Українська мова 4 клас
Тема. Форми давального та місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду.
Мета. Вчити дітей розрізняти в реченнях форми прикметників жіночого роду в давальному і місцевому відмінках, правильно вимовляти і писати ці форми, користуючись правилом; розвивати зв’язне висловлювання учнів; виховувати любов до рідної землі, шанобливе ставлення до української мови.
Методи та прийоми: вправа «Мікрофон», метод емпатії (аналогії), робота в групах, «Мозковий штурм», робота в групах, метод «Вихідний квиток»
Тип уроку: комбінований.
Форма роботи: інтегрований (розвиток мовлення, читання, природознавство).
Форма проведення: урок-подорож
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент
1. Ігрова мотивація
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Яка нас чекає й збагачує мову.
(Вивісити правила роботи в класі)
2. Міні-інтерв’ю
- З яким настроєм ви прийшли на урок? (гарним, сумним, надзвичайно веселим…)
Зелена – гарний настрій
Жовта – не знаю
Червона – сумний настрій
- Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу.
-Діти, ви любите подорожувати? А щоб дізнатися куди ми з вами помандруємо виконаємо цікаве завдання.
https://learningapps.org/display?v=pymend3z319
І ряд називає прикметники чоловічого роду
ІІ ряд – жіночого роду
ІІІ ряд – середнього роду
Тож я запрошую вас у мандрівку на санчатах Снігової королеви.
Отже, сіли всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли?
Працювати почали!
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Снігова королева любить точність, чіткість і правильність. Тому, щоб потрапити до її крижаних саней треба записати каліграфічно хвилинку.
З з Зз из зи ам ма зима
Настала казкова зима
Сніг білий, великий, лапатий
Кружляє, танцює, летить…
Не клич нас, матусю, до хати,
Ми в казці побудемо мить.
- Знайдіть прикметники у цьому вірші. Запишіть їх у зошит. (Викликати одного учня до дошки)
- Чому у третьому рядку слово «Матусю» виділено комами. (Тому що це звертання)
Казка оточує нас скрізь, треба тільки вміти її помічати. Ось і Снігова королева з казки до нас завітала не сама, а з помічником – Гномиком. Йому цікаво, яке у вас було домашнє завдання?
на питання кого? чого?)
Діти, ви молодці. Гномик такий радий: набрав повні кишені знань про відмінки. Тепер Снігова королева точно покатає нас на своїх санях. То ж поїхали!
ІІІ. Робота над темою уроку.
1.Робота з мовним матеріалом по варіантах, виведення правила.
Ось і палац Снігової королеви. Зустрічають нас друзі снігової королеви: Сніговичок та Віхола. Сніговичок запрошує учнів першого варіанту, а Віхола – учнів другого варіанту попрацювати з ними і записати дані словосполучення спочатку в Д.в., а потім у М.в.
- Діти у прикметниках позначте закінчення.
Н.в. сувора зима Н.в. хороша погода
Д.в. суворій зимі Д.в. хорошій погоді
М.в. на суворій зимі М.в. на хорошій погоді
2.Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми будемо працювати над темою «Форми давального і місцевого відмінків прикметників жіночого роду».
3.Первинне закріплення.
Гномик хоче з вами погратися, я йому допоможу. Я читатиму вам словосполучення, а ви повинні визначити відмінок прикметників. Якщо я називаю Давальний відмінок, плескають у долоні дівчата, а якщо Місцевий відмінок – хлопці.
Приготувались.
Білосніжній зимі, у білосніжній зимі
Тонкій кризі, на тонкій кризі.
Новорічній ялинці, на новорічній ялинці
4.Вдосконалення умінь і навичок
Ми дали відповіді на всі запитання. Можна заходити до казкового палацу Снігової королеви. Тут нас чекає робота у центрах. Завітаємо до центру, в якому господарює його величність – закінчення -ій.
1)Робота з карткою
- Діти, у кожного з вас на парті лежать картки з реченнями. Прочитайте їх, вставляючи пропущені закінчення прикметників та визначте їх відмінок.
(Викликати учнів до дошки. Учні зачитують речення, визначають відмінки прикметників, доводять свою думку. В останньому реченні визначають головні члени речення.)
Спишіть речення, вставляючи закінчення. Визначте відмінок прикметників.
Дуже раді діти біл.., сонячн.. зимі.
Ми шлемо привіт сніжинці і малесеньк.. крижинці.
На новорічн.. ялинці висять яскраві гостинці.
2)ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Наші помічники стомилися та й ми давайте відпочинимо.
3)Робота в групах.
- Відпочили, можемо далі працювати. Ми з вами виконаємо роботу в групах.
- Кожна група отримує картку з малюнком. До назви цього малюнка ви повинні підібрати по 3 прикметники, які характеризують цей малюнок, і записати їх у давальному та місцевому відмінку.
- Наприклад, головним атрибутом снігової королеви є корона.
- Група, яка першою закінчила, піднімає руки вгору тримаючись разом.
Ялинка
Зима
Сніжинка
Іграшка
- Які з цих слів відносяться до живої природи? Чому?
За вами спостерігали помічники Снігової королеви. Їм сподобались, які ви підібрали прикметники і правильно записали слова в давальному та місцевому відмінку.
ІV. Домашнє завдання
Любі друзі!
У переддень Нового року шлемо Вам щирі привітання. Бажаємо доброго відпочинку та веселих зимових канікул.
Віхола та Сніговик.
- Які зустрічалися прикметники в цьому привітанні?
Щирі (Н.в), доброго (З.в.), веселих, зимових (Р.в)
V.Підсумок уроку.
1