Урок-квест за твором Зірки Мезантюк "Таємниця козацької шаблі"

Про матеріал
Цей урок допоможе і перевірити знання дітей за даним твором і спонукатиме їх до прочитання, бо всі хочуть перемагати.
Перегляд файлу

Квест «У пошуках козацької шаблі»

Учитель: Сьогодні останній урок з вивчення твору «Таємниця козацької шаблі» З. Мезантюк. Тобто, фінішна пряма. От я пропоную пройти квест, щоб дізнатися, чи здатні ви до подвигу задля збереження  пам’ятки культури? Отож, в дорогу. Квест наш складається з 6 зупинок. Перша – «Тестувальна» ви пройдете тест за методикою І.Підласого й доведете готовність до важких випробувань.  Друга – «Географічна». Ваше завдання згадати якомога більше географічна назв. Третя зупинка «Упізнай героя» вимагає назвати дійову особу  за описом або реплікою. Четверта зупинка «Сюжетна». Тут слід розташувати події у правильній послідовності. П’ята зупинка «Художніх засобів». Розділити засоби за видами. Остання зупинка «Творча». Тут  треба буде скласти сенкан про одного з героїв.

Зупинка1. «Тестувальна»

(Особливість тесту: правильну відповідь учень позначає кольоровим фломастером чи олівцем і виходить певний малюнок. І вчитель зорово може побачити правильно чи ні виконано тест)

Тест

  1.       Наталчина родина вирушає в Київ, щоб…

а. подивитись  визначні пам’ятки  архітектури.

б. відвідати татового приятеля.

в. побачити привида й дізнатися більше про історичну пам’ятку.

2. Нового Наталчиного приятеля звали:

а. Василько.

б. Антипко.

в. Северин

3. Антипко привернув Наталчину увагу тим, що…

а. знав про шаблю.

б. був приятелем Наталчиних батьків.

в. був її однолітком.

4. Яка Антипкова порада ледве не коштувала Наталці серйозними проблемами для здоров’я:

а. відвідати Хотинську фортецю.

б. відвідати  Кам’янець-Подільську фортецю.

в. відвідати Тараканівський форт.

5. Хто сказав батькам неправду, про стан їхньої дочки, а хто навпаки: хотів привернути їхню увагу й змусити до рішучих дій?

а. Антипко та Северин.

б. Антипко та Машка.

в. Антипко та пан Богдан.

6. Що допомогло батькам оминути небезпеку, яку влаштували на дорозі Антипкові батьки?

а. Вантажна машина.

б. Машка.

в. Автобус.

7. Ким були нові Наталчині друзі?

а. Любителі історії.

б. Колекціонери.

в. Пластуни.

8. Який предмет допоміг Наталці з високого дерева подати знак пастухам, які знаходились у долині?

а. Гілка.

б. Дзеркальце.

в. Гніздо лелек.

9. Чому Наталчина родина не змогла нічого дізнатися про шаблю в Кам’янець-Подільській фортеці?

а. Бо запізнились.

б. Бо Антипко підмовив усіх мовчати.

в. Бо там ніхто нічого не знав.

10. Яка фортеця  була відповіддю на Антипкову загадку?

а. Кам’янець-Подільська.

б. Берестецька.

в. Хотинська.

11. Чому ні Наталка, ні її батьки не могли переконати продавця не продавати реліквію?

а. Бо мало грошей пропонували.

б. Бо заважала Антипкова родина.

в. Бо він не був справжнім власником.

12. Чого насправді злякалась родина чортів?

а. Блиску козацької шаблі.

б. Поява привида.

в. Яскраве світло фар.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

а

а

а

а

а

а

а

а

а

а

а

а

б

б

б

б

б

б

б

б

б

б

б

б

в

в

в

в

в

в

в

в

в

в

в

в

 

На цій зупинці ви можете заробити 12 балів, бо 1 правильна відповідь = 1 бал.

Учитель називає ряд –  усі його представники піднімають угору бланк відповідей. Учитель уголос називає кількість балів, отриманих учасником квесту. Якщо малюнок правильний, то учень отримує 12 балів. Усі діти об’єднуються за кількістю балів. Усі учні, що отримали 12 (11 чи 10, тобто найбільше) балів стають капітанами, отримують нашивку пласту й збирають команду. Але по 1 з кожної групи.

Далі змагаються команди.

Зупинка 2. «Географічна»

Команди по черзі називають одну географічну назву. Та команда, яка першою не зможе продовжити перелік вибуває з цього туру з мінімальною кількістю балів – 3, кожна наступна на 1 бал більше – 4, 5 … залежно від того, скільки команд може утворитися в класі.

Відповіді:

1.Річки: Здвиж, Тетерів, Горинь, Ірпінь, Смотрич, Іква, Золочівка, Стрипа, Серет, Гнізна, Золота липа.

2.Населені пункти: Київ, Берестечко,  Кам’янець-Подільський, Хотин, Дубно, Підгірці, Олесько, Кобиловолоки, Болязуби, Ракобовти, Паликорови, Печихвости, Ставища, Мрія, Царівка.

Учитель надає команді стільки фішок, скільки балів вона отримала.

Зупинка 3. «Упізнай героя»

Я зачитую портрет чи фразу героя, а ви мовчки записуєте ім’я. Далі команди міняються листочками. Я зачитую відповіді. Якщо вона правильна, ви ставите плюсик. Підраховуєте їх, а я додаю ще стільки ж фішок, скільки правильних відповідей.

1.Він був елегантний та модний до неможливості, зачесаний так гладесенько, що волосся лежало, мов прилизане… (Антипко)

2.Стояли, мов гетьманичі: поважні виструнчені, акуратні – по всьому видно, що то українські лицарі… (Северин і Василь)

3.Татів приятель, історик, мандрівник і взагалі вельми цікавий чоловік…( пан Богдан)

Максимальна кількість балів – 3.

Зупинка 4. «Сюжетна»

Перед вами пункти плану сюжету, але вони переплутані. Ваше завдання розташувати  їх по порядку.  (Перший та останній пункти плану залишаються як орієнтири,  інші перемішуються). На виконання завдання дається 3 хвилини.

  1. Наталчина родина вирушає на порятунок стародавньої козацької реліквії.
  2. Несподіване знайомство на заправці.
  3.  Поїздка в Дубно виявилася марною.
  4. Пригода в Тараканівському форті.
  5. Чарівне видовище  під Берестечком і нові Наталчині знайомі.
  6. Антипка викрито: він укладає з Наталкою парі..
  7. Наталці вдалося втекти від чортів з Підгорецьго замку, а от в Олеському замку батьки опинилися в поліцейському відділку .
  8. Вантажівка рятує від засідки, але родина Руснаків усе-таки потрапляє   в ДТП (дорожньо-транспортну пригоду), порятуватись із якої допомогло дзеркальце.
  9. У Кам’янець – Подільський запізнились, але саме тут  тато зумів  розгадати Антипкову загадку.
  10. У Хотині відбувався продаж шаблі, та Наталчиній родині  вдалося порятувати реліквію.

По закінченню роботи, у кожній групі 1 учень іде до суперників контролювати чесність оцінювання.  Учитель дає  правильний план. Діти підраховують кількість зароблених балів, а «засланий козачок» підтверджує чесний підрахунку.  Максимальна кількість балів – 8 – по одному за кожний правильно розташований пункт. І знову команда отримує фішки згідно з кількістю балів.

Зупинка 5. «Художніх засобів».

Кожна команда отримує 3 конверти з написами: «Епітети», «Порівняння», «Метафори» - і картки з художніми засобами. За 1 хвилину команда повинна встигнути розкласти всі художні засоби у відповідний конверт. І знову 1 гравець іде до суперників стежити за чесною перевіркою. Учитель зачитує, які картки повинні бути в кожному конверті. Правильні відповіді кладуться в одну купку, а неправильні – в іншу. По закінченню перевірки правильні відповіді підраховуються, а команда отримує стільки ж фішок, скільки правильних відповідей.

Епітети: Патріотично налаштований привид; дуже цінна, старовинна, вартісна реліквія; голоси: низький, басовитий, другий тонший; батьки були вражені, ошелешені, сердиті; кругловидий, веснянкуватий товариш; кмітливенька брехуха.

Порівняння:Просяявши, мов повний місяць; зблід, як полотно; дорога стелилася, ніби хтось розмотував безкінечний сірий сувій; волосся лежало, мов прилизане; майнула кручею, мов кізка; уритий у землю, мов кротяча нора;  замаскований, наче засідка на хижого звіра; усе закрутилося, як у калейдоскопі; сльози котились, мовби очі стали солоними джерельцями; заповідник шумів, мов величезний ярмарок;  туман білий, мов молоко; стояли, мов гетьманичі; розпоряджався, мов командир на полі бою; діти, як горобці; мигтіла, мов блискавка; упав в очерет, мов качур; вежі, мов панни в дахах-капелюшках; процвітав, наче мак на городі.

Метафори: Наталчина душа затрепетала; заграла скептична посмішечка; зблиснуло зацікавлення, згасло, сховалося; очі заблищали;  двір дихав спокоєм; Машка показала свій норов; Наталка горіла від сорому.

Зупинка 6. «Творча».

Ось ми й дісталися до фінальної зупинки. Кожна команда отримує картку зі словом, з яким їй доведеться складати сенкан (Наталка, Машка, Антипко, Северин і Василь, шабля, привид) . На це теж дається хвилина. По закінченню терміну команди зачитують свої творіння. Команди визначають, кому з суперників вони б віддали голос.  Учитель роздає картку для голосування й капітан команди передає голос тій команді-супернику, сенкан якої їм найбільше сподобався. Від учителя команди отримують стільки фішок, скільки голосів вони заробили + 1 від учителя.

Підраховуються фішки. Команда - переможець отримує по 11 балів і нашивки. 12 балів отримують усі капітани. Команда, що посіла 2-ге місце – отримує по 10 балів і тому подібне.

docx
Додав(-ла)
Волкова Тетяна
Додано
10 липня 2021
Переглядів
487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку