УРОК "Козацька Україна" 5 клас

Про матеріал
Конспект уроку з історії України для 5 - го класу з елементами сюжетно-рольової гри, з використанням біоадекватних технологій - розвитку уяви та фантазії; робота з візуальними та писемними історичними джерелами; QR- кодами. Розробка містить цікаві матеріали для вивчення історії козацтва, пробуджують інтерес до історичного минулого нашої Батьківщини.
Перегляд файлу

Тема уроку.  Козацька  Україна

Мета уроку: на основі історичних пам’яток сформувати в учнів уявлення про козацтво, Запорозьку Січ; з’ясувати причини   їх виникнення та роль в українському суспільстві; ознайомити із життям та побутом козаків на Січі, військовими  походами, звичаями, традиціями;  розкрити  зміст історичних понять: «козак», «Запорозька Січ», «курінь», «клейноди», «кошовий отаман»; розвивати  ключової і предметні історичні компетентності, уяву і фантазію;  вчити учнів  працювати  з візуальними та писемними  історичними джерелами; QR- кодами, складати портрет історичного діяча; виховувати почуття гордості за героїчне минуле свого народу.

Обладнання: підручник з історії України для 5 класу, карта,  відео,   атлас,  презентація, музичний запис «Козацького маршу», дидактичні матеріали, ілюстрації, схеми, таблиці, QR- коди.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Основні дати: 1489 р. — перша писемна згадка про козаків;

                   1552 – 1557 рр. — заснування першої  Січі на острові Мала Хортиця;

                   1516-1563 pp. — роки життя Дмитра  Байди-Вишневецького.

Очікувані результати:

Після цього уроку  учні  зможуть:

  • визначати причини виникнення козацтва;
  • використовувати та пояснювати  поняття та терміни: «козак», «Запорозька Січ», «курінь», «клейноди», «кошовий отаман»;
  • характеризувати господарську діяльність  козаків, їх побут, традиції, звичаї, організацію війська;
  • працювати з історичними джерелами;
  • характеризувати діяльність Д.Вишневецького та обґрунтовувати власні судження про нього.

Епіграф до уроку:

Так ось вона, Січ! Ось воно те гніздо, звідкіля вилітають усі ті горді,

як орли, і дужі, як леви. Ось звідки розливається козацька воля по всій Україні.

                                                                                                       М.В. Гоголь

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

    Діти! Вам уже відомо, що успіх справи залежить від її організованого початку. Пропоную сісти зручніше, зосередитися, не хвилюватися, але  бути уважними, активними. Подаруйте  свою  усмішку однокласникам,  щоб настрій був сонячний та теплий.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Звучить козацький марш. (на фоні музики слова вчителя)

     По степу скакали два вершники, міцної статури,  вони були засмаглі, кремезні. Обидва мали довгі вуса, гострий погляд та трішки суворий вигляд. Біла вишита сорочка, та широкі, як Чорне море,  шаровари, які розвивалися від степового вітру. Голова була  зовсім поголена, а з одного боку звисало велике пасмо волосся.

(Запитання: Про кого йде мова?)

ІІІ. Оголошення теми, мети та плану уроку.

     У кожного народу є свої унікальні пам’ятки. Так єгиптяни створили перше чудо світу – піраміди, усипальниці фараонів, які не підвладні часу; греки – прославилися своїми філософами, Олімпійськими іграми. А ми, українці, маємо своє унікальне явище – українське козацтво та  Запорозька Січ,  що стали синонімом свободи, людської і національної гідності. Сьогодні ми пройдемося козацькими шляхами та познайомимося з легендарними сторінками нашої історії. І в цьому нам допоможуть пам’ятки історії. (Слайд про Малу Хортицю).

 

    Робота з картою. На півдні України існував район, який дістав назву Дике Поле. Він став межею між українськими землями та Кримським ханством. У Дикому Полі здавна проживали різні люди, які охороняли купців, випасали коней,  а інколи вдавались до розбійництва. У ХІV – ХV ст.. цей район активно почали  заселяти вихідці з Полісся, Волині, Наддніпрянської України та інших частин України.

        Робота в парах із документом. ( Регламентувати час)

       З опису природних багатств Дикого Поля М. Литвином

Диких звірів і зубрів, диких коней і оленів така сила по лісах і полях, що на них полюють тільки задля шкур, а м’ясо через велику його кількість викидають, окрім спинної частини; ланей і диких кабанів навіть не вживають. Дикі кози в такій великій кількості перебігають зимою зі степів до лісів, а влітку назад, що кожний селянин забиває їх до тисячі на рік. По берегах річок у великій кількості зустрічаються оселі бобрів. Птиці така дивовижна сила, що навесні хлопчаки назбирують цілі човни яєць диких качок, гусей, журавлів і лебедів, а пізніше їх виводками наповнюють курники. Вірлят зачиняють до кліток задля їх пір’я, котре чіпляють до стріл. Псів годують м’ясом диких звірів і рибою, бо ж річки переповнені неймовірною кількістю осетрів та іншими великими рибами.

 

       Запитання.  Що приваблювало українських селян на Дикому Полі?

       Учитель. Природні умови Дикого Поля були надзвичайно сприятливі для господарської діяльності людини. Це був великий масив вільних земель, що фактично не належав жодній державі, тоді ж як українці страждали від безземелля і малоземелля.      

       Учитель. (використання біоадекватних технологій) Діти, погляньте на   квіти.  Як вони називаються? Так , це хризантеми. Гарні на вигляд. А на запах? (Думки дітей). Хризантеми гіркі і терпкі, як полин. Їх можна порівняти з українцями XV- XVІ ст. Гарні, працьовиті  люди з гіркою долею. З однієї сторони поляки, а з другої – турки і татари. 

         Тож головними причинами виникнення козацтва були ( робота за схемою)

              

       Кінець XV ст. став часом появи на історичній арені українського козацтва. Перша писемна згадка про козаків датована 1489 р.

      Слово «козак» тюркського походження, що означає «вільна людина», «захисник», «воїн». Слово вживалося щодо вільних людей, які населяли українські степи.

      Головними джерелами  формування козацтва було:

- уходники;

- втікачі від панської неволі;

- збіднілі дворяни, які не  стати шляхтичами, але не хотіли ставати кріпосними,

- шукачі пригод.

       Козаки селилися за порогами Дніпра, тому дістали назву запорожці.    Нижню течію Дніпра перетинали дев’ять кам'яних скель — порогів.    Нижче порогів лежав Великий Луг — безмежні дніпровські плавні, густо вкриті очеретом, чагарниками, лісами, численними болотами, озерами. Щоб боронитися від набігів турків і татар поселенці почали робити укріплення з рублених або січених колод. Звідси і пішла назва Січ (сікти, підсікати).

Словникова робота

Козак – вільна, озброєна людина, захисник.

Пороги – кам’яні скелі, що перетинали Дніпро, їх було 9.

Великий Луг – безмежні дніпровські плавні, густо вкриті очеретом, чагарниками, лісами, численними болотами, озерам

Січ — табір козаків, обгороджений укріпленнями з  січених колод.

ФІЗХВИЛИНКА

      Перша Січ  існувала у 1552-1557 роках і виникла вона на острові  Мала Хортиця. Її засновником вважають Дмитра Вишневецького, якого в народі назвали Байда.   Погляньте на портрет – це візуальне історичне джерело із якого ми дізнаємося про  Вишневецького) ( Пісня про Байду).

Відео. Про Січ.

Учитель. Історія знає вісім січей і всі вони були однаково збудовані: центральна площа,  Храм Покрови, криниця, ганебний стовп і 38 куренів. Переважна більшість козацьких січей була розташована на Дніпровському Низі.

Курінь – це житло та військова одиниця козаків

Кого ж і як приймали в козаки? Рольова гра.

РОЛЬОВА ГРА «ЯК ХЛОПЦІВ В КОЗАКИ ПРИЙМАЛИ»                                (Дійові особи: кошовий, писар, священик, новоприбулі)

ПИСАР. Почнемо з Богом, друзі, мерщій, бо сонце вже високо! Свята водиця, якою Вас будуть пригощати, стане тепла і несмачна!

КОШОВИЙ. В Отця і Сина святого Духа віруєте?

НОВОПРИБУЛІ. Віруємо!

КОШОВИЙ. А ну перехрестіться! (хрестяться)

СВЯЩЕНИК. Гарні хлопці православні! Годяться! Треба записати їх до куренів.

КОШОВИЙ. А чого це в тебе ніс догори задертий?

НОВОПРИБУЛИЙ. Та в матері був такий.

ПИСАР. Запишемо – Задериніс.

КОШОВИЙ. А ти з якого роду, юначе?

НОВОПРИБУЛИЙ. Не знаю. Сирота я!

ПИСАР. Запишемо – Безрідний.

КОШОВИЙ. Ого – го! Який велетень, мабуть  своїми руками і вовка зможеш задушити.

НОВОПРИБУЛИЙ. Та зможу.

ПИСАР. Запишемо – Вовкодав.

СВЯЩЕНИК. Ну, що ж тепер причастіться святою водою. Та ступайте до своїх куренів.

 

    Ритуал прийняття на Січ був простий. Новачка питали, чи вірує він в Бога, згодом проходив військову підготовку. Враховуючи  певні особливості мови, зовнішності, поведінки, хлопцеві давали прізвисько.

 

Основні умови прийому в козаки

  • знання української мови;
  • православна віра;
  • уміння володіти зброєю;
  • дотримання традицій товариства (неодружені чоловіки)

            На Січі  козаки дотримувалися певних правил. За їх порушення, козаків судили і жорстоко карали. Найтяжчим злочином на Запоріжжі вважалося вбивство козака іншим козаком (якщо хтось убивав товариша, то його живцем разом із убитим закопували в землю). Найтяжчою карою для запорожців було ганебне вигнання з Січі. Козаки були безстрашними вояками, а тому й  дбали про фізичну загартованість і військову майстерність. Щоранку вони купалися, незалежно від пори року; порались  по господарству; займалися бойовим вишколом.

У запорозьких козаків курені завжди стояли відчинені. Будь-хто міг туди зайти і з'їсти все, що він знайде,  навіть якщо  нікого не було. Йому за це ніхто не дорікав. Але  забрати з собою нічого не можна,  бо  козак наражався  на покарання.

Якщо хтось щось знайшов  мусив знахідку прив’язати до стовпа і коли через 3 дні не з'явиться власник річ можна вважати своєю. Якщо цього не зробив і про це дізнались, то тоді його самого прив’язували до стовпа  і клали тут кийки. Кожен хто проходив міг тричі вдарити винного. За смертельний удар ніхто нікого не дорікав.

А одяг  козаків був простий  із домотканого сукна й полотна. Із нього шили широкі шаровари, сорочку, поверх яких одягалися широкополі кобеняки та киреї, що підперізувалися поясом. Взуттям служили чоботи, а головним убором — шапка.

Козацька їжа була невибагливою, але поживною. Вони готували саламаху, тетерю, щербу — варені страви із пшона, житнього борошна й риби, вживали в їжу смажену дичину та в’ялену рибу. Козацьке життя було дуже насиченим, адже все доводилося робити власноруч. Заняття різноманітними промислами поєднувалися з воєнною службою, лагодженням зброї та спорядження, приготуванням їжі, запасів для походів. Проте в короткі хвилини дозвілля козаки любили співати, грати на кобзі й танцювати.

 

МЕТОД «ЧАРІВНИЙ ГОРЩИК» Допоможемо козакам наповнити горщик з їжею.

 

Робота з історичними джерелами

Текст 1. «Мешканці України, які сьогодні називаються всі козаками і які з гордістю носять це ім’я, мають гарну постать, бадьорі, міцні, спритні до всякої роботи, щедрі і мало дбають про нагромадження майна, дуже волелюбні й не здатні терпіти ярма, невтомні, сміливі й хоробрі, але великі п’яниці...»             (П’єр Шевальє «Історія війни козаків проти Польщі»).

Текст 2. «Вони високі на зріст, кремезні, вправні, щедрі, не цікавляться збагаченням, ревниві до своєї волі й зовсім не придатні носити ярмо. Вони не знають утоми, вперті й хоробрі, але трохи схильні до пиятики. Вони вміють воювати, полювати звіра, ловити рибу й знають усі ремесла, потрібні у житті...» (Жан-Бенуа Шерер. «Літопис Малоросії, або Історія козаків-запорожців та козаків України, або Малоросії»)

 

Завдання. Як характеризують іноземці  запорозьких козаків?

 

РЕФЛЕКСІЯ.  Прийом « Незнайомий предмет»

Завдання

  • Предмет, що лежить у скриньці, використовували ще на початку бронзового віку, він був відомий учасникам Троянської війни.
  • був на озброєнні в рицарів Середньовіччя, татар, поляків, а через них – у запорозьких козаків.
  • являється символом влади гетьмана.
  • Що це за предмет?
  • Втрату його для запорозького війська прирівнювали до втрати військового прапору. (Булава).

 

Найвищим органом влади Війська  Запорозького була козацька рада, де  кожний козак мав право висловити власну думку. Рішення ради були обов’язковими для виконання. Щорічно на січневій козацькій раді козаки вибирали собі ватажка – кошового отаман,  який протягом року  управляв Січчю, здійснював суд, водив козаків у походи, вів перемовини з іноземцями. У віданні отамана  була виборна військова  старшина, до якої належали обозний, писар, суддя, осавули, хорунжий. Вони мали символи влади, що називались – клейноди.    Обирали найбільш сміливу, справедливу і чесну людину. Ми вже знаємо, що першим кошовим отаманом був черкаський і канівський староста -  Дмитро Вишневецький. Історія знає багатьох відважних кошових: Самійла Кішку, Івана Сірка,  Костю Гордієнка, Петра Калнишевського – останнього в історії кошового отамана. І звичайно, козаки виявили високу довіру Богдану Хмельницькому, обравши його спочатку кошовим, а згодом і гетьман  козацької держави – Запорозької  Січі. Його любили і возвеличували, проклинали і засуджували.

      У середині XVII ст.  він очолив боротьбу проти Речі Посполитої, звільнив частину території від польського панування і створив Козацьку республіку.

У Києві є пам’ятник цьому видатному діячу, збудований  вдячними  українцями. 

 

   Підсумок уроку.

    Хто ж вони козаки? Яка їх роль  у житті України? Давайте подивимося  на маленькому експерименті.

    Перед вами  посудина, в якій знаходяться кульки, вони нагадують український народ, який постійно гнобили, знищували, і він залишався на самому дні. З’явилися козаки, борці за кращу долю українців, їх захисники. Козаки - це джерельна вода Дніпра.  Давайте з’єднаємо пригноблений народ із вільними козаками. Подивіться, народ піднявся, піднявся на боротьбу. Отже, козаки – це та сила, яка почала боротьбу проти ворогів, за вільну Україну.

    

  1. Давайте пригадаємо, які  історичні терміни ми вивчили? (РЕБУСИ)

 

  1. Перед вами QR-коди, скануйте їх і перейдіть на мою сторінку в (льорнінг апс). Пропоную розв’язати тести.

 

      Домашнє завдання.

 Опрацювати параграф 18, проглянути відео та розв’язати тестові завдання

 

docx
Додано
23 березня 2021
Переглядів
1857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку