Смислові відношення між простими реченнями у складі безсполучникового складного речення
Мета уроку:
- поглибити знання учнів про складне речення – домогтися засвоєння відомостей про безсполучникові складні речення, смислові зв’язки між простими реченнями у БСР;
- формувати в учнів уміння правильно читати й інтонувати БСР, перетворювати їх у сполучникові;
- формувати функціональну грамотність учнів шляхом правильної розстановки розділових знаків у БСР та обґрунтуванні їх;
- формувати науковий світогляд учнів, залучаючи їх до визначення смислових відношень та виду інтонації в БСР.
Культура мовлення. Додержання інтонації БСР. Синоніміка складних речень із сполучниками, без сполучників і простих речень.
Міжпредметні зв’язки. Опис у художньому творі. Використання складних безсполучникових речень у художніх текстах.
Хід уроку-
Важливі не слова, а їхній зміст, і духовний
світ людини не стане ширше від того, що він вивчить десяток мов. С. Моем I. Орієнтація.
1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку ( 1 хв.) Учні пишуть побажання один одному на уроці.
2. Заповніть щоденник настрою на початку уроку ( 1хв.)
Настрій |
Колір |
Початок уроку |
Кінець уроку |
захоплення |
червоний |
|
|
радісний |
жовтогарчий |
|
|
приємний |
жовтий |
|
|
спокійний |
зелений |
|
|
сумний |
синій |
|
|
тривожний |
фіолетовий |
|
|
нудьга |
чорний |
|
|
|
|
|
|
3. Орфографічна розминка
Словниковий диктант ( апостроф, м’який знак, подвоєння, спрощення)
4. Оголошення теми уроку.
II. Етап покладання мети та планування уроку.
Можна організувати роботу в парах, роботу в малих групах, диференційовано- групову роботу, «акваріум»
Група А – завдання підвищеного рівня складності
Група В – вправи, розраховані на репродуктивно – пошукову діяльність
Група С – вправи за зразком
Прочитати уривки з поезій.
Вказати речення прості й складні.
З-поміж складних визначити речення сполучникові й безсполучникові.
Пояснити, як з’єднано частини безсполучникових складних речень.
Звернути увагу на розділові знаки між частинами
Дидактичний матеріал «Рідна мати моя»
Мати – досвітня пташинка, Мати – то сонечко рідне, Лиш засіріє – уже Сонечко, хоч і земне, - ходить по хаті навшпиньки, Слово її заповітне Наче мій сон стереже. Гріє і живить мене.
-
Перед тобою я завжди маленька, Нехай лежать за спиною роки. Не від’їжджай, прошу тебе, рідненька, Так тепло біля доброї руки.
Створення проблемної ситуації щодо смислових відношень у складних реченнях.
Визначити смислові відношення у складних реченнях. У сполучникових чи безсполучникових вони виражені яскравіше?
Яке то всеозоре слово – мати, його з’єднали різні складові: любов і ніжність, щедрість і відвага, невтримна радість і гірка печаль. (В.Крищенко)
Як добре нам жити і знати, і вірити, друзі, весь час, що кращого слова, як мати, немає у світі для нас. (О.Жолдак)
Батькова любов – до могили, материнська любов – вічна. (Нар. тв.)
Не сонце матір, мати сонце будила. (Б.Харчук)
Полиск серпа – мати піднімала жменю жита над головою. (Б.Харчук)
Я тільки зараз, мамо, зрозумів: ви більше не повернетесь до хати… (Б.Олійник)
Нічого не треба, нічого не хочу від світу, лишень аби мати на білому світі жила. (П.Осадчук)
Висунення системи гіпотез щодо стилістичних особливостей БСР
Сформулювати власну гіпотезу щодо стилістичної функції БСР
Зразок учнівської гіпотези
БСР вживаються в усіх стилях мовлення, але майже не характерні для наукового, якому властива чітка логічність, підкреслена сполучниками сурядності й підрядності. Вони широко вживаються у стилі художньої літератури, публіцистичному стилі та розмовній мові, де важливу роль відіграє інтонація – один з основних засобів оформлення їх.
III. Реалізація
Порівняйте висновки з матеріалом підручника.
Застосовуємо прийоми «Акваріум», «Мікрофон», «Коло ідей»
IV. Контрольно-оцінювальний етап.
1. Пізнавально-емоційна кульмінація «Що?»
Визначити смислові відношення, властиві БСР.
Не плачте, мамо, не треба, вже не вернути сина… (А.Малишко)
Я знаю: кожній дитині потрібна увага батьків. (В.Скуратівський)
На стебельцях аж горять квіти в ніжнім листі, буду маму я вітать з святом урочистим.
Мамині руки – щедрі, робочі –втоми не знають зранку до ночі, мамині руки все вміють робити, як же ці руки нам не любити?
У мами найдобріші і найласкавіші руки, вони все вміють.
У мами найвірніше і найчутливіше серце – в ньому ніколи не гасне любов.
2. Рефлексія учнів на рівні самовизначення
Використовуючи відомості про смислові відношення, заповнити таблицю
Смислові відношення |
Приклади речень |
|
|
v. Дом. завд. Виразно прочитати вірш В.Симоненка «Піч». Виписати БСР, яким властива інтонація зумовленості й зіставлення. Визначити смислові відношення, накреслити схеми речень.