
б) жита;
в) проса.
2. Іван-Подолян вперезався:
а) шкіряним ременем;
б) старою хусткою;
в) комишем.
3. Чим ловив хлопець рибу?
а) грабельками;
б) сіткою;
в) вудкою.
4. Дівчина не вміла:
а) смачно готувати;
б) жито жати;
в) до сорочки рукав пришивати.
5. Іван-Подолян «замотався в гарбузи», йшовши із:
а) вечорниць;
б) заробітків;
в) хрестин.
6. За що баби «кочергами гнали, хлопця»? Він:
а) розбив глек баби Параски;
б) завдав шкоди городині, де росли гарбузи;
в) витоптав жито.
7. Яка свійська пташка «вздріла» Івана?
а) Гуска;
б) курка;
в) качка.
8. Язик жінки порівнюється із:
а) смичком;
б) шелестінням діброви;
в) пташиним щебетанням.
9. Як звали хлопця дівчини, якого «украла муха»?
а) Іваном-Подоляном;
б) Андрухою;
в) Петром.
10. Чим стріляв Іван-Подолян птахів?
а) Горохом;
б) маком;
в) сіллю.
11. Що означає фраза «файна дівка»:
а) красива;
б) розумна;
в) лінива.
12. Через що «чотири легіники», обертаючи сіно, повтікали? Бо:
а) захотілося їсти;
б) набридло працювати задарма;
в) перелякалися через шелестіння миші.
Картка № 1
1. Стисло охарактеризуйте Івана-Подоляна («Жартівливі коломийки»). Яким, на вашу думку, повинен бути господар?
2. Обґрунтуйте, чому в коломийках висміюється лінь як негативне явище, що притаманне суспільству, а не окремій людині. Відповідаючи, посилайтеся на зміст пісень.
3. Скільки разів було бито Івана, героя жартівливих коломийок, за шкоду, вдіяну городині?
а) Чотири;
б) п’ять;
в) шість.
Картка № 2
1. Проаналізуйте прислів’я: «Праця годує, а лінь марнує». Як воно пов’язано зі змістом коломийок.
2. Визначте, яка хвороба в Андрія («Жартівливі коломийки»), що «на роботі — замерзає, коло миски — пріє»? Надайте власний рецепт щодо лікування хлопця.
3. Який музичний інструмент згадується у «Жартівливих коломийках»?
а) Фортепіано;
б) скрипка;
в) баян.
VІІ. Домашня практика (3 хв)
На вибір: