Урок на тему "Спрощення в групах приголосних"

Про матеріал
Урок має на меті дати учням поняття про явище спрощення в групах приголосних; формувати вміння визначати орфограму “Спрощення в групах приголосних», обгрунтовувати її відповідним правилом; удосконалювати навички правильної вимови слів, у яких відбувається спрощення в групах приголосних; розвивати навички правильного написання слів з поданою орфограмою, фонематичний слух, увагу, пам’ять, допитливість, логічне мислення , культуру усного та писемного мовлення; збагачувати словниковий запас учнів.
Перегляд файлу

Тема : Спрощення в групах приголосних

Мета: дати учням поняття про явище спрощення в групах приголосних; формувати вміння визначати орфограму “Спрощення  в групах приголосних», обгрунтовувати її відповідним правилом; удосконалювати навички правильної вимови слів, у яких відбувається спрощення в групах приголосних; розвивати навички правильного написання слів з поданою орфограмою, фонематичний слух, увагу, пам’ять, допитливість, логічне мислення , культуру усного та писемного мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу та шанобливе ставлення до рідного слова, переконанання в необхідності самовдосконалення.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник (автори: С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова, 2018), кросворд, таблиці, дидактичний матеріал.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка д/з.

1. Бесіда:

Як вимовляються в українській мові дзвінкі приголосні? Звук [г]?

Яке явище відбувається в словах просьба, молотьба, сніг, цвях?

Як вимовляються буквосполучення -ТЬСЯ, -ШСЯ?

2. Вправа 307.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми та мети уроку.

Як кажуть, мудрим ніхто не вродився, а навчився. От і ми повчимося, розглянувши тему «Спрощення в групах приголосних».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителя.

Отже, що таке спрощення?

 На конкурсі краси мов у Парижі в 1934 році українська мова посіла 3 місце після французької та перської за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія та структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла ІІ місце, а перше  отримала італійська.

Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови сполук слів. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків, але іноді, коли ми утворюємо слова або змінюємо форми слова, виникає збіг аж трьох приголосних, тоді, щоб вимова була легшою, один (середній) приголосний «випадає». Таке явище називають спрощенням.

Отже, спрощення – це…. (відповідь).

2. У яких же групах приголосних відбувається спрощення?

Робота з підручником. Ознайомлення з правилом на ст. 126.

 

3. Розгадування кросворду. Від слів-відгадок утворити прикметники, які демонструють спрощення, позначити орфограми.                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

 

3

с

4

ш

 

 

7

н

 

 

о

в

5

о

 

е

1

я

2

з

в

и

б

6

щ

н

                               

к

 

а

і

 

д

 

л

 

а

 

а

і

з

с

к

а

с

в

с

д

т

і

с

т

и

т

р

ь

   с    

т

я

с

 

 

ь

 

 

т

ь

 

т

 

 

 

 

 

 

 

ь

1. Синонім до слова «добротність».

2. Почуття незадоволення успіхами когось або бажання мати те, що є у когось.

3. Відповідальність за свою поведінку перед собою, людьми. Синонім до слова «сумління».

4. Якщо вона є високою, то ви обов’язково переможете на перегонах.

5. Частина території якоїсь держави, країни.

Їх в Україні 24?

6. Почуття або стан найвищого, повного вдоволення.

7. Антонім до слова «любов».

4. Винятки

4а. Українські слова: зап’ясний, пестливий, кістлявий, шістнадцять, хворостняк, хвастливий (ключ «Рука»).

Ключ «Рука»

1. Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – «зап’ясний».

2. Проведіть рукою від зап’ястя до згинів пальців – «пестливий».

3. Проведіть по фалангах пальців – «кістлявий».

4. Зігніть і розігніть тричі пальці пальці правої руки + один – «шістнадцять».

5. Зробіть руками рух «ліхтарики» - «хвастливий».

6. Зробіть рух, ніби щось берете, збираєте – «хворостняк».

4б. В іншомовних словах спрощення відбувається тільки у вимові (ст. 126 підручника).

5. Словникова робота

Хворостняк – дрібний хворост; тонкі гілочки, відділені від дерева. Мисливець склав хворостняк біля вогнища.

Контрастний – різко протилежний. Контрастний душ допомагає зняти втому.

Баластний – від ім. баласт. Додатковий вантаж на судні або аеростаті для надання стійкості. Баластні мішки навантажували на корабель.

Компосний – від ім. компост. Суміш залишків тваринного чи рослинного походження, що розклалися, перегнили; природне добриво. У бабусі на городі є компостна купа.

Альпіністський -прикм. до альпініст.  Альпінізм – вид спорту; сходження на важкодоступні гірські вершини, льодовики.

Тут доречно згадати слова тараса Шевченка: «І чужого научайтесь, і свого не цурайтесь».

6. Слово вчителя. Заговорили про поезію. Тож спробуйте й свої сили.

Завдання «Юні поети». Складіть двовірші за поданими римами. Назвіть орфограму.

хворостняк                                                  пестливий

їжак                                                              грайливий

7. Вправа «Місточки». Перекиньте «місточки» між словами, утворивши словосполучення. Позначте орфограму.

Зразок. Користь, порада – корисна порада.

Проїзд, квиток.

Без жалості, ворог.

Захист, лінія.

Радість, звістка.

Пестити, вітерець.

Пристрасть, слова.

Зап’ястя, браслет.

Хвастати, друг.

Баласт, пісок.

Тиждень, журнал.

Кількість, числівник.

Масло, пироги.

8. Вправа «Літачки».

На парті в кожного учня літачок з паперу. Якщо в названому слові відбувається спрощення, то учні мають підняти літачок вгору (приголосний «вилітає», тобто відбувається спрощення).

Вісник, учасник, виїзний, контрастний, кістлявий, перехресний, під’їзний, тижневик, жалісливий, шістнадцятий, зловісний, персня.

9. Вправа «Малювання словами» (усно).

Міні-твір «Справжня людина» з використанням слів з орфограмою «Спрощення в групах приголосних». Пояснити правопис слів.

На дошці. Чесний, совісний, безкорисливий, радісно, щасливий, улесливий, заздрісний, захисник, доблесний, добросовісний.

10. Вправа 311 (спишіть прислів’я, уставляючи замість крапок, де потрібно, пропущені букви).

11. Вправа 314 (розгадати ребуси, від слів-відгадок утворити слова зі спрощенням приголосних).

V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів.

Прийом «Волейбольний м’яч».

1. Спрощення – це…

2. У групах приголосних СТН, СТЛ випадає звук…

3. У групах приголосних ЖДН, ЗДН, РДЦ випадає звук…

4. У групі СЛН звук …

5. У групах ЗКН, СКН звук…

6. Слова-винятки – це…(ключ «Рука»).

7. В іншомовних словах спрощення відбувається тільки у…

Що було для вас найцікавішим на уроці?

Що було найважчим?

VІ. Домашнє завдання.

Параграф 30, вправа 315.

 

 

docx
Додано
24 січня 2022
Переглядів
1124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку