Нижнєнський НВК «ДНЗ-ЗНЗ» №36
Попаснянської районної ради
Луганської області
Розробка уроку з предмету
«Основи здоров’я»
7 клас
Конфлікти і здоров’я
Підготувала вчитель предмету
основи здоров’я
КЛОКОЛ
Ольга Вікторівна
2019
ТЕМА Конфлікти і здоров’я
МЕТА: допомогти учням краще розпізнати поняття «конфлікт»;
формувати уміння правильно вирішувати конфліктні ситуації і при цьому зберігати своє здоров’я; виховувати повагу та витримку до своїх однолітків
ОБЛАДНАННЯ:
(Дж.П.Гілфорд, психолог)
5) Т.Є. Бойченко, І.П.Василашко, О.К.Гурська, Н.С.Коваль, Основи здоров’я, 7 клас, К. “Генеза”, 2015.
І. Актуалізація опорних знань
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Добрий день! Гарного настрою бажаю всім присутнім. Сьогодні наша зустріч тісно пов’язана з реальним життям. У ньому ми, прагнучи бути ідеальними людьми, маємо пройти довгий шлях до самовиховання. Але на цьому шляху є зупинки - ситуації, які ми самі створюємо.
Тема нашого заняття «Будьмо знайомі! Я - конфлікт». В нашому житті ми завжди зустрічаємось з цим поняттям. Зараз ми спробуємо розібратись і знайти вихід із конфліктних ситуацій.
Відомий французський письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей - досить складний і тонкий процес.
Кожен із нас вчиться цьому все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І. на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Соціологічний практикум
Що таке конфлікт? Що ми розуміємо під цим словом?
Завдання: підібрати відповіді із переліку слів. Під час конфлікту більшість людей (підкреслити):
Обговорення відповідей.
Перший учень: Слово «конфлікт» (від латинського - боротися разом) викликає у більшості людей неприємні думки та почуття. Конфлікт - це сутичка протилежних інтересів, думок, серйозних розбіжностей, гостра неприйнятність під час спілкування між людьми.
Конфлікт - це серйозна проблема. Існує ціла наука - конфліктологія, яка займається вирішенням цих питань.
Другий учень: Існують конфлікти, коли виявлення грубості, різкості, роздратування з боку співбесідника, ображає партнера. Слід пам’ятати, що виявлення негативних почуттів може бути результатом хвороби, поганого самопочуття нашого співрозмовника (70% дітей з кишково-шлунковими захворюваннями зазвичай проявляють різкість і роздратування в спілкуванні)
Третій учень: Коли людина піддається емоціям і захоплена конфліктом, їй складно виражати свої думки, уважно вислуховувати супротивника. Тому часом на самому початку конфлікту краще піти на ризик і як можна повніше, навіть у різкій формі, висказати один одному те, що почуваєш, таким чином люди отримують психологічне звільнення, якщо вони просто розкажуть про свої образи.
Японці, наприклад, вигадали для цього своєрідний ритуал і м’які подушки для биття. Інколи, коли крик або удар по столу подушкою краще і спокійніше, ніж холоднокровна відповідь противника. Краще сказати собі: «Мені слід зупинитися. Я повинен подумати про те, що я зможу зробити для вирішення цієї проблеми».
Готуючись до сьогоднішнього заняття, я зустріла таке поняття як «конфліктна особа». У такої особи за будь-яких обставин:
Питання для обговорення:
4. Рольова гра «Розв ’яжи проблему»
Клас ділимо на три групи, які виконують відведені їм ролі:
«УЧНІ» «ПЕДАГОГИ» «БАТЬКИ»
Завдання 1. Кожній групі скласти перелік проблем, які можуть призвести до конфліктних ситуацій.
Завдання 2. Кожна група обирає одну «найболючішу» проблему і пропонує шляхи вирішення даної проблеми.
5. Учитель
Кожний конфлікт має таку формулу: проблема -учасники - конфліктна ситуація - інцидент.
Обговорення ситуації:
Іван ударив Юрка і це побачила вчителька. Юрко, плачучи, показав їй синця і пожалівся на Івана. Учитель записала Іванові зауваження до щоденника і викликала до школи батьків. Але Юрко нічого не сказав про те, що він спочатку обізвав Івана «гладким» після того, як програв йому в шахи.
Під час конфлікту людина перебуває в стані емоційного збудження.
Виступи учнів.
Учень. Учені виявили, що жодна конфліктна ситуація не проходить для організму людини безслідно. Регулює емоційний стан людини, насамперед, нервова система. У свою чергу емоції впливають на стан і функціонування внутрішніх органів. Будь-який емоційний струс, будь-яка конфліктна ситуація не минають для людини безслідно. Образа, сварка, горе, гнів, заздрощі - усе це знижує захисні сили організму і скорочує життя.
Учень. Негативні емоції спричиняють глибокі зрушення в серцево- судинній системі. Вони нерідко супроводжуються завмиранням серця, болем або неприємними відчуттями в ньому, підвищенням артеріального тиску.
Учені усіх країн докладають нині багато зусиль для боротьби з тим, що руйнує людський організм - зі старінням і передчасною смертю. Одним із факторів віддалення старіння на пізніший строк є вміння контролювати свої емоції і керувати ними.
Для того, щоб зняти емоційне напруження, необхідно зайнятися улюбленою справою: послухати музику, зайнятися малюванням, почитати улюблену книжку, пограти у футбол.
Виступи учнів, які розповідають про свої хобі, якими вони займаються, якщо у них поганий настрій.
8. Бібліотекар школи знайомить учнів з книгою Д.Карнегі «Як знаходити друзів і мати вплив на людей»
Дейл Карнегі - американський учений, викладач, публіцист, ректор інституту ораторського мистецтва та людських відносин в своїй книзі дає рекомендації ділового життя, допомагає вирішувати проблеми, підсилити авторитет, покращати ділові якості. Автор пропонує способи зміни людини, не причиняючи образи.
В історії людства є підходи для вирішення конфлікту:
Учні наводять приклади.
Учитель
Для того, щоб уникнути небажаних конфліктів, існує ряд правил:
Закінчуючи наше заняття, завжди пам’ятайте, не потрібно ображатися на критику, якщо вона звучить на вашу адресу, шукайте у ній причини для свого самовдосконалення. «Жити - значить мати проблеми, вирішувати їх - значить зростати інтелектуально» Дж.П.Гілфорд, психолог
VІ Домашнє завдання
Опрацювати параграф 21, 22, сторінка 85, розв’язання ситуацій