Урок з природознавста з використанням елементів STEM- освіти. Провідними принципами уроку є інтеграція і дослідницька діяльність. Учні вчаться бачити зв'язок між різними предметами та практичним застосуванням цих знань. Знайомляться із поняттям гідросфера, як оболонкою, що складається із взаємопов'язаних вод світового океану,суші та атмосферної води.
Тема: Колообіг води в природі.
Мета:
формування предметних компетентностей: поглибити знання школярів про явища природи, властивості води; формувати в учнів уявлення про випаровування води та конденсацію водяної пари, утворення хмар та випадання дощу, колообіг води в природі; формувати потребу в пізнанні природи; розвивати спостережливість, мислення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до води;
формування ключових компетентностей:
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв’язки: літературне читання та розвиток мовлення, математика.
Обладнання.
Глобус,схема – малюнок колообігу води в природі; аркуші ксерокопій із завданням та пізнавальним матеріалом до теми; необхідні предмети для дослідницької роботи, таблиця «Колообіг води в природі».
S – географія (сформувати поняття про гідросферу як складну оболонку,що складається із взаємопов‘язаних вод світового океану,суші та атмосферної води);
T – виготовлення дидактичного посібника засобами аплікації;
E – розробка макету дидактичного посібника;
M - формувати уміння розв’язувати прості та складні задачі,пов’язані за змістом тематики даного матеріалу, формувати обчислювальні навички.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організація класу.
Рефлексія емоційного стану.
- Сонечко, тепло, прекрасні осінні кольори впливають на наш емоційний стан. Якого кольору ваш настрій сьогодні?
1. Повідомлення теми та завдань уроку
Відома з віку рідина
Усяк ії вживає.
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува як скло, крихка, тверда –
Звичайна (підкажіть)….(вода)
- Чи здогадались ви про назву теми уроку ?
- Чи знаєте ви,що у світі найсильніше? Виявляється – вода!
- Що ви знаєте про воду? Що хотіли б дізнатися?
Відповісти на ці та інші запитання допоможуть нам хмаринки, які завітали до нас на урок.
Перша хмаринка – природознавча, яка принесла нам завдання, які ми маємо виконати,щоб дізнатися відповіді на наші запитання.
- Усі ми звикли дивитися на воду,як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом землі (світу). Тому ми не можемо не говорити про неї.
- Уявіть собі,що було б на Землі, як би не було води?
(не зеленіла б трава,росли б дерева, не було птахів, звірів і нас – людей)
Інтерактивна вправа « Асоціативний кущ».
Якщо швидко покрутити глобус, то він увесь здається голубим. Нашу Землю так і називають – голуба планета. Якщо всю Землю умовно поділити на 4 частини, то три з них – вода: океани, море , річки,озера….
Але вода є на Землі не тільки у водоймах. Усі ми бачили джерела, які б’ють із землі. Звідки ж тут береться вода? Адже вода тече багато років,та джерела не висихають, не зникають. Так, під землею теж є вода . Колодязі, криниці-- це отвори для добування підземної води.
Вода є в повітрі, у земній атмосфері: це дощ,сніг,хмари,туман. Ось як багато води на Землі.
Висновок: Вода міститься у водоймах , суші, повітрі.
Інтерактивна вправа « Гронування»
2. Дослідницька робота. Робота в групах щодо визначення властивостей води.
- Уявіть собі,що ми з вами дослідники. Сьогодні перед нами стоїть така мета:
виявити які ж властивості має вода.
Властивості води (вивішується на дошці)
а) - Подивіться на склянку із водою,що ви можете сказати про гущу води?
(Рідка ) (вивішується на дошці)
--Візьміть піпетку і накапайте декілька крапель води на скло. Що сталося?
( Текуча)
б) --Опустіть олівець у воду. Ми бачимо олівець крізь воду?
(Прозора )
в) – Понюхайте воду. Чи має вода запах?
(Без запаху )
г) – Вода має дивовижну властивість розчиняти речовини. Тому ії називають розчинником.
--Які речовини можна розчинити у воді? (цукор,сіль,фарби…)
(Вода – розчинник)
- Але розчиняються не всі речовини у воді .(олія,крейда,пісок…)
д) Можна визначити ще одну властивість води. Як поводить вона себе при різних температурах. Візьмемо скляну пробірку наллємо підфарбовану воду і накриємо корком. Позначимо смужечкою рівень води і опустимо пробірку в гарячу воду. Для чого ми це робимо? (Щоб вода у пробці нагрілася ).
-- Що ви помітили? (Вода піднялася вище смужки )
-- Який висновок можна зробити? (При нагріванні вода розширюється )
--А тепер згадайте, бачили ви коли-небудь,як із чайника,що почав кипіти витікає вода? Чому?
-- Як за допомогою досліду перевірити,що станеться із водою при охолоджені? (Вода при охолоджені стискається)
-- Давайте тепер прочитаємо,які ж властивості води ми виявили?
-- Запишемо ці властивості води у зошиті.
3. Дослідницька робота. Стан води.
-- Що відбувається з водою взимку при сильному охолодженні?
(Вода замерзає )
--Вода замерзає,перетворюється на лід і стає на дотик якою?
(твердою, холодною, слизькою)
--У твердому стані вода може бути не тільки льодом.
-- Чим ще? (снігом)
Вода замерзає при температурі 0 С. А тепер будемо спостерігати за киплячою водою. Закипіла вода в чайнику. По чому це видно?
(звук, бульки, пара)
- Звідки береться пар і що це таке? Піднесемо скло під струмінь пару і потримаємо. Що ми спостерігаємо? (Краплі води). Це пар піднімається вгору і осідає на склі. Скло холодне і перетворює пару знову на воду. Вода перетворюється в пар при нагріванні. А зараз дивіться. Що станеться з водою на склянці. (Вода починає капати ) Чому? На склі зібралося багато крапель,вони стають дуже важкими і стікають. Аналогічно утворюються хмари. Хмара – це множина крапель води. Коли їх збереться дуже багато – іде дощ. Визначено: вода у природі буває у трьох станах.
При звичайній температурі – рідкій, при низькій – твердий, при нагріванні стає – газоподібною.
Запам’ятайте це слово газоподібна, значить подібна до газу,а значить і властивості подібні ( легкий,прозорий).
Висновок: Вода буває у трьох станах: рідка, тверда, газоподібна.
4. Робота у зошитах
Висновки записуються у зошитах з друкованою основою.
5. Розповідь вчителя про кругообіг води в природі
І так,перетворення води з одного стану в іншій відбувається в природі
постійно.
6. Прослухування казки « Про маленькі водяні краплі» (учитель читає казку)
7. Бесіда за прочитаним
- Чому краплинка не залишилась на землі?
- Що сталося з краплинками високо у небі?
- Чому вони знову упали на землю?
- Як рухалися краплинки?
Висновок: Вода в природі рухається по замкненому колу.
8. Робота за схемою – малюнком
Подивіться на схему. Сонце зігріває землю . З поверхонь річок,ставків, озер, океанів, ґрунтів, рослин випаровується вода. Легка водяна пара піднімається високо в небо. Там набагато холодніше ніж на землі. Водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими і падають у вигляді дощу при температурі вище 0 С і у вигляді снігу при температурі 0 С. Отже,вода, що випаровувалася повертається у вигляді опадів (дощу,снігу, граду).
Частина цієї води знову просочується у грунт,потрапляє в озера, річки, моря. А решта води знову випаровується з поверхонь суходолу, водойм і рослин. Вода в природі постійно рухається. Перетворення води в природі з одного стану в іншій називають кругообігом води.
9. Робота за підручником
Читання статті «Колообіг води в природі».
10. Бесіда за прочитаним
- Що таке колообіг води в природі?
11. Самостійна робота
Малювання колообігу води в природі на аркушах паперу.
12. Фізкультхвилинка
Друга хмаринка – Читайликова
1. Групова робота
- Чи знаєте ви, як багато є в літературі цікавих творів, де вода займає чи не головне місце? Додому кожна група отримала завдання: підготувати твір.
1-а група – Вода – найдорожча річ.
2- а група – Чудодійна сила води.
3 -а група – Способи відшукування нових джерел.
4-а група – Журавлина криниця.
Висновок: Вода – джерело життя.
2. Прислів’я.
Діти читають прислів’я та пояснюють їх зміст.
1. Яка криниця, такий і господар.
2. Скільки криниць на землі,стільки зірок на небі.
3. Не плюй у криницю – прийдеться напитись.
4. Будь мудрий як земля,а чистий як вода.
5. Річка – колиска життя.
6. Вода – душа врожаю.
7. Вода – великий санітар.
Третя хмаринка -- Мовна
1. Гра «Зумій пояснити вислів»
Виявляється в українській мові є майже 50 фразеологізмів із словом «вода»
Варити воду – знущатися з кого – небудь
Вийти сухим із води – уникнути покарання, вередувати.
Вилами по воді писане – про щось малоймовірне,таке, що не може бути.
В ложці води втопити – про намагання зробити комусь прикрість.
2. Створення висловів.(з’єднати стрілочками)
Канути в воду Перестати існувати,зникнути
Мов води в рот набрав Зажурений,засмучений
Водою не розлити Той,хто нічого не робить
Наче у воду опущений Не сказати жодного слова,мовчати
Під лежачий камінь вода не тече Про тісну дружбу
3. « Павутинка» до слова
Краплинка (мала, тепла, весела,пухнаста,добра….)
Четверта хмаринка – Математична
1. Розв’язування «цікавих» задач
1. Людина за добу споживає до 6 літрів води. Скільки води споживає людина за тиждень? (6 х 7 =42)
2. На 100 л води припадає 2 літри питної води. Скільки літрів не питної води становить на 100 л? (100 – 2 =98 (л) )
(Виховний момент. Питної води на землі мало, тому ії треба берегти )
3. Стебло кукурудзи за 6 днів випаровує 24 л води. Скільки літрів води буде випаровувати кукурудза за 8 днів? ( 24: 6 х 8 = 32 (л) )
4. Якщо з крана постійно крапає вода,то за 2 дні марно витікає 14 л води. Скільки літрів води витікає за тиждень? (14: 2 х 7 = 49 (л) ) (виховний момент)
5. Під час купання витрачається 7 відер води. Під час прання в пральній машині на 3 відра води більше. Скільки всього відер води витрачається на купання і прання?
( 7+3) + 7 = 17 (в.)
Висновок: На Землі стає менше чистої води,тому ії треба берегти.
Підсумок уроку.
1. « Мозкова атака»
Інтерв’ю кореспондента
- Що найбільше сподобалось вам на уроці?
- Що нового ви дізналися?
- Яким був урок?
- У – урочистий
- Р – радісний
- О – особливий
- К – красивий