Тема уроку: Конструктивні особливості стародавніх народних ляльок. Практична робота «Виготовлення ляльки з ниток». Інструктаж з техніки безпеки.
Мета уроку:
Обладнання, матеріали, інструменти: нитки для в’язання, картон, ножниці.
Дидактичне забезпечення: зображення народних ляльок з різних матеріалів, інструкційна картка «Виготовлення ляльки з ниток»; кросворд «Знайди слово».
Об’єкт праці: лялька з ниток
Тип уроку: комбінований
Література: : підручник «Трудове навчання 5 клас» ( для дівчат ) автори: ( Ходзицька І.Ю., Павич Н.М., Горобець О.В., Безносюк О.І).
План уроку
Хід уроку
1. Організаційна частина
- перевірка присутності учнів на занятті (за журналом).
- призначення чергових (за графіком).
- перевірка наявності спецодягу (фартуха та косинки).
2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
Давайте розгадаємо кросворд.
Кросворд до теми:» Конструктивні особливості стародавніх народних ляльок. Практична робота «Виготовлення ляльки з ниток. Інструктаж з ТБ».
«Знайди слово» (відповіді)
1. |
|||||||||||||||||||||||
2. |
Н |
О |
Ж |
И |
Ц |
І |
|||||||||||||||||
3. |
Г |
У |
Д |
З |
И |
К |
|||||||||||||||||
4. |
Т |
К |
А |
Н |
И |
Н |
А |
||||||||||||||||
5. |
Л |
Я |
Л |
Ь |
К |
А |
|||||||||||||||||
6. |
С |
Т |
Р |
І |
Ч |
К |
А |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Кросворд до теми: «Конструктивні особливості стародавніх народних ляльок. Практична робота «Виготовлення ляльки з ниток. Інструктаж з ТБ».
«Знайди слово» (завдання)
1. |
|||||||||||||||||||||||
2. |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
3. |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
5. |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
6. |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
1……
2. Ріжучий інструмент, який складається з кілець та лез.
3. Річ, яка «співпрацює» з петлею.
4. Полотно, яке використовують для пошиття одягу.
5. Іграшка, якою граються в дитинстві.
6. Смужка тканини певної ширини та кольору.
3. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів
Сьогодні ви навчитеся виготовляти ляльку з ниток. Така лялька не тільки зможе слугувати чудовим подарунком для близьких людей, а й зможе прикрасити вашу оселю.
4. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Запишіть в зошити тему сьогоднішнього уроку – «Конструктивні особливості стародавніх народних ляльок. Практична робота «Виготовлення ляльки з ниток». Інструктаж з техніки безпеки.
Мета уроку – навчитися виконувати ляльку з ниток.
Завдання уроку: зробити ляльку з ниток.
5. Вивчення нового матеріалу (розповідь, бесіда)
План викладу матеріалу
1. Застосування ляльки в далекі часи.
2. Матеріали для виготовлення ляльки. Конструктивні особливості ляльки минулого.
1. Наші пращури використовували ляльки не тільки для гри. Лялька захищала родину від бід, тобто була своєрідним амулетом. Люди вірили, що вона має надприродну силу. В Україні ляльки робили у кожній хаті де були діти. У ляльки не було обличчя, замість нього з ниток викладали хрест. Такі ляльки служили дітям не лише іграшкою, але й оберегом. А ще, мотанки замовляли, і тоді вони ставали магічними. Викликали чи зупиняли дощ або забирали на себе хворобу. Лялька - мотанка традиційно робилася не з нових тканин, а з старих (зі старого одягу). Наприклад: якщо ляльку робили на одужання, то основною умовою було робити з ношеної тканини. Мотанка є домашнім оберегом, символом роду.
2. На вашу думку, з яких матеріалів наші пращури виготовляли іграшки? В Україні іграшки виробляли із лози, соломи, рогози, довгої засушеної трави, тканини, кольорового паперу, картону.
Лялька повинна бути одягнена у світлу вишиту сорочечку, нижню спідничку і запаску. Всі елементи одягу є оберегами: спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи - минулий, теперішній і майбутній; обов'язковими атрибутами є вишиванка та намисто, які уособлюють достаток. Також повинен бути головний убір - очіпок, стрічка чи хустка - що символізує зв'язок з небом. Символічним є те, що лялька - мотанка не шиється, а робиться лише за допомогою ниток, стрічок, шляхом намотування. Раніше кожна дівчинка повинна була вміти робити цей оберіг, тому дівчата до цього ставились так само відповідально, як і до вишивання шлюбного рушника.
У дохристиянські часи ляльки робили з найпростішого матеріалу – сіна, клаптиків тканини, ниток, стрічок. Люди знали, лялька не може бути на когось подібною. Мати, створюючи донці іграшку, ніколи б не наважилась намалювати очі, ніс або губи. Замість людських рис у неї на обличчі хрест – символ Сонця.
6. Закріплення вивченого матеріалу (бесіда)
1. З яких матеріалів виготовлялися ляльки раніше?
2. Чи існують в них магічні функції?
3. Що зображали іграшкам замість обличчя?
7. Практична робота
7.1. Зміст завдань
1. Перевірити інструменти, пристосування, обладнання, матеріали до роботи.
2. Уважно розглянути інструкційну картку.
3. Поетапно виконувати роботу.
4. Провести самоконтроль якості виробу.
7.2. Вступний інструктаж (роз’яснення)
Завдання уроку: виконати ляльку з ниток. На партах лежать матеріали та інструменти, які знадобляться для роботи. Нам знадобляться такі інструменти та матеріали: ножиці, нитки для в’язання та картон або папір. Також, зверніть увагу, на партах розміщені інструкційні картки «Виготовлення ляльки з ниток». Давайте їх розглянемо.
Інструкційна карта
«Виготовлення ляльки з ниток»
№ п/п |
Послідовність виконання |
Зображення |
Інструменти, матеріали, обладнання. |
1. |
Намотати нитку на картон тримаючи вільний кінець нитки. Потрібно зробити 30 мотків. |
|
Нитка, картон. |
2. |
Обережно зняти нитку з картону. Вільним кінцем обв’язати моток ниток. |
|
Нитка |
3. |
Сформувати голівку ляльки за допомогою відрізка нитки. |
|
Нитка |
4. |
Таким самим чином сформувати ручки. Ще можна створити ручки сплівши відрізки ниток косою. Краї зав’язуються. |
|
Нитка, ножиці, картон. |
5. |
Ручки вкласти в тулуб, надійно зафіксувати ниткою нижче Утворюючи талію. |
|
Нитки, ножиці. |
6. |
Низ ляльки розрізати. |
|
Ножиці |
7. |
В деталь голови - петельки завести нитки в декілька складень для волосся. Волосся можна заплести. Лялька готова. |
|
|
Прийоми: демонстрація та роз’яснення.
Правила техніки безпеки при роботі з ножицями:
Норма часу (на виконання практичного завдання 23 хв.).
Норма виробітку: завдання вважається виконаним, якщо лялька закінчена, охайно оформлені кінці ниток.
Якщо нитки витягнуті з тільця ляльки, кінці ниток не сховані – завдання виконано не вірно.
7.3. Самостійна робота учнів (обходи).
Перший обхід: перевірити дотримання санітарно-гігієнічних вимог, наявність необхідного оснащення, правильність організації робочого місця.
Другий обхід: перевірити правильність тримання інструментів, пристосувань, виконання трудових дій, прийомів.
Третій обхід: перевіряти дотримання технологічної послідовності виконання завдання, технологічних вимог до виконання кожної операції, проведення самоконтролю кожним учнем.
Постійно перевіряти дотримання безпечних прийомів роботи та організацію робочого місця.
Поточний інструктаж: контроль якості виконуваних робіт, вказати на недоліки в роботі і шляхи їхнього усунення.
7.4. Заключний інструктаж:
- короткий аналіз виконаної роботи;
- акцентувати увагу на важливості наукової організації робочого місця (своєчасне його прибирання, догляд за інструментами після роботи тощо; виставлення оцінок за практичне завдання).
8. Заключна частина:
Рефлексія:
1. Чи сподобався вам урок?
2. Чи всі завдання вдалося виконати?
3. Що залишилося незрозумілим?
Аналіз кращих робіт учнів.
Мотивація оцінок.
Контроль за прибиранням робочих місць.
Робота зі щоденником (виставлення оцінок, повідомлення домашнього завдання: що повторити, вивчити, мати з собою ).
На наступний урок взяти: тканину білого кольору (25 х 25), кольорову тканину (15 х 15), нитки білого кольору, тканину для покривальця, вата чи поролон.