Мета: донести учням інформацію про значення рідної мови,формувати знання учнів про шлях становлення рідної мови, прищеплювати і розвивати почуття патріотизму, національної гордості за мову, виховувати любов до рідної мови, бажання досконало її знати .
Свято
української мови
« Цвіти й сіяй ,
наша прекрасна
мово!»
Підготувала і провела
вихователь ГПД
Авраменко Лариса Леонідівна
2017 рік
Свято української мови
«Цвіти й сіяй,
наша прекрасна мово»
Ведуча. Розпочнемо наше свято — свято рідної мови.
Багата і милозвучна наша рідна українська мова.
Нею можна передати найточніші відтінки думок і почуттів.
Та розмовляючи щодня вдома, у школі, на вулиці, ви іноді і
не замислюєтесь
над особливостями, відтінками слів, доцільністю їхнього вживання.
Сприймаєте слова як щось звичайне, само собою зрозуміле.
Мова — одне із багатьох див, створених людьми.
Вона віддзеркалює душу народу, його історію.
У нашій мові є багато захоплюючого й дивовижного.
Вона — із сім’ї східнослов’янських мов.
Російська й білоруська мови — рідні сестри української.
А кому не хвилювали душу такі слова Олександра Олеся?
Хто зберіг любов до краю
І не зрікся роду,
Тільки той віддав всю душу,
Все, що зміг, народу.
А тепер невеличка розминка. Кілька серйозних і жартівливих вправ. Хто більше дасть правильних відповідей?
1. Який числівник наказує? (Три)
2.Чого немає у вола, а є в корови, кози, коня? (Фонема [к]
3.Назвіть міста України, до складу яких входять ноти. (Донецьк, Добропілля, Сміла, Кремінне, Феодосія, Фастів, Сімферополь)
2. Гра «Утвори нове слово».
На табличці — слово. Потрібно додати одну літеру, щоб утворилося
слово з новим лексичним значенням.
буря-буряк буква-буквар линок-млинок
суд-осуд міх-сміх їжа-їжак
мак-смак лава-слава кобза-кобзар
3. Зашифровка
Прочитайте поділене на склади речення з твору Т. Шевченка, в якому вжито дієслова. Назвіть їх.
|
Ю7
|
ЧЕР1 |
|
Є13 |
ТАР10
|
Є3 |
РО6 |
ЗА4 |
ВО2
|
ПЛУ8 |
СПІ11 |
ГА9 |
ВА12
|
ГО5 |
НІ3 |
Відповідь. Червоніє за горою, плугатар співає.
Вчитель : Мова — це наша неоціненна спадщина, з нею ми не розлучаємося
протягом усього життя. Ми спілкуємось один з одним, розмовляємо, пишемо листи, читаємо книги, слухаємо радіо.
Та, на жаль, культура нашого мовлення не завжди висока. У спілкуванні трапляються діалектні слова, слова-паразити, вульгаризми.
Не можна бути байдужим до того, як ми користуємося мовою, як виражаємо свої думки, як цінуємо рідне слово.
Один мудрець сказав: «Людина, байдужа до рідної мови, схожа на дикуна».
Оголошую конкурс:
4.«Жартівливий мішечок».
Учень по черзі називають номери жартівливих запитань і відповідають на них.
1.З чого починається день? (із звука д.).
9.Як правильно написати слово завм(и, е)рати? (завмирати)
А зараз конкурс «Редактор».
Відредагувати речення та словосполучення.
5. Скласти прислів’я за початком та кінцівкою.
Маєш голову, май же і розум.
Гостре словечко – коле сердечко.
Гірко поробиш – солодко з’їси.
Вік живи- вік учись.
Вчення – світ , а невчення – тьма.
Хочеш істи калачі, не сиди на печі.
Немає друга – шукай, а знайшов – тримай.
Хто людям добра бажає, той сам його здобуває.
Здобудеш освіту – побачиш більше світу.
Маленька праця краща за велике безділля.
6. «Хто швидше?»
Із поданих літер скласти слово.
І команда: Н, А, Р, У, А, К, Ї, К.
ІІ команда: Ч,О,Ш, Н, Е, В, К, Е.
7. Букви мають звичку десь зникати для того, щоб ти зміг їх відшукати і поставити на місце. Спробуй навести лад у цих віршах.
Через поле, через л...с
Поспішав у гості л..с. (Лис- ліс)
Якось мама кличе донечку в садок:
-Витруси, будь ласка, з-під борошна мішок.
Дівчинка мішечок вибивала-б..ла,.
Став він чистий-чистий, а вона вся – б...ла. (била – біла)
Хтось штовхнув бика під б...к.
Розлютився дуже б..к.
Я сказав:”Бика не б...й,
Бо він кинеться у б...й”. (бий –бій) (бік-бик)
Ліг Юрко на лівий ...ік,
П*є Юрко солодкий ...ік. (бік-сік)
8. У кожному з цих слів криється одне або два слова.
Знайди їх.
Колиска комар теніс блакить касир солома телевізор водокачка колоша гавкіт столиця подушка Гамак постіль каблук ніжка виноград кіннота Пиріг стілець комар тризуб голубінь слід Листопад коломийка господиня
9.Спробуй до одного слова додати друге, щоб виникло нове слово.Букви можна переставляти будь-як.
Віник + сад= доглядач фруктових насаджень (садівник)
Пачка +лом= скляне пристосування для освітлення (лампочка)
Сова +бут=пасажирський транспорт (автобус)
Рак +торт= сільськогосподарська машина (трактор)
Сак +воля= городній овоч (квасоля)
Тон + риба= родичка сумки (торбина)
Сила +кок= ліжко для немовляти (колиска)
---Утвори нові слова з перших складів поданих слів.
а) десять, рекорд, воля (дерево)
б) мова, лоза, коваль (молоко)
в) волога, робот, народ (ворона)
г) долина, роги, газета (дорога)
10. Загадковий хлопчик.
Хлопчик завітав до крамниці, де купив: апельсинів, косинку, пляшку води”Росинка”, косинець , синьку. Все це він відніс у будинок № 13 і віддав одній жінці. Ким доводиться цей хлопчик жінці? Виділи спільну частину в словах і ти дізнаєшся. (Син)
11. Додаючи, відкидаючи або змінюючи букви,
перетвори слово
млин на рибу ріпка на пташку
час на гострий овоч лис на поштове відправлення
тісто на великий населений пункт газ на друковане видання
гол на предмет шиття сіль на густий фруктовий напій
осел на житло чай на морського птаха
сир на їстівний гриб син на пташку
сад на дитячий заклад парк на огорожу
кора на плаваючий транспорт бак на овоч
бук на підручник мак на борошняний виріб
12. Я переплутав образні порівняння. Пригадай їх і постав на свої місця.
Червоний , як осел.
Чистий, як перець.
Голубий, як тетеря.
Німий, як мед.
Упертий, як небо.
Гіркий, як лис.
Хитрий, як сльоза.
Глухий, як жар.
Солодкий, як риба.
Різних тем по мові згадали багато.
Але не сумуйте, не будем прощатись.
Давайте частіше ми в класі зустрічатись.
Додай одну літеру до слова:
Буря- буква-
линок- суд-
міх- їжа-
мак- лава-
кобза-
Відредагуй речення і словосполучення :
Не сиди на полу.
Самий кращий малюнок.
Хрустальний світильник.
Я не получаю газет.
Земельний участок.
Грошовий перевод.
Тут нема печаті.
Скласти прислів’я за
початком та кінцівкою.
1. Маєш голову, …
2.Гостре словечко – …
3. …– солодко з’їси.
4.Вік живи-….
5 …, а невчення – тьма.
6.Хочеш істи калачі,….
7.Немає друга – шукай, а знайшов –….
8.Хто людям добра бажає,…
9. …– побачиш більше світу.
10. Маленька праця краща за
велике …
Із поданих літер скласти слова.
І команда:
Н, А, Р, У, А, К, Ї, К,Л,Ч.
ІІ команда:
Ч,О,Ш, Н, Е, В, К, Е,А,И.
У кожному з цих слів криється одне або два слова. Знайди їх.
Колиска, комар, теніс, блакить, касир, солома, телевізор, водокачка, колоша, гавкіт, столиця, подушка .
Гамак, постіль ,каблук, ніжка, виноград ,кіннота.
Пиріг ,стілець, комар, тризуб, голубінь ,слід.
Листопад, коломийка ,господиня.
Спробуй до одного слова додати друге, щоб виникло нове слово.Букви можна переставляти будь-як.
Віник + сад= доглядач фруктових насаджень
Пачка +лом= скляне пристосування для освітлення
Сова +бут=пасажирський транспорт
Рак +торт= сільськогосподарська
машина
Сак +воля= городній овоч
Тон + риба= родичка сумки
Сила +кок= ліжко для немовляти
Утвори нові слова з перших складів поданих слів.
а) десять, рекорд, воля
б) мова, лоза, коваль
в) волога, робот, народ
г) долина, роги, газета
. Загадковий хлопчик.
Хлопчик завітав до крамниці, де купив: апельсинів, косинку, пляшку води ”Росинка”, косинець , синьку. Все це він відніс у будинок № 13 і віддав одній жінці. Ким доводиться цей хлопчик жінці?
Виділи спільну частину в словах і ти дізнаєшся.
Додаючи, відкидаючи або змінюючи букви, перетвори слово :
Млин- на рибу , ріпка- на пташку,
Час- на гострий овоч,
лис -на поштове відправлення,
тісто -на великий населений пункт, газ -на друковане видання,
гол -на предмет шиття,
сіль- на густий фруктовий напій,
осел- на житло,
чай- на морського птаха
сир =на їстівний гриб, син- на пташку,
сад- на дитячий заклад,
парк- на огорожу,
кора- на плаваючий транспорт, бак- на овоч,
бук -на підручник,
мак- на борошняний виріб.
Я переплутала порівняння. Пригадай їх і постав на свої місця.
Червоний , як осел.
Чистий, як перець.
Голубий, як тетеря.
Німий, як мед.
Упертий, як небо.
Гіркий, як лис.
Хитрий, як сльоза.
Глухий, як жар.
Солодкий, як риба.