Урок "Кома при однорідних членах речення. Основні складники здорового способу життя."

Про матеріал
Урок української мови на тему «Кома при однорідних членах речення. Основні складники здорового способу життя» (реалізація наскрізної лінії «Здоров’я і безпека»)
Перегляд файлу

 

Клас: 8

Тема: Кома при однорідних членах речення. Основні складники здорового способу життя.

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення; формувати вміння правильно визначати синтаксичну роль однорідних членів та розставляти розділові знаки при них; ознайомити з основними складниками здорового способу життя, формувати навички здорового способу життя; розвивати усне й писемне мовлення, творче мислення; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки, комп’ютери з доступом до мережі Інтернет.

Тип уроку: формування й удосконалення навичок та вмінь.

Очікувані результати:

  • учні знатимуть про однорідні члени речення; про складники здорового способу життя;
  • умітимуть розставляти розділові знаки при однорідних членах речення, визначати їхню синтаксичну роль;
  • розвиватимуть творчі здібності, зв’язне мовлення, креативне мислення, уміння виражати й аргументувати власну думку; удосконалюватимуть навички роботи з комп’ютером;
  • формуватимуться навички роботи в групах.

ХІД УРОКУ:

  1. Організаційний момент. Емоційне налаштування. (слайд 2)
  • Діти, оберіть колір риби, який вам найбільше подобається саме зараз.
  • У різних народів існує міф про те, що риба перевозить сонце, яке долає свій шлях уночі в океані. Жовтий колір рибки свідчить: ви готові до активної роботи.
  • В алхімічній традиції риба тлумачиться як символ містичного переродження. Ті з вас, хто обрав червону рибку, у цю хвилину насторожені, можливо, не готові до роботи, але здатні до «перетворення».
  • Риба — символ родючості, життєдайності. Вибір синьої рибки свідчить, що під час роботи на уроці ви не тільки успішно впораєтеся із завданнями, а й виявите вміння творчо мислити.
  • За японською міфологією опорою Землі є гігантська рибина. На цій рибині тримається Земля. Якщо ваш вибір — зелена рибка, то ви готові до розв’язання серйозних проблем.

II. Актуалізація опорних знань.

   1. Мікрофон «Ментальна карта» (слайд 3)

— Розгляньте ментальну карту й дайте відподі на запитання:

  • Що таке однорідні члени речення?
  • Які є смислові відношення між однорідними членами речення? Якими сполучниками вони виражаються?
  • У яких випадках ставиться кома при однорідних членах речення? У яких – ні?

    2. Інтерактивна вправа-пазл. (слайд 4)

— Перевірте свої знання правил про однорідні члени речення за допомогою інтерактивної вправи.

https://learningapps.org/4020857

— За умови правильного виконання завдання перед вами з’явиться картинка. Що на ній зображено? З чим вона асоціюється? Назвіть, на вашу думку, що є найголовнішим для збереження власного здоров’я? (слайд 5)

III. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (слайд 6)

— Сьогодні на уроці ми обговорюватимемо основні складники здорового способу життя; удосконалюватимемо уміння визначати однорідні члени речення та розставляти розділові знаки при них; ви спробуєте себе в ролі редакторів, дослідників-науковців та блогерів.

IV. Формування й удосконалення навичок та вмінь.

  1. Вправа-редагування «Знайди помилку» (слайд 7)

— Уявіть себе редакторами журналу, вам надали матеріал, який містить пунктуаційні помилки. Знайдіть їх та виправте. Поясніть свій вибір.

Традиції та звичаї українського народу пропагують усі компоненти здорового способу життя, що засвідчує високу культуру, волю силу духу наших батьків, і прадідів.

 Так, важливим компонентом здорового способу життя є раціональне харчування, за якого людина задовольняє потреби свого організму в енергії та життєво важливих речовинах відповідно до конкретних умов її життєдіяльності.

 Основними причинами такого харчування українців завжди були збалансованість, різноманітність, висока біологічна цінність, дотримання певного режиму, й простота у приготуванні. Прикладом того є харчування запорізьких козаків. На стіл, звичайно, ставили соломаху тетерю щербу. Ласували козаки й м'ясом, зокрема дичиною, свининою та рибою. Не відмовлялись від вареників сирників, гречаних галушок із часником. Простота і різноманітність козацької  їжі забезпечувала їм високу працездатність, і міцне здоров'я.

2) Робота впарах  (слайд 8 )

 Випишіть речення з однорідними членами, розставте розділові знаки. Визначте синтаксичну роль однорідних членів речення.

Фізичні навантаження рухливий спосіб життя м'язова активність були постійними супутниками наших предків. Навіть під час відпочинку у свята вони уникали пасивності. А українські танці - це своєрідні високо інтенсивні тренувальні та фізичні вправи. Так, козацький гопак містить у собі елементи козацького бою й боротьби.

3) Гра «Руханки»  (слайд 9).

— Оскільки ми знаємо, що рухлива активність – це ще одна складова здорового способу життя, то наступне завдання буде таким: на ваших партах є картки з початком або закінченням прислів’їв, треба швидко віднайти свою «пару», визначити однорідні члени речення та їхню синтаксичну роль.

 

 

Здоров'я, розум і кохання

а виїжджає волами.

Не в міру їда -

не купити за  гроші.

Не смерть страшна,

а адвоката молодого.

Хвороба їде в хату рисаками,

хвороба й біда.

Вибирай лікаря старого,

а недуга.

 

 

  1. Цифровий диктант (слайд 10).
  • Особиста гігієна - теж дуже важливий компонент здорового способу життя. Перед нами завдання – відновити текст і записати послідовність речень.
  1.               Загальнодоступними засобами гігієни в традиціях українців     завжди були сонячні промені, свіже повітря, чиста вода.

2. Вони вміли ефективно використовувати сили природи для оздоровлення і загартовування.

3. А у козаків взагалі все життя було підпорядковане фізичному розвитку та загартуванню.

4. Це сприяло нормалізації артеріального тиску і кращій роботі серця.

5. Цілющі властивості сонця широко використовували ще стародавні слов'яни, у яких побутував звичай виносити хворих із хати під пряме чи розсіяне сонячне проміння.

6. Завдяки загартовуючим процедурам поліпшувався сон, з'являвся бадьорий та життєрадісний настрій.

— Назвіть речення з однорідними членами, прокоментуйте вживання розділових знаків. (слайд 11)

ЗОРОВА ГІМНАСТИКА

— Дуже важливо піклуватися про здоров’я наших очей. Після напруженої роботи слід давати їм перепочинок і робити зарядку.

https://www.youtube.com/watch?v=CGMHGzEy7AY

  1. Робота в групах  (слайд 12).

— А зараз попрацюємо в групах. Використовуючи подані тексти, виконайте завдання:

  • група «Мовники» - дослідити текст і виписати 7-8 речень з однорідними членами (які виконують різну синтаксичну роль та з різними типами зв’язку);
  • група «Біологи» - створіть пам’ятки-застереження «Обережно: шкідливі звички»;
  • група «Блогери» - напишіть пост «Сім основних правил здорового способу життя», спробуйте зацікавити своїх підписників.

Текст 1 (для груп «Мовники» і «Блогери»)

 Здоровий   спосіб  життя  передбачає  дотримання виконання певних правил, що забезпечують гармонійний розвиток, високу працездатність, духовну рівновагу та здоров’я людини. В основі здорового способу життя лежить індивідуальна система поведінки й звичок кожної окремої людини, що забезпечує їй потрібний рівень життєдіяльності й здорове довголіття. Здоровий спосіб життя – це практичні дії, спрямовані на запобігання захворювань, зміцнення всіх систем організм й поліпшення загального самопочуття людини.

 Головне – замислитися про наслідки своїх дій. Зрозуміло, що для того, аби бути здоровим, потрібно докласти певних зусиль і не набувати шкідливих звичок. Якщо є із якихось причин вони вже є, то треба ужити всіх заходів, аби їх позбутися.

 В основі здорового способу життя лежать такі принципи:

раціональне харчування;

оптимальний руховий режим;

загартування організму;

особиста гігієна;

відсутність шкідливих звичок;

позитивні емоції;

інтелектуальний розвиток;

моральний і духовний розвиток;

формування  розвиток вольових якостей.

Раціональне харчування має п’ять основних вимог:

 Кількість їжі – це стільки, щоб вона забезпечила добові енерговитрати організму;

Якість їжі – правильне співвідношення жирів, білків, вуглеводів, вітамінів, мікроелементів, води відповідно до вікових періодів дитини;

Правильно організований режим прийому їжі;

Засвоєння їжі – створення приємної обстановки при прийомі їжі;

Щоб їжа не була шкідливою.

 Особиста гігієна – це основа здорового способу життя, умова ефективної профілактики різних захворювань. Це, зокрема, гігієна тіла, зубів і порожнини рота; розумової праці. Шкіра має потові та сальні залози, вона бере участь у теплообміні. Через шкіру виділяється 10-20 г поту на годину під час фізичної праці, при високій температурі – до 300-500 г. Шкіра бере участь у газообміні, утворює вітамін Д під дією сонячних променів. За допомогою шкіри організм виділяє оцтову кислоту, ацетон, органічні й неорганічні солі, ферменти. Постійне скупчення цих речовин призводить до розмноження на шкірі бактерій та грибків. Забруднення шкіри спричиняє різні захворювання. А щоб не захворіти, потрібно щоденно вмиватися, 1 раз на тиждень приймати гарячу ванну. Волосся миють 1 раз на тиждень, якщо суха шкіра голови та 2 рази на тиждень, якщо жирна. Крім того, корисно періодично (1 раз на квартал) відвідувати лазню.

Текст 2 (для  групи «Біологи»)

 Звички, які завдають шкоди здоров’ю, життю людини або не відповідають культурним нормам суспільства, в якому живе людина – шкідливі. Найбільш шкідливими звичками, які можуть сформуватись у шкільному віці, є куріння та вживання алкоголю, наркотичних речовин. Саме ці звички згубно впливають на організм, який формується і ще не має належно рівня захисту від зовнішніх і внутрішніх несприятливих чинників, що часом призводять до незворотних процесів  здоров’ї людини.

 Алкоголь в організмі послаблює процеси гальмування в центральній нервовій системі і спричиняє тимчасову, а за регулярного вживання – остаточну втрату таких якостей, як самоконтроль, самокритика, обережність тощо. Алкоголь помітно знижує розумову і фізичну працездатність, гостроту зору, погіршує координацію рухів і точність виконання різних дій, що нерідко призводить до ДТП, тяжких травм і нещасних випадків. Людина швидше стаж алкоголіком, якщо починає вживати алкоголь в молодому віці.

 Щороку у мільйонів людей у світі виникають різні захворювання через куріння, онкологічні (рак, саркома), серцево-судинні, дихальних шляхів, тощо. Та незважаючи на це, така сам кількість населення починає курити. За останні 10 років серед підлітків спостерігається тенденція початку куріння у 5-6 –му класі, а до 10-11-го кількість курців досягає 50% хлопці та 30% дівчата.

 Доведено: 10-15% курців набули цю звичку у віці 11-14 років, 65-76% - у 15-18 років. Кожна цигарка скорочує життя курці на 5,5 хв. У таких людей, починаючи із 65 років, удвічі збільшується шанс померти він інфаркту міокарда (інфаркт) і втричі від крововиливу у мозок (інсульт), ніж у некурців того самого віку.

 Наслідками вживання нікотину є погана пам’ять, психічні захворювання, безсоння, відставання у навчанні, втрата волосся, погіршення зору, інфаркт, інсульт, ризик захворіти туберкульозом.

 Людина відкрила в природі й штучно створила безліч різних хімічних сполук. Окрему групу серед них становлять речовини з наркотичним ефектом.

 Протягом життя ми постійно перебуваємо в різних психічних станах: одні з них позитивні, приємні (радість, нахилення, впевненість, спокій), інші – негативні, неприємні (смуток, тривога, розчарування, прикрість). Усі вони відіграють важливу роль у регулюванні діяльності людини: зробив щось таке, що розчарувало, - іншим разом дістанемо інакше і результат буде іншим, зробив щось, що принесло радість, і наступного разу зробили так само, постараємося ще більше. Починаючи вживати наркотичні речовини, людина втрачає можливість природно регулювати свою поведінку: вона прагне до позитивного психічного стану не як до винагороди за хорошу діяльність, а як до стану внаслідок вживання хімічної речовини. Діти, що починають вживати наркотичні речовини у підлітковому віці, швидко до них звикають, вкорочують своє життя удвічі швидше, ніж дорослі, майже не доживають до зрілого віку, оскільки помирають від передозування чи внаслідок абсистентного синдрому.

 Наркоманія – загальна назва хвороб, які проявляються тягою до постійного прийому у зростаючих кількостях наркотичних лікарських засобів і наркотичних речовин внаслідок стійкої психічної і фізичної залежності від них з розвитком абстиненції при припиненні їх прийому. Наркоманія призводить до глибоких негативних змін особистості та інших розладів психіки, а також до порушення функції внутрішніх органів.

 Отже, наркотики, алкоголь, нікотин та інші наркотичні речовини шкодять всьому організму людини. Вони несуть у собі суспільну і валеологічну небезпеку (деградація особистості, хронічні захворювання, смерть). Тому так важливо покласти край шкідливим звичкам. Краще вести здоровий спосіб життя і не вкорочувати собі віку.

 

 

 

 

 

V. Контрольно-рефлексійний етап.

1) інтерактивна вправа (слайд 14).

https://learningapps.org/display?v=ph4vmxjnc21

2) незакінчене речення.

- Я сьогодні дізнався….

- Для мене було складним…

- Мені сподобалось…

3) аналіз і оцінювання роботи.

VI. Домашнє завдання (слайд 15).

  • Повторіть правила.
  • Напишіть невелике есе «Чи слід вести здоровий спосіб життя», використовуючи речення з однорідними членами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 травня 2021
Переглядів
428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку