Урок«Круїз математичним лайнером Світовим океаном»

Про матеріал

Мета(спільна): формувати природознавчі компетенції учнів шляхом системи інтегрованих завдань з математики, навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності; розвивати ціннісне орієнтаціюдо вивчення нового. Виховувати соціально активну особистість.

Перегляд файлу

Інтегрований урок математика та природознавство у 4 класі

«Круїз математичним лайнером Світовим океаном»

Математика. Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Розв’язування складених задач

Природознавство. Природа  Тихого, Атлантичного, Індійського та Північно-Льодовитого океанів

Мета (математика): узагальнити і систематизувати навчальний досвід учнів стосовно арифметичних дій додавання та віднімання. Вдосконалювати навички усних обчислень. Актуалізувати уміння порівнювати багатоцифрові числа та визначати різницеве відношення між числами; Формувати уміння розв’язувати складені задачі, що містять пропорційне ділення, на знаходження швидкості одного виконавця при одночасному русі, знаходження невідомого доданка у непрямій формі. Вдосконалювати навички ділення трицифрового числа на двоцифрове. Виховувати інтерес до навчання

Мета(природознавство): продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, формувати уявлення про океани Землі; розвивати пізнавальний інтерес; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в групах; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи. 

Мета(спільна): формувати природознавчі компетенції учнів шляхом системи інтегрованих завдань з математики, навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності; розвивати ціннісне орієнтацію  до вивчення нового. Виховувати соціально активну особистість.

Тип уроку: урок застосування знань на практиці

Вид уроку: інтегрований

Форма: круїз

Методи: інтерактивна технологія «Контракт»,

 «Очікування», робота в групах

Обладнання: ілюстрований матеріал, фізична карта світу, моделі лайнерів, дидактичний матеріал.

                Хід уроку

І. Організація класу

    1. Емоційна хвилинка

     Продзвенів дзвінок,

    Розпочався наш урок.

    сідаєм тихо всі за парти

    Будем гарно працювати,

    Щоб почути у кінці,

    Усі ви, діти, - молодці!

2. Вправа «Очікування»

   Готуючись до нашого уроку я почула суперечку.  Я зазирнула за шафу під стіл, але там нікого не було. А на поличці сперечались підручники математика та природознавство. Підручник з природознавства був обурений на математику, бо на урок в наш клас він приходить завжди після математики та не можуть дійти до спільного рішення. Наш клас дуже дружний, то ж давайте ми    подружим між собою математику та природознавство.

  • А зараз кожен напише на папірець, що він очікує від такого уроку.

 

3. Вправа «Контракт»

А щоб здійснились всі наші очікування,  давайте складем правила, яких ми будем дотримуватися на уроці:(бути активним, бути позитивним, бути почутим один одним, піднімати руку…..)

А коли складають контракт внизу необхідний …..(підпис). Підняли праву руку, заложили ліву, нахилились і підписали.

І І. Хвилинка спостережень

  • Який сьогодні день?
  • Яке число і місяць?
  • Яка тривалість дня і ночі?
  • Які зміни в неживій природі? Живій?
  • Яка температура повітря ?

І І І. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми  та уроку

Сьогодні  ми   відправимось у плавання Світовим океаном.  Поринем у світ пригод і науки. Продовжимо додавати та віднімати багатоцифрові числа, розв’язувати складені задачі. Дізнаємось більше про природу Світового океану

Сьогодні у нас буде можливість випробувати у ролі океанологів, капітанів лайнерів, істориків, екологів.

  • А чому потрібно вивчати природу океанів?

І V. Актуалізація та коригування опорних знань

  • Які ми вивчали  океани?
  • Які умови впливають на живу природу океанів?
  • Які рослини є в океані?
  • Які тварини є в океані?
  • Яке господарське значення має океан?

Ми поділились на  4 екіпажі: Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан, Північний Льодовитий океан. Додому вам було задано більше дізнатись про океани. Про все що ви дізнались нам розповісте під час нашого круїзу.

  1. Усний рахунок

Діти, а щоб вирушити  в подорож потрібний транспорт?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/Oasis_of_the_Seas.jpg/1024px-Oasis_of_the_Seas.jpgДавайте подумаєм, яке нам судно підійшло б.

Круїзні – для туризму, подорожей

Океанський лайнер -  мають  регулярні маршрути.

А ми з вами  сьогодні дослідники то підійде …… (науково-досліднецьке)

Щоб кожна команда  отримала круїзний  лайнер потрібно розшифрувати ось ці шифри на  суднах. А щоб отримати цей шифр, нам пригодяться рятувальні круги:

  1. 27 + 35 + 120 + 1308 – 90 : 2 = 700
  2. 92 – 68 + 340 +1216 – 400 -180 = 1000
  3. 72 + 28 + 420 – 120 + 600 : 2 = 500
  4. 64 – 46 + 280 + 321 – 119 + 600 = 1100

- Командири розташуйте рятувальні круги у порядку зростання. Тепер ми можем вирушати у плавання

2.Робота в зошиті

А) Записуємо число і класна робота.

                               Хвилинка каліграфії

Скласти  п’ятицифрові числа з : 3, 0, 8 та підкреслити кас тисяч(33080)

  • Називаєм по одному числу кожна команда. Будьте уважні, не повторюйтесь.

 

V.   Творче перенесення знань і навичок учнів в  уявний круїз

                                         Перша зупинка – кидаєм  якір «Історична»

- Історики розкажуть нам про перші наукові відкриття  науковців про океани.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Balboa.jpg/800px-Balboa.jpgІсторики розкажуть нам про перші наукові дослідження   океанів і розв’язуємо завдання (за презентацією)

                         Команда «Тихий океан»

  1511р. пошуках золота іспанський воїн Васко Нуньєс де Бальбоа, допливши до Тихого океану і назвав його Південним морем.

 

 

 

Ferdinand Magellan.jpgПерші наукові дані про океан були отримані на початку 16 століття іспанським . У 1520р. португалець Фернан Магеллан уперше перетнув океан від протоки, названої його ім'ям, до Філіппінських островів. Під час плавання не було жодної  бурі, тому Магеллан назвав океан «Тихим».

 

 

 

 

                                       Завдання

1. Середня глибина Тихого океану

     3 980м = 3км 980м

2.Маріанська западина – найбільш глибока Тихому океані

11022м = 11км 22м

Пов’язане зображенняКоманда «Атлантичний океан»

Першовідкривачами і дослідниками  Атлантичного океану вважаються вікінги (завойовницькі  племена) до нашої ери

Атлантичний океан, названий так на честь міфологічного героя Атланта, який був покараний: мусив тримати небосхил.

 

 

3.Протяжність Атлантичного океану з Пн. на Пд

   16 000км = 10 000км + 6 000км

4.Найбільша ширина Атлантичного океану понад 9 000км,

а найменша – 2 897км

  9 000 км > 2 897 км, на 7830км

Команда «Індійський океан»

У до нашої ери,  Евдокс Кізікський був першим греком, що перетнув Індійський океан з торгових і військових  цілях.

Adolf Erik Nordenskiöld by Axel Jungstedt 1902.jpg

В 15 столітті  перші  дослідження зробив англієць Джеймс Кук   

 

 

 

 

5.Середня глибина Індійського океану 3 897м, а глибина Зондського жолоба – 7 729м

7729м >3 897, на 3832 м

Captainjamescookportrait.jpg                         Команда «Північно-льодовитого океану»

Малі розміри океану зумовили те, що його довго називали морем. Більша частина океану завжди вкрита кригою і люди сумнівались, що внизу є вода.

У 18 столітті шведська експедиція під керівництвом Нільса Норденшельда вперше здійснила наскрізне плавання

-Отже вирушаєм

 

 

6.Середня глибина Пн. Льодовитого океану 1 225м, а глибина Гренланського моря – 5 527м

 5 527м > 1 225м, на 4302

 

  • В якого океану глибина найглибша?( Тихий океан)
  • Який океан має найменшу глибину?( Пн. Льодовитий)

 

 

 

                  Друга зупинка- кидаєм  якір  «Водорості»

Тепер перевірим не лише математичну та дослідницьку підготовку екіпажів, а й вміння розв’язувати морські вузли.

З кожного екіпажу океанолог  розповідає про  водорость  та розв’язує приклад, а за  правильно розв’язаний приклад на віднімання - морський вузол

 

C:\Users\GELIO\Desktop\62.png                                            Екіпаж «Тихий океан»

  Ламінарія – має близько 31 вид бурих водоростей. Багата мінеральними речовинами ( йод, магній, залізо), вітамінами А,В, С, Д. Цей дар океану підвищує імунітет, і надає антивірусну дію. Також є їжею для тварин, очищують воду. В день достатньо з’їдати 2 чайні ложки морської капусти.

 

 

                                          Прилади

5775 – 3466 =

 

Екіпаж « Атлантичний океан»

C:\Users\GELIO\Desktop\-3-638.jpgДіатомові водорості - одна з найбільших груп одноклітинних водоростей. Відмираючи, вони стають джерелом поживних речовин для живлення бактерій і найпростіших тварин. Встановлено, що поживна цінність не поступається поживній цінності картоплі та хлібних злаків, а вміст білків і жирів у них навіть вищий.

 

74464 – 23272 =

            Екіпаж «Індійський океан»

C:\Users\GELIO\Desktop\b25.gifЧервоні водорості -  5 000 видів. Прикріплені до каменя на глибині 200-250 м. Мають вигляд красивих кущиків та пластинок. Використовують у їжі - салати, у медицині – за живлення ран та лікують простуду, у промисловості – клей. Також є їжею для тварин, очищують воду.

 

 7446 – 2327 =

Екіпаж «Північний Льодовитий океан»

C:\Users\GELIO\Desktop\700de0813d4300b86e7dc4f3d924fc98.jpgФукус —рід водоростей з родини Фукусові класу Бурі водорості. Має 19 видів. Заввишки 50 см у вигляді куща прикріплені до каменів. Ці водорості використовуються у медицині, косметології, як домішки до їжі людини, що пов'язано із змістом у водоростях амінокислот, важливих вітамінів.

 

86375 – 24163 =

 

 

Третя зупинка - кидаєм  якір  «Молюски  та ракоподібні»

В нас залишились ще зав’язані вузли, а щоб їх розв’язати  продовжуємо розв’язувати приклади на  додавання. Океанологи розповідають  про молюска  чи ракоподібного, розв’язує приклад -  розв’язує по вузол.

 

 

 

 

 

Razorclm.jpg                             Екіпаж «Тихий океан»

Бритвоподібний молюск тихоокеанський — вид великих їстівних морських двостулкових молюсків. Населяють приливну зону піщаних пляжів до максимальної глибини близько 9 м. Має продовгасту форму завдовжки 8см – 15см.

 

3247 + 3864 =

                   Екіпаж « Атлантичний океан»

Пов’язане зображенняКаракатиці —Має розмір від 15 см до 18 м. До того ж, каракатиця має три серця і синьо-зелену кров. Має десять надзвичайних кінцівок-лап, покритих присосками. При цьому дві найдовші лапи вона ховає у спеціальні мішки, що знаходяться під очима. Цікаво, що каракатиця за своїм бажанням може вимикати світло. Для цього вона виділяє кілька крапель чорнила, які накривають тонкою плівкою капсулу зі світними бактеріями.

 

4250 + 6341 =

Екіпаж «Індійський океан

C:\Users\GELIO\Desktop\Лангуст.jpg

Лангуст  - ракоподібний має 10 ніг. На відміну від інших ракоподібних ці великі тварини не мають клешень. Лангусти видають голосні звуки, що відлякують ворогів. Лангусти часто лякають цим звуком риб, і ті відпускають свою здобич, а рак підбирає її. Ці раки мають довжину до 60 см,

Панцири їх забарвлені у коричневі тони. У житті лангустів є одна загадкова подія, яка відбувається взимку. Тоді всі укриття на піщаних мілинах раптом виявляються заповненими лангустами.

 

 34450 + 13245 =

 

 

 

Екіпаж «Північний Льодовитий океан»

 

Результат пошуку зображень за запитом "морський ангел вікіпедія"Морський янгол -хижий морський слимак, що населяє холодні моря Північної півкулі та Північний Льодовитий океан. Живиться виключно молюсками. Масові колонії цих молюсків є джерелом їжі для беззубих китів і морських птахів

 

 

39456 + 25473 =

 

Фізкуьтхвилинка «Мушля» (ритмічна)

1. Презентація про мушлю

2. Стаємо всі в коло, витягаємо ліву руку вперед, а з долоньки робим 1 стулку мушлі, а права рука 2 стулка мушлі.

Раз – накриваємо правою рукою( 2 стулка)  ліву руку ( 1 стулка) і забирає перлинку ( каштан розфарбований в перламутр)

Два – накриваєм ліву руку сусідові праворуч і залишає перлинку

(Рахують всі разом і передають перлинку)

 

 

Четверта  зупинка - кидаєм  якір  «Риби   та  ссавці»

Наш якір зачепився за ось цей сундук. Цікаво що нового ми дізнаємось?

 

1.     Прочитати  задачу №1 і сказати про кого  іде мова і назвати головні слова.

C:\Users\GELIO\Desktop\825885.jpg

                                  Акула карликова 

Загальна довжина сягає 20-25 см. Характерною особливістю є здатність до довільного виробленню світла.  Коли активна поверхня її тіла світяться рівним блідо-зеленуватим світлом, яскраво спалахуючи при різких рухах риби і затухаючи при її заспокоєнні.

Мешкає у відкритому океані, далеко від берегів. Вночі підіймається до самої поверхні води, а вдень опускається в глибші шари.

 

 

 

 

 

Cetorhinus maximus by greg skomal.JPG Акула велетенська

 

Розповсюджена у водах Атлантичного та Тихого океанів.  Досягає у довжину 10 м та ваги до 4 т, можуть зустрічатися на глибинах до 700 м.

 

 

 

                        Задача 1

 За 8 днів акула-велетень і акула-карликова проплили  разом 224км. Акула-велетень за 1день пропливає по  26 км. Скільки км за 1 день проплила  акула-карлик?

 

 

2.     Результат пошуку зображень за запитом "синий кит"Прочитати  задачу №1 і сказати про кого  іде мова і назвати головні слова.

 

Синій кит

Величезний ссавець і найбільша тварина на планеті, що мешкає у водах Світового океану. Тварини знаходяться на межі зникнення і занесені до Червоної книги, оскільки активно винищувалися людиною

Довжина його досягає 33 м, а вага коливається від 150 до 200 т. Живе 80-90 років. Серце найбільше в світі – 1тонна.

У спокійному стані синій кит дихає 1-4 рази на хвилину і при видиху випускає в повітря фонтан – струмінь води заввишки близько 10 м.

 

Задача 2

За 5 годин синій кит проковтнув  450кг плактону. Скільки кілограмів плактону  проковтне синій кит за 9 годин?

 

 

 

 

 

 

 

3.     Прочитати  задачу №3 і сказати про кого  іде мова і назвати головні слова.

http://vsviti.com.ua/wp-content/uploads/2013/03/prichudlivieribi-1.jpg  Скорпена Амбон Її легко упізнати за величезним «бровами» – специфічним наростам над очима. Вміє змінювати колір і линяти. Веде «партизанське» полювання – маскуючись на дні і чекаючи жертву. Не є рідкістю, але її екстравагантну зовнішність просто не можна не відзначити!

 

Риба-крапля - Часто помилково приймається за жарт. Насправді, це абсолютно реальний вигляд глибоководнихдонних  риб, які на поверхні набувають «желейний» вид з «сумним виразом».

 

Морський дракон- Представники цього виду риб примітні тим, що всі їх тіло і голова покриті відростками, що імітують водорості. Хоча ці відростки і схожі на плавники, у плаванні вони участі не беруть, служать для маскування (як при полюванні на креветок, так і для захисту від ворогів). Живе у водах Індійського океану, що омивають південну, Живиться дрібними креветками, водоростями. Не маючи зубів, морський дракон ковтає їжу цілком. 

 

                      Задача 3

Науковці спостерігали 120 днів рибний світ океанів.  З них  ¼  спостерігали за  морським драконом, а 1/3 за рибою-краплею? А решта за  рибою Скорпена Амбон. Скільки  днів спостерігали за рибою скорпена  Амбон?

 

П’ята  зупинка - кидаєм  якір  «Екологія Світового океану»

Стан  вод Світового океану викликає велику тривогу  в науковців. Нам наші екологи розкажуть про забруднення океанів.

                      Нафтове забруднення

Забруднення Світового океану нафтою і нафтопродуктами є однією з глобальних екологічних проблем.

Пробурено багато свердловин у Світовому океані. Великі маси нафти надходять до океану через річки з побутовими та зливними стоками. 

                                    Теплове забруднення

Теплове забруднення спричинюється спусканням у водойми теплих вод з різних енергетичних установок. Риба та деякі види інших організмів гинуть. У теплих водах порушуються умови нересту риб, гине планктон, риби уражуються  хворобами.

 

  Забруднення стічними водами

Особливо сильними забруднювачами є стічні води хімічних, нафтопереробних, металургійних, шкіряних заводів, текстильних і целюлозно-паперових фабрик, м'ясокомбінатів та інших підприємств.

У сільському господарстві для підвищення врожаїв і продуктивності земель застосовують пестициди. 

Побутове забруднення

Захаращення морів і прибережних частин сміттям — головне джерело забруднення. Щоденно у Світовий океан скидається  металеві, паперові,  пластмасові, скляні предмети.

Науковці  розрахували, що пластикове сміття перевищить кількість риби в морі до 2050 року.

Фізкуьтхвилинка  «Пошта Світового океану»

Картки у вигляді поштових відкриток ( н-д: Адреса відправника: екіпаж «Тихий  океан»;  Адреса отримувача: найбільшому; найменшому; найтеплішому; найхолоднішому; другому за розміром; найсолонішому…)

У аудиторії  в різних місцях прикріплені паперові коробки  з назвами океанів у вигляді поштових скриньок. Екіпажі розносять відкритки по «адресам»

V.  Узагальнення та систематизація

1. Підсумок роботи в командах

- Капітани перевіряють свою пошту і скажуть які  листи потрапили помилково у їх поштову скриньку.

Капітани оголошують бали свого екіпажу.

2. Підсумок

- Чи справдились ваші очікування?

  • - Чи було цікаво?
  • - Що нового ви дізнались?
  • - Чи було цікаво?
  • - Яке завдання було найлегшим?

V.ІІ Домашнє завдання

Математика – с.65 завдання 395;396

Природознавство: скласти  уявну подорож по океану.

docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
1948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку