Урок "КОНСТИТУЦІЯ – ОСНОВНИЙ ЗАКОН ДЕРЖАВИ"

Про матеріал

Завдання: - розкрити зміст та сутність поняття " конституція", охарактеризувати її основні ознаки; з'ясувати сутність поділу влади на законодавчу, виконавчу та судову гілки; - формувати в учнів навички роботи зі статтями Конституції України, визначати повноваження Конституційного Суду України; - виховувати в учнів усвідомлення значення Конституції України для життя кожного громадянина нашої держави. Очікувані результати: після уроку учні зможуть - Називати ознаки конституції; - Наводити приклади повноважень Конституційного Суду України; - Аналізувати окремі статті Конституції України; - Оцінювати значення Конституції України в житті громадян і держави.

Перегляд файлу

Конспект уроку з правознавства у 9-му класі

Тема: КОНСТИТУЦІЯ – ОСНОВНИЙ ЗАКОН ДЕРЖАВИ

Завдання:

- розкрити  зміст та сутність поняття " конституція", охарактеризувати її основні ознаки; з'ясувати сутність поділу влади на законодавчу, виконавчу та судову гілки;

- формувати в учнів навички роботи зі статтями Конституції України, визначати повноваження Конституційного Суду України;

- виховувати в учнів усвідомлення значення Конституції України для життя кожного громадянина нашої держави.

Очікувані результати: після уроку учні зможуть

  • Називати ознаки конституції;
  • Наводити приклади повноважень Конституційного Суду України;
  • Аналізувати окремі статті Конституції України;
  • Оцінювати значення Конституції України в житті громадян і держави.

Обладнання: Конституція України, О. Є. Святокум, І. О. Святокум Основи правознавства, 9 клас.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Структура уроку:

  1. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, постановка завдань уроку.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3.  Первинне засвоєння знань.
  4. Осмислення і систематизація.
  5. Підсумок уроку, оцінювання.
  6. Домашнє завдання.

 

Хід уроку:

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.  Розвиток людського суспільства тісно пов’язаний з розвитком правових норм. З ускладненням відносин між людьми виникала потреба у деталізації правил взаємного життя у соціумі, тому з  давніх давен народна мудрість важливу роль надає Закону:  «На чиїй землі живеш, того народу й закони шануй», «Закон—не вогонь, водою не заллєш»,   «Бережи порядок, і порядок збереже тебе» (латинський вислів). Розвиток держав, відносини між народом і владою, особою і суспільством, різними суспільними верствами спонукали появу такого Закону, який би сприяв загальній гармонії і порядку .

Далі,  за допомогою запитання про  актуальність  народної мудрості у наш час, учитель підводить учнів до висновку про важливість Конституції як основного закону держави; повідомляє тему, спільно з учнями визначає завдання уроку.

План теми

І. Чому конституцію називають Основним законом держави.

ІІ. Структура Конституції України.

ІІІ. Конституційний Суд України.

  1. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за запитаннями:

  • поміркуйте, що таке конституція?
  • Коли була прийнята перша у світі конституція? (1710р., Конституція Пилипа Орлика)
  • Пригадайте з уроків історії в  яких ще країнах були прийняті перші конституції у 18 ст.? (3 вересня 1791р., Франція; 17 вересня 1787 р., США)

Цікаві факти.Найдовшою серед усіх писаних конституцій суверенних держав є Конституція Індії. Вона складається з 444 статей у 22 розділах. Найкоротші – конституцій США (7 статей та 27 поправок) та Монако (10 розділів, 97 статей).

  1. Первинне засвоєння знань.

 І. Чому конституцію називають Основним законом держави.

А) Визначення поняття «конституція». Пояснення вчителя. Слово «Конституція» походить із латини, означає «устрій, організація чого-небудь». Сьогодні це поняття розуміють як Основний закон держави, в якому містяться загальні положення про державний устрій, форму правління; закріплені права і свободи людини і громадянина; встановлено принципи регулювання суспільних відносин.

Б) Робота в групах з джерелом права (текст преамбули Конституції України).

1) Від чийого імені приймається Основний закон, на основі яких нормативних актів?

2) Як визначається у преамбулі мета державного будівництва?

3) Які завдання оголошуються пріоритетними?

Учитель підводить учнів до висновку, що згідно з преамбулою наша держава обрала шлях демократичного розвитку.

ІІ. Структура Конституції України.

А) Повідомлення учня (випереджувальне завдання)про історію творення і основні зміни 2016 року: прийнята 28 червня 1996 р., складалася з 161 статті, преамбули, 15 розділів; 15 розділ містив перехідні положення. 6 червня 2016 року були внесені зміни, кількість розділів скоротилась до 14, статей – збільшилась до 166.

Б) Робота з підручником у парах. Ознайомтесь із назвами та стислою характеристикою розділів Конституції на  основі таблиці «Структура Конституції України».

В) Бесіда. Які розділи Основного закону ви вважаєте найважливішими?      Обґрунтуйте свою думку.

В) Робота в групах з джерелом права.

 

1 варіант: учні знайомляться з І розділом «Загальні засади», заповнюють схему.

Державнй лад України

Форма правління

…………………..

Форма політичного режиму………………..

Форма територіального устрою…………………..

Закріплена в ст…….України

Закріплена в ст…….України

Закріплена в ст…….України

 

2 варіант:учні знайомляться з ІХ розділом «Територіальний устрій України», заповнюють схему.

ІІІ. Конституційний Суд України.

А) Пояснення вчителя.

В Україні діє принцип верховенства права. Всі закони приймаються на основі Конституції і мають їй відповідати. Спеціальний, незалежний орган, який розглядає питання відповідності до Конституції законів та інших нормативно-правових актів і дає офіційне тлумачення Основного закону – це Конституційний Суд України.

Зміни до Конституції 2016 року гарантують право кожного на звернення із конституційною скаргою до Конституційного Суду України, якщо він вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в його справі закон України суперечить Конституції України. Конституційна скарга може бути подана в разі, якщо всі інші національні засоби юридичного захисту вичерпано.

Ліквідовується інститут народних засідателів. Правосуддя здійснюватимуть судді, а у визначених законом випадках – за участю присяжних.

   Основні завдання КСУ: гарантування верховенства Конституції України (КУ) як Основного закону держави на всій територіїУкраїни; вирішує питання відповідності КУ законів України та ін. нормативно-правових актів.

Б) Робота з джерелом права  (ст. 148 К). Бесіда за запитаннями.

1. Як формується склад КСУ?Як ви вважаєте, чому встановлений саме такий порядок формування цього закону?

2. Які вимоги висувається до суддів КСУ?

3. Чим, на вашу думку, обумовлені обмеження термінів перебування суддів КСУ та його голови на їхніх посадах?

4. Осмислення і систематизація.

А)Бліц опитування. 1. Конституція - …..

                                          2. Конституція України прийнята …….

                                          3. Вона складається з ………

                             4. Назвіть ознаки конституції;

                   5. Наведіть приклади повноважень Конституційного Суду України;

Б) Мікрофон. Знання основних положень Конституції допоможуть мені….

5. Підсумок уроку, оцінювання.

Учитель, підбиваючи підсумки уроку наголошує на тому, що Конституція України закріплює форму правління, територіальний устрій, повноваження гілок влади, основні види прав і свобод людини. Конституція є основним документом, який визначає правила спілкування між державою і громадянином, засади функціонування держави, права, свободи й зобов’язання громадянина та гарантії держави в їх реалізації. Отже, знання і розуміння змісту Основного закону -  необхідна умова, щоб жити достойно у європейському суспільстві.

6. Домашнє завдання.1)Прочитати &9, опрацювати завдання  параграфа.

                                             2) Чи погоджуєтесь ви з думкою про те, що головною цінністю демократичного суспільства є конституція. Свою відповідь обґрунтуйте. 

 

docx
Додав(-ла)
Мороз Ірина
Додано
24 лютого 2019
Переглядів
3542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку