Урок"Культура України в другій половині 16 – п.п. 17ст."

Про матеріал

Показати, що кінець 16 – п.п. 17 ст. були часом національно – культурного відродження, формування національної свідомості українського народу; вчити учнів визначати причинно – наслідкові зв'язки цього культурного процесу; показати що культура тісно пов'язана з життям народу і є фактичним відображенням; підкреслити значення мови в житті народу; ознайомити учнів з розвитком шкільної освіти; відзначити внесок вчених – вихідців з українських земель у розвитку світової культури; пояснити надзвичайну важливість появи одного з найбільших винаходів людства – верстата, що вивів книгу з церков і монастирів у широкі маси завдяки діяльності таких сподвижників, як Ш.Фіоль, І.Федоров та інші; працювати над поняттями «національно – культурне відродження», «братства», «книгодрукування»; виховувати гордості за досягнення свого народу в культурному життя і його внесок у розвиток культури.

Перегляд файлу

Тема: Культура України в другій половині 16 – п.п. 17ст.

Мета: показати, що кінець 16 – п.п. 17 ст. були часом національно – культурного відродження, формування національної свідомості українського народу; вчити учнів визначати причинно – наслідкові зв’язки цього культурного процесу; показати що культура тісно пов’язана з життям народу і є фактичним відображенням; підкреслити значення мови в житті народу; ознайомити  учнів з розвитком шкільної освіти; відзначити внесок вчених – вихідців з українських земель у розвитку світової культури; пояснити надзвичайну важливість появи одного з найбільших винаходів людства – верстата, що вивів книгу з церков і монастирів у широкі маси завдяки діяльності таких сподвижників, як Ш.Фіоль, І.Федоров та інші; працювати над поняттями «національно – культурне відродження», «братства», «книгодрукування»; виховувати  гордості за досягнення свого народу в культурному життя і його внесок у розвиток культури.

Корегувати довготривалу память

Обладнання: карта

Структура уроку

  1. Організаційний урок
  2. Актуалізація навчальної діяльності
  3. Вивчення нової теми
  • Культура України в др.. п. 16 п.п 17ст.

4. Закріплення

5. Підсумок.

6. Д/З

Хід уроку.

Культура народу тісно пов’язана з його життям. Усі події , явища, процеси пронизують усі сфери культури: усну народну творчість, освіту літературу у 16 – п.п.17 ст.

 Подумайте над факторами й обставинами розвитку культури і відповісти на питання:

  1. До складу яких держав входили українські землі у 16 – 17 ст.?
  2. як вплинуло на становище народу входження українських земель до складу Польщі?
  3. Які негативні наслідки мало укладання Берестейської церковної унії?
  4. Яке значення мало виникнення козацтва і утворення Запорозької січі?
  5. З якими ворогами довелося воювати козакам у 16 – 17 ст?
  6. Який вплив на українську культуру чинила польська культура?

 

Передумови розвитку української культури:

  1. Захоплення українських земель іноземними державами.
  2. Встановлення польського панування на українських землях після Люблінської унії 1569року.
  3. поглиблення соціального і національно – релігійного гніту.
  4. Виникнення козацтва і утворення Запорозької Січі.
  5. Постійна боротьба проти турецько – татарської агресії.
  6. Вплив польської культури на українську. Поширення ідей гуманізму і Реформації.
  7. Винайдення друкарського верстата.

Культура України в др.. п. 16 п.п 17ст.

галузь

Характеристика.

Розвиток української мови

Писемна мова українців і білорусів називалась руською. Під  впливом усного мовлення в руській мові з’явились елементи української мови. У першій половині 17 ст. виникають полемічні і драматичні твори, вірші написані українською мовою.

Освіта

  • початкові школи діяли при церквах і монастирях. Домашня освіта була доступна заможним верстам  населення.
  • Слов’яно – греко – латинські школи. Першу школу було засновано наприкінці 70 – х рр.. 16 ст. в Острозі. Викладалась церковно – слов’янська, грецька, латинська мови та «сім вільних наук» - граматика, риторика, діалектика, арифметика, геометрія, астрономія і музика. Ці школи організовували також братства
  • Протестантські школи. Міста: Киселин, Гоща, Берестечко.
  • Єзуїтські колегіуми. Міста :Львів, Перемишль, Луцьк, Вінниця.
  • Греко – католицькі школи. Міста: Холм, Шаргород, Володимир
  • Вищі навчальні заклади. Острозька академія, Киселенська  академія(протестантська),Києво – Могилянський колегіум(1632). Викладалися «сім вільних наук» а також філософія і богослов’я.

Книгодрукування

  • І.Федоров(Федорович). 1574 «Апостол» і «Буквар». 1581р Острозька Біблія.
  • До середини 17 ст. на українських землях у різний час діяло 25 друкарень. Найбільша друкарня існувала при Києво – Печерському монастирі
  • «Мандрівні»(пересувні) друкарні.

Перші шкільні підручники

  • 1574 р «Буквар» І.Федорова – перший шкільний підручник на українських землях.
  • 1586р – друкарня Віленського братства видала першу церковнослов’янську грамоту, підготовлену в Острозі
  • 1591р- У Львові видано греко – церковнослов’янську грамоту, «Адельфотес» Асенія Еласонського
  • 1596р. у друкарні Віленського братства видано «Граматику словенську», «Буквар» і «Лексик»(словник понад 1 тис. слів перекладалися із церковно – слов’янської мови українською) Лаврентія Зизанія.
  • 1619р. Видано «Граматику словенську» Мелетія  Смотрицького
  • 1627р. У друкарні Києво – Печерського монастиря видано словник «Лексикон  славєноросскій» Павма Беринди (бл. 7 тис. слів)

Усна народна творчість

  • обрядові пісні(колядки, щедрівки, веснянки, гаївки)
  • Історичні пісні «Про Сулиму, Павлюка ще й про Яцька Осряницю», «Пісня про Байду»
  • Думи(Маруся Богуславка» «Самійло Кішка», «Плач невільників»

Література

  • ораторсько – проповідницька проза твори П.Могили.
  • Історичні мемуари. Б.Балика, «Про Москву і про Дніпро, царка московського неправдивого
  • Політична публіцистика твори С.Оріховського
  • Латино мовна поезія
  • Поема «Роксолані» С.Кльоновича розповідає про історію України
  • Твори П.Русина з Кросна, І.Русина з Турбоніна
  • Дотримувалися гуманістичних ідеалів.

Полемічна література

Твори релігійного спрямування , у яких висувалися докази авторів, спрямовані проти поглядів їх противників. Г.Смотрицький, Кляч Царства небесного», «Календар римський новий»; І.Вишенський «Послання до єпископа», М.Смотрицький , «Тренос».

 

 

Драматична література й театр

  • шкільна драма. Й.Волкович, «Розмірковування про муку Христа»
  • Інтермедія. Короткі одно актові комедійні сценки(«Купив кота в мішку»
  • Вертеп(мандрівний ляльковий театр) сформувався у першій половині 17ст.

Музика

  • Церковна музика. З др.. п. 16 ст. давній знаменитий спів(восьмиголосний) поступається місцем партесному (багатоголосовому) співу. З’явилося нотне письмо.
  • Світська музика. Новий жанр – кант(пісня для три голосового ансамблю або хору) повчальні, величальні, жартівливі та інші канти.
  • Інструментальна музика. У містах музики об’єднувалися в окремі цехи. У козаків були військові музики.

літописання

  • Гуситський літопис (створений у пер. Чверті 17 ст.) розповідає про події до 1597р. автор невідомий.
  • Львівський літопис (1498 – 1649) літопис М.Гунашевського
  • Острозький літопис(1500 – 1636)

Архітектура і містобудування

  • оборонна спрямованість містобудування. Багато нових міст(Броди, Станіслав, Жовкла, Тернопіль) що закладалися як замки або фортеці. Більшість замків були дерев’яними. Кам’яні замки – Львів, Луцьк, Кременець, Кам’янець – Подільський. Монастирі також були добре укріпленими фортецями – Успенський Почаївський монастир, Троїцький монастир у Межиріччі під Острогом.
  • У західноукраїнському містобудуванні спостерігався відчутний вплив європейського Відродження. Львів – будинок Корнякта,Чорна кам’яниця, Успенська церква, каплиця Трьох святителів.

Скульптура

Надгробні пам’ятки. Пам’ятник на могилі К.Острозького в Успенському соборі Києво – Печерської лаври(1579р). скульптурні зображення на архітектурних  спорудах (львівські каплиці Бої мів та Камп’янів, Чорна кам’яниця)

Живопис

  • Церковний живопис: іконопис та фрески. Поява гуманістичних поглядів епохи. «Богородиця Одигітрія з пророками»1599. Іконостас П’ятницької  церкви, створений львівськими майстрами на межі 16 – 17 ст.
  • Світське малярств. Жанри: портрет, історичний та батальний живопис.

Мистецтво гравюри

  • «Євангелії учительське»1637р. містило близько 50 гравюр.
  • Світська гравюра з’явилась на початку 20 – х рр.. 17 ст. перші гравюри в книзі  К.Саковича «Вірші на жалосний погреб…Петра Конашевича  - Сагайдачного» 1622р.

ІV. Узагальнення та систематизація знань 
У кінці уроку діти роблять висновок. Це можна зробити за допомогою методу «ПРЕС»,

• Як соціально-економічне і політичне становище України другої половини XVI — на початку XVII ст. вплинуло на стан і розвиток української культури в даний період і, зокрема, на стан освіти? 
Висновок 
1. У другій половині XVI — першій половині XVII ст. відбувалося бурхливе піднесення культурного життя України. 
2. Українська освіта здатна була конкурувати із західноєвропейською. 
3. В освітніх закладах мали право навчатися представники всіх станів населення. 
4. Православні навчальні заклади стали осередками ідей гуманізму. Навколо них гуртувалася українська інтеліґенція. 
5. Освітній рух підносив свідомість українського народу, сприяв утвердженню визвольних ідей. 
6. Одночасно з розвитком освіти розвивалися літописання та книгодрукування. 
V. Домашнє завдання 
1. Опрацювати відповідний матеріал за підручником. 
 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Швидка Алла Іванівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
5 серпня 2018
Переглядів
11713
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку