1
Тема: Кримінальне правопорушення та кримінальна відповідальність.
Мета: розкрити зміст понять кримінального права і злочину; охарактеризувати ознаки злочину; називати види злочинів; розвивати вміння працювати з нормативними актами, робити висновки; аналізувати ситуації; виховувати нетерпимість до злочину.
Обладнання: Конституція України; Кримінальний кодекс України; плакат; юридичні задачі.
Поняття: кримінальне право, злочин.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І Організаційний момент.
Фронтальне опитування домашнього завдання.
1. Що таке адміністративне право?
2. Що таке адміністративне правопорушення?
3. Що таке адміністративне стягнення?
4. Назвіть нормативно-правову базу адміністративного права?
5. З якого віку настає адміністративна відповідальність?
6. Наведіть приклади адміністративного проступку?
ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Проаналізуйте дану ситуацію і дайте відповідь на питання методом «Мікрофон».
«Літнього вечора діти ганяли у дворі м’яча і якийсь юний «Марадона » поцілив у вікно першого поверху. Тієї ж миті з дому вискочив хазяїн злощасної квартири, почав сварити винуватця. Той тільки огризався: «Подумаєш злочин!», вважаючи свій вчинок прикрою випадковістю. Проте розгніваний чоловік не мав сумніву, що розбити шибку в його помешканні - означає скоїти злочин».
* Хто з них правий?
* У якому разі поганий вчинок слід вважати злочином?
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
Епіграф до уроку: «Якщо бідність – мати злочинів, то недалекий розум – їх батько.»
Ж. Лабрюйер.
План
1. Кримінальне право як галузь права.
2. Кримінальний закон.
3. Злочин. Поняття, ознаки, склад злочину.
4. Види злочинів.
5. Обставини, що виключають злочинність діяння.
* 1. Кримінальне право як галузь права.
Кримінальне право – система правових норм, що визначають, які суспільно небезпечні діяння є злочинами і які покарання можуть бути застосовані до осіб, що їх скоїли.
Кримінальне право
Загальна частина Особлива частини
* норми загального характеру, * норми, що встановлюють відповіда-
які застосовуються до всіх злочинів льність за конкретні злочини
Нормативно-правова база кримінального права:
1. Конституція України.
2. Кримінальний кодекс України.
3. Кримінально-процесуальний кодекс України.
4. Закон України «Про дію міжнародних договорів на території України».
* 2. Кримінальний закон.
Кримінальний кодекс (КК) – це систематизований нормативний акт, прийнятий Верховною Радою України, який регулює всю сферу суспільних відносин в Україні, що пов’язана з злочинами і покаранням.
Кримінальний кодекс України (05.05.2001р.)
Загальна частина Особлива частина
(15 розділів) (20 розділів)
Базові інститути і поняття, Конкретні види злочині і
які співвідносяться з усіма покарання за їх вчинення.
конкретними видами злочинів.
* 3. Злочин. Поняття, ознаки, склад злочину.
Злочин – це передбачене КК суспільно небезпечне винне діяння (дія чи бездіяльність), скоєне суб’єктом злочину.
ст. 11 КК України
Ознаки злочину:
- суспільна небезпека;
- кримінальна протиправність;
- винність;
- карність діяння.
Склад злочину – сукупність передбачених кримінальним законом ознак, що характеризують суспільно небезпечні діяння як злочин.
Склад злочину:
* об’єкт – суспільні відносини, на які спрямований злочин.
* об’єктивна сторона – зовнішня сторона злочину, що характеризується суспільно небезпечним діянням.
* суб’єкт – фізична осудна особа, яка скоїла злочин у віці, в якому настає кримінальна відповідальність (16р., у деяких випадках з 14 р.).
*суб’єктивна сторона – психічна сторона злочину, що характеризується конкретною формою вини.
Вина
умисел необережність
суб’єкт усвідомлює протиправність суб’єкт легковажно розраховує
свого вчинку або свідомо допускає відвернути можливість негативних
настання негативних наслідків. наслідків.
Юридична задача:
Дівчина (18 років), перебуваючи в студентському гуртожитку свідомо заволоділа чужими речами (ноутбуком) у одній з кімнат своїх знайомих подружок. Вартість вкраденого – 7000 тис. гривень. З місця злочину зникла.
Визначте: об’єкт злочину, об’єктивну сторону, суб’єкт, суб’єктивну сторону.
* 4. Види злочинів.
Злочини:
І легкі (до 2 років);
ІІ середні (до 5 років);
ІІІ тяжкі(до 10 років);
ІV особливо тяжкі (понад 10 років).
Юридична задача:
Мати не одноразово залишала свого сина з своїм новим чоловіком, який часто знущався з малого (шляхом нанесення побоїв і мордування). Хлопця відвезли до лікарні, де встановили, що дитині завдали середні тілесні ушкодження. Яка міра покарання буде приписана чоловікові жінки?
* 5. Обставини, що виключають злочинність діяння.
Необхідна оборона (дії вчиненні з метою захисту охоронюваних законом прав і інтересів особи, яка захищається).
За таких обставин, коли особа захищає себе, свою гідність, своє здоров’я, своє майно, мають не виходити за певні межі:
І- дії до яких вдається особа, що захищає себе мають відповідати ступеню суспільної небезпечності вчинених проти неї протиправних дії, не перевищуючи його.
Наприклад:
Громадянин М. почувши від громадянина С. лайку на свою адресу, у відповідь застрелив останнього з рушниці. (Його вчинок перевищує межі необхідної оборони).
ІІ- між вчинком нападника і діями особи яка захищається, не має бути розриву в часі, в іншому разі йтиметься про іншу помсту.
Наприклад:
Якось увечері мешканець гуртожитку С. посварився із сусідом по кімнаті громадянином Л. Сварка закінчилася бійкою, під час якої П. отримав чимало стусанів. Наступного дня П. покликав своїх друзів, і вони разом побили громадянина С., завдавши йому тілесних ушкоджень. (Вчинок П. не можна назвати необхідною обороною – це явний злочин).
Крайня необхідність (це заподіяння шкоди майну громадян або державному майну, учинене у випадках крайньої необхідності).
Наприклад: Пожежник, рятуючи з вогню дитину, вибиває у квартирі вхідні двері. Звісно людське життя цінніше за майно. Проте як би людина зробила такий самий вчинок за інших обставин, її притягнули б до відповідальності.
ІV Узагальнення знань, умінь, навиків.
Запитання на повторення:
1. Що таке кримінальне право?
2. Яка нормативно-правова база кримінального права?
3. Що таке кримінальний кодекс?
4. Що таке злочин?
5. З яких елементів складається злочин?
6. Які ви знаєте види злочинів?
7. Які обставини виключають злочинність діяння?
V Самостійна робота учнів.
Юридичні задачі:
1. Збираючи гриби вдосвіта, Примаков кинув у річку Бужок недопалок цигарки. Поверхня води спалахнула, полум’я розповсюдилося на кілька кілометрів і знищило в двох селах мости і трактор. Сам Примаков отримав тяжкі опіки. Річка горіла протягом 5-ти годин, бо ній знаходилося 5 тис. м3 пального, що потрапило внаслідок пошкодження труби нафтопроводу під час проведення будівельних робіт. Керівники робіт про можливі наслідки не сповістили населення.
Чи дії Примакова злочинні?
(Ні, відсутня складова ознак і складу злочину – вина Примакова).
2. Слісаренко і Самолов, перебуваючи у стані сп’яніння, спочатку ображали Машталера, потім звалили з ніг і побили ногами, зламали два ребра і ніс. Визначте склад злочину?
(об’єкт – здоров’я Машталера;
об’єктивна сторона – дії Слісаренка і Самолова;
суб’єкти – Слісаренко і Самолов;
суб’єктивна сторона – вина (умисел)).
3. Пасічник у тролейбусі викрав гаманець у Рогової, розрізавши її сумку «заточкою», спеціально виготовленою на заводі, де він працює. Визначте склад злочину?
(об’єкт – майно фізичної особи;
об’єктивна сторона – дії злочинця;
суб’єкт – злочинець Пасічник;
суб’єктивна сторона – вина, умисел).
4. Троє підлітків Андрій (14 р.), Сергій (15 р.) і Вадим (16 р.) у міському парку зупинили громадянина Вовка і забрали у нього годинник та гроші. Визначте склад злочину? (Відповідь: див. попередню задачу).
5. Неповнолітні Каракозов і Климух під час походу відстали від своїх друзів і загубилися в лісі. Після кількох днів пошуків і намагань знайти дорогу знесилені і зголоднілі хлопці вночі натрапили на сторожку єгеря. Вони виламали двері, взяли продукти, одяг, сокиру, ліхтар і компас, розраховували вибратися з лісу. Як кваліфікувати дії хлопців?
(Вони діяли в стані крайньої необхідності).
6. Петкун, повертаючись пізно вночі з дня народження свого товариша, перебуваючи у нетверезому стані, помилково зайшов до будинку сусіда, переплутавши із власним. Сусід, прийнявши в темноті Петкуна за злодія, почав його бити держаком лопати. Від одержаних травм Петкун помер.
Як кваліфікувати дії сусіда? (перевищення меж необхідної оборони).
Юридичне рівняння:
А+Б - Г – Д =? 4+10 - 16-14 = 7 – 1 = 6
В Є 2 2
А – З скількох елементів складається склад злочину?
Б – Яка міра покарання за тяжкі злочини?
В – З скількох частин складається КК України?
Г – З якого віку настає адміністративна відповідальність?
Д – З якого віку настає кримінальна відповідальність у деяких випадках?
Є – Яка міра покарання за легкі злочини?
VІ Підсумки уроку.
Таким чином, ми теоретично ознайомилися та практично закріпили основні поняття теми: «Кримінальне право, злочин, його види, склад. Обставини, що виключають злочинні дії».
Що нового Ви дізналися для себе?
Чи був цей урок корисним для Вас?
Ст.68 Конституції України:
«Кожен зобов’язаний неухильно додержуватися Конституції України і законів, не посягати на права та свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності».
Домашнє завдання: (вивчити конспект; параграф 24; скласти юридичну задачу до даної теми).