Урок-квест української мови в 4 класі на тему:" Рід іменників. Віднесення іменників до одного з родів. Змінювання іменників за числами".

Про матеріал

Конспект уроку допоможе вчителю початкових класів удосконалювати уміння учнів визначати рід і число іменників,змінювати іменники за числами;розвивати вміння працювати в групі;виховувати почуття дружби;формувати вміння аналізувати мовні явища,групувати за певними ознаками,використовувати різні способи перевірки.

Перегляд файлу

МОРДОВЦЕВА ТЕТЯНА ВОЛОДИМИРІВНА-ВЧИТЕЛЬ-МЕТОДИСТ ПІСКІВСЬКОЇ ЗОШ І-ІІІ СТ. 

УРОК – КВЕСТ  УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 4 КЛАСІ

на тему « РІД ІМЕННИКІВ. ВІДНЕСЕННЯ ІМЕННИКІВ ДО ОДНОГО З РОДІВ. ЗМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ЗА ЧИСЛАМИ. ВИМОВА І НАПИСАННЯ СЛОВА  спільнота.»

МЕТА : 1. Узагальнювати вміння учнів  визначати  рід і число  іменників, змінювати іменники за числами

2.  Формувати в учнів вміння розпізнавати рід за родовими закінченнями.

3. Розвивати усне й писемне мовлення.

4. Збагачувати словниковий запас.

5. Виховувати культуру мовлення, працелюбність.

ТИП УРОКУ : урок –квест практичного застосування знань, умінь і навичок.

ОБЛАДНАННЯ: картки зіі словами для поділу на групи;картки для самооцінювання;аркуші із зашифрованим реченням;картки із завданнями;ноутбук.

                                  ХІД  УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.

Продзвенів уже дзвінок, всім пора нам на урок.

Встаньте всі рівненько, привітайтеся гарненько : « Добрий день!»

 

Всі сідайте тихо,  діти, домовляйтесь не шуміти,

Руку  гарно піднімати, на уроці не дрімати.

Щоб нам не було мороки, всі готові до уроку ?

 

Нумо дружно до роботи,що чекає знову нас.

Будем разом працювати,дуже дружний у нас клас.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ НАСТРІЙ НА УРОК

-Подівіться, будь ласка, на мене. Погляньте один на одного, посміхніться. Тримаючись відкритими долонями, скажіть друг другу  щось приємне.

  • На нас чекає велика праця. Що для роботи візьмемо в помічники?

/Уважність,працелюбність,знання./

ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ

ЛІФТ- очі вгору, вниз. МАЯТНИК -  очі праворуч, ліворуч. ТЕЛЕВІЗОР.- часто мигати очима.

ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА

  1. 2 – 3 – 4 – 5 – вийшли пальчики гулять.

1 – 2 – 3 – 4 – 5 – в хатці знову всі сидять.

11. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ , МЕТИ УРОКУ

- Що ми очікуємо від уроку ?

 

ГАРНОГО НАСТРОЮ                         ВЕСЕЛИХ ІГОР                 НОВИХ ЗНАНЬ

                        ВПРАВА « ОЧІКУВАННЯ»

ГАРНИХ ОЦІНОК               РОБОТА В ГРУПАХ              ВИСЛОВЛЮВАТИ СВОЇ ДУМКИ

На уроці щось нове треба нам пізнати,

Багато цікавого запам ятати.

Тож будьте уважні, зберіться з думками,

Ось тема уроку. Вона перед вами.

«Рід іменників.Віднесення іменників до одного з родів. Змінювання іменників за числами».

Щоб про ІМЕННИК все знати, починаймо працювати.

Сьогодні у нас урок- квест- інтелектуальна гра,  під час якої кожен з вас проявить логічне мислення, кмітливість, ерудицію. На уроці ми будемо відносити іменники до одного з родів та змінювати іменники за числами. Будемо працювати в групах.Для цього обєднаємось в групи/на картках слова «працьовиті»,»уважні»,»старанні»./План маршруту,за яким ми будемо працювати, ви побачите,читаючи завдання на картках для самооцінювання./

КАРТКА ДЛЯ САМООЦІНЮВАННЯ РОБОТИ ГРУПИ

БАЛИ

1.Станція « Іменник». Завдання:визначити рід іменника.

 

2.»Станція розумників».Завдання:продовжити ряд іменником.

 

3.Станція « Речення».Завдання:відновити речення.

 

4.Станція « Загадкова».Завдання:відгадати загадки.

 

5.Станція  « Поетична».Завдання:робота над віршем.

 

6.Станція « Ігрова». Гра»Де я живу?»

 

7.Станція « Сортувальна».Завдання:визначити число іменників.

 

 

 

 

 

Визначення групи-переможця.

 

 

 

 

111. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Перевірка домашнього завдання /Вправа 93,с.47/

-Зачитайте пари іменників-антонімів.

2.Технологія « Мікрофон»

1.РОЗМИНКА.  ГЕЙМ УСНИХ ВІДПОВІДЕЙ

  •  На які групи можна поділити іменник ? / істоти і неістоти, власні і загальні назви/
  • Як пишуться власні назви ?
  • Як пишуться загальні назви?
  • ПОВТОРИМО ПРАВИЛО!

Якщо це прізвище, ім я, чи назва міста, чи села,

А також гір, річок, країн – це власні назви, зрозумів ?

 

З великої букви пиши іменники власні завжди.

Загальні – з малої напишем, наприклад: вулиця, селище, місто.

-Які ще ознаки іменника ви знаєте?/Може змінюватися за числами й відмінками,має рід;у реченні може бути підметом або другорядним членом./

- Скільки родів має іменник?

- Як ви визначите рід іменника?

- За якими числами можуть змінюватися іменники?

  Завдання всім групам:

1. Утворіть спільнокореневі іменники від поданих прикметників.

Смішний-/ сміх/, лінивий-/ лінь/. Мелодійний-/ мелодія/, давній-/ давнина/, чуйний-/ чуйність/

Красивий-/ краса/, турботливий-/ турбота/, пісенний-/ пісня/, засушливий-/ засуха/, радісний-/ радість/. На яке питання відповідають ці іменники? / що?/

ВИСНОВОК : від прикметників можна утворити спільнокореневі іменники.

  1. Знайдіть іменики за закінченнями: - МКА / рамка, соломка, димка, лакомка/
  • НКА-/ сніжинка, тваринка, павутинка, дитинка../
  • ЗКА- / берізка, пов язка,замазка/
  1. ГРА « СЛОВО РОЗСИПАЛОСЬ»

СИТЛ/ ЛИСТ/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ/ЩО?/

БОСАКА / СОБАКА/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ / ХТО?/

ЕДАРАС / АДРЕСА/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ /ЩО?/

РОСЯПО / ПОРОСЯ/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ /ХТО?/

  1.  Іменник взяв собі на плечі

Велике діло- називати речі./ За Д. Білоусом/

І пропонує вам завдання: « впіймайте» слово, яке відповідає на питання що?оплесками:

дім, дуб, шахтар, лікар, море, гроза, ховрах, стіл, парта, лікар, вчитель, школа, слон, ведмідь, сіно, роса, хлопець, нога, коліно, корівка.

  1. Я називаю слова- назви предметів, а ви впізнаєте: хто це?
  • Мед, вулик, квітка- бджола.
  • Голка, яблуко, сплячка-/ їжак/
  • Гребінь, курник, команда/ півень/
  • Яйце, сідало,зерно/ курка/
  • Молоко, сир, сіно/ корова/

 

  1. Назвати загальну назву до власних іменників.

Донецьк, Київ, Харків- міста.

Дніпро, Десна, Дністер- ріки.

Тетяна, Оленка, Сергійко- імена.

Мордовцева, Ісаєнко, Шепітько- прізвища.

ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

ДРУГИЙ ГЕЙМ.

КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА

Щоб слова і букви правильно писати, хвилинку каліграфії треба починати.

-   Яка охайна, симпатична хвилинка ця каліграфічна!

 

 Зошит швидко розгортайте, ручку правильно тримайте.

За осанкою всі стежте, з чистотою всі дружіть.

На « відмінно» напишіть.

  • Вимовимо слово « іменник».
  • Скільки складів в цьому слові?
  • Запишемо це слово, не відриваючи руки.
  • Придумайте речення з цим словом.

Я знаю частину мови- іменник. Іменик називає предмет.

ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ

  • Прочитайте слова, записані у стовпчик.
  • Що їх об єднує? / іменники, назви істот/

ХЛОПЧИК   ДІВЧИНКА  ДИТЯТКО

  • Додайте до них прикметник ГАРНИЙ, щоб утворилось словосполучення.

/ Хлопчик гарний, дівчинка гарна, дитятко гарне/

  • Чому довелося змінити прикметник?/ Тому що іменники різні./

ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • Доберіть іменники до прикметника ГАРНИЙ.

/ Гарний день, ліс, хлопець, зошит/

  • Яким словом можна замінити ці іменники? / ВІН/
  • Доберіть іменники до прикметника ГАРНА./ Гарна дівчина, сорочка../
  • Яким словом можна замінити ці іменники? / ВОНА/
  • Доберіть  іменники до прикметника ГАРНЕ. / Гарне кошеня, слово, дитя/
  • Яким словом можна замінити ці іменники ? / ВОНО/

ВИСНОВОК :Іменники бувають чоловічого, жіночого, середнього роду/

Іменники мають рід, визначати його вчись.

Як додаси « мій» і «він»- чоловічий буде рід.

А жіночий, дуже просто :» моя»,» вона»: мама, ложка.

« Моє»,»воно»_ це середній: поле, сонечко і небо.

 

  • Здогадалися, яке слово можна додати до іменника чоловічого роду ? Жіночого? Середнього?
  • Це слова – помічники.
  • ДИДАКТИЧНА ГРА « ЯКИЙ ЗВУК ВИПАВ»
  • У коси великі роги./ КОЗИ/РІД- ЖІНОЧИЙ.
  • Над синім морем літали майки./ Чайки/ РІД – ЖІНОЧИЙ.
  • У Буратіно великий рис./ НІС/ РІД- ЧОЛОВІЧИЙ
  • Біля річки ніс очерет./ Ріс/. Частина мови- дієслово./
  • На білку сів дятел./ Гілку/- РІД- ЖІНОЧИЙ/

ДИКТАНТ- АНАЛОГІЯ. РОБОТА З СИГНАЛЬНИМИ КАРТКАМИ «Ж.Р.» « Ч.Р.» « С.Р.»

П є-..., сьогодні-.., йорж-.., Сашко-.., Піски-...., Айдар-..., Київ -..., читати-...

ЗАПИСАТИ ВЛАСНІ ІМЕННИКИ:

Шевченко, місто, село, учень, Мар янка, січень, Дніпро, місяць, Карпати.

ЗАПИСАТИ ІМЕННИКИ, ЩО ПОЗНАЧАЮТЬ ІСТОТИ.

Космонавт, пшениця, шахтар, учениця, кукурудза, бджода, ведмідь, верба, джміль, черешня, дятел, фіалка.

ГРА « ЗАКІНЧИ ФРАЗЕОЛОГІЗМИ»

Вказати рід іменників. Визначити частину мови.

  1. Зарубати на / носі/.- іменник чол. роду
  2. Куй залізо, поки /гаряче/.- / прикметник/
  3. Як кіт/ наплакав/./ Дієслово/

ГРА « ДОБАВЛЯНОЧКА»

Хто? І ЩО? Як дві руки у матусі- мови.

З ними воду п ють пташки, сіно їсть корова.

Хто? І ЩО? Це два брати, і нема секретів

В тім,що вказують вони на слова – предмети.

Для людини і тварини найдорожче- це /хто?/ / дитина./Якого роду це слово?/ жіночого/

Для корови- це /хто?/ / телятко/.Якого роду це слово ?/ середнього/

Для кози-/ козенятко/,для вівці-/ ягнятко/, свинці любе-/ поросятко/, а для курки це-/ курчатко/.

Краще в світі немовлятко !

РОБОТА НАД СЛОВНИКОВИМ СЛОВОМ « СПІЛЬНОТА»

Спільнота- це група людей,які з будь-якої причини відчувають досить спільного між собою,щоб мати спільні прагнення, мету.

-Звуковий аналіз слова.

-Написання слова.Добирання спільнокореневих слів.

- Встановлення звязку слів у реченні.

Учнівська спільнота стає архітектором  власного життя.

  • Складання словосполучення.

                                  Спільнота

Учительська                   жіноча                 ………..

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

3 ГЕЙМ РОБОТА В ГРУПАХ ПО СТАНЦІЯХ. САМООЦІНЮВАННЯ.

  1. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя

1/. Станція « Іменник».ВИЗНАЧИТИ РІД ІМЕННИКА./ЗЄДНАТИ.

Аеропорт                                                                           море

Температура                              ж.р.                               трамвай 

Футбол                                         ч.р.                                серце

Спільнота                                     с.р.                                гардероб  

Щастя                                                                                  дисципліна

ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА.

Якщо завдання повністю виконано правильно-4 бали, 1 помилка-3 бали, 2 помилки- 2 бали,більше помилок-1 бал.

2Станція « Розумників».Продовжіть ряд іменником,вкажіть його рід.

1 група

Зразок. Садити,садовий,сад. /ч.р./

Любити,любий,

Шуміти,шумний,

Розмовляти,розмовний,

Писати,писемний,

2 група

Зразок. Садити, садовий,сад./ч.р./

Відповідати.відповідальний,

Сміятися, смішний,

Жити,життєвий,

Дзвонити,дзвінкий,

3 група

Зразок. Садити,садовий,сад./ч.р./

Радіти,радісний,

Тепліти,теплий,

Молодіти,молодий,

Плакати,плаксивий,

ПЕРЕВІРКА. Предаставник кожної групи зачитує виконане завдання. Якщо завдання повністю виконане правильно- 4 бали, 1 помилка- 3 бали,2 помилки- 2 бали,більше помилок- 1 бал.

3Станція « Речення».РОБОТА НАД ДЕФОРМОВАНИМ РЕЧЕННЯМ.

- Відновіть речення.Визначте відмінок іменників.

РАННЬОЇ,МИЛУЄТЬСЯ, ЗОРІ,ЛЕЛЕКА,КРАСОЮ.

/Красою ранньої  зорі милується лелека./

Якщо завдання виконано повністю_ 3 бали,1 помилка- 2 бали, більше помилок- 1 бал.

  1. Станція « Загадкова».РОБОТА НАД ЗАГАДКАМИ.ВИЗНАЧЕННЯ РОДУ ІМЕННИКІВ.

-Фарбоване коромисло через річку повисло. / Веселка/

-Доки батько народився,син по світу находився./Вогонь і дим/

Якщо завдання виконано повністю правильно- 3 бали. 1 помилка- 2 бали, бальше помилок- 1 бал.

  1. Станція « Поетична»ПРОЧИТАЙТЕ ВІРШ,ПІДКРЕСЛІТЬ ІМЕННИКИ

Прочитайте вірш, підкресліть іменники,вкажіть їх рід.

Камінь росте без коріння,

Сонце сходить без насіння,

Скрипка грає- голос має,

Серце плаче- сліз не має.

Самоперевірка / за зразком/.Якщо завдання виконано повністю- 4 бали,1 помилка- 3 бали,2 помилки-2 бали,більше помилок- 1 бал.

  1. Станція « Ігрова».Гра»Де я живу?»

Група одержує на смужках іменники в однині і множині/зошит,морози…/. Необхідно швидко згрупувати ці слова в конверти з написами : однина, множина.

Перевірка. Учні зачитують слова з конвертів. Якщо завдання повністю виконано правильно- 3 бали, 1 помилка-2 бали,більше помилок- 1 бал.

  1. Станція « Сортувальна».Списати,розкриваючи дужки. Визначити число іменників.

Україна-це тихі /вода/ й ясні /зоря/,зелені / сад/ і білі / хата/, лани золотої / пшениця/.

   Україна-розкішний вінок з / рута/і / барвінок/.

 ВИЗНАЧЕННЯ ГРУПИ-ПЕРЕМОЖЦЯ.

  1. Гра « Ти-мені,я – тобі». / Змінювання іменників за числами/.

Усі учні обднуються у два великих кола обличчям одне до одного. Один учень називає іменник в однині,той,хто навпроти, ставить цей іменник у множині, І навпаки. За сигналом вчителя  учні одного кола рухаються за годинниковою стрілкою вбік. І гра триває.

 

У.ПІДСУМОК УРОКУ

  • Якого роду бувають іменники?
  • ГРА « ХТО ЦЕ?»/ УЧЕНЬ- ЧОЛ. РОДУ/....

ГРА- АУКЦІОН» ЩО ЦЕ ?»- стіл, диван, шафа..В цьому слові../букв, звуків, частина мови, складів, наголос падає на.., можна перенести так.., відповідає на питання, має такий рід..,число.

-Які завдання було виконувати легко?

- За які завдання набрали мало балів?

- Як ви вважаєте, чому?

- Над чим ще слід попрацювати?

У1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

С.50,вправа 98/2/

docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
3414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку