Урок "Кристалічні гратки"

Про матеріал
Розробка уроку хімії для 8 класу "Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток" та інтерактивна презентація до уроку.
Перегляд файлу

Тема уроку:

Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток.

 

Мета уроку

Навчальна:

поглибити знання учнів про будову речовин на прикладі речовин з різними типами кристалічних ґраток; розвивати вміння порівнювати властивості речовин та їх будову, аналізувати будову атома й будову речовин та їх зв’язки з фізичними властивостями простих і складних речовин;

Розвивальна:

розвивати вміння аналізувати та структурувати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; порівнювати, робити висновки; розвивати пізнавальну активність; стимулювати реалізацію творчих здібностей учнів; удосконалювати вміння проводити дослідження та спостереження;

Виховна:

виховувати навички раціональної організації праці,   самостійної діяльності, потребу у розширенні знань; виховувати любов і повагу до природи, до процесів, що відбуваються в ній.

 

Очікувані  результати навчально-пізнавальної діяльності

Учень/учениця

Знаннєвий компонент

Діяльнісний

компонент

Ціннісний компонент

називає типи кристалічних ґраток;

 

характеризує особливості кристалічної будови речовин з різними видами хімічного зв’язку;

обґрунтовує фізичні властивості речовин залежно від типів кристалічних ґраток;

наводить приклади сполук із атомними, молекулярними та йонними кристалічними ґратками;

 

прогнозує фізичні властивості та практичне використання речовин залежно від виду хімічного зв’язку і типу кристалічних ґраток;

робить висновки про тип кристалічних ґраток речовин на основі виду хімічного зв’язку в них.

 

 

Тип уроку: набуття нових знань

Обладнання:  інтерактивна дошка, інтерактивна презентація, комп’ютер, моделі кристалічних ґраток, кухонна сіль (натрій хлорид NaCl), цукор (сахароза C12H22O11), пісок (силіцій оксид SiO2), лабораторний посуд, пластилін.

Хід уроку

                                                                                                        

                                                                                                         Девіз уроку

Єдиний шлях, що веде до знань, - це творча діяльність

Бернард Шоу

 

І. Організаційний етап. (слайд 1-2)

 

Привітання, створення психологічно комфортної робочої атмосфери у класі.

Інструктаж щодо самооцінювання.

 

                                      Лист самооцінювання

                    учня _________________________________

 

Вид роботи

Бали

Усна відповідь

 

Хімічна розминка

 

Експериментальне завдання

 

Хімічне моделювання

 

Хімічний тренажер

 

Сума балів

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Фронтальна бесіда

- Що називають хімічним зв'язком?

- Які електрони беруть участь в його утворенні?

- Які типи хімічного зв'язку вам відомі?

- Дайте визначення ковалентного зв’язку.

- Які його види вам відомі?

- Який зв'язок називають йонним?

 

 Прийом «Хімічна розминка» (слайд 3-5)

 Виконайте тестові завдання та оцініть свої відповіді після перевірки.

    Після виконання роботи вчитель пропонує бажаючим учням позначити правильну   відповідь на інтерактивній дошці.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Чи можна розплавити в домашніх умовах цукор? А сіль? Чому?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

Проблемне питання (слайд 6)

     Чи впливає тип хімічного зв’язку на будову речовини та її властивості?

 

Формулювання разом з учнями мети уроку (слайд 7)

     - дослідити будову речовини на прикладі речовин з різним типом кристалічних ґраток,

     - встановити зв'язок між будовою речовини та її фізичними властивостями.

 

План вивчення нового матеріалу

  1. Аморфні та кристалічні речовини.
  2. Кристалічні ґратки.
  3. Типи кристалічних ґраток.
  4. Фізичні властивості речовин з різними типами кристалічних ґраток.

 

Аморфні та кристалічні речовини. (слайд 8-9)

  • Пригадайте в яких агрегатних станах можуть існувати речовини?

Розповідь учителя 

Біля 95% відомих нам сполук як природного, так і штучного походження, за звичайних умов знаходяться в твердому стані. Ще з доісторичних часів тверді речовини були основою матеріалів, які людина використовувала для виготовлення знарядь праці, предметів побуту, будівництва житла тощо і які зумовили розвиток цілих історичних епох людства. Кам’яний вік, бронзовий вік, залізний вік — це етапи становлення цивілізації, що дістали назву від того матеріалу, який лежав в основі життєдіяльності людини.

Залежно від характеру розміщення частинок у просторі тверде тіло може мати кристалічний або аморфний стан.

Кристалічні речовини мають впорядковану  структуру, яка зберігається у всьому об’ємі речовини. Кристалічний стан характеризується наявністю як ближнього, так і дальнього порядку розміщення частинок.

Аморфні речовини мають тільки ближній порядок розміщення частинок і цим нагадують рідини. Аморфні речовини можна розглядати як переохолоджену рідину з дуже високою в’язкістю.

Характерною особливістю кристалічних речовин є анізотропія їх властивостей. Більшість фізичних властивостей кристалів, таких як електро- і теплопровідність, міцність, оптичні властивості, у різних напрямках неоднакові. Анізотропія властивостей зумовлена внутрішньою будовою кристалів. Аморфні речовини ізотропні, тобто їхні властивості в будь-якому напрямку однакові. Найвідоміша аморфна речовина — скло.

 

Кристалічні ґратки. (слайд 10)

Кристалічна ґра́тка — геометрично правильне розміщення атомів (йонів, молекул), властиве речовині, що перебуває в кристалічному стані.

 

Демонстрація 4. Моделі кристалічних ґраток різних типів.

  • Які структурні частинки утворюють ґратки?
  • Назвіть типи кристалічних ґраток.

 

Типи кристалічних ґраток. Фізичні властивості речовин з різними типами кристалічних ґраток.

 

Завдання

Самостійно опрацюйте матеріал підручника та заповніть таблицю

 

 

Атомна

Молекулярна

Йонна

Структурні частинки

 

 

 

Тип хімічного зв'язку

 

 

 

Міцність зв'язку

 

 

 

Температура кипіння і плавлення

 

 

 

Леткість

 

 

 

Твердість, крихкість

 

 

 

Електропровідність

 

 

 

Розчинність у воді

 

 

 

 

 Обговорення самостійно вивченого матеріалу (слайд 11-14) за планом:

 

  • визначення типу кристалічної ґратки,
  • характерні фізичні властивості речовин,
  • зв'язок:  властивості – будова  речовини,
  • приклади речовин.     

 

V. Експериментальне  завдання.

 

Лабораторний  дослід 1. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.

Завдання

Дослідіть фізичні властивості виданих речовин:

  • кухонна сіль (натрій хлорид NaCl),
  • цукор (сахароза C12H22O11),
  • пісок (силіцій оксид SiO2).
  • Повторення правил БЖД.
  • Складання плану дослідження.

Результати  занесіть у таблицю:

 

Речовина (назва, формула)

 

 

 

Тип кристалічної ґратки

 

 

 

Тип хімічного зв’язку

 

 

 

Агрегатний стан

 

 

 

Колір

 

 

 

Запах

 

 

 

Розчинність у воді

 

 

 

Крихкість

 

 

 

Температура плавлення

 

 

 

 

Зробіть висновок щодо залежності фізичних властивостей речовин від структури їх кристалічних ґраток.

 

Дайте обґрунтовану відповідь на питання, яке ми поставили на початку уроку:

- Чи можна розплавити в домашніх умовах цукор? А сіль? Чому?

 

Обговорення попередньо підготовленої учнями інформації:

- Соляна промисловість України.

- Сіль і її вплив на організм людини.

- Природні джерела сахарози.

- Галузі використання піску.

 

VІ. Узагальнення, систематизація знань, застосування їх в різних ситуаціях

 

Хімічне моделювання.  Складання моделей молекул з різними типами  хімічного зв’язку.

Робота в групах (парах) над завданнями різного рівня складності

 

Завдання для групи 1

1. Із різнокольорового пластиліну зробіть кульки – моделі атомів Хлору, Гідрогену.

2. Складіть кулестрижневі моделі молекул речовин  хлору Cl2, водню H2. Назвіть кратність зв’язку та тип хімічного зв’язку.

3. Складіть кулестрижневу модель молекули  гідроген хлориду HCl. Назвіть  тип хімічного зв’язку.

 

Завдання для групи 2

1. Із різнокольорового пластиліну зробіть кульки – моделі атомів Оксигену, Гідрогену.

2. Складіть кулестрижневі моделі молекул речовин  водню H2, кисню O2. Назвіть кратність зв’язку та тип хімічного зв’язку.

3. Складіть кулестрижневу модель молекули  води. Назвіть  тип хімічного зв’язку.

 

Завдання для групи 3

1. Із різнокольорового пластиліну зробіть кульки – моделі атомів Оксигену, Нітрогену, Гідрогену.

2. Складіть кулестрижневі моделі молекул речовин  кисню O2, азоту N2. Назвіть кратність зв’язку та тип хімічного зв’язку.

3. Складіть кулестрижневу модель молекули  амоніаку NH3. Назвіть  тип хімічного зв’язку.

 

Хімічний тренажер (слайд 15)

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання. Рефлексія.

 

Формулювання висновків (слайд 16-17)

- Як розміщуються структурні частинки у кристалічних речовинах?

- Які  типи кристалічних ґраток розрізняють?

- Чи існує зв'язок між будовою речовини та типом кристалічних ґраток?

 

Оцінювання

Сумуйте  бали у Листі самооцінювання.

Чи задоволені ви результатами своєї роботи на уроці?

 

VІІІ. Домашнє  завдання   (слайд 18)

 

  • опрацювати параграф, 
  • скласти кулестрижневу модель натрій хлориду,

-   підготувати презентацію навчального проєкту:

  • «Використання кристалів у техніці»,
  • «Кристали: краса і користь».

     

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристалиЄдиний шлях, що веде до знань, - це творча діяльність. Бернард Шоу

Номер слайду 2

План уроку1. Актуалізація опорних знань.2. Вивчення нового матеріалу 2.1. Аморфні речовини. 2.2. Кристалічні речовини. 2.3. Типи кристалічних ґраток. Залежність фізичних властивостей речовин від їхньої будови. 3. Закріплення.

Номер слайду 3

Хімічна розминка2. Позначте число спільних електронних пар у молекулі азоту: 3. 4. 1. 2. 1. Хімічний зв’язок у молекулі гідроген сульфіду (сірководню) утворюється за рахунок перекривання 1. 1s-орбіталі атома Гідрогену та 3s-орбіталі атома Сульфуру2. 1s-орбіталі атома Гідрогену та 3р-орбіталі атома Сульфуру 3. 1s-орбіталі атома Гідрогену та 2s-орбіталі атома Сульфуру 4. 1s-орбіталі атома Гідрогену та 2р-орбіталі атома Сульфуруstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.color

Номер слайду 4

3. Укажіть речовину з ковалентним неполярним типом хімічного зв’язку 1. NH3 2. О24. Mg3. CaІ2  4. Укажіть пару речовин, для яких характерний йонний зв’язок1. NH3, К2 O2. РН3, Сl23. НСl, Fe2 O34. Nа. Сl, Са. Оstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.color

Номер слайду 5

5. Який тип хімічного  зв’язку  в сполуці Гідрогену з Нітрогеном?1. ковалентний полярний2. металічний3. ковалентний неполярний4. йонний6. Металічний зв’язок утворює елемент з електронною конфігурацією атома1. ...3s23р22. ...4s23. …1s14. …3s23p6style.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.colorstyle.color

Номер слайду 6

Проблемне питання. Чи впливає тип хімічного зв’язку на будову речовини та її властивості?

Номер слайду 7

Мета уроку. Сформувати уявлення про будову речовини на прикладі речовин з різним типом кристалічних ґраток. Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали

Номер слайду 8

Пригадайте в яких агрегатнихстанах можуть існувати речовини? ?Більшість відомих речовин як природного, так і штучного походження, за звичайних умов знаходяться в твердому стані. З відомих на сьогодні хімічних сполук 95% - тверді речовини. !

Номер слайду 9

Аморфні речовини — це тверді речовини, які не мають суворого порядку в розташуванні частинок (атомів, молекул, йонів) і не утворюють кристалічних ґраток. Смола Скло Бурштин. Міцність аморфних речовин, як правило, нижча від міцності кристалічних. Аморфні речовини не мають чітко визначеної температури плавлення. При нагріванні вони розм'якають перетворюючись на в'язку рідину. Аморфні речовини ізотропні, тобто їхні властивості в будь-якому напрямку однакові.

Номер слайду 10

Кристалі́чна ґра́тка — геометрично правильне розміщення атомів (йонів, молекул), властиве речовині, що перебуває в кристалічному стані. Назвіть основні типи кристалічних ґраток.

Номер слайду 11

Типи кристалічних граток

Номер слайду 12

Атомна кристалічна ґратка. У вузлах атомних кристалічних ґраток містяться окремі атоми, сполучені між собою міцними ковалентними зв'язками. Такі кристалічні ґратки досить рідко зустрічаються. Їх мають алмаз (С), силіцій (Si) , бор (В), пісок (Si. O2), червоний фосфор, графіт (С) та ін. Фізичні властивості речовин з атомними кристалічними ґратками:властива велика твердість (усі зв’язки решітки є рівноцінними та міцними);мають дуже високі температури плавлення і кипіння;нелеткі, тому не мають запаху;не проводять елекричний струм, або бувають напівпровідниками (бо не мають вільних електронів);практично не розчиняються в жодних розчинниках. Лейко І. В., вчитель хімії СЗШ № 201

Номер слайду 13

Молекулярна кристалічна ґратка. У вузлах молекулярних кристалічних ґраток містяться молекули як неполярні, так і полярні. Частинки сполучені між собою дуже слабкими силами міжмолекулярного тяжіння. Речовини з молекулярними кристалічними ґратками дуже поширені: білий фосфор (Р4), кисень (О2), бром (Br2), йод (I2), лід (H2 O), амоніак (NH3), метан (СН4) та більшість інших органічних речовин. Фізичні властивості речовин з молекулярною кристалічною ґраткою:невелика твердість (слабкі сили міжмолекулярного тяжіння);легкоплавкі речовини;леткі (здатність швидко випаровуватись), тому майже всі мають запах;не проводять електричний струм

Номер слайду 14

Йонна кристалічна ґратка. У вузлах йонних кристалічних ґраток містяться йони, сполучені між собою сильними йонними зв'язками. Речовини з йонними кристалічними ґратками дуже поширені: всі солі, луги, оксиди активних металів. Фізичні властивості речовин з йонними кристалічними ґратками:за звичайної температури майже усі тверді, але крихкі;температура плавлення висока;нелеткі, тому не мають запаху;йонні сполуки не проводять електричний струм, проте їх розчини проводять елекричний струм;більшість, але не всі, розчинні у воді. Лейко І. В., вчитель хімії СЗШ № 201

Номер слайду 15

Хімічний тренажер. Встановіть відповідність. Визначте тип кристалічної гратки

Номер слайду 16

Висновки. У кристалічних речовинах атоми, молекули, йони розміщуються в певному порядку, утворюючи кристалічні ґратки. Розрізняють атомні, молекулярні, йонні та металічні кристалічні ґратки.

Номер слайду 17

Висновки Чим міцніший хімічний зв'язок, що утримує частинки у вузлах кристалічних ґраток, тим міцніші кристали, тим твердіша речовина, тим вищі її температури плавлення і кипіння.

Номер слайду 18

Домашнє завдання опрацювати параграф, скласти кулестрижневу модель натрій хлориду, підготувати презентацію навчального проєкту:- «Використання кристалів у техніці»,- «Кристали: краса і користь».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поцяпун Володимир Олександрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
24 серпня 2020
Переглядів
9366
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку