Уживання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Лексична помилка (практично). Лексична помилка.

Про матеріал
дати поняття про пряме й переносне значення багатозначних слів; формувати вміння розрізняти пряме й переносне значення слова, вживати слова в прямому й переносному значеннях у художньому мовленні; помічати й виправляти лексичні помилки; розвивати увагу, логічне мислення та кмітливість, культуру усного й писемного мовлення , збагачувати, уточнювати й активізувати лексичний запас учнів.
Перегляд файлу

Тема: Уживання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Лексична помилка (практично). Лексична помилка.

Мета уроку:    дати поняття про пряме й переносне значення багатозначних слів; формувати вміння розрізняти пряме й переносне значення слова, вживати слова в прямому й переносному значеннях у художньому мовленні;  помічати й виправляти лексичні помилки;  розвивати  увагу, логічне мислення та кмітливість,  культуру усного й писемного мовлення , збагачувати,  уточнювати й активізувати лексичний запас учнів.

Тип уроку:    урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: підручник, словник тлумачний/

                                                      Хід уроку

1. Актуалізація опорних знань учнів

а) - Перевірка домашнього завдання.

- Бесіда за питаннями.

  Що вивчає лексикологія?

  Що таке лексика?

  Що таке лексичне значення слова?

  Чи всі слова мають лексичне значення?

  Які слова називаються однозначними, багатозначними?

  Чи всі слова мають пряме й переносне значення?

  Яке значення називається прямим, яке – переносним?

  У якому словнику пояснюють лексичне значення слова?

 

б) На дошці написані речення, поясніть лексичне значення виділених слів.

Дружно відкрили вогонь по ворогах. (З газети).

 Плачуть голі дерева, плачуть солом’яні стріхи, душа вже тиждень плаче.

Умивається сльозами убога земля. (М.Коцюбинський).

2. Повідомлення теми і мети уроку.

3. Ознайомлення з новим матеріалом. 

Самостійні частини мови можуть вживатися у прямому  та переносному значенні . Слово, вжите в прямому значенні, означає звичайну назву предмета, дій чи ознаки. Слово вжите в переносному значенні, образно характеризує предмет, дію чи ознаку за схожістю. Це дає змогу точніше й зриміше описати  певне явище. Здебільшого пряме значення є також первинним ,тобто таким, яке виникло разом  зі словом.

Робота з підручником.

Усне виконання вправи 65.

Опрацювання теоретичного  матеріалу (с. 35, пряме й переносне значення слова).

Робота в парах «Пряме і переносне значення слова» : 

Однозначні та багатозначні слова.

Пряме значення

Переносне значення

Біжить Данило

Життя так швидко біжить

Солодкі фрукти

Таке дитятко солоденьке

Відкрий воду

Відкрийте для себе нові світи

Легкий пух

Легкий день

Скромний хлопчик

Скромна сума

Глибоке озеро

Глибокий сум

Кожне повнозначне слово має якесь лексичне значення. В одному слові таке значення може бути одне, а в іншому – кілька.

Слова, що мають одне й те саме значення в будь-якому контексті, називаються однозначними. Вони здатні називати тільки одне якесь поняття, одне явище дійсності, одну ознаку тощо. Однозначних слів в українській мові небагато. Переважно це терміни: антонім, морфологія, епітет, тайм і т.д., а також побутові слова: костюм, пальто, ліжко й т.д.

Слова, що мають у контексті кілька значень, називаються багатозначними. Наприклад, слово важкий може означати вагу (важкий камінь), міру завантаженості (важкий день), характер складності завдання (важке завдання), важка рука.

Здатність повнозначного слова мати кілька значень називається багатозначністю,

У багатозначному слові одне лексичне значення сприймається як основне, вихідне, а інші як похідні, вторинні значення.

а)Випишіть словосполучення, у яких є слова з переносним значенням та придумайте з ним речення.

А) Золота ложка, золота людина, золоті руки.

Б) Срібний голос, срібний ніж, срібне волосся.

В) Весела дівчинка, веселе літо, веселі сніжинки.

Г) Схлипує вітер, схлипує дитина, схлипує джерельце.

Д) сумує ліс, сумує мама, сумує небо.

4. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок.

• Робота з підручником.

Виконання вправи 66 -73

• Відгадати загадки. Що покладено в основу кожної-багатозначність слова чи уживання слова в переносному значенні?

1.Що найперше кидають у горщик, як варять у ньому їсти?(Погляд, щоб переконатися, що посудина чиста).

2.З якого полотна не можна пошити сорочки?   (Залізничного) 

3.  Коли півень несеться?  (Коли його несуть на стіл у тарілці).

Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.

Пояснення вчителя.

Лексичні помилкице помилки у слововживанні,які полягають у неправильному виборі слова, недоречному вживанні просторічних слів ( відик,велик), слів у невластивому їм значенні:  вірна(замість правильна) відповідь; відіграє(замість має) значення. До лексичних помилок належать  уживання росіянізм: остановка (замість зупинка),больниця (замість  лікарня), столова, дєвушка ;а також жаргонізми  ( кльовий, бакси,  прикид).

Росіянізм (русизм) – слово, зворот, запозичені з російської мови.

Самостійне завдання. На картках записані речення. Знайдіть помилки. Запишіть відредаговані речення.

1. Наш клас приймав участь у різних міроприємствах. 2. Класним керівником нашого класу  являється Алла Миколаївна. 3. Сьогодні я получу гарну оцінку.  4. Солдати князя Ігоря були  відважними.

(Наш клас брав участь у різних заходах.  Нашим класним керівником є Алла Миколаївна. Сьогодні у мене буде гарна оцінка ( Сьогодні я  отримаю гарну оцінку). Воїни князя Ігоря були відважними.)

Виправ  лексичні помилки:

 Учбовий   заклад   - навчальний  заклад,

 Обід у столовій – обід у їдальні,

 Вірна відповідь – правильна відповідь,

 Виключити світло – вимкнути світло,

 Підчеркнути слово -  підкреслити слово,

 Льоготний квиток – пільговий квиток,

 Виконати заказ – виконати замовлення.

 

Розподільний диктант. Завдання: згрупувати і записати словосполучення: у перший стовпчик - слова у прямому значенні; у другий - у переносному.

Шепотів вітер, золотий характер, йде людина, іде дощ, тепла каструля, тепле слово, теплі думки, срібна монета, крапля дощу, срібна роса, крапля надії, пливе човен, пливе хмарка.

 

ЗАПАМЯТАЙТЕ, правильно!!!

відчинити вікно.

Розгорнути підручник.

Вимкнути світло.

перегорнути сторінку.

Піднести руку.

Складати іспит.

наступне питання.

Заплющити очі.

 Зазначити адресу

Настала осінь.

 

Заключне слово вчителя.     Слова з переносним значенням найчастіше вживаються у художній літературі. Вони збагачують нашу мову, роблять її емоційною та образнішою. Переносне вживання слів функціонує  в мові у вигляді метафори, метонімії, синекдохи.

5. Підбиття підсумків уроку

бесіда

-  Що нового ви дізналися на уроці?

Виставлення оцінок.

6. Домашнє завдання Підручник  п. 9, вправа 74 (І)

 

docx
Додано
20 вересня 2020
Переглядів
2472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку