Урок "Форми давального та місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду."

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для учнів 4 класу. Діти здіснять чарівну подорож до замку Снігової королеви, виконають завдання, які підготували її помічники. Навчаться правильно визначати давальний та місцевий відмінки
Перегляд файлу

Українська мова 4 клас

Тема. Форми давального та місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду.

Мета. Вчити дітей розрізняти в реченнях форми  прикметників жіночого роду в давальному і місцевому відмінках, правильно вимовляти і писати ці форми, користуючись правилом; розвивати зв’язне висловлювання учнів; виховувати любов до рідної землі, шанобливе ставлення до української мови.

Методи та прийоми: вправа «Мікрофон», метод емпатії (аналогії), робота в групах, «Мозковий штурм», робота в групах, метод «Вихідний квиток»

Тип уроку: комбінований.

Форма роботи: інтегрований (розвиток мовлення, читання, природознавство).

Форма проведення: урок-подорож

 

ХІД  УРОКУ:

І. Організаційний момент

   1. Ігрова мотивація

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Яка нас чекає й збагачує мову.

  • Сьогодні я ваш вчитель і потребую вашої підтримки. Зовуть мене Юлія Юріївна.
  • Сьогодні на уроці…

(Вивісити правила роботи в класі)

2. Міні-інтерв’ю

  • Діти, зараз ми з вами проведемо міні-інтерв’ю.
  • Яку тему ми вивчаємо протягом декількох уроків.?
  • Яка частина мови називається прикметником?
  • А з якою частиною мови пов'язаний прикметник?
  • Щойно пролунав дзвоник на урок. Скажіть, яка у вас була перерва. Підберіть прикметники.

- З яким настроєм ви прийшли на урок? (гарним, сумним, надзвичайно веселим…)

  • У кожного з вас на парті лежать ялинкові прикраси 3 кольорів. Оберіть будь-ласка одну.

 

 

Зелена – гарний настрій

Жовта – не знаю

Червона – сумний настрій

  • Давайте прикрасимо нашу ялинку.
  • А яка зараз повинна бути обстановка на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? (робоча)

- Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу.

    -Діти, ви любите подорожувати?  А щоб дізнатися куди ми з вами помандруємо виконаємо цікаве завдання.

https://learningapps.org/display?v=pymend3z319

І ряд називає прикметники чоловічого роду

ІІ ряд – жіночого роду

ІІІ ряд – середнього роду

 

Тож я запрошую вас у мандрівку на  санчатах Снігової королеви.

                                 Отже, сіли всі рівненько,

                                 Посміхнулися  гарненько,

                                 Настрій на урок взяли?

                                 Працювати почали!

ІІ. Актуалізація знань учнів.

  1. Каліграфічна хвилинка.

     Снігова королева любить точність, чіткість і правильність. Тому, щоб потрапити до її крижаних саней треба записати каліграфічно хвилинку.

  • Діти, яка зараз пора року? (Зима)
  • Каліграфічну хвилинку ми теж напишемо про зиму.
  • Відкрите свої зошити, запишіть число, класна робота та каліграфічну хвилинку

З з Зз из зи ам ма зима

Настала казкова зима

  • Про зиму складено багато чудових віршів. Ось один із них. Прочитайте його всі разом.

 

                              Сніг білий, великий, лапатий

                              Кружляє, танцює, летить…

                              Не клич нас, матусю, до хати,

                              Ми в казці побудемо мить.

- Знайдіть прикметники у цьому вірші. Запишіть їх у зошит. (Викликати одного учня до дошки) 

- Чому у третьому рядку слово «Матусю» виділено комами. (Тому що це звертання)

  1. Перевірка домашнього завдання 

  Казка оточує нас скрізь, треба тільки вміти її помічати. Ось і Снігова королева з казки до нас завітала не сама, а з помічником – Гномиком. Йому цікаво, яке у вас було домашнє завдання?

  • Прочитайте свої речення
  1. Метод емпатії (аналогії)
  • Гномику дуже сподобались ваші речення. А так як він казковий, то зараз вас перетворить на відмінки. Хто хоче бути відмінком? (Викликати 4 учнів, одягнути на них «шапки»)
  • Гномик перетворює тебе на Давальний відмінок.
  • Гномик перетворює тебе на Орудний відмінок.
  • Гномик перетворює тебе на Місцевий відмінок.
  • Розкажіть про себе. Наприклад, Я Родовий відмінок, відповідаю

на питання кого? чого?)

  1. Підсумок.

    Діти, ви молодці. Гномик такий радий: набрав повні кишені знань про відмінки. Тепер Снігова королева точно покатає нас на своїх санях. То ж поїхали!


ІІІ. Робота над темою уроку.

1.Робота з мовним матеріалом по варіантах, виведення правила.

 

Ось і палац Снігової королеви.  Зустрічають нас друзі снігової королеви: Сніговичок та Віхола. Сніговичок запрошує учнів першого варіанту, а Віхола – учнів другого варіанту попрацювати з ними і записати дані словосполучення спочатку в Д.в., а потім у М.в.

- Діти у прикметниках позначте закінчення.

Н.в.  сувора зима                                             Н.в.  хороша погода   

Д.в.  суворій зимі                                             Д.в.  хорошій погоді

М.в. на суворій зимі                                        М.в. на хорошій погоді

  • Назвіть прикметники у Називному відмінку.
  • В якому числі вжито ці прикметники?
  • Визначте рід прикметників.
  • Які закінчення мають прикметники жіночого роду в Д.в. однини?
  • Які закінчення мають прикметники жіночого роду  в М.в. однини?
  • Який висновок зробимо про закінчення прикметників жіночого роду в Д. і М. відмінках однини?


 


2.Повідомлення теми і мети уроку.

  Сьогодні ми будемо працювати над темою «Форми давального і місцевого відмінків прикметників жіночого роду».

  • Діти, як вимовляється кінцевий приголосний основи перед закінченням –ій? (Пом’якшено).  Чому?  Яка буква позначає м’якість кінцевого приголосного? ( і)
  • Вона така витівниця, що у деяких словах, якщо перед кінцевим приголосним  стоїть ще один приголосний, то він часто пом’якшується у вимові. Наприклад: народній  пісні, у міцній дружбі.
  • Діти, ви були дуже уважні і зробили  багато правильних висновків. Всі вони об’єднані у правило на сторінці 103. Давайте напівголосно прочитаємо його.

3.Первинне закріплення.

Гномик хоче з вами погратися, я йому допоможу. Я читатиму вам словосполучення, а ви повинні визначити відмінок прикметників. Якщо я називаю Давальний відмінок, плескають у долоні дівчата, а якщо Місцевий відмінок – хлопці.

Приготувались.

Білосніжній зимі,    у білосніжній зимі

Тонкій кризі,       на тонкій кризі.

Новорічній ялинці,   на новорічній ялинці

  • Молодці, діти, ви всі правильно справились із завданням.
  • А Гномик мені шепоче, що зовсім заплутався і не може зрозуміти, як ви визначаєте відмінки, адже закінчення у цих формах однакові.
  • Діти,  поясніть, чим відрізняється форма Місцевого відмінка від Давального? (Місцевий відмінок завжди вживається з прийменником. Вказує на місце дії.)

 

 

 

 

 

 

4.Вдосконалення умінь і навичок


    Ми дали відповіді на всі запитання. Можна заходити до казкового палацу Снігової королеви. Тут нас чекає робота у центрах.  Завітаємо до центру, в якому господарює його величність – закінчення   -ій.

   1)Робота з карткою

- Діти, у кожного з вас на парті лежать картки з реченнями. Прочитайте їх, вставляючи пропущені закінчення прикметників та визначте їх відмінок.

(Викликати учнів до дошки. Учні зачитують речення, визначають відмінки прикметників, доводять свою думку. В останньому реченні визначають головні члени речення.)

Спишіть речення, вставляючи закінчення.  Визначте відмінок прикметників.

Дуже раді діти біл.., сонячн.. зимі.

Ми шлемо привіт сніжинці і малесеньк.. крижинці.

На новорічн.. ялинці висять яскраві гостинці.

  2)ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

Наші помічники  стомилися та й ми давайте відпочинимо.

     3)Робота в групах. 


- Відпочили, можемо далі працювати. Ми з вами виконаємо роботу в групах.

- Кожна група отримує картку з малюнком. До назви цього малюнка ви повинні підібрати по 3 прикметники, які характеризують цей малюнок, і записати їх у давальному та місцевому відмінку.

- Наприклад, головним атрибутом снігової королеви є корона.

- Група, яка першою закінчила, піднімає руки вгору тримаючись разом.

  • Під час роботи, дотримуйтесь правил. (Продемонструвати правила)
  • На цю роботу я вам даю 5 хвилин. Можете починати працювати. Час пішов.

Ялинка

Зима

Сніжинка

Іграшка

- Які з цих слів відносяться до живої природи? Чому?

За вами спостерігали помічники Снігової королеви. Їм сподобались, які ви підібрали прикметники і правильно записали слова в давальному та місцевому відмінку.

ІV. Домашнє завдання

  • Сьогодні ви працювали старанно, дружно, а дома треба буде попрацювати ще й творчо над вправою 205.
  • Нещодавно ми з вами відсвяткували Новий рік. Вам потрібно скласти новорічне привітання.
  • Ви так сподобалися помічникам снігової  Королеви, що вони вирішили допомогти вам виконати домашнє завдання. Ось послухайте, яке привітання вони вам склали для зразка.

Любі друзі!

У переддень Нового року шлемо Вам щирі привітання. Бажаємо доброго відпочинку та веселих зимових канікул.

Віхола та Сніговик.

- Які зустрічалися прикметники в цьому привітанні?

Щирі (Н.в), доброго (З.в.), веселих, зимових (Р.в)

V.Підсумок уроку.

  • Наша подорож наближається до кінця. Давайте підіб’ємо підсумок.
  1. Відповіді на запитання
  • Над чим ми працювали сьогодні на уроці?
  • Яку особливість мають прикметники жіночого роду однини в давальному і місцевому відмінку? (Повісити зірку)
  1. Метод «Вихідний квиток»
  • Дякую за урок. Ви молодці, гарно працювали.

1

 

docx
Додано
22 березня 2021
Переглядів
3411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку