Урок з історії України для 9-го класу на тему «Піднесення українського національного руху»

Про матеріал

Тема. Піднесення українського національного руху

Мета: визначити причини активізації політичного руху та його результати, особливості українського руху в Буковині та Закарпатті, проаналізувати діяльність політичних партій, національних і спортивно-фізкультурних організацій; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичними джерелами; виховувати зацікавленість до історичного минулого Батьківщини.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з історії України

для 9-го класу

на тему

«Піднесення українського національного руху»

 

 

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавста

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І – ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Тетяна Василівна

 

 

2018 рік

Тема. Піднесення українського національного руху

Мета: визначити причини активізації політичного руху та його результати, особливості українського руху в Буковині та Закарпатті, проаналізувати діяльність політичних партій, національних і спортивно-фізкультурних організацій; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичними джерелами; виховувати зацікавленість до історичного минулого Батьківщини.

Обладнання: підручники, ілюстрації до теми.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Перевірка виконання письмового завдання. (вибірково)
  2. Установіть відповідність між поняттями та їх визначенням.
  1. сецесія
  2. діаспора
  3. страйк

А громади українців, що проживають за її територією

Б організоване масове або часткове припинення роботи з метою домогтися виконання певних вимог.

В загальні збори громадян

Г масовий вихід із університету

Відповідь: 1Г; 2А; 3Б.

  1. Викресліть цифри, що повторюються (крім 1, 9, 0). Назвіть події, з якими вони пов’язані.

8631365897

7850538725

7531987630

4675819361

5768580865

1902 – рік страйків у Галичині

1904 – початок роботи Маслосоюзу

1910 – віче українського студенства

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Слово вчителя.
  • Сьогодні ми з вами з’ясуємо причини активізації політичного руху та його результати, особливості українського руху в Буковині та Закарпатті, проаналізуємо діяльність політичних партій, національних і спортивно-фізкультурних організацій
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з історичним джерелом (с. 255 підручника)
  • Прочитайте фрагмент тексту про становище Галичини на межі століть.
  • Визначте, розв’язання яких завдань автор уважає передумовою для досягнення перспективної мети? Що це за мета?
  • Які завдання були найактуальнішими для того часу?
  • Які наслідки цієї боротьби?
  1. Розповідь учителя з елементами бесіди.
  • Пригадайте, яка політична партія стала першою на західноукраїнських землях? (РУРП, Русько-українська радикальна партія)
  • Коли вона виникла? (1890 р.)
  • Назвіть засновників партії? (І. Франко, М. Павлик, В. Будзиновський, С. Данилович, Є. Левицький, Р. Яросевич)
  • Яка верства населення Галичини підтримувала РУРП? (селяни)

У 1905 р. на з’їзді РУРП було прийнято нову програму. В її основу було покладено ідею об’єднання соціальної та національної боротьби українського народу.

Українська соціал-демократична партія (УСДП) також орієнтувалася на селян. Партія проводила пропагандистську роботу серед малоземельних селян і сільськогосподарського пролетаріату.

найсильніший вплив на суспільні процеси того часу справляла Українська націонал-демократична партія (УНДП). ЇЇ організатори – Юліан Романчук, Кость Левицький, М. Грушевський – ставили собі за мету забезпечити українському національному рухові масовість. Саме УНДП стала організатором потужного вічевого руху, який охопив чи не всі найбільші населені пункти Галичини.

26 грудня 1902 р. на з’їзді УНДП було проголошено перехід до «політики масової самооборони і рішучої опозиції проти галицько-польської адміністрації, проти піддержуючого її центрального уряду».

Український рух набув опозиційного щодо влади характеру. кінцевою метою національного руху всі три партії сформулювали у своїх програмах здобуття культурної, економічної й політичної самостійності українського народу, його державної незалежності, об’єднання його земель.

  1. Робота з текстом підручника (с. 257 – 259).
  1. Вибіркове читання.
  • Зачитайте речення, у які містять:
  • слово Буковина;
  • народовці;
  • українці;
  • назви політичних партій;
  • дати;
  • імена.
  • Продовжте речення:
  • Зокрема…
  • Вони розгорнули…
  • Пізніше…
  • Розстановку…
  • Саме представники греко-католицького духівництва…
  • Зачитайте початок речення за його закінченням:
  • …органів крайового управління;
  • …був порівняно невисоким;
  • …в єдиній незалежній Українській державі;
  • …національного руху в краї.
  1. Заповніть пропуски.

___(народовці) розгорнули свою діяльність серед ____ (селян), створивши мережу ___ (читалень). Вони ж створили у ___ (1905 р.) в Чернівцях ___ («Національну раду русинів на Буковині»), яка проіснувала до ___ (1907 р.). У 1907 р. у Чернівцях було створено ___ (УРП). У Закарпатті ___ (угорська) влада активно здійснювала політику ___ (мадяризації).

  1. Розповідь учителя.

У 90-ті рр. 19 ст. почався рух за реформу виборчої системи. Він згуртував українську інтелігенцію, спричинив велелюдні віча та робітничі страйки. З ініціативи УНДП 2 лютого 1906 р. у Львові відбулося народне віче за участі близько 50 тис. галицьких українців. Відкрив віче К. Левицький.

У 1907 р. в Австро-Угорщині вперше було проведено вибори за новою системою. Право голосу отримав кожен австрійський чоловік, якому виповнилося 24 роки і який жив у своїй громаді не менше року. У результаті цих виборів до Державної ради увійшли 32 українці. На нараді Народного комітету УНДП було прийнято рішення про створення українського парламентського клубу (фракції) із 30 депутатів. У 1914 р. за сприянням депутатів-українців було ухвалено нову виборчу систему, яка забезпечувала українцям у сеймі 62 депутатських місця.

  1. Робота з таблицю.
  • Користуючись текстом підручника, заповніть таблицю.

Організація

Період

Засновник (лідер)

Діяльність

«Просвіта»

1914

 

77 філій, близько 3 тис. читалень, вечірні школи

НТШ

1897-1913

М. Грушевський

Віддруковано майже 800 томів наукових праць; музей зберігав понад 9 тисяч етнографічних та 5 тисяч археологічних пам’яток.

«Сокіл»

1894 р.

В. Нагірний; І. Боберський

Започаткував український спортивно-гімнастичний рух

«Січ»

1900 р.

Кирило Трильовський

Фізкультурно-спортивна організація; організовано Шевченківський здвиг 1914 р.

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Розвиток зв’язного мовлення.
  • Складіть речення, використавши поняття та терміни: «пожежно-руханкові товариства», «мадяризація», «Шевченківський здвиг».
  1. Розмістіть імена політичних діячів, відповідно до партії чи організації, яку вони очолювали.

РУРП

УСДП

УНДП

«Сокіл»

3, 6

2, 8

1, 7

4, 5


  1. К. Левицький;
  2. М. Ганкевич;
  3. К. Трильовський;
  4. І. Боберський;
  5. В. Нагірний;
  6. М. Павлик;
  7. М. Грушевський;
  8. С. Вітик.

  1. Вправа «Так – Ні».
  1. РУРП спиралася на підтримку буржуазії Східної Галичини. –
  2. Лідери УНДП прагнули забезпечити українському національному рухові безпечність. –
  3. З 1902 р. УНДП «взяла у свої руки керму політики». +
  4. В УСДП, УНДП та РУРП була спільна кінцева мета. +
  5. У 1905 р. в Чернігові було створено Українську радикальну партію. –
  6. У Галичині угорська влада активно проводила політику мадяризації. –
  7. Кирило Трильовський заснував фізкультурно-спортивну організацію «Січ». +
  8. Товариство «Просвіта» організувало захід, який увійшов в історію як Шевченківський здвиг. –
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 31 підручника.
  2. Підготувати повідомлення про діяльність А. Шептицького.
docx
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
7921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку