Основним завданням уроку для учнів 5 класу є закріплення правопису слів із знаком м'якшення, яке відбувається під час цікавої мандрівки у казку (урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок).
Тема. Сполучення ьо, йо. Правила вживання знака м’якшення.
Мета:
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, культура.
Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
Хід уроку
Створення позитивного настрою
Вправа «П'ять добрих слів»
Мета: створити позитивну атмосферу групової взаємодії.
Кожен із учнів повинен обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати власне ім'я. Потім необхідно передати аркуш сусідові праворуч (ліворуч), який на пальчиках має записати побажання власнику малюнка. Аркуш повертається до свого власника.
Вправа «Самопрезентація»
Мета: допомогти учням познайомитися з гостями уроку; створити умови для ефективної співпраці.
Зараз кожен із вас назве своє ім'я і продовжить таке речення: «Не хочу хвалитись, але я...». Наприклад, «Не хочу хвалитися, але я гарно вишиваю», «Не хочу хвалитися, але я добре граю на скрипці».
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Діти, основним завданням нашого уроку є закріплення правопису слів із знаком м'якшення, яке ми проведемо під час цікавої мандрівки у казку.
На нас чекають пригоди і, можливо, небезпека, пов'язана з грамотністю.
(На дошці карта із маршрутом подорожі)
Слово вчителя. Введення в гру
Увага! Увага!
Трапилась непередбачувана пригода.
Не за морями глибокими, не за горами високими, а в мовознавчій державі жив-поживав цар М'який знак. Гордо походжав він перед своєю родиною. А коли збереться все сімейство на нараду, то його величність вихваляється:
Я один в сім'ї такий,
Кажуть, надто вже м'який.
Хоч мовчун, та не дивак,
В слові я – не зайвий знак
І кожен повинен був визнавати важливість його величності. Гнів і обурення проймали все його єство, коли хтось не виконував його наказів, не вчив правил. Тоді він уживав рішучих заходів, йшов у наступ. Якось слуги донесли йому, що в одній із шкіл п'ятикласник Рибальченко Василь не підкорився волі царя, не забажав вивчити жодного правила про м'який знак і навіть у своєму прізвищі допустив помилку. Розсердився цар М'який знак і вирішив поквитатися із незнайком. Він наказав слугам схопити Василька, кинути у в'язницю, а що страшніше – позбавити його імені.
- Друзі! Ви ж хочете допомогти вашому однолітку: повернути ім'я, визволити його?
Нам пора вирушати в мандрівку до царя. Але потрібно добре засвоїти паролі-правила царя М'якого знака і виконати всі його завдання.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Запис теми уроку.
Якими літерами позначається м'якість приголосних?
Коли вживається м'який знак в українській мові?
«Де Ти З'їСи Ці ЛиНи?» або «Де СоНЦе ЗоЛоТе?»
Коли ми не пишемо м'який знак?
Чи можемо ми обійтись без цих знань у повсякденному житті?
IV. УДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
- Отже, діти, ми дізналися, що Василь перебуває в царстві М'якого знака. Щоб потрапити туди, слід спочатку подолати Трясовину фонетичної транскрипції. А з неї не так-то й легко вийти.
Завдання за варіантами:
І варіант - подані слова записати фонетичною транскрипцією.
Любов’ю, б’ють, різьбяр, морквяний, подвір’я, від’їзд, зв’язати, присвячений.
[л'убовйу], [бйут'], [р'із'б'ар], [моркв'аний], [подв'ірйа], [в'ідйізд], [звйазати], [приесв'ачеи ний].
ІІ варіант - подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм. (Картки)
[т'м'аний ], [л'в'івс'кий] , [зустр'інуц' :а] , [пов'іл'но], [бород'ба], [с'іл':у] , [старесен'кий], [ коле ц':а ].
Тьмяний, львівський, зустрінуться, повільно, боротьба, сіллю, старесенький, колеться.
- Перший бар'єр ви здолали: переправились через Трясовину і опинились в Орфографічному чагарнику. Щоб вийти з нього, нам треба виконати завдання.
Орфографія — це розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів.
Виправте помилки
Створив український народ і зберіг для поколін (м’який знак вживається після м’яких д, т, з, с, дз, ц, л,н у кінці слова та складу) чарівний звичай плести вінок, і зеленів у ному (м’який знак вживається у середині складу перед о) хрещатий барвінок. Віночьок(м’який знак не вживається після букв б, п, в, м, ф, ж, ч, ш, щ, г, к, х) служив не тільки окрасою голови дівчини, він був «знахарем душі», бо в нйому(буквосполучення ьо пишеться у кінці та всередині складу, а йо на початку слова і на початку складу) є чаклунська сила, щьо (буквосполучення ьо пишеться у кінці та всередині складу, а йо на на початку слова і на початку складу) і біль знімає, і волосся береже.
- Ви тішите мене своїми успіхами! Вже здолали майже половину шляху. Ось перед нами Пустеля помилок - страшна, безводна і жорстока.
Рівневі завдання.
Високий рівень: до поданих слів дібрати й записати синоніми з орфограмою “Позначення м'якості приголосних”.
Портмоне -…(гаманець), страждання -…(біль), поблизу -…(близько), гуртом -…(спільно), покаяння -…(сповідь), пусто -…(порожньо), темрява -…(пітьма), школяр -…(учень), простір -…(широчінь), хитрун -…(шельма), декламатор -…(читець), чаклун -…(відьмак), юнак -…(хлопець), старанний -…(ретельний), нелюбов -…(ненависть).
Середній та достатній рівні.
П’ятикласники отримали домашнє завдання – скласти словниковий диктант із восьми слів з м’яким знаком. Макс намалював квітку, кожна пелюстка якої – слово, що закінчується на ь. Чи правильно він записав усі слова? Якщо ні, то виправте. Яких правил не знав учень?
МІДЬ - м’який знак вживається після м’яких д, т, з, с, дз, ц, л, н у кінці слова та складу.
РІЖ - м’який знак не вживається після букв б, п, в, м, ф, ж, ч, ш, щ, г, к, х.
ВОРОТАР - м’який знак не вживається після р у кінці складу.
ЛІЗЬ - м’який знак вживається після м’яких д, т, з, с, дз, ц, л, н у кінці слова та складу.
ГОЛУБ - м’який знак не вживається після букв б, п, в, м, ф, ж, ч, ш, щ, г, к, х.
НІЧ - м’який знак не вживається після букв б, п, в, м, ф, ж, ч, ш, щ, г, к, х.
ПІЧ - м’який знак не вживається після букв б, п, в, м, ф, ж, ч, ш, щ, г, к, х.
ТІНЬ - м’який знак вживається після м’яких д, т, з, с, дз, ц, л, н у кінці слова та складу.
Оазис (Фізкультхвилинка)
Нарешті, є можливість перепочити і набратись нових сил.
- Цар М'який знак, довідавшись, що ми йдемо на допомогу Василеві-в'язню, вирішив ускладнити нам життя, наслав густий туман. Слід шукати нові стежки в його царство. Перед нами наступне випробування.
Туманне марево
Пошукова робота
1. Ковал..ов, з омка, кол оровий.
2. Бо овий, с огодні, батал он.
3. Ц ого, утр ох, трил он.
Буквосполучення ьо пишеться у кінці та всередині складу, а йо на початку слова і на початку складу.
З одним із зайвих слів скласти речення.
- Кожен із вас має можливість виділитись не тільки знаннями, але й кмітливістю.
Пагорб кмітливості
Магічні клітинки. Знайдіть і виділіть по одному слову зі сполученням йо та ьо.
о |
б |
а |
н |
б |
ь |
о |
п |
к |
ж |
р |
а |
й |
о |
о |
з |
н |
ь |
о |
к |
й |
л |
ь |
б |
й |
о |
в |
и |
й |
ф |
п |
о |
л |
ь |
о |
м |
а |
й |
о |
д |
і |
л |
ь |
ю |
д |
о |
в |
к |
к |
а |
- Ви молодці! Нічого силоміць цар М'який знак із вами не вдіє. З останніх сил протидіє нам.
Ми вже майже біля мети. Але перед палацом несподівано з'явилося озеро.
Озеро творчості
Вправа «Малюнок творчості»
Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію.
Домалюй лінії і фігури так, щоб вийшов чарівний казковий ліс, разом з його мешканцями і керуючись отриманими зображеннями, придумати захопливу розповідь, на створення якої дається 10 хвилин.
Вправа: «Хочу. Мушу.»
- Ось ми і прийшли в царство М'якого знака, навіть подружилися із ним. Врятували хлопчика, допомогли зрозуміти, як важливо вчити правила.
Закінчіть речення: «У мандрівці ми навчилися…»
V. Підсумок уроку.
- Ось і закінчилась наша подорож. Я думаю, що вона принесла вам хвилини радості, а не розпачу. Всі перешкоди ви подолали успішно. Сподіваюся, що знання, здобуті під час вивчення теми, будуть міцними і допоможуть вам долати не лише уявні, а й реальні перешкоди.
Метод „Мікрофон”
- Що ви розкажете про сьогоднішню подорож удома?
Гра „Самооцінювання
Маршрутний лист ______________________________________________
Бали
№ |
Назва |
Бали |
1 |
“Трясовина фонетичної Транскрипції” |
|
2 |
“Орфографічний чагарник” |
|
3 |
“Пустеля помилок” |
|
4 |
“Туманне марево” |
|
5 |
“Пагорб кмітливості” |
|
6 |
“Озеро творчості” |
|
|
Разом |
|
VІ. Домашнє завдання
Повт. § 34.Вправа 272 (1 і 2 завдання)
Дібрати словниковий диктант (12 слів)