Урок. "Культура і мистецтво доби Відродження. Ренесансний ідеал гармонійної особистості"

Про матеріал
Урок. Тема. "Культура і мистецтво доби Відродження. Ренесансний ідеал гармонійної особистості"
Перегляд файлу

Урок № 1

Тема. Культура і мистецтво доби Відродження.

Ренесансний ідеал гармонійної особистості

 

Мета: ознайомити учнів із особливостями доби Відродження, вершинними творами й митцями доби; розвивати навички пошукової та дослідницької роботи з додатковими джерелами інформації, уміння готувати повідомлення, робити літературознавчий та мистецтвознавчий коментарі; формувати цілісний культурологічний світогляд; виховувати інтерес до культури епохи Ренесансу.

 

Обладнання: репродукції картин Л. да Вінчі, Мікеланджело, Рафаеля, Джорджоне, Веронезе та інших митців; твори Ф. Петрарки, Дж. Боккаччо, виставка книг, довідкова література, ОСК «Відродження».

 

Тип уроку: комбінований, урок-презентація.

 

                                                                   Я створив тебе істотою не небесною,

                                                                       але й не лише земною, не смертною, 

                                                                                але й не безсмертною, щоб ти,

                                                          позбувшись сумнівів, сам зробився творцем

                                                                       і сам остаточно створив свій образ.

                                                   Тобі дано можливість впасти до рівня тварини,

                                                                                однак водночас ти маєш змогу

                                                                   піднестися до рівня Бога лише завдяки

                                                                                             своїй внутрішній волі…

                                                                                              Піко делла Мірандола

                                                Хід уроку

 

I. Повідомлення теми й мети уроку

II. Мотивація навчальної діяльності

та актуалізація опорних знань

1. Робота з епіграфом

  • Як ви розумієте вислів італійського гуманіста Піко делла Мірандоли?
  • Чи погоджуєтеся ви з ним?

2. Коментар учителя

    – Бог у трактаті письменника піднімає людину до свого рівня, наголошує на необхідності духовного піднесення. У такий спосіб Піко делла Мірандола утверджує головні ідеї доби Відродження – людина має прагнути морального вдосконалення, здобувати свободу, перетворювати світ силою свого розуму.

  • Пригадайте, де вперше з’явилися головні ідеї доби Відродження?
  • Назвіть її перших представників.

 

III. Робота над темою уроку

  1. Повідомлення групи учнів-«істориків» за випереджувальним

завданням про епоху Відродження

 

                                                    План

  1. Капіталістичні відносини.
  2. Зміна економічних відносин.
  3. Створення сильних централізованих держав.
  4. Формування буржуазних націй.

 

  1. Робота в словничках

Відродження (або Ренесанс) – це широкий ідеологічний і культурний рух,

що виник у країнах Західної Європи у процесі їх переходу від середніх віків до нового часу (друга половина XV ст. (в Італії – з XIV ст.) до середини XVII ст.)

  1. Виступ учителя

      (За виступом учні складають ОСК до слова «Відродження» і доповнюють його відомостями під час виступу учня-«мистецтвознавця»).

 – Ви вже знаєте, що вперше термін «Відродження» використав у XVI ст. художник Джорджо Вазарі в трактаті «Життєписи знаменитих живописців, скульпторів і архітекторів» (1550). Цей термін пов’язаний з ідеєю відродження античної спадщини за нової доби.

   Класичною країною доби Відродження вважається Італія, де простежуються усі етапи:

  • Проторенесанс (XII – XIII ст.);
  • Раннє Відродження (XIVXV ст.);
  • Високе Відродження (90-ті роки XV ст. – перша третина XVI ст.);
  • Пізнє Відродження (друга половина XVI ст.).

     В основі культури Відродження лежить принцип гуманізму (лат. humanus  людський, людяний), утвердження краси й гідності людини, її розуму й волі, творчих сил і можливостей. Гуманізм переконує людину, що вона сама творить власну долю; від неї залежить, яке місце посісти у створеному Богом світі.

     Образ людини, яка залежить від волі Бога, але шукає недосяжної справедливості, створило середньовічне мистецтво. А образ людини вольової, розумної створило Відродження. Люди у зображенні ренесансних майстрів надзвичайні, не такі, як усі. Таким чином, утверджувалася богоподібність реальної людини. Звісно, це була висока мрія митців, але в їх творіннях цей образ набув живої сили, надзвичайної реальності.

     Велика мрія в людину, її безмежні можливості була основною в ідеології Ренесансу. Своєю славою у віках Відродження зобов’язане тим, хто творив нове мистецтво. Італійська література раннього Відродження була створена Данте, Ф. Петраркою, Дж. Боккаччо. Англійське Відродження розпочалося пізніше, але було надзвичайно інтенсивним і плідним. Своєрідним підсумком епохи стала творчість В. Шекспіра. Зачинателем літератури іспанського Відродження вважають поета Лопеса де Мендоса маркіза де Сантільяна. У «золоту добу» Іспанії (так називали цей період історики) творили М. де Сер- вантес Сааведра, Л. де  Вега, П. Кальдерон де ла Барка.

     Ренесанс охоплював різні галузі культури, але найяскравіше виявився в архітектурі й живописі, літературі й філософії.

 

4. Виступ учня-«мистецтвознавця»

за випереджувальним завданням про живопис Ренесансу

(з демонстрацією репродукцій та коментарями до них)

(Учні досліджують, які ж принципи гуманістичного світогляду відображені у живописі.)

 

                                                    План

  1. Особливий розквіт живопису, скульптури й архітектури в Італії.
  2. Леонардо да Вінчі – засновник стилю Високого Відродження.
  3. Творчість Рафаеля Санті.
  4. Спадщина Мікеланджело Буонарроті.
  5. Ліричний живопис Джорджоне.
  6. Тиціан – представник венеціанської школи.
  7. Образ людської юрби на полотнах Веронезе.

 

5. Презентація учнями результатів самостійної роботи

з ОСК «Відродження»

 

IV. Рефлексія. Підсумки уроку

 

1. Повторне звернення до епіграфа

2. Заключне слово вчителя

     «Дух постійно прагне висоти», – стверджував Марк Туллій Цицерон. Нехай літературна епоха Відродження загартовує ваш дух, покаже шляхи до вдосконалення та ідеалу краси.

      На наступних уроках ми поговоримо про літературні скарби іспанського Відродження, спробуємо зазирнути до творчої лабораторії М. де Сервантеса Сааведри.

 

V. Домашнє завдання.

     Підготувати  розповідь про добу Відродження за складеною на уроці ОСК та за змістом статті підручника.

 

     Індивідуальні випереджувальні завдання:

  • для учнів-«істориків» – підготувати повідомлення «Іспанія кінця XVI –початку XVII ст.»;
  • для учнів-«мистецтвознавців» – підготувати культурологічний онлайн-екскурс картинною галереєю (демонстрація картин художників іспанського Ренесансу);
  • для учнів-«біографів»  підготувати повідомлення про життя і творчість М. де Сервантеса Сааведри;
  • для учнів-«дослідників» – з’ясувати передумови появи роману

М. де Сервантеса Сааведри «Премудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський».

 

    

 

   

 

 

 

 

docx
Додано
23 липня 2020
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку