Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи

Про матеріал

До вашої уваги розробка уроку-подорожі з української мови для учнів 5 класу за темою: "Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи." Система вправ у вигляді квесту дає можливість поглибити знання учнів про вживання апострофа.

Перегляд файлу

Тема. Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи

Мета: поглибити знання учнів про вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з цією орфограмою та застосовувати здобуті знання на практиці; удосконалювати орфоепічні вміння; розвивати мовленнєві навички, пам’ять, увагу, мислення; виховувати повагу до рідного слова.

Цілі. Учні знатимуть:

правила вживання апострофа.

Учні вмітимуть:

правильно писати слова з орфограмою «Апостроф»;

правильно вимовляти слова з апострофом.

Тип уроку: поглиблення знань, формування вмінь і навичок.

Форма уроку: урок-подорож.
Засоби навчання: підручник О.В. ЗАБОЛОТНИЙ, В.В.ЗАБОЛОТНИЙ,
«Українська мова. 5 клас» (Київ, «Генеза», 2013), дидактичний матеріал,

зошит, роздатковий матеріал, картки самооцінювання.

Методи, форми і прийоми роботи: бліц-опитування, «Лінгвістичний волейбол», відтворення правил за картками, «Спіймай слово», робота в парах, «Письмо з пам’яті», «Полікуй слово».

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1.З’ясування емоційної готовності до уроку.

Вправа «П'ять добрих слів»
Мета: створити позитивну атмосферу гру­пової взаємодії.
Кожен із учнів повинен обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати власне ім'я. Потім необхідно пере­дати аркуш сусідові праворуч (ліворуч), який на пальчиках має записати побажання власнику малюнка. Аркуш повертається до свого власника.

ІІ. Цілевизначення.

1.Повідомлення теми уроку.

Ми сьогодні продовжуємо говорити про… правила вживання апострофа. На дошці записані число, класна робота, тема уроку «Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи». Занотуйте, будь ласка, до своїх зошитів. 2.Цілевизначення уроку.

Подумайте, яких результатів ви хочете досягти на сьогоднішньому уроці. І свої цілі запишіть до зошитів. (Учні ставлять цілі, за бажанням 2-3 учні озвучують). На дошці визначені цілі. (Озвучую).

Цілі.

Знати:

правила вживання апострофа.

Вміти:

правильно писати слова з орфограмою «Апостроф»;

правильно вимовляти слова з апострофом.

Слово вчителя. Введення в гру.
Увага! Увага! Трапилась непередбачена пригода. Хочете довідатись — яка?
Слухайте...Не за морями глибокими, не за горами високими, а в мовознавчій
державі жив-поживав цар Апостроф. Гордо походжав він перед своєю
родиною. А коли збереться все сімейство на нараду, то його величність вихваляється:

У рідній мові я вживаюсь,

Апострофом називаюсь,

Вередливий я й дивак,

У мові я не зайвий знак.

І кожен повинен був визнавати важливість його величності Апострофа.

Гнів і обурення проймали все його єство, коли хтось не виконував його наказів, не вчив правил. Тоді він уживав рішучих заходів, йшов у наступ. Якось слуги донесли йому, що в одній із шкіл п’ятикласник на ім’я Лук’ян не підкорився волі царя, не забажав вивчити жодного правила про апостроф і навіть у своєму імені допустив помилку.
Розсердився цар Апостроф і вирішив поквитатися з незнайком. Він наказав
слугам схопити Лук’яна, кинути у в’язницю, а що найстрашніше —
позбавити його імені.

Діти! Ви ж хочете допомогти вашому однолітку: повернути ім’я, визволити його? Нам пора вирушати в мандрівку до царя Апострофа. Але доведеться здолати низку перешкод. Ви не боїтесь? Ми зможемо перемогти тільки разом, бо в дружбі — сила. Нам потрібно добре засвоїти всі паролі-правила царя Апострофа і виконати всі його завдання.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань.

Для того, щоб ми змогли успішно вирушити в дорогу, нам треба здійснити перевірку знань про вживання апострофа.

Учні пригадують правила вживання апострофа за картками.

2. Молодці, тепер ми можемо вирушати в дорогу. І наша перша зупинка…. Апостроф розбурхав дно бездонного орфографічного словника і тепер впевнений, що ви не віднайдете слів з апострофом. Його слуги – приголосні і голосні утворили на нашому шляху ціле болото. Тому нам потрібно подолати Трясовину фонетичної транскрипції

Подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм.

[лˈубо̀вйу], [бйутˈ], [арфйа̀рка], [рˈізˈбˈа̀р], [с’в’ашчѐн:и(е)й], [моркв’а̀ний], [подв’і̀рйа], [в’ідйі̀зд], [звйаза̀ти].

Перший бар'єр ви здолали: переправились через Трясовину і опинились в Орфографічному чагарнику. Щоб вийти з нього, нам треба виконати завдання.

Орфографія — це розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів.

  1. Виправте помилки у вживанні апострофа в деяких словах.

Настрій у мене св’ятковий. Гарячий літній день духм’яно пахне хлібом і квітами. Травянистий килим припав пилом, бо раз по раз з’являються машини з зерном. Тьм’яно поблискує вдалині річка. На току дівчата, завязані по самі брови білими хустками, віють зерно.

Молодці! Ми вже здолали половину дороги. Але, Апостроф вирішив ускладнити нам життя, наслав густий туман. Слід шукати нові стежки в його царство. Перед нами наступне випробування.

Туманне марево

Гра «Фонетична загадка»
Розгадайте слово за характеристикою звуків й особливістю їх вимови.

  1. Приголосний, не належить ні до дзвінких, ні до глухих, є у слові небо. (н)
  2. Ненаголошений голосний, який позначає перша буква алфавіту. (а)
  3. Дзвінкий приголосний, парний глухому т. (д)
  4. Приголосний, не належить ні до дзвінких, ні до глухих, завжди м’який. (й)
  5. Ненаголошений голосний, який позначає перша буква алфавіту. (а)
  6. Приголосний, не належить ні до дзвінких, ні до глухих, є у слові риба. (р)
  7. Приголосний, не належить ні до дзвінких, ні до глухих, завжди м’який. (й)
  8. Ненаголошений голосний, який позначає перша буква алфавіту. (а)

[н а д й а р й а] - над’яр’я

А тепер попробуємо виконати вправу, з якою Лук’ян не впорався.
Апостроф підготував нам нове завдання. Кожен із вас має можливість виділитись не тільки знаннями, але й кмітливістю.

Пагорб кмітливості

Розподільний диктант (Завдання з ключем.) Записати слова у дві колонки:
1) слова з апострофом;
2) без апострофа.
В'яжу, узгір'я, дит'ясла, моряк, скам'янів, здоров'я, свято, полум'я, чеберяти,
скип'ятити, вип'є, п'єса, одяг, ув'язнений, вечеря, матір'ю, ад’ютант.
Підкресліть другу букву кожного слова, якщо завдання виконане правильно,
то зможете прочитати відоме прислів’я (Язик до Києва доведе).
Гра «Сила слова». Ви молодці. Нічого силоміць цар Апостроф з вами не
вдіє. Хіба що підкине кросворд.
1. Кросворд "Слова з апострофом".
I. Група близьких родичів, що проживають разом.
II. Елемент вбрання священика.
III. Частина голови.
IV. Запашна лікарська рослина.
V. Що не можна вживати у піст?
VI. Частина стопи.

- Ви молодці! Нічого силоміць Апостроф із вами не вдіє. З останніх сил протидіє нам.

Ми вже майже біля мети. Але перед палацом несподівано з'явилося озеро.

Озеро творчості

Вправа «Малюнок творчості»
Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію.
Домалюй лінії і фігури так, щоб вийшов чарівний казковий ліс, разом з його мешканцями і  керуючись отрима­ними зображеннями, придумати захопливу розповідь, на створення якої дається 10 хвилин.

C:\Users\ОК\Desktop\htmlconvd-tYlBVs_html_43a3a6d3.png

 

ІV. Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон».
Ось ми і прийшли в царство Апострофа, навіть подружилися із цим
графічним знаком. Врятували хлопчика, допомогли зрозуміти, як важливо вчити правила. Я думаю, що ця подорож принесла вам хвилини радості, а не розпачу. Всі перешкоди ви подолали успішно. Сподіваюся, що знання, здобуті під час  вивчення теми, будуть міцними і допоможуть вам долати не лише уявні, а й реальні перешкоди.

Закінчіть речення: «У мандрівці ми навчилися…»

- Що ви розкажете про сьогоднішню подорож  удома?

Гра  „Самооцінювання 

 

 

 

 

 

 

Маршрутний   лист  ___________________________________

                                                                                      Команда

№ з/п

Назва

Бали

Підпис вчителя

1.

Станція “Мистецька”

 

 

2.

Станція “Літературна”

 

 

3.

Станція “Всесвітня бібліотека”

 

 

4.

Станція “Історична”

 

 

5.

Станція “Музична”

 

 

 

Разом

 

 

 

_______________________________________________________________________________________________

 

 

Маршрутний   лист  ___________________________________

                                                                             Команда 

№ з/п

Назва

Бали

Підпис вчителя

1.

Станція “Літературна”

 

 

2.

Станція “Мистецька”

 

 

3.

Станція “Всесвітня бібліотека”

 

 

4.

Станція “Історична”

 

 

5.

Станція “Музична”

 

 

 

Разом

 

 

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
2684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку