Урок "Кома між однорідними членами речення" 5 клас

Про матеріал
Розробка уроку відповідає вимогам чинної програми. Завдання для учнів містять матеріали про визначні місця Костопільщини.
Перегляд файлу

 

Тема. Кома між однорідними членами. Тренувальні вправи.

Мета. Формувати компетентності:

предметну (мовна, мовленнєва):

а) знаннєва складова: пояснення ролі однорідних членів речення, у мовленні; формулювання правил вживання коми в реченнях, ускладнених однорідними членами;

б) діяльнісна складова: розпізнавання однорідних членів у реченнях; розстановка розділових знаків між однорідними членами; обґрунтування їх уживання  відповідними правилами; конструювання речень з однорідними членами та використання їх у власному мовленні; правильне інтонування речень з однорідними членами.

в) ціннісна  складова: усвідомлення значення однорідних членів речення та потреби їх уживання в мовленні.

ключові (обізнаність і самовираження у сфері культури):

а) уміння: конструювання текстів про визначні місця Костопільщини із використанням однорідних членів речення.

б) ставлення: розуміння власної національної ідентичності, поцінування набутків культури, зацікавлення ними.

Тип уроку: урок розвитку компетентностей.

Форма уроку: віртуальна екскурсія

ХІД УРОКУ

I. Мотиваційний етап

Забезпечення емоційної готовності до уроку

  За вікном чудова пора року – зима. Ми її завжди чекаємо, тому що вона дарує чарівну білосніжну красу, яка ніби нас зачаровує. Уявіть, що йдучи сьогодні до школи на гілочці дерева ви побачили неймовірної краси сніжинку. Від побаченого вам стало радісно на душі. Поділіться з товаришем по парті чарівною сніжинкою, щоб зробити день приємнішим. Я ж прикріплю сніжинку до дошки, щоб вона вам усім дарувала радість. Гарної вам роботи на уроці.

Актуалізація суб’єктного досвіду

Уявімо ситуацію. Ви зайшли в дитячий розважальний центр. Що вам можуть там запропонувати? Чи важливо правильно вибрати вид розваг? Чому?

Висновок: для цікавого й хорошого дозвілля важливо правильно обрати вид розваг відповідно до вікових категорій, щоб уберегти свій організм відрізного роду  травм, а натомість провести з користю свій вільний час.

 А тепер уявіть, що вам запропонували скласти текст (усний чи письмовий). Чи важливо, який стиль мовлення ви оберете та які речення використовуватимете?

Висновок: для того, щоб текст сприймався гарно, обов’язково отреба обирати стиль, адже кожен із них має своє призначення. Не варто використовувати лише прості та однотипні речення, тому що вони робитимуть текст нецікавим. Потрібно в них вводити другорядні члени речення, однорідні члени речення.

Актуалізація опорних знань

1. Які члени речення називаються однорідними?

2. Які члени речення можуть бути однорідними?

3. За допомогою чого однорідні члени речення з‘єднуються між собою?

4. Що завжди ставиться між однорідними членами речення, не з’єднаними сполучниками і, й, та (у значенні і)?

5. Коли між однорідними членами речення кому не ставимо?

 

Створення проблемної ситуації

А. Поміркуйте, за якою ознакою речення розподілено на дві колонки?

 У лісі ростуть дерева.                              У лісі ростуть дуби, граби, вільхи, сосни.

 Усюди лежить сніг.                                   На луках, полях, у лісах залежить сніг.

 Дерева від вітру гнуться.                    Дерева від вітру гнуться, струшують білі шапки.

      Б. Чому між одними однорідними членами стоять коми, між іншими – ні?

В. Речення якої колонки частіше використовують у живому, невимушеному спілкуванні? Чому?

 

ІІ. Цілевизначення і планування.

Очікувані результати

Знаннєві: знає правила вживання коми в реченнях з однорідними членами.

Діяльнісні: знаходить однорідні члени в реченні; ставить коми між ними, обґрунтовує їх уживання  відповідними правилами; креслить схеми речень з однорідними членами; конструює речення з однорідними членами.

Ціннісні: усвідомлення ролі однорідних членів речення та потреби їх використання.

 

Планування роботи

      1. Робота з текстом –  у  групах – пошук речень з однорідними членами.

      2. Завдання 2 – усно – визначення синтаксичної ролі однорідних членів.

      3. Завдання 3 – письмово – конструювання речень із поданих слів,  постановка

      розділових знаків.

      4. Завдання 4 – письмово – доповнення речення однорідними членами.

      5. Творча робота  – самостійно – уміння вводити однорідні члени речення в текст.

      6. Самостійна робота – письмово – контролююче завдання ( Виписати номери речень 

      з однорідними членами та накреслити схеми із зазначенням їхньої синтаксичної ролі).

Визначення особистісних цілей

Запишіть свої цілі на сніжинках, що лежать у вас на партах.

 

Робота з текстом.

     Костопіль – красиве й мальовниче місто. Воно багате талановитими людьми, цікавими місцями. Тут тобі й ріки, і зелені ліси, і пам’ятки архітектури. Костопільщина має свої власні сім чудес.

 

  1. Підкресліть у реченнях тексту однорідні члени речення. Визначте, якою частиною мови вони виражені.
  2. Поясніть розділові знаки при однорідних членах речення.

Висновок. Перше речення тексту  з однорідними означеннями, вираженими прикметниками, у другому реченні однорідні додатки, виражені іменниками, у третьому – однорідні підмети, виражені іменниками.

У першому реченні однорідні члени поєднуються неповторюваним сполучником й, тому кому не ставимо. У другому однорідні члени з’єднані безсполучниковим зв’язком, тому ставимо кому. У третьому реченні однорідні члени з’єднані повторюваним сполучником і (й), тому кому між ними ставимо.

 

ІІІ. Етап опрацювання матеріалу

Завдання 1.  Робота в групах. Прочитати текст. Відшукати речення з однорідними членами. У зошитах накреслити схеми речень з однорідними членами.

І група Музей лісу

1. Музей лісу схожий на парк із композиціями з дерев, кущів і квітів. 2. Зачаровує відвідувачів будівля музею, альтанки, капличка Святого Володимира, 3. На його території є прогулянкова доріжка  зі зрізів  дуба, газони у формі рушників,  майданчик для ігор.  4. У музеї проводяться екскурсії для відвідувачів. 5. У планах лісівників створити унікальний парк із каскадом ставків, лабіринтами та зеленими насадженнями.

 

ІІ група Базальтові стовпи

1. Базальтові стовпи – пам’ятка природи. 2. Це споруда зі струнких рядів каменю, що вражають своєю непоторністю і  красою. 3. В оточенні базальтових скель розташувалося озеро із зеленкуватою, холодною та чистою водою. 4. Посеред озера знаходиться острів, порослий деревами, кущами, який називають «островом кохання». 5. Мальовничий і вражаючий кар’єр із базальтовими стовпами розташований в урочищі Янова Долина.

 

ІІІ група Суський ботанічний заказник

1. Розповідаючи про цікаві й захопливі місця свого краю, не можна оминути Суський ботанічний заказник. 2. Він  є частиною дубового та соснового старовікового лісу. 3. Тут зростають рідкісні, внесені до Червоної книги України, види рослин. 4. Серед них вовчі ягоди, зозулині черевички, лілія лісова, коручка морозниковидна. 5. У Суську розташова-ний кінний клуб, де можна відпочити на природі, покататися на конях, пограти у пейнтбол.

 

Завдання 2 (усно, спільно). Прочитати текст, відшукати речення, у яких є однорідні члени. Визначити, яким членом речення вони виступають.

 1. Із Гутвина  розпочалася історія Української повстанської армії. 2. У селі 1942 року відбувся перший з’їзд УПА. 3. Водночас тут  розташовувався штаб і проводився вишкіл вояків. 4. Молоді хлопці та дівчата взяли до рук зброю, щоб боронити рідний край від ворогів. 5. Урочище Гутвин нагадує нам про  подвиг борців за незалежність України, вояків-повстанців у роки Другої світової війни.

 

Вишкіл – курс військової підготовки.

Урочище – народна назва будь-якого географічного об’єкта.

 

Завдання 3 (у зошитах і на дошці). Із кожної групи слів побудувати речення, правильно поставити розділові знаки.

  1. пізнавальні, Костопільському, екскурсії, проводяться, У, цікаві, та, музеї.

        (У Костопільському музеї проводяться цікаві та пізнавальні екскурсії.)

  1. іграшок,  Тут, зброї, експозиції, є, вишитих, краєзнавчому, рушників.

            (Тут є експозиції вишитих рушників, іграшок, зброї.)

  1. На,  гаубицю, розміщено,  музею,  танк, зенітну установку, подвір’ї, реактивний міномет.

(На  подвір’ї музею розміщено танк, зенітну установку, реактивний міномет, гаубицю.)

 

Завдання 4 (у парах, письмово) Доповнити подані речення однорідними членами з довідки.

Храм Св. Олександра Невського

1. Окрасою й … джерелом міста Костополя є храм Св. Олександра Невського.

2. Ось уже понад століття православна святиня збирає на богослужіння костопільчан і … міста.

3. Дерев’яні стіни та    пам’ятають багато історичних … і воєнних ….

4. При храмі діє недільна школа, в якій діти вивчають Закон Божий, … виступи на свята, … православні монастирі.

 

Довідка: духовним, гостей, вікна, подій, лихоліть, готують, відвідують.

 

Завдання 5. Творча робота. Скласти й записати мінітвір (3-4 речення) про те, яке визначне місце Костопільщини вас найбільше вразило, використовуючи однорідні члени речення.

 

Завдання 6. Самостійна робота. Прочитати текст. Виписати в зошит номери речень, у яких є однорідні члени речення. Накреслити схеми із зазначенням їхньої синтаксичної ролі.

Покровська церква

1. Покровська церква і дзвіниця у селі Великий Стидин — пам’ятки архітектури та містобудування національного значення. 2. Вони були споруджені в 1768 році. 3. За час будівництва споруди не було використано жодного цвяха. 4. Ремонтували й відновлювали церкву на кошти парафіян у 1906 році. 5. У 1984-му відшукали й підняли із землі два дзвони, які і зараз знаходяться в дзвіниці.

 

ІV. Рефлексія та оцінювання

Саморефлексія

  • Чи досягнули цілі уроку?
  • Що цьому сприяло (заважало)?
  • Що було найцікавішим на уроці?
  • Яке завдання було найскладнішим?
  • Чи задоволені результатами діяльності?

 

Знання правил

Робота з текстом

Завдання 1

Завдання 2

Завдання 3

Завдання 4

Завдання 5

Завдання 6

 Усього

2,5 бали

1 бал

1 бал

1 бал

1 бал

1 бал

2 бали

1 бал

12 балів

( по 0,5 за кожне правило)

 

 

 

(по 0,5 за кожне речення)

(по 0,25 за кожне слово)

(по 0,5 за кожне правило)

(по 0,5 за кожне правило)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання додому

Обов’язкове. Залежно від рівня виконання підсумкового завдання:

  1. Виконане на І-ІІ рівні: повторити § виписати 4 речення з однорідними членами, підкреслити їх як члени речення.
  2. Виконане на ІІІ рівні: повторити §
  3. Виконане на ІV рівні: нічого

За бажанням: написати текст-рекламу для шкільного сайту «Чому варто побувати на Костопільщині?»

docx
Додано
12 лютого 2021
Переглядів
5407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку