Урок "Словосполучення. Тренувальні вправи"

Про матеріал
У конспекті уроку містяться матеріали для вироблення практичних умінь і навичок учнів з теми "Синтаксис", дібрано завдання практичного спрямування, тренувальні вправи, які сприяють формуванню навичок аналізу, розвитку мовної компетентності учнів.
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови у 5 класі

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. Граматична помилка.

Тренувальні вправи

Мета: формувати вміння відрізняти словосполучення від слова й речення, пояснювати відмінність між ними, правильно утворювати словосполучення, знаходячи й виправляючи граматичні помилки; розвивати уважність, спостережливість, формувати навички аналізу; виховувати любов до рідного слова, почуття патріотизму.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Обладнання: роздатковий матеріал, картки з індивідуальними завданнями, підручник О.П.Глазової.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1.  Бліц-опитування:
  • Синтаксис вивчає…………
  • Пунктуація вивчає…………..
  • Словосполучення -  це……..
  • За будовою словосполучення бувають……………
  • Слова у словосполученні пов’язуються за……………….
  • Словосполучення відрізняється від  речення тим, що…………

 

  1. Робота біля дошки з картками:

Картка 1

З поданого речення випишіть словосполучення, позначте головні й залежні слова.

Ти наше диво калинове, кохана материнська мово.

Картка 2

З наведених поєднань слів випишіть тільки ті, що становлять словосполучення:

Ми пишаємося, український народ, любити рідне слово, накивати п’ятами, плекати мову, любити рідну землю.

Проблемне питання: чи всі поєднання слів можна вважать словосполученнями?

 Формулювання висновків, перевірка роботи біля дошки.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Заповнення таблиці ЗХД.

  • Сьогодні на уроці ми маємо навчитися правильно утворювати словосполучення, визначати в них головні та залежні слова, виконувати аналіз словосполучень за схемою підручника. А зараз ви дізнаєтеся дещо нове: що таке граматична помилка і як її уникнути.

На нашу мову впливає російськомовне оточення, тому, на жаль, у нашому мовлення трапляються помилки в утворенні словосполучень і речень. Такі помилки називаються граматичними: їхати на автобусі,  проживати по адресу, назвати по імені тощо, тож наше завдання – навчитися помічати такі мовні недоречності й правильно утворювати словосполучення: їхати автобусом, мешкати за адресою, називати на ім’я.

IV. Тренувальні вправи

Отже, пропоную виконати вправу «Я – коректор» колективно.

  1. «Я – коректор»

Відредагуйте словосполучення, запишіть правильно:

Екзамен по математиці –

Розмовляти на українській мові –

Піти за пиріжками –

Перекладати на англійську мову –

 Надіслати  по пошті –

Чи виникли в когось питання?

Якщо ні, то зараз ми навчимося виконувати ще одну важливу роботу – розбирати словосполучення синтаксично, тож запишемо вид роботи й попрацюємо з підручником. Розкрийте підручник на сторінці  178 та ознайомтеся зі схемою. Розгляньте зразок. Чи виникли у вас питання?

 

Якщо ні, переходимо до вибіркової роботи. Отже, ознайомтеся з текстом, прочитайте його.  До речі, який заголовок можна йому дати? Визначте тему та головну думку. Запишіть назву.

  З поданого тексту випишіть словосполучення, виконайте їх синтаксичний розбір.

Вибіркова робота

Рідна мова

Мова -  великий дар. Це найбільше й найдорожче добро в кожного народу. Це жива схованка людського духу, його багата скарбниця. У неї народ складає і своє давнє життя, і свої мрії, розум, досвід, почуття.

А хто ж це — народ? Це — ми з вами. І від кожного з нас залежить, чи житиме наша мова -  одна з найспівучіших мов у світі.

За Панасом Мирним

 

V. Підбиття підсумків уроку.

1. Заповнення таблиці ЗХД.

2. Оцінювання відповідей.

 VI. Рефлексія.

  • Найбільш цікавим для мене було…………..
  • Найбільш складним для мене було…………….
  • Найбільше мені сподобалося……………………

VII. Домашнє завдання: А) написати мінітвір «Рідне слово материнське», виписати 3-4 словосполучення й розібрати синтаксично.

Б) вивчити п.33, виконати вправу 413.

 

 

 

 

docx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
4199
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку