Тема: Культура Давнього Китаю.
Мета: ознайомити учнів з особливостями розвитку та характерними рисами релігії і культури Давнього Китаю; засвоїти поняття «конфуціанство» та «даосизм»; охарактеризувати особливості міфології та писемність давніх китайців; сформувати уявлення про найвизначніші досягнення китайської культури; удосконалювати навички інтерактивного вивчення нового матеріалу; показати неповторність, унікальність китайської культури; виховувати пошану до історії та культури інших народів.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Обладнання: підручник, інтерактивна дошка, електронна презентація, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Робота з картою
- Покажіть на карті територію Китаю та найбільші річки?
Репродуктивно-аналітична бесіда:
— Охарактеризуйте природно-кліматичні умови Давнього Китай
— Хто був першим імператором Китаю?
— Яку річку називали «бідою Китаю» і чому?
— Які великі народні повстання відбулися в Китаї в період імперії Хань?
— Якими були основні заняття китайців?
— Які винаходи були зроблені китайцями?
«Спільна розповідь»
Учні складають розповідь про Давній Китай спільно (кожен по реченню), але не повторюючись.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності
Давні китайці називали свою країну Серединною державою і вважали її центром землі і навіть всього світу. Вони все пояснювали з погляду міфології та релігії. І всі ці погляди відобразились на культурі Давнього Китаю. Мудрий і талановитий китайський народ винайшов багато корисних речей: порцеляну і папір, шовк і порох, компас і друкарський верстат. Навіть святкові феєрверки та чай прийшли до нас з Китаю. І на сьогоднішньому уроці ми детальніше дізнаємось про те, як давні китайці уявляли собі створення світу і які культурні здобутки має цей народ.
ІV. Оголошення теми, мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу.
1.УЯВЛЕННЯ КИТАЙЦІВ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ ТА ПОЯВУ ЛЮДЕЙ
Вступне слово вчителя
— На жаль, на відміну від індійських міфів, китайські значною
мірою були втрачені, до наших днів дійшли лише розрізнені уривки,
розсіяні по творах давніх авторів. Ці уривки не мають певної системи,
Так, наприклад, міфи Індії або Греції. Цьому є кілька пояснень:
- життя і землеробства в долині Хуанхе були складними, головною для китайців була боротьба за існування, тому вони не створили великих епічних творів.
- Фантастичні перекази про богів та надприродні сили не
узгоджувались з конфуціанським вченням, що стало державною ідеологією Китаю, а тому їх намагалися пояснювати раціонально. Це перетворювало міфи на історичні оповідання.
- Не існувало певної традиції міфотворення. Нові міфи нашаровувались на старі та витісняли їх. Але й нові міфи не ставали популярними в народі і майже не збереглися.
Незважаючи на все це, певна частина китайської міфології збереглася, і з нею ви ознайомитеся на нашому уроці.
Уявлення китайців про створення світу та появу людей
Вчитель пояснює, що існує кілька варіантів міфів про народження людства
Робота з літературними джерелами
Роботу слід організувати у 3 групах, кожна з яких отримує текст короткого переказу міфу, колективно обговорює його, потім з доповіддю виступає один із членів групи.
а) Перекази міфів про Паньгу
Людей створило жіноче божество Нюйва. Вона ліпила на березі озера, дивлячись на своє відображення, тому люди схожі на неї. Богиня довго працювала і стомилася. Тоді вона взяла мотузку, вмочила її у глину і струсила цю глину на землю. З грудочок, що впали на землю, виникли нові люди. Вони жили й вмирали, а Нюйва геть стомилася їх робити. Тоді вона наказала людям одружуватись і народжувати дітей. Після цього людський рід людський продовжується без втручання богів.
Після виступів проводиться бесіда за запитаннями:
— Які боги, за уявленнями давніх китайців, створили світ і людей?
— Що спільного та відмінного у китайських міфах про Паньгу та індійських про Брахму?
Розповідь
Вчитель розповідає, що, подібно до єгиптян, китайці уявляли землю чотирикутною, яку з усіх сторін оточують світові води, що поділяються на 4 моря. Китайці вважали, що їхня країна знаходиться в центрі Всесвіту, тому її називали Серединною державою. Серцевиною космосу була священна гора Син Неба. Далеко на сході, у виші світла, знаходилося світове дерево (шовковиця). На гілках шовковиці жило 10 сонць, а на її верхівці сидів півень, що сповіщав про початок нового дня і розганяв усю нечисту силу. Ще одне світове дерево знаходилось на заході, його листя було схоже на зірки і випромінювалось вночі.
Запитання:
Які природні явища відображені в міфах про світове дерево?
Чому, на вашу думку, саме шовковиця вважається світовим деревом?
2. МІФИ ТА РЕЛІГІЙНІ УЯВЛЕННЯ
Вчитель просить учнів пригадати, як інші народи Давнього Сходу уявляли потойбічне життя.
Розповідь
Мрії китайців про щасливе життя відобразились у переказах про
країну (острови) безсмертних. В цій країні можна не обробляти землю, але мати вдосталь їжі, не ткати, але мати гарний одяг, тобто не потрібно працювати. Будинки там — із золота й нефриту, птахи та звірі — з білого
шовку , дерева - з перлів та коралів, а їх плоди дарують вічне життя.
Запитання:
Пригадайте умови життя давніх китайців та поміркуйте, у зв’язку з чим могли виникнути такі міфи?
Розповідь
Чутки про ці острови здавалися настільки реальними, що один китайських правителів послав на їх пошуки спеціальну експедицію Звичайно ж, експедиція безслідно зникла. Подібні спроби робилися ще кілька разів, але всі вони закінчувалися провалом.
Давні китайці поклонялись горам, реально існуючим та
міфічним. Існував культ 5 священних гір, розташованих у 4 сторонах
світу та в центрі. Понад усе китайці поклонялись горі Тайвань (реальна)
та Куньлунь (міфічна). Гора Тайвань вважалася покровителькою
імператорського дому, їй приносили жертви. З гори Куньлунь за
повір'ям, витікало 5 кольорових річок, одна з них — Хуанхе. На якій росте чарівне дерево, з'ївши плід якого, людина діставала здатність не тонути у воді та персикове дерево, безсмертя.
Образи тварин у китайській міфології
"З’єдналочка "
Вчитель просить учнів пригадати, які народи Давнього Сходу і яких саме тварин обожнювали, і встановіть відповідність між тваринами та країною.
Мавпа, корова, змія |
Індія |
Кішка, сокіл, жук-скарабей, бик, крокодил |
Межиріччя |
Бик, лев |
Китай |
Дракон, тигр, фенікс, черепаха |
Єгипет |
Розповідь
— Китайці вважали, що земна родючість залежить від жаб, змій та
черепах. Цих тварин вважали священними, зверталися до них з
молитвами про вологу, дощ, урожай. Навіть їх зображення були
священними. Наприклад, в імператорських палацах розміщували статуї
жаб. Часто згадуються у міфах білий тигр, червоний птах, дракон.
Навіть своїх богів китайці уявляли у вигляді фантастичних напівлюдей-напівтварин. Так, Нюйва — це жінка зі зміїним хвостом замість ніг, дух Луу, що живе на горі Куньлунь, має обличчя людини, тулуб і лапи тигра та 9 хвостів. Сянглу мав 9 людських голів та синє зміїне тіло,
За наявності часу можна запропонувати учням намалювати ці фантастичних істот або запропонувати їм зробити це вдома. Потім проводиться конкурс малюнків.
3. КОНФУЦІЙ І КОНФУЦІАНСТВО
Робота з підручником
Коментоване читання матеріалу підручника про появу та головні положення конфуціанства (с. 125, третій абзац).
Робота над формуванням поняття
Конфуціанство – це філософське вчення, яке виправдовувало нерівність і закріплювало владу імператора.
«Мікрофон»
— Конфуцій стверджував, що кожна людина має володіти двома якостями — гуманністю та почуттям обов'язку. Прокоментуйте ці слова та подумайте, які позитивні людські якості додали б до цього переліку ви?
4. ДАОСИЗМ
Розповідь
Використовуючи матеріал підручника та додаткову інформацію, учитель розповідає про появу вчення Лаоцзи та його основні положення, перетворення даосизму на релігійне вірування.
Лаоцзи згадується в давніх китайських легендах як засновник світу. Так, повідомляється, що він "змінив своє тіло": ліве око перетворилося на сонце, праве — на місяць, голова — на гору Куньлунь, борода — на планети й небо, кістки – на драконів, плоть – на тварин, нутрощі – на змій.
Робота над формуванням поняття
Даосизм – це філософське вчення, яке розглядало світ як єдине ціле.
Дао – у китайській філософії – шлях, закон існування, загальний закон природи.
5. КУЛЬТУРА
Вчитель будує вивчення матеріалу за планом:
Китайська писемність
Розпочати розповідь про китайську писемність слід з репродуктивного запитання:
— Які види писемності ви вже знаєте? На чому писали стародавні люди?
Потім вчитель пояснює, що давні китайці близько 4 тис. років тому винайшли власний вид писемності — ієрогліфічне письмо.
Пояснюючи, на чому ще писали давні китайці, вчитель може використати схему:
На чому писали давні китайці:
1. Кістки тварин
2. Панцери черепах
3. Шовк
4. Папір
Наукові знання та технічні винаходи китайців
Робота з підручником і таблицею
Опрацювавши відповідний матеріал підручника, учні заповнюють таблицю.
Мистецтво
Цей матеріал можуть підготувати з допомогою вчителя кілька учнів.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Репродуктивна бесіда:
— Як китайські міфи пояснюють походження людей?
— Як давні китайці уявляли будову світу?
— Що таке конфуціанство? Хто є його засновником?
— У чому Конфуцій вбачав обов'язки людей?
— Як виникли ієрогліфи?
— На чому писали давні китайці?
-Якими винаходами китайського народу ми користуємося і зараз?
"Мікрофон"
— Який винахід (відкриття) китайського народу ви вважаєте найважливішим? Чому?
Заповнивши кросворд, учні прочитають у виділеному віконці ім'я засновника панівної китайської релігії.
Кросворд
Завдання:
VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Вчитель перераховує всі досягнення китайської філософії, науки, культури, видатні винаходи та зазначає, що культура, наука і техніка Давнього Китаю на кілька сотень років випередили у розвитку європейські країни і зробили видатний вкладу світову скарбницю.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1