Урок економіки 11 клас
Тема: Конкуренція в організації ринкової економіки.
Мета:
Очікувані результати: учні повинні розуміти принципи дії «невидимої руки ринку»(конкуренції); вміти визначати тип ринкової структури; застосовувати отримані знання з економіки та інформатики в практичній діяльності для вибору оптимальних рішень.
Тип уроку: комбінований, практична робота.
Обладнання: персональні комп’ютери, презентації, роздавальний матеріал (завдання, прайси, бланки замовлень)
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
- привітання
- перевірка готовності учнів до уроку
- облік відвідування
Розпочинаємо новий і, я сподіваюсь, цікавий для вас урок економіки. Тож давайте побажаємо один одному гарного настрою і успіхів.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Зараз ніхто не сумнівається в необхідності використання комп’ютерів і комп’ютерних технологій, темп розвитку яких перестав дивувати. Так ось, якщо так активно розвивається техніка, сьогодні на уроці ми також з’ясуємо, чи підвищують ефективність і продуктивність праці технічні і програмні засоби, які працівники фірм використовують в своїй роботі.
А чому саме працівників фірм? (Тому що було дано завдання створити свої фірми).
Давайте спочатку пригадаємо, що ж таке ефективність виробництва і продуктивність праці. Для цього ви зараз отримаєте завдання на картках виконаєте його.
Завдання на картках. Доповніть і закінчіть фрази:
матеріальні людські інформація
земля капітал праця підприємництво
L – кількість праці.
А тепер перевіримо, чи впоралися ви із завданням
Усні питання:
Так, продуктивність є показником ефективності, що демонструє вивчена нами раніше формула. Застосуємо її на прикладі задачі.
(до дошки _____________, всі записують у зошит)
Задача. Фірма «Магніт» виробляє 2016 одиниць товару. Кількість працівників становить 160 осіб. Упровадження нових технологій дозволить збільшити виробництво товару на 264 одиниці при одночасному зменшенні кількості персоналу на 5 %. Визначить, як змінилась продуктивність праці.
Відповідь: продуктивність зросла на 19%
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Запишіть тему уроку: Конкуренція в організації ринкової економіки. Ми разом маємо сформувати знання про конкуренцію як об’єктивну основу ринкової системи та розвинути вміння розрізняти механізм досконалої та недосконалої конкуренції.
(Пам’ятаємо, що основні поняття конспектуєте самостійно)
ІV. Етап засвоєння нових знань.
Як показує історичний досвід, найбільш ефективно ці питання розв’язує саме ринкова економіка.
в житті зустрічали слово «конкуренція»? що воно, на вашу думку, означає?)
У вас на партах є таблиці, в яких вміщений матеріал про типи ринкових структур.
Перед вами стоїть завдання опрацювати цей матеріал і дати коротку характеристику кожного типу ринкових структур. Працюємо в парах. (!розподілити!)
Основні ринкові структури |
|
Досконала (чиста) конкуренція |
Монополістична конкуренція |
Передбачає наявність на ринку великої кількості незалежних фірм, які самостійно вирішують, що і в якому обсязі виробляти, та не впливають на ціну товару, який реалізується |
Передбачає наявність на ринку значної кількості продавців, що пропонують подібний\, але неоднорідний товар |
Олігополія |
Монополія |
Панування невеликої кількості фірм-товаровиробників |
Ринок одного продавця |
Характеристика основних ринкових структур
Критерії характеристики |
Досконала (чиста) конкуренція |
Недосконала конкуренція |
||
Монополістична конкуренція |
Олігополія |
Монополія |
||
Кількість фірм, що виробляють конкретний продукт |
Велика кількість незалежних фірм |
Багато фірм |
Кілька фірм |
Одна фірма |
Тип продукту |
Однорідний |
Неоднорідний (диференційований) |
Однорідний, неоднорідний |
Унікальний, не має аналогів |
Умови входження в ринок |
Вільні |
Відносно легкі |
Обмежені |
Практично неможливі |
Контроль за цінами |
Відсутній |
Практично відсутній |
Значний, за принципом лідерства |
Дуже значний, іноді повний |
Приклади |
Ринок сільсько- господаської продукції |
Виробництво одягу, взуття |
Виробництво сталі і прокату, автомобілів, побутової техніки |
Регіональні підприємства комунальних послуг |
Отже, охарактеризуємо кожний тип ринкових структур.
V. Етап закріплення нових знань. Практична робота.
Презентація фірм
! поки обрахунки: цікава інформація Поки бухгалтери обраховують вартість замовлення прослухайте цікаву інформацію, яку підготував ______________
Отже, замовлення на більшу суму у фірми ______________________________.
На вашу думку, чому так? (відповіді учнів)
Давайте тепер подумаємо, до якого типу ринкових структур належить діяльність ваших фірм? (монополістична конкуренція)
VІ. Підведення підсумків уроку
Підведемо підсумки нашого уроку
Ринкова конкуренція – це змагання між ринковими суб’єктами за ринки збуту з метою отримання максимальних доходів та прибутку.
VІІ. Домашнє завдання
Оцінювання