5 клас Тема: Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя
Цілі: навчальна: прослідкувати за еволюцією образу Хлопчика-Зірки, з’ясувати причини зміни поведінки героя; розвивальна: формувати навички аналізу літературної казки, характеристики образів, вміння розв’язувати проблемні питання, висловлювати свої думки та враження; виховна: виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Обладнання: презентація, портрет О. Уайльда, учнівські ілюстрації.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ .Перевірка вивченого матеріалу
1.Назвіть основні види народних казок (про тварин, чарівні, соціально- побутові)
2. Які збірки казок ви знаєте? («Панчатантра», «Тисяча і одна ніч») та ін.
3. Кого з авторів літературних казок ви знаєте?(Андерсен «Соловей», О.Уайльд «Хлопчик –зірка»)
4.За змістом статті підручника заповніть анкету письменника. ( ст. 97-98)
Народився О. Уайльд ___ жовтня ___ року в місті ___у чудовій сім’ї. Його батько, сер Вільям був відомим ______ . Мати вільно володіла багатьма _____ . До ___ років майбутній письменник здобував освіту ____. Потім навчався в ________Партора. Середню освіту О. Уайльд здобув у _____ коледжі, який закінчив із _____ медаллю. Відзнака дала йому можливість втупити до найпрестижнішого ______ університету.
Ім’я О. Уайльда назавжди увійшло до золотої ________. Уже тоді Уайльд дивував Лондон своїм незвичайним ______(подібним до одягу казкового принца- оксамитова куртка, вишукана краватка й обов’язково _____ .
У 1891 році вийшла друком збірка письменника « _____________».
Гранат для Ірландії символ християнської віри: страждання, відродження й воскресіння.
5. Літературний диктант (закінчити речення)
1.Скарб,який упав з неба, загорнутий у плащ …… (маленький хлопчик).
2.Краса обернулася злом для нього, бо він ріс ….. (гордим, жорстоким).
3.Часто його запрошував до себе старий священик і намагався …(навчати любові до всього живого).
4.Ти такий гидкий ,як жаба, і бридкий, як …… (гадюка).
5.Йому не дозволяли навіть спати в корівниках, побоюючись, що ….. ( він принесе цвіль на зерно).
6.Ми продамо цю потвору як раба, його ціною буде ціна ….. (чаші солодкого вина).
7.Чаклун поставив перед хлопцем ….. (запліснявілий хліб і солонувату воду).
8. За послугу, яку я тобі зробив, ти відплатив мені….. (сторицею, а за добро заплатив добром).
9.Я поставився до тебе так, ……. (як ти поставився до мене).
10.Я не гідний цього, бо я зрікся ….. ( матері, яка народила мене, і не зупинюся, допоки не попрошу в неї пробачення.
ІУ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та мотивація навчальної діяльності школярів
Оскар Уайльд – автор творів для дітей. Його перу належать 2 збірки « Щасливий принц» та «Гранатовий будиночок» та роман «Портрет Доріана Грея».
У. Слово учителя до сприйняття нового матеріалу .
1. Створення асоціативного куща зі словом «зірка»
- Чому людину іноді називають зіркою? Як це її характеризує?
Ваші асоціації до слова «зірка» це:
-небесне тіло;
- морська зірка;
- видатна людина;
- пляма на лобі у тварини;
- геометрична фігура.
2. Хто виховувався хлопчика – зірку ?
- Зачитайте портрет героя до зустрічі з жебрачкою та після зустрічі.(с.104, 107).
3. Із якими квітами порівнює автор зовнішність хлопчика? (нарцис, троянда, фіалка).Ці квіти символізують:
Нарцис- самозакоханість
Троянда – краса, кохання, розкіш, розніженість
Фіалка – весна, скромність; лілові - смуток, смерть.
4. Караваджо «Нарцис» 1596 р. Переказ про юнака на ім’я Нарцис.
УІ. Сприйняття та первинне усвідомлення нового матеріалу.
1. На знання тексту прийом «Порушена послідовність»
1. Зустріч із жінкою-жебрачкою
2. Дроворуби у зимовому лісі
3. На службі у злого Чаклуна
4. Допомога прокаженому
5. З небес упала зірка
6. Дроворуб забирає до себе Хлопчика-Зірку
7. Хлопчик-Зірка стає потворним
8. Зустріч з лісовими мешканцями
9. Звільнення Зайця
10. Хлопчик-Зірка правив недовго
11. Зустріч з матір'ю і батьком
12. Хлопчик-Зірка знову гарний
3. Аналіз вчинків головного героя
4. Словникова робота
Еволюція – переоцінка життєвих явищ, своїх дій та вчинків. Зміна особистості на краще.
любові, ні доброзичливості, ані милосердя»? («Світ повівся з ним так
само, як він чинив у дні своєї гордині»)
(Він змінився, його душа почала відгукуватись на чуже горе. Саме цей вчинок головного героя є початком еволюції, відродження його душі.)
Хто допомогає Хлопчику-зірці виконувати завдання злого чаклуна? Чому? («Як ти вчинив зі мною, так я вчинив з тобою. … ти перший зглянувся на мене…» )
(Після того, як він під загрозою смерті віддав монету з червоного золота (навчився бути не лише милосердним, а й здатним до самопожертви.
5.Заповнити таблицю
Був |
Став |
- гарний зовні ,але з кам’яним серцем; -егоїст; жорстокий, байдужий; |
-відчував провину, просив вибачення; жалів жебраків, прокаженого, став чуйним до чужої біди; -прогнав лихого Чаклуна; |
-самозакоханий, гордий; |
-дроворубові послав багато подарунків, а їхніх дітей усіляко вшановував; |
-ображав звірів, дітей, знедолених, матір. |
-не терпів, коли хтось грубо ставився до звірів чи птахів; навчав любові, доброті й милосердю, бідним давав хліб та одяг; панував мир і достаток. |
|
|
УІІ. Підведення підсумків уроку
1.Розташуйте ілюстрації до твору в сюжетній послідовності.
2. ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА «Мікрофон». Чого навчила мене казка О. Уайльда «Хлопчик - Зірка»?
Учитель. Казка дуже повчальна і актуальна.
-Хто може мені пояснити зміст виразу «зіркова хвороба» ( Зіркова хвороба - зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується увагою інших).
3. Складання пам’ятки «Як не захворіти на зіркову хворобу».
- Прошу написати на ваших зірочках якими повинна бути людина.
Треба робити багато добра, а головне виправляти всі свої помилки.
УІІІ. Домашнє завдання.
Підготуватися до позакласного читання . Джанні Родарі «Казки по телефону»