Урок " Лексична помилка"

Про матеріал
Матеріал містить завдання на розширення кругозору учнів про лексичну помилку. Завдання розраховані на різний рівень складності.
Перегляд файлу

                                   Урок№15                                 Дата______________-

 

ТЕМА     Лексична помилка

 Мета: навчальна: ознайомити п’ятикласників із поняттям лексична помилка, формувати вміння користуватися тлумачним словником, відрізняти помилкове вживання слова від правильного, редагувати речення з лексичними помилками, збагачувати, уточнювати й активізувати лексичний запас учнів; розвивальна: розвивати увагу, кмітливість, культуру усного й писемного мовлення; виховна: виховувати в школярів бажання вивчати українську мову, потребу вдосконалювати власне мовлення.

.

Хід уроку

Організаційний момент.  Мотивація навчальної діяльності.

Актуалізація опорних знань.

 2. Перевірка домашнього завдання.

2.1. Бліц-опитування. 

  • Що вивчає лексикологія?

  Що таке лексика?

  Що таке лексичне значення слова?

  Чи всі слова мають лексичне значення?

  Які слова називаються однозначними, багатозначними?

  Чи всі слова мають пряме й переносне значення?

  Яке значення називається прямим, яке – переносним?

  У якому словнику пояснюють лексичне значення слова?

2.3. Робота в парах. Гра «Третє зайве»

Випишіть словосполучення, у яких є слова з переносним значенням. Введіть їх до самостійно складених речень.

А) Золота сережка, золота людина, золоті руки.

Б) Весела дівчинка, веселе літо, веселі сніжинки.

В) Сумує літо, сумує мама, сумує небо.

 

. Оголошення теми й мети уроку

Основний зміст уроку

1. На дошці записане речення  . Знайдіть помилку. Запишіть відредаговане речення.

1. Учні нашого класу приймали участь у велопробігу. / Учні нашого класу брали участь у велозабігу.

 

  1. Пояснення вчителя.

Лексичні помилки  це помилки у слововживанні, які полягають у неправильному виборі слова, недоречному вживанні просторічних слів (відик, велик), слів у невластивому їм значенні:  вірна (замість правильна) відповідь; відіграє (замість має) значення. 

До лексичних помилок належать  уживання русизмів: остановка (замість зупинка), больниця (замість  лікарня), столова, дєвушка; а також жаргонізми  (кльовий, бакси,  прикид).

 

 Ці всі помилки називають лексичними. У чому суть лексичної помилки? 

  • Слово вжите не в тому значенні.
  •   Повторення однакових чи спільнокореневих слів (тавтологія).
  •  Уживання росіянізмів.
  •   Уживання слова, не властивого описуваній епосі.

Лексична помилка на берегах позначається великою літерою Л. Уявіть себе в ролі вчителя й підкресліть олівцем лексичні помилки хвилястою лінією, позначте їх на берегах.

 

3. Виконання тренувальних вправ.

 Робота в парах. Виберіть із дужок потрібне слово. (Відкрити, відчинити) вікно.

(Відкрити, розгорнути) підручник.

(Виключити, вимкнути) світло.

(Перевернути, перегорнути) сторінку.

(Піднести, підняти) руку.

(Здавати, складати) іспит.

 (Слідуюче, наступне) питання.

(Заплющити, закрити) очі.

 Зазначити (адрес, адресу).

(Настала, наступила) осінь.

 Редагування текст. “Ти — редактор”.

— Відредагуйте текст. Яких лексичних помилок можна припуститися в усному та писемному мовленні? Як запобігти таким помилкам?

Андрій дуже сильно любить пташок. Ще взимку Андрій зробив шпаківню і повісив її під вікном.

Природа потребує нашого захисту. Захищати потрібно і дерева, і птахи, і ріки.

По обом сторонам маленького дубка трава була прим’ята. Люди не хотять тривожити дубок і обходять його. Нехай дуб росте.

В сквері росли високі акації. Ці акації посадив клас, в якому вчився мій дідусь. Дідусь часто приходить до них, особливо коли вони цвітуть.

             Фізкультхвилинка

Листочки-парашутики, як стомлені пташки,

Летять і опускаються на трави і стежки.

Листочки-парашутики у лісі не злічить.

То осінь опускається, бо хоче відпочить.

 

                      1 група:

Підберіть правильний варіант відповіді:

Найвища ………..Карпат

Точка. крапка

Моя….…пісня

Любима, улюблена

Він любив ……..в чужі справи

Втручатися, вмішуватися

Вранці він ледве…….очі

Розплющив, відкрив

Він забув…….двері

Закрити, зачинити,

Ти забула……світло

Вимкнути, виключити

Я завітаю на……..день

Слідуючий, наступний

У мене нова……книжка

Ілюстрована, ілюстративна

Сьогодні він ледь…..очі

Відкрив, розплющив

У Петрика…. відповідь

Вірна, правильна

Моя мама…..краща

Сама , най

 

2 група:

Із поданих у дужках слів обрати правильний варіант

А) Рекламу розмістили в найбільш (людних, людяних) місцях. (З розмови)

Б) У народній медицині мед має (лікувальні, лікарські) властивості.(З календ.)

В) На фото: П. Тичина – у центрі, М. Вінграновський (зліва, ліворуч), В).Шевчук (справа, праворуч). (З газети).

Г) У депутатів виникли (вагання, сумніви, коливання). (З газети).

 Підсумок уроку.

 

Я рахую, що нам потрібно слідити за своїм власним мовленням. Якщо людина багато читає, то її лексичний запас зростає. Давайте користуватися лексичними словниками.

Відредагований текст. Я вважаю, що нам потрібно стежити за своїм мовленням. Якщо людина багато читає, то її лексичний запас збільшується. Користуймося тлумачними словниками.

 Рефлексія.     

Використовуючи технологію «Незакінчені речення»,  продовжіть їх. 

  • Сьогодні на уроці я навчилася (навчився) …
  •   Лексичними називають помилки…
  • Лексичні помилки позначають …
  •  Аби запобігти лексичним помилкам, потрібно … (багато читати, стежити своїм  мовленням, користуватися словниками, бути уважними).

              Запамятайте:  навчальний  заклад, обід у їдальні, правильна відповідь, вимкнути світло, підкреслити слово, пільговий квиток, виконати замовлення.

 

 Домашнє завдання. Вправа68 або вправа 84 (на вибір)

 

 

doc
Додав(-ла)
Лялька Альона
Додано
19 вересня 2020
Переглядів
22033
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку