Урок-квест з геометрії на тему «Ознаки рівності трикутників»
Медвєдь Тамара Григорівна, вчитель математики Шосткинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 11 Шосткинської міської ради Сумської області
Тема уроку. Ознаки рівності трикутників.
Мета уроку:
- формувати практичні навички застосування ознак рівності трикутників до розв’язування прикладних завдань;
- показати роль геометрії у навколишньому світі;
- сформувати вміння застосовувати здобуті знання з геометрії у повсякденному житті;
- розвивати пізнавальний інтерес учнів та сприяти розвитку креативності;
- підвищувати в учнів рівень мотивації для самонавчання та самовдосконалення;
мовлення, аналітичні уміння і навички (класифікувати, аналізувати, мислити чітко, генерувати альтернативні рішення, переконувати);
- виховувати: працьовитість, ініціативність, активність, вольові якості, цілеспрямованість, впевненість в собі, конкурентоспроможність, самостійність у прийнятті рішень, уміння працювати колективно.
Очікувані результати:
Учні повинні
- визначати вид трикутників;
- використовувати ознаки рівності трикутників та означення і властивість рівнобедреного трикутника для розв’язування задач;
- правильно вказувати відповідні кути і сторони рівних трикутників;
- вміти скласти математичну модель практичної задачі;
- дискутувати, давати власну оцінку, аргументувати свої твердження.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок (урок – квест)
Хід уроку
І. Організаційний етап. Оголошення теми і мети уроку.
Доброго дня усім! Діти, сьогодні ми організуємо незвичайний урок, а урок-квест «Подорож містами країни Трикутників». (слайд 1)
Мета нашого уроку: (слайд 2)
- вміти визначати вид трикутників;
- використовувати ознаки рівності трикутників та означення і властивість рівнобедреного трикутника для розв’язування задач;
- правильно вказувати відповідні кути і сторони рівних трикутників;
- вміти скласти математичну модель практичної задачі;
- навчитися застосовувати ознаки рівності трикутників до розв’язування
практичних задач;
- вміти застосовувати здобуті знання з геометрії у повсякденному житті;
- дискутувати, давати власну оцінку, аргументувати свої твердження.
Слово «квест» означає: спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями.
І девіз уроку: (слайд 3)
Думаємо колективно,
Працюємо оперативно,
Сперечаємося доказово –
Це для всіх обов’язково.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
В історії людства число «3» має велику магічну силу: три бажання, три тополі, три дороги, три основні кольори (червоний, жовтий, синій) та ін... .
В геометрії число «3» втілює в себе три точки, три відрізки, три кути.
Фігурою,що об'єднує ці поняття, є трикутник. Отож, ми збираємось в дорогу до країни Трикутників.
Намалюємо в уяві країну, в якій все складається з трикутників: люди, тварини, птахи, будинки, орнаменти, іграшки (слайд 4, 5, 6, 7) (на слайді іграшки немає) –треба відшукати! І мандруючи містами країни трикутників ми будемо знаходити букви, щоб скласти слово – назву цієї іграшки (флексагон).
ІІІ. Практичне застосування знань, умінь і навичок.
(Учні поділяються на три команди та вибирають капітанів, отримують маршрутні листи та листи оцінювання).
МАРШРУТНИЙ ЛИСТ (слайд 8)
№ |
Назва міста |
Максимальний бал |
Бал команди |
1 |
Місто Розумників |
5 б |
|
2 |
Місто Графічне |
по 1б |
|
3 |
Місто Задачкіне |
по 3б (9б) |
|
4 |
Місто Практиків |
3б |
|
5 |
Місто Вгадайкіне |
3б |
|
|
Всього балів |
|
|
ЛИСТ оцінювання (слайд 9)
№ |
Назва міста |
Максима-льний бал |
Бали |
1 |
Розумників |
3 б |
|
2 |
Графічне |
1 б |
|
3 |
Задачкіне |
3 б |
|
4 |
Практиків |
3 б |
|
5 |
Вгадайкіне |
2 б |
|
6 |
Активність |
3 б |
|
7 |
Працьовитість |
3 б |
|
8 |
Оперативність |
3 б |
|
9 |
Робота в групах |
3 б |
|
1. Місто Розумників. (слайд 10)
Перша зупинка у місті трикутників. Треба згадати все, що ви знаєте про трикутники і намалювати ментальну карту «Трикутники».
Після оголошення результатів – учні отримують букви для складання слова.
2. Місто Графічне. (слайд 11)
Графічний диктант
Згодні - Ʌ. Незгодні – ---
1. Чи правда , що у трикутнику три вершини?
2. Невже у трикутнику 5 кутів?
3. То напевно у нього 3 сторони?
4. У трикутнику можна провести висоту?
5. А висота ділить кут навпіл?
6. То значить бісектриса ділить кут навпіл?
7. А правда, що медіан можна провести у трикутнику аж три?
8. А правда ,що у прямокутному трикутнику три прямих кути?
9.То може у рівносторонньому трикутнику три сторони рівні?
10. А якщо у трикутників відповідні кути рівні, то такі трикутники рівні?
Відповідь
Після оголошення результатів – учні отримують букви для складання слова.
3. Місто Задачкіне (слайд 12)
І команда
1. Доведіть рівність трикутників. Знайдіть периметр ∆ ABD.
2. Знайдіть кути трикутника
3. Відстань від селища А до селища В 20 км. Учні цих сіл відпочивають в туристичному таборі, який розташований в лісі. Чи може табір С знаходитись від сел А і В на відстані:
а) 11 км і 9 км; б) 14 км і 5 км; в) 11 км і 13 км; г) 35 км і 13 км; д) 7 км і 28 км?
ІІ команда
1. Доведіть рівність трикутників. Знайдіть BD.
2. Знайдіть кути трикутника
3. Відстань від дома до школи 2 км, а від дома до станції 5 км. Чи може відстань від школи до станції бути рівною: а) 2 км; б) 3 км; в) 6 км; г) 8 км? Знайдіть найменшу і найбільшу із можливих відстаней від дома до станції.
ІІІ команда
1. Доведіть, що трикутник ABC рівнобедрений, якщо у нього медіана BD є висотою.
2. Знайдіть кути трикутника.
3. Чи можна побудувати трикутну опалубку даху, якщо у нас є балки довжиною: а) 2 м, 3 м, 4 м; б) 4 м, 3 м, 7 м; в) 6 м, 7 м, 8 м.
Учні отримують букви для складання слова.
4. Місто Практиків. (слайд 13, 14, 15, 16)
Чи задумувались ви над тим, як знайти ширину озера; відстань між пунктами, яку не можна подолати прямолінійно? Тому зараз ми з вами спробуємо визначити ширину нашого уявного озера.
Задачі в конвертах.
1. На дошці намальоване наше озеро, через яке вам потрібно перекинути місток. Для цього спочатку з’ясуємо, яка ширина озера. Вам на допомогу даю дві мотузки рівної довжини, і п’ять кілків.
Підказки
2. Сучасні музиканти при виконанні своїх творів використовують прилад, який має назву “трикутник”. Прилад має форму рівнобедреного трикутника сторони якого відносяться 8:8:10, приймемо що одна частина, це один дюйм (1дюйм=2,54см). Знайти яку довжину сталевого дроту потрібно мати щоб виготовити цей прилад?
Учні отримують букви для складання слова.
4. Місто Вгадайкіне (слайд 17, 18)
З тих карточок з буквами, які отримали після розв’язування завдань різних етапів складаємо слово (флексагон). Коротка розповідь про флексагон і його представлення.
ІV. Рефлексія (слайд 19)
А на завершення нашого уроку я пропоную вам свою руку, на ній - 5 пальців, кожен палець має свою назву: великий, вказівний, середній, безіменний, мізинець.
Ваше завдання - сформулювати пропозиції, що починаються на початкову літеру назви пальця руки, що мають відношення до сьогоднішнього уроку.
• Велику роботу ми сьогодні виконали.
• Важкі завдання квесту розв’язали.
• Сила є - розуму не треба" - це гасло не сьогоднішнього уроку.
• Бездоганно працювали
• Буду вчити математику, вона розум до ладу приводить!
• Ми перемогли!
V. Домашнє завдання
Повторити § 13 – 15, намалювати у зошиті ментальну карту «Трикутники», № 491, № 496, № 547.
1