Урок "Козацькому роду нема переводу"

Про матеріал
Підсумковий урок за повістю М. Гоголя. Урок побудовано у стилі гри-змагання між "козацькими куренями"
Перегляд файлу

 

        http://www.aveclassics.net/_nw/61/75508729.jpg

 

   Козацькому роду нема переводу

 

 

 

 

                                        Селюмінова Олена Вільєвна

                         учитель російської мови  та літератури,  зарубіжної литератури

                       вищої  кваліфикаційної категорії, учитель-методист 

                       загальноосвітньої  І-ІІІ  школи № 6 м. Дружківки

 

Тема. Козацькому роду нема переводу. Урок  позакласного читання. Інтелектуальне багатоборство за повістю М. В. Гоголя «Тарас Бульба».

Тип уроку: урок-гра.

Вид уроку: інтелектуальне багатоборство.

Цілі та завдання уроку: Узагальнити та систематизувати текстовий матеріал, удосконалювати навички роботи з текстом, аналізу та синтезу;                 активізувати розумову діяльність учнів шляхом реалізації творчого потенціалу; викликати глибокий інтерес до історії Батьківщини, вдосконалювати навички роботи в команді; викликати бажання розширити свій кругозір; дати імпульс до подальшого розвитку особистості;

Виховувати громадянські якості, почуття патріотизму та гордості за героїчне минуле рідної країни.

Обладнання: текст повісті М.В. Гоголя «Тарас Бульба», мультимедійний діапроектор, роздруківки завдань.

Очікуваний результат: учні мають оперувати текстом повісті, а сам урок повинен вплинути на серця дітей і стати поштовхом до саморозвитку особистості, оскільки бути на ньому може бути тільки ерудований учень.

 

                                    Хід уроку

                            1. Оргмомент.

                       2. Мотивація.

Ми з вами познайомилися з одним з найпрекрасніших творів М.В. Гоголя – повістю «Тарас Бульба»,  тому вирушаємо в подорож Україною XVI ст., до чудової держави, створеної козаками. У Запорозькій Січі цінувалися мужність і розум, спритність і сила, витривалість і рішучість. Давайте ж ми з вами звернемося до героїчної історії нашої Батьківщини і славного минулого нашого народу, перегорнемо сторінки чудової повісті великого сина нашої землі.

Діти, скажіть, а якою була основна задача Січі? З якою метою вона була створена? (Для захисту рідної землі, для виховання молодого покоління…).          

Якими видами фізичної підготовки повинні були володіти козаки Запорозької Січі? (веслуванням, плаванням, пірнанням, бігом, стрибками, кінними перегонами, стрільбою, фехтуванням, боротьбою, майстерністю ведення кулачного бою).

І сьогодні ми побудуємо наш урок у формі козацького багатоборства. Боротьба розгориться між двома куренями (по 6 козаків у кожному), які поведуть до бою два курінних отамана. Для того, щоб стати переможцем, необхідно знати історію Запорозької Січі, добре орієнтуватись у тексті повісти, вміти мислити швидко, творчо й нестандартно. Я знаю, що все це у вас є! А суддями в нашій грі стане козацька рада на чолі з гетьманом, або кошовим отаманом. Підтримку куренів здійснюватимуть уболівальники, які, в певні моменти гри, зможуть самі стати гравцями.

Будь ласка, представтеся, курені та отамани!

Отже, ми починаємо змагання. Нехай переможе найсильніший.

І. Біг. Курені (по одному) відповідають на наступні питання. 2-й курінь – відсутній під час відповідей 1, а потім запрошується на місце змагання. Перемагає та команда, яка за хвилину зможе дати більше відповідей. Замість кожної пропущеної відповіді гравці кажуть слово «далі».

1. Що таке Запорозька Січ? (суспільно-політична та військово-адміністративна організація українського козацтва).

2. Коли утворилася Запорозька Січ? (І половина XIVст.)

3. Де вона утворилася? (за дніпровськими порогами в районі о. Хортиця)

4. Звідки походить назва Січ (засіки з частоколу в якості захисту)

5. Територія Запоріжжя називалася «землями…»? (Війська Запорозького)

6. Яка форма правління була в Запорізькій Січі? (республіка)

7. Що було вищим органом влади в Січі? (козацька рада)

8. Хто очолював Січ? (виборний гетьман, після 1648р. – кошовий отаман)

9. У Запорізькій Січі було створено Запорозьке Військо. Назвіть роди військ, що входять у це формування?(артилерія, кіннота, піхота та флот)

10. Що регулювало правовий рівень життя козаків? (козацьке право)

11. Що було моральним оплотом життя козаків? (православ’я)

12. Яке питання задавали першим при вступі до запорізького товариства? (в Бога віруєш)

13. Кого високо цінували козаки і про кого говорили: « Они святое письмо читают и темных людей добру научают». (про грамотних людей)

14. Хто такі характерники? (не тільки віщуни, чаклуни, ясновидці, а й лікарі, хранителі таємниць бойового мистецтва козаків Запорізької Січі)

15. Хто з кошових отаманів, що обіймав цю посаду протягом 24 років, був відомим козацьким характерником? (Іван Сірко)

                                 Підсумок

 ІІ. Пірнання. Оскільки під час першого етапу козакам стало жарко, прийшов час охолодитися. Зараз ми поринемо, але не в Дніпро, ми «пірнемо» в історію стародавнього світу. І ви зрозумієте чому. Переможе той, хто відповість швидше і повніше.

1. Яка стародавня держава влаштовувала спортивні змагання, метою яких було виявити найбільш спритних і сильних. Назвіть країну та змагання? (Греція. Олімпійські ігри)

2. Коли були проведені перші Олімпійські ігри? (в 776н.е)

3. Як часто вони проводилися? Чи відрізняється періодичність їх проведення від Ігор нового часу? (1 раз на 4 роки. Ні)

 4. Які Олімпійські ігри відбудуться найближчим часом? (XXXII літні Олімпійські ігри відбудуться з 24 липня по 9 серпня 2020р. року в Токіо)

5. Яки види змагань були на 1-й Олімпіаді, і що таке пентатлон? Назвіть види змагань, що входили до нього? (пентатлон – 5-борство: стадіодром, стрибки в довжину, метання списа, метання диска, боротьба, пізніше додали кулачний бій і колісниці)

6. Які види змагань співпали у  стародавніх греків і козаків Запорізької Січі? (біг, стрибки, боротьба, кулачний бій, стрільба й метання диска – вправа у влучності; колісниці і кінні перегони теж мають схожість).

Ми можемо пишатися тим, що козаки продовжили традиції античних атлетів і воїнів, примножили їх, змогли розвинути і зберегти до наших днів.

ІІІ. Стрибки. Це змагання буде пов’язано зі знанням тексту повісті. Час обдумування – 30 сек. Вірна відповідь - 1 бал. Допомога вболівальників своїй команді, у разі потреби, складає 0,5 бала. Вдалих вам стрибків!                                  1. Дайте повну назву навчального закладу, де навчались Остап і Андрій. (Київська академія)

2. Якого віку досягли брати, коли батько їх відправив до навчання? (12 років)

3. З ким порівнює Гоголь матір братів? (із степовою чайкою)

4. Що, на думку Тараса, «…и в воде и на земле спасает» (материнська молитва)

5. Про що думав Тарас дорогою на Січ? (про давнє)

6. Як звали коня Тараса? (Чорт)

7. Через скільки днів Тарас і сини під’їхали до Січі? (через 3 дні)

                                    Підсумок.

ІV. Плавання. Курені отримують однакові листи із завданнями. Перемагає той, хто вірно вставить пропущені слова, - швидше досягне берега. Увага! Час пішов.

А в цей час уболівальники 1 куреня виконують українську народну пісню або розповідають вірш Т. Шевченка.                                                                          

1.«Они прискакали к рече, называвшейся …, впадающей в Днепр».

2. «Козаки сошли с коней своих, взошли на … и через … часа были у берегов

      острова …, где была тогда…, так часто переменявшая свое жилище.

3. Отыскался след …. Сто двадцять тысяч казацкого войска показалось на границах  (1. Татаркою. 2. Паром, Хортица, Сечь. 3. Тарасов, Украйны).

V. Фехтування. Курінні отамани ставлять один одному по 3 питання за текстом повісті. За правильну відповідь – 1 бал. За оригінальність питання додається 0,5 бала.

                        Підсумок 2-х останніх етапів.                                        

 

А чи не занудьгували наші вболівальники? Надаємо вам слово. Здобудьте своїм козакам по 2 бали за питання. Готові?

1. «Берестовые скамьи вокруг всей комнаты…». У світлиці Тараса лави були зроблені з береста. Берест – це українська назва якогось дерева. Якого саме?

                                                                                                                (В’яза)

2. «…это было очень знакомо нашим двум молодцам, приходившим каждый год домой на каникулярное время,…». Як утворилося слово «канікули»?

(Давній Рим. Зірка Сиріус (Канікула) зявлялася на небі – учнів відправляли відпочивати). 

                                    Підсумок.

VI. Кінні перегони. Козаки хоробро скакали степом. І наступний етап вимагає швидкого виправлення неточностей у тексті фрагмента повісті, присвяченого красі степу. Наші козаки несуться на баских конях наввипередки. (додаток)

1.«Никогда соха не проходила по неизмеримым волнам диких растений».

    (плуг не проходил)

2. «Под тонкими их корнями шныряли гуси, вытянув свои шеи». (куропатки)

3. «Из травы подымался мерными взмахами орел и роскошно купался в синих волнах воздуха». (чайка)

4. «Воздух был наполнен тысячью разных трубных голосов».

                                                                         (птичьих   свистов)

5. «Крик двигавшейся в стороне тучи диких лебедей отдавался Бог весть в

      каком дальнем озере» (гусей)

6. «Черт вас возьми, луга, как вы хороши!» (степи)

 

VII. Кулачний бій. Козаки високо цінували силу, а ще більш  -  дружбу. По 1 казаку від куреня підійдуть до центру, а потім відступлять назад на рівну відстань і за сигналом почнуть сходитись, супроводжуючи кожен крок прислів’ям, приказкою або афоризмами про дружбу.

                 Підсумок 2-х останніх змагань.

VIII. Стрільба.  Визначте героя. Який з куренів буде більш влучним?

1 «…он, понуждаемый  одним только запальчивым увлечением, устремлялся на то, на что бы никогда не отважился  хладнокровный и разумный, и одним бешеным натиском своим производил такие чудеса, которым не могли не изумиться старые в боях». (Андрій)

2. «… весь он был создан для бранной тревоги и отличался грубой прямотой своего нрава». (Тарас)

3. « Ей-ей будет добрый полковник да еще такой, что и батька за пояс заткнет!»

4. «Крепостью дышало его тело, и рыцарские качества его уже приобрели широкую силу льва» (про Остапа)

                 Підсумок.

Вірш К. Симонова «Тарас Бульба»

К концу уже близок геройский рассказ.

Багровое солнце висит над степями.

В дыму задыхается старый Тарас,

Прикрученный к дубу тройными цепями.

Хрипит волосатая грудь на костре.

До грузных плечей добралось ему пламя.

Он смотрит туда, где на синем Днепре

Гуляет по ветру казацкое знамя.

Сквозь пламя и дым куренным он велит

Бороться весь век с бусурманскими псами,

И ветер степной над огнём шевелит

Готовыми вспыхнуть седыми усами.

Мы вспомним Тараса и песню споём,

Как пули свистели в клубящемся прахе,

Как трое танкистов сгорели живьём,

Не сдавшись в неволю, на Киевском шляхе,

Я знаю – отчизна им силу дала,

Им службу Тарасова кровь сослужила.

Я знаю – она в это время текла

В их чёрных, от пламени вздувшихся жилах.

Мы шапки над павшими снимем не раз.

С отцами бывало и с нами бывает…

Горит над стремниною старый Тарас,

И пламя седые усы обвивает.

Ми схиляємо голови й схиляємо коліна перед мужністю Тараса та всіх тих, хто віддав життя за Батьківщину.

Діти, ви пам’ятаєте, що останні слова Тараса були звернені до козаків, що відступали до човнів, і останній вид наших змагань – веслування.

ІХ. Веслування.  Козаки отримують окремі слова з промови Тараса Бульби про товариство. Веслярам необхідно скласти з них по одному реченню. Переможуть ті веслярі, які з готовими реченнями прийдуть до фінішу першими. (додаток).

  1. «Может не так нет, любить никто  » («Нет, так любить никто не может!»)
  2. «Товарищество чем вот наше на стоит» («Вот на чем стоит наше товарищество»)

                                Підсумок

Нагородження найкращого куреня, курінного отамана, козака.

Ось ми й завершили наші змагання. Але я впевнена, що ви ще не раз звернетеся до прекрасної повісті М.В. Гоголя, де кожне слово дихає мужністю, любов’ю до України та великою правдою життя.

 

 

Додаток (роздруківки)

 

1.«Никогда соха не проходила по неизмеримым волнам диких растений».

 2. «Под тонкими их корнями шныряли гуси, вытянув свои шеи».

3. «Из травы подымался мерными взмахами орел и роскошно купался в синих волнах воздуха».

4. «Воздух был наполнен тысячью разных трубных голосов».

 5. «Крик двигавшейся в стороне тучи диких лебедей отдавался Бог весть в

      каком дальнем озере»

6. «Черт вас возьми, луга, как вы хороши!»

 

Может не так нет, любить никто

Товарищество чем вот наше на стоит

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
1 жовтня
Переглядів
91
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку