Методична розробка рекомендацій на тему:» Проведення уроків виробничого навчання»
Виконав майстер виробничого навчання Михайло ПОП’ЮК
13-ТАРИФНИЙ РОЗРЯД
Київське вище професійне училище будівництва і дизайну.
з м і с т
А. Перелік навчально-виробничих робіт з професії....…………………………………………15
Б. План виробничого навчання групи..............………………………………………...17
В. План уроку виробничого навчання..............………………………………………..20
15. Аналіз уроку виробничого навчання..............………………………………………...32
Додаток 1. Приблизна форма переліку навчально-виробничих робіт ………………………………….38
1. МЕТА ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
1. Навчаюча мета передбачає формування:
2. При постановці мети, яка виховує, слід віддавати пріоритет:
3. Розвиваюча мета охоплює:
2. ОСНОВНІ ДИДАКТИЧНІ ВИМОГИ ДО УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
І. Нерозривність навчаючої, розвиваючої та виховної мети.
3. АЛГОРИТМ ПІДГОТОВКИ МАЙСТРА ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ ДО УРОКУ
Готуючись до уроку, майстер повинен:
- скласти план уроку та конспект вступного інструктажу (при необхідності);
Зміст та порядок підготовки майстра до уроку багато в чому залежить від періоду навчання, змісту навчального матеріалу, досвіду майстра, складу групи.
4. ВИМОГИ ДО ЗМІСТУ СТРУКТУРНИХ ЕЛЕМЕНТІВ УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
Вступний інструктаж
Основною метою вступного інструктажу є підготовка учнів до наступної роботи.
Послідовність проведення вступного інструктажу:
Ведучі методи при проведенні вступного інструктажу: бесіда, пояснення, показ нових трудових прийомів.
По рівню навчально-пізнавальної діяльності учнів: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, проблемний.
Поточний інструктаж
Поточний інструктаж - це керівництво майстра при виконанні учнями вправ.
Індивідуальний поточний інструктаж - проводиться при обході майстром робочих місць учнів.
Приблизна мета обходів:
- перевірка правильності організації робочих місць та додержання правил техніки безпеки;
При проведенні індивідуального та поточного інструктажу майстер повинен:
Колективний поточний інструктаж
Проводиться одночасно для всієї групи шляхом повторного пояснення та показу прийомів роботи в тих випадках, коли у більшості учнів виявлені однотипні помилки та утруднення в роботі.
Ведучі методи поточного інструктажу: пояснення, роз'яснення, самостійна практична робота учнів по рівню навчально-пізнавальної діяльності учнів: репродуктивний, дослідницький.
Заключний інструктаж
Заключний інструктаж - структурний елемент уроку виробничого навчання. Основна його мета - підведення підсумків уроку.
При проведенні заключного інструктажу застосовуються такі методи ви-робничого навчання: за джерелами, пізнання - пояснення, бесіда, демонстрація і аналіз навчально-виробничих робіт учнів; за рівнем навчально-пізнавальної діяльності учнів - пояснювально-ілюстративний або проблемний метод.
Питання, що їх виносять на заключний інструктаж.
Повідомлення про досягнення мети та завдань уроку:
допущені при виконанні навчально-виробничих робіт,
- зазначення шляхів їх попередження та усунення недоліків;
Підвищення ефективності заключного інструктажу
З цією метою майстру рекомендується:
- завжди проводити підведення підсумків виконання навчальних завдань уроку на підставі аналізу успіхів та недоліків;
Особливості заключного інструктажу
При вивченні операційних тем
Основу заключного інструктажу складає аналіз викання вивчаючих прийомів та операцій, звертається увага на раціональність хватки інструменту, приладів, робочої пози та рухів.
Необхідно суворо додержувати педагогічний такт, не акцентувати увагу на помилках учнів, якщо їх причиною є недосвідченість.
Належить широко практикувати порівняння робіт, виконаних учнями, із зразками-еталонами.
При виконанні робіт комплексного характеру
Основу заключного інструктажу складає аналіз трудової діяльності учнів, додержання ними технологічного процесу, вимог щодо якості робіт,
раціональності використання робочого часу. При цьому інструктажі звичайно залучають учнів до самоаналізу виконаних робіт з тим, щоб вони самостійно розібратися в своїх помилках та запропонували способи їх попередження, рекомендується розбір раціоналізаторських пропозицій учнів щодо удосконалення технології, інструменту, приладів, способів контролю робіт тощо.
При навчанні учнів в умовах виробництва
Основу заключного інструктажу на виробництві складає аналіз вмінь учнів виконувати роботу в виробничих умовах, додержувати встановлених вимог організації й технології виробництва. При навчанні учнів у складі учнівських бригад заключний інструктаж проводиться у формі виробничих нарад групи або учнівської бригади. До підведення підсумків роботи доцільно залучати кваліфікованих робітників-наставників, а також керівників виробничих цехів, дільниць, бригад.
5. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ З ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
Мета домашньої навчальної роботи учнів:
- підготовка до наступного заняття; осмислення та узагальнення виробничого досвіду;
- приведення в систему одержаних теоретичних знань для розв’язання практичних завдань;
- закріплення та розширення теоретичних знань, практичного досвіду.
Вимоги до домашніх завдань.
При складанні домашніх завдань необхідно забезпечити:
6. ПОКАЗ ТРУДОВИХ ДІЙ
Правила застосування метода показу трудових дій
№ |
Діяльність майстра |
Діяльність учнів |
1 |
2 |
3 |
1 |
Пояснити призначення умінь, що їх |
Уяснення значущості трудового |
|
формують |
процесу в професійній діяльності |
2. |
Показати весь трудовий процес в |
Спостереження, цілісне |
|
нормальному темпі |
спириймання трудового процесу |
3. |
Виділити операції, прийоми та основні |
Аналіз складу та структури |
|
дії в трудовому процесі |
трудової діяльності |
4. |
Показати окремі операції, прийоми та |
Уяснення способів виконання |
|
пояснити способи їх виконання за |
кожної операції, прийомів роботи |
|
інструкційною картою |
згідно з інструкційною картою |
5. |
Сформувати питання для аналізу |
Відповіді на питання |
|
інструкційної карти |
|
6. |
Показати весь трудовий процес в |
Повільне сприйняття |
|
сповільненому темпі |
|
7. |
Повторити весь трудовий процес в |
Уявне відтворення всієї трудової |
|
нормальному темпі |
діяльності |
8. |
Викликати учнів для відтворювання |
Спостереження, аналіз |
|
показних операцій (по одному від |
|
|
кожної мікрогрупи по рівню |
|
|
підготовки) |
|
9. |
Проаналізувати помилки учнів |
Аналіз прийомів роботи |
№ |
Тренувальний метод |
Метод навчання |
1 |
2 |
3 |
1. |
Роз'яснити учням сутність трудової |
Усвідомлення мети трудової |
|
діяльності, що вивчається |
діяль-ності |
2. |
Познайомити учнів з умовами роботи |
Розглядання та вивчення |
|
тренажера |
тренажера |
3. |
Пояснити принцип роботи тренажера |
Відробка операцій "включення" |
|
|
та "виключення" |
4. |
Показати структуру вправ, які |
Спостереження, розглядання |
|
необхідно виконати на тренажері |
окремих операцій в трудовій |
|
|
діяльності, яка вивчається |
5. |
Попросити одного чи двох учнів |
Спостереження, відтворення |
|
повторити операції на тренажері |
подумки |
6. |
Указати помилки, неточності |
Аналіз прийомів роботи учнями |
7. |
Поставити завдання учням |
Обдумування програми |
|
|
виконання завдання |
8. |
Стимулювати зацікавленість у учнів в |
Включення в активну діяльність |
|
виконанні завдання |
по виконанню завдання |
9. |
Визначити програму та ритм виконання завдання
|
Обдумування програми виконання завдання
|
10. |
Контроль за ходом виконання вправ |
Відповіді на запитання майстра
|
11. |
Коректировка дій учнів |
Самоконтроль |
7. ФОРМУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ
ДИСЦИПЛІНИ УЧНІВ В ПЕРІОД ВИРОБНИЧОГО
НАВЧАННЯ В НАВЧАЛЬНИХ МАЙСТЕРНЯХ
№ |
Алгоритм дій |
|
|
Майстра |
учнів |
1 |
2 |
3 |
1. |
Ознайомлення з вимогами технологічної дисципліни та конкретним технологічним процесом |
Надбання знань, вмінь, навичок з конкретних технологічних процесів |
2. |
Акцентування уваги на порушеннях технологічної дисципліни, які найчастіше повторюються в ході здійснення технологічного процесу |
Виконання вправ, які виховують звичку додержувати технологічної дисципліни |
3. |
Визначення характеру порушень, причин і способів їх усунення |
Розв'язування проблемних завдань з діагностики аварійних ситуацій, розглядання способів їх усунення |
8. ШЛЯХИ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
Етап навчального процесу |
Зміст етапу |
1 |
2 |
Подача та сприймання навчального матеріалу |
Подача матеріалу частинами; виділення головного, підведення підсумків кожної частини. Повторне пояснення змісту та складності окремих питань в ході викладання. Видача диференційованих завдань для самостійного вивчення матеріалу Організація додаткових занять для "слабких" учнів |
Закріплення та удосконалення знань, вмінь |
Особлива увага закріпленню матеріалу, який слабо засвоєний при первинному сприйнятті Збільшення кількості повторень для "слабких" учнів Диференціювання домашніх завдань |
Застосування знань, формування вмінь та навичок |
Виконання завдань, диференційованих за змістом, складністю, темпом виконання, ступенем вимог (з поступовим ускладненням для "слабких" учнів) Диференціювання методів роботи учнів: для "слабких" - за зразком, запропонованим планом; для "сильних" - розвиток творчого мислення, самостійності Видавання допоміжних завдань для "слабких" учнів та додаткових - для "сильних" Організація бригадних форм роботи учнів (однорідні та неоднорідні бригади) Залучання кращих учнів до керівництва учнівським колективом Організація взаємодопомоги |
Контроль та оцінювання |
Більш частий контроль "слабких" та малоактивних учнів Вимоги до "слабких" учнів: обґрунтувати відповіді та дії Використання "перспективних" оцінок при контролі знань та вмінь "слабких" учнів Чітка аргументація оцінки, зазначення шляхів підвищення якості знань та вмінь Використання "навідних" питань при перевірці знань та вмінь "слабких" учнів Урахування якості особистості та суб'єктивних умов навчання учнів Доручення "сильним" учням окремих контрольних функцій виробничого навчання Виділення кращим учням особистого клейма якості продукції |
9. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ІНДИВІДУАЛЬНОГО
ПІДХОДУ ДО УЧНІВ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ
НАВЧАННЯ
Виховання зацікавленості та відповідальності |
Створення ситуації успіху, вимогливість |
Індивідуалізація підходу |
Урахування групових різниць, індивідуалізація вказівок, вимог, повнота вказівок |
Індивідуалізація при подоланні помилок в роботі |
Виключення нераціонального стилю діяльності, підвищеної та зниженої самооцінки, навчання самоаналізу, обґрунтування технологічної доцільності виключення помилок |
Активізація мислення
|
Стимулювання активності, спонукання до аналізу, порівняння нераціональних та раціональних прийомів роботи
|
Урахування емоційних реакцій, індивідуалізація стосунків |
Форма подання критичних зауважень в залежності від темпераменту |
Взаємовідношення учнів |
Виявлення взаємовідношень шляхом анкетування, індивідуальних бесід; організація спільної діяльності учнів |
Взаємодопомога учнів
|
Організація взаємоконтролю; урахування рівня підготовки, інтелектуального розвитку, швидкості оволодіння вміннями |
Психологічне освічення учнів |
Організація лекцій, бесід
|
10. РЕКОМЕНДАЦІЇ МАЙСТРУ ВИРОБНИЧОГО
НАВЧАННЯ В ПРОЦЕСІ ВИПРАВЛЕННЯ ПОМИЛОК ТА НЕДОЛІКІВ В РОБОТІ УЧНІВ
11. ОСНОВНІ ПЛАНУЮЧІ ДОКУМЕНТИ З ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
А. Перелік навчально-виробничих робіт з професії є основним плануючим документом з виробничого навчання. У переліку визначаються роботи, які виконують учні з метою оволодіння професійними знаннями, вміннями та навичками, що передбачені робочою навчальною програмою професійно-практичної підготовки.
Перелік навчально-виробничих робіт з професії складається на семестр або курс підготовки майстром виробничого навчання та погоджується зі старшим майстром. Перелік розглядається і схвалюється на засіданні методичної комісії та затверджується заступником керівника з навчально-виробничої роботи ПТНЗ. До переліку поряд з навчально-виробничими включаються навчально-тренувальні роботи для вправ та відробки навичок учнів у виконанні окремих трудових прийомів та виробничих операцій.
Для всіх навчально-виробничих робіт, що внесені в перелік, повинна бути розроблена технологічна та технічна документація: креслення, технічні вимоги згідно з чинними нормативними документами,
інструкційні та технологічні картки. Документація розробляється відповідними методичними комісіями ГІТНЗ
Загальні вимоги до підбору навчально-виробничих робіт можна сформулювати таким чином:
При відбірці робіт для вивчення прийомів виконання операцій насамперед потрібно, щоб робота мала виробниче значення та виконувалася за одну операцію або щоб операція, яку вивчають, переважала в роботі.
Головна вимога до навчальних робіт, які виконуються на тренажерах: вміння та навички, що набуваються, повинні бути максимально наближені до трудових дій, які учні будуть виконувати в реальних виробничих умовах.
При підбиранні комплексних робіт слід ураховувати методично обґрунтоване підвищення складності процесів праці при виконанні навчальних завдань, в тому числі:
Комплексні роботи повинні передбачати деяку варіантність виконання найбільш характерних сполучень трудових процесів та технічних операцій, необхідних для закріплення та удосконалення професійних вмінь при ускладненні завдань. В додатку 1 наведена приблизна форма переліку навчально-виробничих робіт.
При проведенні виробничого навчання безпосередньо на виробництві чи в сфері послуг у переліку робіт зазначається загальна характеристика робочих місць або найменування робіт, які учні повинні виконувати з кожної теми чи розділу робочої програми.
Б. План виробничого навчання групи.
Встановлює конкретний зміст, послідовність та організацію виконання навчально-виробничих завдань для групи учнів. Складається майстром виробничого навчання на місяць на основі робочих навчальних програм виробничого навчання, переліку навчально-виробничих робіт для навчальної групи та фонду наведеного часу на виробничу діяльність.
Обсяг виробничої діяльності визначається в тих професійно-технічних училищах, де в процесі виробничого навчання учні виконують виробничі завдання та виготовляють продукцію.
Фонд зведеного часу на виробничу діяльність визначається таким чином:
Фвд =
де Твд - фонд навчального часу на виробничу діяльність;
К - перевідний коефіцієнт до учнівських норм.
Твд = (Твн - Ті - Тт ) х N
де Твн - загальна кількість часу на виробниче навчання за даний період відповідно до навчальної програми;
Ті - час, необхідний для проведення вступних та заключних інструктажів;
Тт - час для виконання тренувальних вправ;
N - кількість учнів в групі.
Утрати навчального часу окремими учнями при визначенні фонду часу на виробничу діяльність до уваги не приймаються.
За відсутності умов для фронтального виконання робіт в навчальних майстернях та на виробництві додатково до плану складається графік переміщення учнів по робочих місцям.
У графіку переміщення вказуються прізвища учнів, теми програми, назви робочих місць, дільниць чи найменування робіт та тривалість роботи на кожному робочому місці. При навчанні професіям, для яких передбачено лабораторно-практичні і практичні заняття з водіння тракторів, дорожньо-будівельних машин та інших транспортних засобів, майстрами виробничого навчання та викладачами розробляються плани проходження учнями практичних і лабораторно-практичних занять та графіки індивідуального навчання водінню для кожної навчальної групи. У професійно-технічних навчальних закладах сільськогосподарського профілю план повинен передбачати таку послідовність і строки проведення робіт на машинах, які б відповідали періодам виконання сільськогосподарських робіт і корегувались з урахуванням природних умов.
Нижче наведені рекомендаційні форми планів.
ЗАТВЕРДЖУЮ:
Заступник керівника з НВР №
_____________________ 200_ р.
План виробничого навчання в навчальних майстернях
на 200_р.
(місяць)
курс навчання____________________ навчальна група №_____________
професія________________________________________________________
Майстер виробничого навчання ____________________________________
(прізвище, ім'я та по батькові)
Кількість учнів в групі_________________
№ з/п |
Номери і найменування тем (занять) робочої навчальної програми |
Перелік навчально- виробничих робіт |
Обсяг навчально- виробничих робіт, установлених на одну навчальну групу |
Примітка |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Загальний фонд навчального часу на виробниче навчання_________________
Старший майстер_______________________
Майстер виробничого навчання_________
ПОГОДЖЕНО: ЗАТВЕРДЖУЮ:
Начальник цеху (дільниці) Заступник керівника з НВР підприємства ________________________
„___” _____________ 200_ р. „___” _____________ 200_ р.
.
План
виробничого навчання (виробничої практики) на підприємстві, у сфері послуг
на „___” __________ 200__ р.
курс навчання____________________ навчальна група №_____________
професія________________________________________________________
Майстер виробничого навчання ____________________________________
(прізвище, ім'я та по батькові)
Кількість учнів в групі_________________
№ з/п |
Прізвище учня або номери учнівських бригад (за списком) |
Робочі місця, дільниці, види робіт (за робочою навчальною програмою) з професійно-практичної підготовки |
Відмітка майстра виробничого навчання про виконання плану |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Старший майстер_______________________
Майстер виробничого навчання_________
В. План заняття (уроку) виробничого навчання
Складається майстром виробничого навчання відповідно до робочої навчальної програми на кожний день занять з професійно-практичної підготовки, плану виробничого навчання на місяць з дотриманням педагогічних та методичних вимог на кожний день занять з виробничого навчання в майстернях ПТНЗ або на виробництві. Є особистим робочим документом майстра, обов'язкова форма плану не встановлюється. Під час виробничої практики учнів майстром в/н розробляється план роботи на кожний робочий день.
У дні, коли у закріпленій групі не проводиться професійно-практична підготовка, майстри виробничого навчання працюють за індивідуальними планами роботи, які погоджуються зі старшим майстром.
12. НОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНО-ВИРОБНИЧИХ РОБІТ
МЕТА: поліпшення якості професійної підготовки робітничих кадрів.
ЗАВДАННЯ: одержання вихідних даних для планування навчально-виробничої діяльності;
На протязі операційного періоду майстер навчає учнів правильному та найбільш раціональному виконанню окремих рухів, дій, прийомів. В цей період норми часу учням не повідомляються, тому що головна увага повинна бути спрямована на якісні, а не на кількісні показники.
Комплексні роботи нормуються та норми часу повідомляються учням.
Нормування робіт учнів будівельних професій проводиться з початку навчання їх на будівельних об'єктах.
Визначення учнівської норми часу
Пропонується використовувати таку формулу:
Туч = Троб. х К.
де Троб. - технічна норма часу на виготовлення одиниці продукції;
К - учнівський перевідний коефіцієнт, який визначається з таблиць залежно від періоду навчання та складності робіт:
Троб. = Іосн. + Ідоп. + Іобсл. + Іприр. +
де Іосн. - основний технологічний час;
Ідоп. - допоміжний технологічний час;
Іобсл. - час обслуговування робочого місця;
Іприр. - час на природні потреби та відпочинок (для найбільш важких та шкідливих для здоров'я робіт);
Іпз. - підготовчо-заключний час;
Z - обсяг виконаних за зміну робіт.
Визначення норми виробітку:
а) за годину Тв = 60/Туч б) за 6 годин Тв = 360/Туч
Розрахунок виконання норм часу (виробітку):
а) на одну навчально-виробничу роботу (деталь, виріб): Н = (Туч/Тф) × 100
де Тф - фактичні витрати часу на виготовлення одиниці продукції
б) на партію (деталів, виробів) Н = (ΣТуч/ΣТф) × 100
де Σтуч- сумарний час на виготовлення партії деталів в учнівських нормо-годинах;
ΣТф- сумарний час, фактично витрачений на виконання запланованих робіт.
Відсоток виконання плану НВР навчальною групою за визначений відрізок часу (зміна, тиждень, місяць, квартал тощо) розраховується за формулою: (Nф/ Nпл) × 100
Де Nф - фактична кількість придатних навчально-виробничих робіт, виконаних за даний відрізок
часу;
Nпл - планова кількість робіт за даний відрізок часу, розрахована за учнівськими нормами.
13. ОБЛІК РЕЗУЛЬТАТІВ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
Виконання навчальних планів |
Виконання програм виробничого навчання
|
Виконання планів виробничої діяльності
|
Об'єкти обліку
|
Відвідування
|
Вимоги до обліку
Успішність учнів
|
Види обліку успішності
Методи обліку успішності
Поточні спостереження за учнями Перевірка виконаних навчально-
в процесі виконання навчально- виробничих робіт
виробничих завдань
Перевірка виконання домашніх Бесіди з учнями при виконанні та
завдань перевірці навчально-виробничих
робіт
Показники для оцінки успішності (основні)
За операційними темами За комплексними роботами
Правильність використованих Додержання техничних вимог до
прийомів робіт якості роботи
Якість виконання завдання Виконання норм часу, виробітку
Організація праці та робочого Організація праці та робочого місця
місця
Ступінь самостійності виконання
Додержання правил техніки роботи
безпеки
Додержання правил техніки безпеки
14. НЕДОЛІКИ, ЯКІ ЗУСТРІЧАЮТЬСЯ ПРИ ПРОВЕДЕННІ УРОКІВ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
Вступний інструктаж
1. Неправильно визначена структура інструктажу.
Поточний інструктаж
16. Не робиться міжопераційний контроль якості виконуваних робіт.
Заключний інструктаж
17. Не проводиться або проводиться формально.
15. АНАЛІЗ УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
ПТНЗ № , група_____________чол.__________________
було присутньо______________чол. Фах____________________________________________
курс (клас)_____________Урок веде_________________________________________________
дата___________Мета відвідання уроку__________________________________________________
Тема №__________________________
Мета уроку____________________________________________________________________________
Матеріальна база уроку
Характеристика уроку
Загальні висновки
З. В якій мірі реалізована мета уроку?
Вимоги до аналізу та обговорення відкритого
уроку
Розглянуто і схвалено на засіданні
методичної комісії_____________
Протокол №__від_______200_ р.
Голова методичної комісії
Додаток 1 ЗАТВЕРЖДУЮ:
Заступник керівника з НВР
(підпис) (прізвище та ініціали)
ПЕРЕЛІК
навчально-виробничих робіт на____________
навчальна група №______професія________
200_ рік.
назва ПТНЗ
курс навчання
200_ р.
№ з/п |
Дата, місце проведення занять з вивчення теми |
Номер теми |
Кількість годин (хвилин), що відведені для вивчення теми (заняття) |
Перелік навчаль но-виробни чих робіт |
Установлена норма часу на виконання виробничого завдання(одиниці продукції) |
Обсяги навчально-виробничих робіт на одного учня |
Відмітка майстра в/н про виконання навчально-виробничо го завдання |
||||||
в тому числі |
для праціани ків підприєм ств |
перехі дний коефі цієнт |
ДЛЯ учнів |
||||||||||
на інструктаж |
на виконай ня навчаль них вправ |
на виконання навчально-виробничих робіт |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Майстер виробничого навчання__________________________________
Старший майстер_______________________________________________