Показати, що кінець 16 – п.п. 17 ст. були часом національно – культурного відродження, формування національної свідомості українського народу; вчити учнів визначати причинно – наслідкові зв'язки цього культурного процесу; показати що культура тісно пов'язана з життям народу і є фактичним відображенням; підкреслити значення мови в житті народу; ознайомити учнів з розвитком шкільної освіти; відзначити внесок вчених – вихідців з українських земель у розвитку світової культури; пояснити надзвичайну важливість появи одного з найбільших винаходів людства – верстата, що вивів книгу з церков і монастирів у широкі маси завдяки діяльності таких сподвижників, як Ш.Фіоль, І.Федоров та інші; працювати над поняттями «національно – культурне відродження», «братства», «книгодрукування»; виховувати гордості за досягнення свого народу в культурному життя і його внесок у розвиток культури.
Тема: Культура України в другій половині 16 – п.п. 17ст.
Мета: показати, що кінець 16 – п.п. 17 ст. були часом національно – культурного відродження, формування національної свідомості українського народу; вчити учнів визначати причинно – наслідкові зв’язки цього культурного процесу; показати що культура тісно пов’язана з життям народу і є фактичним відображенням; підкреслити значення мови в житті народу; ознайомити учнів з розвитком шкільної освіти; відзначити внесок вчених – вихідців з українських земель у розвитку світової культури; пояснити надзвичайну важливість появи одного з найбільших винаходів людства – верстата, що вивів книгу з церков і монастирів у широкі маси завдяки діяльності таких сподвижників, як Ш.Фіоль, І.Федоров та інші; працювати над поняттями «національно – культурне відродження», «братства», «книгодрукування»; виховувати гордості за досягнення свого народу в культурному життя і його внесок у розвиток культури.
Корегувати довготривалу память
Обладнання: карта
Структура уроку
4. Закріплення
5. Підсумок.
6. Д/З
Хід уроку.
Культура народу тісно пов’язана з його життям. Усі події , явища, процеси пронизують усі сфери культури: усну народну творчість, освіту літературу у 16 – п.п.17 ст.
Подумайте над факторами й обставинами розвитку культури і відповісти на питання:
Передумови розвитку української культури:
Культура України в др.. п. 16 п.п 17ст.
галузь |
Характеристика. |
Розвиток української мови |
Писемна мова українців і білорусів називалась руською. Під впливом усного мовлення в руській мові з’явились елементи української мови. У першій половині 17 ст. виникають полемічні і драматичні твори, вірші написані українською мовою. |
Освіта |
|
Книгодрукування |
|
Перші шкільні підручники |
|
Усна народна творчість |
|
Література |
|
Полемічна література |
Твори релігійного спрямування , у яких висувалися докази авторів, спрямовані проти поглядів їх противників. Г.Смотрицький, Кляч Царства небесного», «Календар римський новий»; І.Вишенський «Послання до єпископа», М.Смотрицький , «Тренос». |
|
|
Драматична література й театр |
|
Музика |
|
літописання |
|
Архітектура і містобудування |
|
Скульптура |
Надгробні пам’ятки. Пам’ятник на могилі К.Острозького в Успенському соборі Києво – Печерської лаври(1579р). скульптурні зображення на архітектурних спорудах (львівські каплиці Бої мів та Камп’янів, Чорна кам’яниця) |
Живопис |
|
Мистецтво гравюри |
|
ІV. Узагальнення та систематизація знань
У кінці уроку діти роблять висновок. Це можна зробити за допомогою методу «ПРЕС»,
• Як соціально-економічне і політичне становище України другої половини XVI — на початку XVII ст. вплинуло на стан і розвиток української культури в даний період і, зокрема, на стан освіти?
Висновок
1. У другій половині XVI — першій половині XVII ст. відбувалося бурхливе піднесення культурного життя України.
2. Українська освіта здатна була конкурувати із західноєвропейською.
3. В освітніх закладах мали право навчатися представники всіх станів населення.
4. Православні навчальні заклади стали осередками ідей гуманізму. Навколо них гуртувалася українська інтеліґенція.
5. Освітній рух підносив свідомість українського народу, сприяв утвердженню визвольних ідей.
6. Одночасно з розвитком освіти розвивалися літописання та книгодрукування.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал за підручником.
1