Конспект уроку української мови у 5 класі
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. Граматична помилка.
Тренувальні вправи
Мета: формувати вміння відрізняти словосполучення від слова й речення, пояснювати відмінність між ними, правильно утворювати словосполучення, знаходячи й виправляючи граматичні помилки; розвивати уважність, спостережливість, формувати навички аналізу; виховувати любов до рідного слова, почуття патріотизму.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Обладнання: роздатковий матеріал, картки з індивідуальними завданнями, підручник О.П.Глазової.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Картка 1
З поданого речення випишіть словосполучення, позначте головні й залежні слова.
Ти наше диво калинове, кохана материнська мово.
Картка 2
З наведених поєднань слів випишіть тільки ті, що становлять словосполучення:
Ми пишаємося, український народ, любити рідне слово, накивати п’ятами, плекати мову, любити рідну землю.
Проблемне питання: чи всі поєднання слів можна вважать словосполученнями?
Формулювання висновків, перевірка роботи біля дошки.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Заповнення таблиці ЗХД.
На нашу мову впливає російськомовне оточення, тому, на жаль, у нашому мовлення трапляються помилки в утворенні словосполучень і речень. Такі помилки називаються граматичними: їхати на автобусі, проживати по адресу, назвати по імені тощо, тож наше завдання – навчитися помічати такі мовні недоречності й правильно утворювати словосполучення: їхати автобусом, мешкати за адресою, називати на ім’я.
IV. Тренувальні вправи
Отже, пропоную виконати вправу «Я – коректор» колективно.
Відредагуйте словосполучення, запишіть правильно:
Екзамен по математиці –
Розмовляти на українській мові –
Піти за пиріжками –
Перекладати на англійську мову –
Надіслати по пошті –
Чи виникли в когось питання?
Якщо ні, то зараз ми навчимося виконувати ще одну важливу роботу – розбирати словосполучення синтаксично, тож запишемо вид роботи й попрацюємо з підручником. Розкрийте підручник на сторінці 178 та ознайомтеся зі схемою. Розгляньте зразок. Чи виникли у вас питання?
Якщо ні, переходимо до вибіркової роботи. Отже, ознайомтеся з текстом, прочитайте його. До речі, який заголовок можна йому дати? Визначте тему та головну думку. Запишіть назву.
З поданого тексту випишіть словосполучення, виконайте їх синтаксичний розбір.
Вибіркова робота
Рідна мова
Мова - великий дар. Це найбільше й найдорожче добро в кожного народу. Це жива схованка людського духу, його багата скарбниця. У неї народ складає і своє давнє життя, і свої мрії, розум, досвід, почуття.
А хто ж це — народ? Це — ми з вами. І від кожного з нас залежить, чи житиме наша мова - одна з найспівучіших мов у світі.
За Панасом Мирним
V. Підбиття підсумків уроку.
1. Заповнення таблиці ЗХД.
2. Оцінювання відповідей.
VI. Рефлексія.
VII. Домашнє завдання: А) написати мінітвір «Рідне слово материнське», виписати 3-4 словосполучення й розібрати синтаксично.
Б) вивчити п.33, виконати вправу 413.