Урок "Культура України наприкінці XVIII - ХІХ століття. Освіта і наука"

Про матеріал

Розробка уроку з історії України на тему "Культура України наприкінці XVIII - ХІХ століття. Освіта і наука"

Мета: охарактеризувати особливості розвитку української культури в кінці XVIII - першій половині ХІХ ст., з'ясувати основні досягнення українців у галузі освіти та науки в даний період; розвивати в учнів уміння й навички критичного мислення, роботи з різними джерелами інформації, аналізувати історичний матеріал,, робити висновки, узагальнення, висловлювати й доводити свою точку зору, уміння передавати свої знання однокласникам; виховувати гордість за досягнення українських учених.

Перегляд файлу

Тема: Культура України наприкінці XVIII  в першій половині ХІХ століття. Освіта і наука.

Мета: охарактеризувати  особливості  розвитку  української культури  в  кінці  XVIII  -  першій  половині  ХІХ ст., з’ясувати  основні  досягнення  українців  у  галузі  освіти  та  науки в даний період; розвивати в учнів уміння й навички критичного мислення, роботи з різними  джерелами інформації, аналізувати історичний матеріал,, робити висновки, узагальнення, висловлювати й доводити свою точку зору, уміння передавати свої знання однокласникам; виховувати гордість за досягнення українських учених.

 

Обладнання: підручник  «Історія України» Бурнейко І.О., Хлібовська Г.М, Крижановська М.Є., Наумчук О.В. 2017 рік, видавництво «Астон»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 9 клас»

 

Тип уроку:  сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

 

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

показувати на карті основні місця і території, пов’язані з розвитком освіти і науки;

на основі різних джерел інформації характеризувати особливості

процесу розвитку освіти і науки  в Україні у цей період;

         пояснювати суперечливі процеси модернізації розвитку освіти й культури;

         висловлювати судження щодо діяльності В. Каразіна, М. Максимовича, М. Остроградського,

• називати дати відкриття університетів в українських землях

Хід уроку

Хід уроку
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ.  Актуалізація опорних знань
Метод «Мікрофон»

  1.                Які основні тенденції розвитку культури першої половини ХІХ ст.?

2.  Які  політичні  та  соціально-економічні  процеси  відбувалися в Україні  в  пер.  пол.  ХІХ ст.?  Чи могли  вони  вплинути  на  розвиток культури?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

У першій половині ХІХ ст. починається процес формування сучасної української нації. Становлення української нації відбувалось у складних умовах занепаду кріпацтва і поширення товарно-грошових відносин, посилення соціальних і національних суперечностей у Російській імперії, виснажливих війн та наростання визвольних рухів тощо. Аналогічна ситуація склалася й у Західній Україні, яка входила до складу Австрійської імперії, не маючи власного самоврядування.

Українське національне відродження, опорою якого були традиції української державності  та української культури стало головним  явищем  історичного  процесу  в  Україні в першій половині ХІХ ст. І в першу чергу значною мірою впливало саме на розвиток української культури: мовознавства, історичної науки, етнографії, літератури, науки, освіти, мистецтва. Поступ української культури був складним і проходив у суперечливих умовах. Але не дивлячись на складні умови періоду кінця XVIII  -  першій  половині  ХІХ  століття, українська національна культура активно розвивається, набуває самобутніх рис і характеризувалася високими досягненнями в усіх її сферах.

Впродовж нашого уроку ви з’ясуєте, які фактори сприяли розвитку української культури, а які – гальмували.

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

 

1. Умови розвитку культури. Вплив капіталізації

Робота з підручником.

Опрацюйте п.1 §12 підручника.

Завдання:

  • Що називають українською національною ідеєю?
  • Чому українська культура – полікультурна?

          Робота з таблицею

 Заповніть таблицю «Особливості розвитку культури українських земель у другій половині XVIII ст.».

Чинники, що сприяли розвитку культури

Чинники, що негативно впливали на розвиток культури

 

 

 

Чинники, які впливали на розвиток української культури

  • Українські землі були поділені між двома державами: Росією та Австрією.
  • Спрямування імперської політики на асиміляцію українців.
  • Зростання потреби у кваліфікованих кадрах для виробництва.
  • Українське національне відродження
  • Із середовища народу вийшли талановиті вчені, які працювали в різних галузях науки і мистецтва.
  • З народу вийшов відомий діяч культури Т. Г. Шевченко, який підніс українську мову і літературу до найвищого рівня досконалості.
  • Поширення думки, що українська мова є діалектом російської або польської мов.
  • Українські вчені вважали українську мову самобутньою, рівноправною серед інших слов’янських мов.
  • «Вимивання» високоосвічених українців із національного середовища 

Завдання

Із наведених чинників визначте ті, що негативно чи позитивно впливали на розвиток української культури.

 

2. Освіта

Робота в групах

На опрацювання пропонуються текст підручника та два документи.

Розпорядження попечителя Київського учбового округу ректору Київського університету про встановлення таємного нагляду за викладачами (30 листопада 1834 року)
«Беручи до уваги умови тутешнього краю, я вважаю за потрібне запропонувати вашому високородію доводити негайно до мого відома про такі обставини:
1. Якщо б у лекціях панів викладачів університету міг вкрастися хибний напрям, що протидіяв вірі, моральності, покірності властям, і викликав любов до якоїсь батьківщини, відокремленої перекрученими думками від спільної улюбленої вітчизни, для цього я покладаю на вас пильний, але таємний нагляд за викладанням університетських лекцій.
2. Якщо б на нарадах університетських присутственних місць міг вкрастися дух непокори властям і протидія планам уряду.
3. Якщо б ви зі свого боку помітили особисті недозволені вчинки членів університету або зв’язки з людьми неблагонадійними чи підозрілими».

Із висловлювання Міністра народної освіти О. С. Шишкова
«…Наставлять земледельческого сына в риторике было бы приуготовлять его быть худым и бесполезным или еще вредным гражданином. Но правила и наставления в христианских добродетелях, в доброй нравственности нужны всякому, не выводят никого из определенного ему судьбою места и во всех состояниях и случаях делают его и почтенным, и кротким, и довольным, и благополучним». 

  1. Яка система освіти сформувалася в Наддніпрянщині?
  2. В яких навчальних закладах можна було здобути початкову і середню освіту на західноукраїнських землях?
  3. Де в Україні в цей час можна було здобути вищу освіту?
  4. Якою була урядова політика в освітній сфері.
  5. Чому царський уряд так боявся освіченості українського народу?

3.Наука.

Випереджувальне завдання:

 Підготувати мультимедійну презентацію «Розвиток науки в Україні кінця XVIII  -  першій  половині  ХІХ ст..».

(Під час перегляду презентації учні заповнюють таблицю

Вчений

Галузь науки

Досягнення

М.Остроградський

 

 

Т.Осиповський

 

 

М.Максимрвич

 

 

М.Костомаров

 

 

М.Маркевич

 

 

 

V.  Закріплення знань учнів.

Завдання для обговорення

1.  Визначте й охарактеризуйте історичні обставини розвитку української культури протягом першої половини XIX ст.

2. Якою була імперська урядова політика щодо розвитку науки в Україні?

3.  В яких галузях науки уславилися українські вчені?

4.  Який  внесок  у  розвиток  науки  вони зробили?

5. Як капіталізація стала чинником розвитку культури?

7. Якою була політика  царського уряду щодо освіти?

8. Складіть схему системи освіти в Україні.

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал § 12.
doc
До підручника
Історія України 9 клас (Бурнейко І.О., Хлібовська Г.М., Крижанівська Н.Є., Наумчук О.В.)
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
6668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку