Урок-квест-детектив "Прийменники і префікси".

Про матеріал
Цікава форма проведення уроку. Використано дидактичні ігри, створено мультимедійну презентацію, запропоновано роботу в групах. Мета: поглибити знання учнів про префікс, як значущу частину основи слова; вчити розрізняти співзвучні префікси і прийменники на слух і на письмі, правильно їх писати, утворювати нові слова; розвивати зв`язне мовлення учнів; виховувати самостійність, вміння працювати творчо, швидко, в команді.
Перегляд файлу

Тема:      Префікси і прийменники.

Мета:  Поглибити знання учнів про префікс, як значущу частину основи слова; вчити розрізняти співзвучні префікси і прийменники на слух і на письмі, правильно їх писати, утворювати нові слова; розвивати зв`язне мовлення учнів; виховувати самостійність, вміння працювати творчо, швидко, в команді.

 

Обладнання:    мультимедійна презентація, саундтреки з фільмів про Шерлока Холмса, картки із завданнями для квесту, для роботи в групах.

 

Хід уроку.

I.Організаційний  момент.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

Сьогодні він у нас незвичний,

І мандрівничий, і таємничий.

(Вчитель у руках тримає яблуко).

  •      Вам відомий цей предмет? Як ви думаєте, чому на урок української мови я принесла яблуко?

    Наш урок мені хотілося б розпочати словами видатного англійського письменника Бернарда Шоу: «Якщо у вас є яблуко і у мене є яблуко і ми обміняємося цими яблуками, то у мене і у вас залишиться по одному яблуку. А якщо у вас є ідея і у мене є ідея і ми обміняємося, то… (відповіді дітей). Правильно, у кожного з нас будуть по дві ідеї.

   Так давайте ж сьогодні обмінюватися ідеями і здобувати з них користь.

 

II. Актуалізація знань.

(Звучить музика: саундтрек з фільму про Шерлока Холмса). Послухайте музику і скажіть, які асоціації у вас виникають, коли ви її чуєте? (страх, неспокій, таємничість тощо)

    Нам сьогодні доведеться стати детективами, нишпорками,  відкрити своє детективне агентство і зайнятись розслідуванням. Ви згодні?

              Сьогодні урок наш непростий,

              Тут детективом буть навчають.

              Увагу, пам`ять розвивають,

              Буть спостережливим навчають.

   Нас 16, а це вже справжнє детективне агентство.

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

     У нас сталася надзвичайна пригода. Хтось викрав  наші підручники з української мови. А нам потрібно вивчити нову тему. Тож необхідно опанувати  матеріал без підручників і знайти злочинця, щоб віддав наші книжки.

Друзяки!

Я викрав ваші підручники. Якщо ви впрораєтесь із моїми загадками, то я віддам вам книжки. Адью.

   - Ви вже коли-небудь розслідували якусь справу? Значить, справа у нас буде мати №1. Терміново беремося за роботу. Потрібно скласти план дій. Я пропоную такий:

     1. Підготовка детективів.

     2. Складання фоторобота.

     3. Збір речових доказів.

     4. Проведення дізнання.

     5. Слідчий експеримент.

     6. Експертиза.

     7. Закриття справи.

 

IV. Робота над темою уроку.

1. Підготовка детективів. (Звучить музика).

Розглянемо кейс детектива. У ньому є: лупи, дзеркальця, блокноти, рукавички, клей.

а) Блокнот-зошит.

     Кожен детектив повинен мати блокнот для записів. У нас є зошити. Роздайте їх. Що головне у роботі детектива? (Залишитися непоміченим). Збирати інформацію і не залишати відбитки пальців.

б) Пальчикова гімнастика.

     Тому одягаємо уявні рукавички. Підготуємо наші пальчики до письма.

     Вправа «Замочок».

             На дверях висить замок.

             Ти його відкрить не зміг.

             Ми замочком постукали,

             Ми замочком покрутили,

             Покрутили, повертіли –

             Раз, два, три – його відкрили.

А чи треба детективові гарно і розбірливо писати? Для чого?

в) Каліграфічна хвилинка.

     Це перша справа нашого детективного агентства. Запишемо і запам`ятаємо число, коли ми її почали. Хто ми сьогодні на уроці? Який звук чуємо на початку цього слова? Якою буквою він позначається на письмі?

Подивіться на дошку:   Дд  Ддд  Дддд  Ддддд

Знайдіть закономірність і допишіть рядочок. А девізом нашого уроку буде прислів`я: Діло майстра …(величає, боїться). Як ви його розумієте? Каліграфічно запишіть.

г) Перевірка кваліфікації спеціалістів.

Гра «Запитай у партнера»

З яких частин складається слово?

З чого складається основа?

Як називаються  слова, що мають спільний корінь?

Як називається частина слова, що стоїть перед коренем?

Для чого служать префікси?

Для чого у нашій мові існують прийменники?

Гра «Чарівний мішечок». Завдання: записати слово, утворене з різних частин заданих слів.

Група 1.  * Префікс від слова під`їхав, корінь від слова водичка, суфікс від слова лісник. (Підводник).

                *Префікс зі слова відпустка, корінь зі слова загадка, суфікс і закінчення зі слова виставка. (Відгадка).

 

Група 2.  *Префікс від слова прогулянка, корінь від слова лісник, суфікс від слова книжка, закінчення від слова дуби. ( Проліски).

             *Корінь від слова передзвін, суфікс від слова зубки, закінчення від слова веселий. (Дзвінкий).

Перевірка виконаного завдання.

    Ви молодці. Підтвердили свою кваліфікацію вмілих учнів-детективів.

 

2. Складання фоторобота.

     Кожен детектив перед тим, як розпочати розслідування, з`ясовує, що йому відомо по цій справі.

а) Визначення предмета дослідження.

Прочитати тему за схемою.

Б-8, Е-2, Г-2, В-4, А-1, Б-3, Е-10. (Префікс).

Е-1, Е-2, А-10, Б-2, Б-5, Г-2, Б-6, Б-6, А-10, Б-3. (Прийменник).

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

А

І

А

Б

В

Г

Д

В

Ж

З

И

Б

Ї

Й

К

Л

М

Н

О

В

С

И

В

С

Т

У

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Г

Ю

Е

Й

Ц

У

К

Я

Н

Г

Ш

Д

Щ

З

Х

Ї

Р

Ф

І

В

А

А

Е

П

Р

О

Л

Д

Ж

Є

Я

Ч

С

Будемо вчитися розрізняти префікси і прийменники.

 

б) Складання фоторобота.

    Що таке префікс? Як пишеться зі словами? Для чого служить?

     Що таке прийменники? Для чого у нашій мові існують прийменники? Як вони пишуться з іншими словами?

(У конвертах є пусті таблиці, у які треба записати ознаки досліджуваного предмета у ході проведення розслідування).

Порівняння префікса і прийменника.

Префікс

Прийменник

Частина слова

Окреме слово

Пишемо разом

Пишемо окремо

Служить для утворення нових слів

Служить для зв`язку слів у реченні

Не можна вставити слово між префіксом і коренем

Можна вставити слово між прийменником і словом

 

3. Збір речових доказів.

Коли добре їй – муркоче.

І пограє, коли схоче.

Швидше від усіх стрибне!

Кігті має, та ховає,

А розсердиться – вдряпне!  (Кішка).

 За картиною із зображенням кота сховано конверт із завданням.

а) Гра «Дослідники».

Прочитати текст і визначити його тему.

     Прийшла сніжна і морозна з…ма. Ніжним пухом покрила землю. В…селі діти бігали по білому снігу, каталися з гірки на ле…ких санчатах та ліпили сні…ки.

Вправа «Обмін думками». До слова «зима» доберіть спільнокореневі і запишіть їх у зошити.

Вправа «Архітектор слова». Вставити пропущені букви. Довести.

Вправа «Впізнай мене».

 Група 1.

Фікпреси

Виписати слова з префіксами. (Прийшла, Покрила).

 Група 2.

менприйники

Виписати прийменники зі словами, до яких вони відносяться. (По снігу, з гірки).

Висновок: префікс – це частина слова, прийменник – окреме слово.

Загадка.    (Біля глобуса у класі сховано конверт із завданнями).

       Тут міста, країни, скелі,
       Океани і пустелі,
       Гори, ріки і моря —
       Мандрувати буду я!
       Щоб по світу мандрувати,
       Не виходжу я із хати,
       Не сідаю у автобус,
       А беру у руки.... . (Глобус).

б) Робота в парі. Гра «Лупа» (виконати за зразком)

Кущі при дорозі – придорожні кущі.

Лампа на столі -  … .

Ділянка при школі - … .

Диво за морем - … .

     Хто помітив: як пишуться префікси зі словами – разом чи окремо? Чому?  (Префікси пишуться разом, бо це частина слова).

     Як пишуться прийменники зі словами? Чому? (Прийменники пишуться окремо, бо це окремі слова).

     Для чого служать префікси? (Для утворення нових слів).

     Для чого служать прийменники? (Для зв`язку слів у реченні).

Запишемо результати нашого дослідження в таблицю.

 

4. Дізнання.

а) Як розрізнити, де префікси, а де прийменники?

     (до)їхати    (до)річки    (по)плигала    (по)гілках

     Спробуємо вставити слово.

    (до) швидко їхати    (до)широкої річки    (по)хутко плигала    (по)високих гілках

Висновок: Між прийменником і словом можна вставити ще слово, а між префіксом і словом – не можна.

Запишемо висновок у таблицю фоторобота.

б) Записати правильно у зошити.

            (На)малюю (на)папері.

            (В)ходити (в)річку.

            Миколка (за)йшов (за)товаришем.

            (Під)копати (під)кущем.

            (До)бігти (до)дерева.

            Хлопці (від)пливли (від)берега.

 

5. Слідчий експеримент.

Шифрограма-кругограма.

Ключ : читати за рухом годинникової стрілки через одну літеру, починаючи з великої.

Записати утворені речення. Підкреслити прийменники. Позначити префікси.

 

6. Експертиза.

а) Гра «Так чи ні?»

Префікс – це окреме слово?

Префікс – це частина слова?

Префікс пишеться зі словом разом?

Прийменник – це окреме слово?

Прийменник пишеться зі словом разом?

Між прийменником і словом можна вставити слово?

Між префіксом і словом можна вставити іще слово?

б) Гра «Дзеркальце».

Оцінку нашої роботи прочитаємо за допомогою дзеркальця.

в) Поява викрадача.

      Викрадачем виявився наш знайомий – Суржик. Він не побоявся показатися нам – значить, довіряє нам. На наступному уроці ми закріпимо наші знання разом із Суржиком і Мовкою.

 

V. Закриття справи.

1. Підсумок уроку.

     Вам сподобалося працювати в детективному агентстві? Над якою справою ми сьогодні працювали?

Завдяки чому вдалося виконати завдання?

Що найбільше сподобалося? Що не вдалося?

Я думаю, що це не остання наша справа.

2. Самооцінка.

     Оцініть свою роботу на уроці.

     Підведіться ті, хто вважає, що був активним, розумним, кмітливим. Я присвоюю вам звання «Детектив 10 розряду». Ми всі вам дружно аплодуємо.

А тепер підніміться ті, хто вважає, що був недостатньо активним. Ви теж розумнички. І вам присвоюється звання «Детектив 8 розряду». Погладьте себе по голівці.

     Дякую усім за чесність. Я згодна з вашою самооцінкою.

3.Закінчення.

                Ось і пролунав дзвінок -

                 Закінчився наш крок.

                 За роботу по заслузі

                 Щиро дякую вам, друзі. (Пригощання дітей цукерками).

 

docx
Додано
22 березня 2021
Переглядів
606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку