Тема уроку: Технологія виготовлення шитої ляльки. Практична робота «Виготовлення шитої народної ляльки». Інструктаж з техніки безпеки.
Мета уроку:
Обладнання, матеріали, інструменти: шкарпетка кольорова, шкарпетка капронова чорна або тілесного кольору, нитка в тон шкарпетки, наповнювач (вата, синтепон), намистини - 2 штуки, ножиці, голка.
Дидактичне забезпечення: технологічна картка «Виготовлення шитої ляльки».
Об’єкт праці: шита лялька
Тип уроку: комбінований
Література: : підручник «Трудове навчання 5 клас» ( для дівчат ) автори: ( Ходзицька І.Ю., Павич Н.М., Горобець О.В., Безносюк О.І).
План уроку
Хід уроку
1. Організаційна частина
- перевірка присутності учнів на занятті (за журналом).
- призначення чергових (за графіком).
- перевірка наявності спецодягу (фартуха та косинки).
2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
1. Які функції виконувала лялька в давні часи?
2. З яких матеріалів раніше виготовлялися ляльки?
3. Чи малювали лялькам очі, ніс та губи?
4. Що зображали замість рис обличчя?
5. Як ви думаєте, чому ми використовуємо такі тканини, як: бязь, ситець та канву?
6. Яку ляльку ми з вами виготовили на минулому уроці?
7. Яке призначення має лялька «пеленашка»?
3. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів
Сьогодні ви навчитеся виготовляти ляльку з шкарпеток. Така лялька може прикрасити вашу кімнату, а може слугувати оберегом, зробити її не важко.
4. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Запишіть в зошити тему сьогоднішнього уроку – Технологія виготовлення шитої ляльки. Практична робота «Виготовлення шитої народної ляльки». Інструктаж з техніки безпеки.
Мета уроку – навчитися виконувати ляльку з шкарпеток.
Завдання уроку: виготовити ляльку з шкарпеток.
5. Вивчення нового матеріалу (розповідь, бесіда)
План викладу матеріалу
1. Шита лялька. Короткі відомості.
1. Найулюбленішою і найпам'ятнішою завжди була і буде тільки та лялька, яка зроблена своїми руками, в яку ви вклали частинку своєї душі. У ній є щось таке, від чого стає теплішим на серці. Як ви думаєте, чи відрізняється сучасна лялька від рукотворної? Якщо «так», то чим?
Шита лялька з'явилась десь у 19 ст., коли з розвитком науки і суспільства почали з'являтись дорогі фарфорові ляльки. Прості люди почали виготовляти дешевші, шиті, ляльки. Це були ляльки більш наближені до людей. Зазвичай риси обличчя просто пришивалися. Ляльки тоді шили з полотна вручну, напихали соломою.
6. Закріплення вивченого матеріалу (бесіда)
1. З яких матеріалів виготовлялися ляльки раніше?
2. Чи існують в них магічні функції?
3. Що зображали іграшкам замість обличчя?
7. Практична робота
7.1. Зміст завдань
1. Перевірити інструменти, пристосування, обладнання, матеріали до роботи.
2. Уважно розглянути інструкційну картку.
3. Поетапно виконувати роботу.
4. Провести самоконтроль якості виробу.
7.2. Вступний інструктаж (роз’яснення)
Завдання уроку: виконати ляльку з ниток. На партах лежать матеріали та інструменти, які знадобляться для роботи. Нам знадобляться такі інструменти та матеріали: ножиці, шкарпетка кольорова, шкарпетка капронова чорна або тілесного кольору, нитка в тон шкарпетки, наповнювач (вата, синтепон), намистини - 2 штуки, голка. Також, зверніть увагу, на партах розміщені інструкційні картки «Виготовлення шитої ляльки». Давайте їх розглянемо.
Інструкційна карта
«Виготовлення шитої ляльки»
№ п/п |
Послідовність виконання |
Зображення |
Інструменти, матеріали, обладнання. |
1. |
|
|
Шкарпетки кольорова та капронова – 2 шт, нитка в колір шкарпетки, наповнювач (вата, синтепон), голка, ножиці, намистинки - 2 шт. |
2. |
Капронову шкарпетку розмітити так, щоб форма нагадувала ноги. |
|
Крейда |
3. |
Вирізати по наміченому контуру. |
|
Ножиці |
4. |
Зшити «ноги» залишаючи отвір для наповнення ляльки. Вивернути деталь. |
|
Нитка, ножиці, голка. |
5. |
Наповнити ляльку синтепоном чи ватою. |
|
Вата чи синтепон, ножиці. |
6. |
Зашити залишений отвір. |
|
Ножиці, голка, нитка. |
7. |
Ниткою обмотати місце шиї, тим самим утворюючи голову. |
|
Нитка, ножиці. |
8. |
Кольорову шкарпетку розрізати на дві частини, так щоб п’ятка залишилася окремо. |
|
Шкарпетка, ножиці. |
9. |
З частини, яка утворює носок в шкарпетці зробити шапочку з бомтом. Для цього носок наповнити ватою або синтепоном та обкрутити та зав’язати ниткою. Низ шапочки заметати всередину так, щоб краї не відгиналися на лицеву сторону.
|
|
Нитка, ножиці, наповнювач, голка. |
10. |
Іншу частину шкарпетки (це буде сукня) з однієї сторони (зі сторони резинки) призібрати на нитку для кращого прилягання до шиї. Інший край цієї ж частинки шкарпетки заметати так, як на шапочці (низ сукні). До низу сукні можна пришити мереживо. |
|
Ножиці, нитка, голка. |
11. |
Одягнути шапочку та сукню на ляльку. Зшити ручки прошиваючи через всю ляльку шари матеріалів. |
|
Ножиці, нитка, голка. |
12. |
Пришити очі, губи, ніс. |
|
Ножиці, нитка, намистини, голка. |
13. |
Лялька готова. |
|
|
Прийоми: демонстрація та роз’яснення.
Правила техніки безпеки при роботі з ножицями:
Правила техніки безпеки при роботі з голками:
- зберігати голки і шпильки у певному місці, не залишати їх у одязі;
- не користуватися під час роботи іржавими голками і булавками, не брати голки і шпильки до рота;
- під час роботи з голками користуватися наперстком.
Норма часу (на виконання практичного завдання 23 хв.).
Норма виробітку: завдання вважається виконаним, якщо лялька закінчена, охайно оформлені кінці ниток.
Якщо нитки витягнуті з тільця ляльки, кінці ниток не сховані – завдання виконано не вірно.
7.3. Самостійна робота учнів (обходи).
Перший обхід: перевірити дотримання санітарно-гігієнічних вимог, наявність необхідного оснащення, правильність організації робочого місця.
Другий обхід: перевірити правильність тримання інструментів, пристосувань, виконання трудових дій, прийомів.
Третій обхід: перевіряти дотримання технологічної послідовності виконання завдання, технологічних вимог до виконання кожної операції, проведення самоконтролю кожним учнем.
Постійно перевіряти дотримання безпечних прийомів роботи та організацію робочого місця.
Поточний інструктаж: контроль якості виконуваних робіт, вказати на недоліки в роботі і шляхи їхнього усунення.
7.4. Заключний інструктаж:
- короткий аналіз виконаної роботи;
- акцентувати увагу на важливості наукової організації робочого місця (своєчасне його прибирання, догляд за інструментами після роботи тощо; виставлення оцінок за практичне завдання).
8. Заключна частина:
Рефлексія:
1. Чи сподобався вам урок?
2. Чи всі завдання вдалося виконати?
3. Що залишилося незрозумілим?
Аналіз кращих робіт учнів.
Мотивація оцінок.
Контроль за прибиранням робочих місць.
Робота зі щоденником (виставлення оцінок, повідомлення домашнього завдання: що повторити, вивчити, мати з собою ).
На наступний урок: повторити вивчений матеріал.